Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Identifying Instructors' Ethical Rules for Content Design in Open and Distance Learning: A Questionnaire Development Study

Yıl 2023, Cilt: 2 Sayı: 1, 14 - 25, 20.09.2024
https://doi.org/10.5281/zenodo.13789931

Öz

The focus of this research is the development of the "Questionnaire for Determining Instructor Ethical Rules in Open and Distance Education Content Design" to determine the ethical responsibilities of instructors in content design in open and distance education. The target group of the research are teachers. The development of the scale was based on a review of the ethical elements that should be considered in content design in the literature and on expert opinion. The questionnaire contains a total of 17 items in four main dimensions: intellectual property, accuracy of information, confidentiality and equality. A Likert scale was used to assess the extent to which educators agreed or disagreed with each item. The questionnaire design process included obtaining expert opinions, pilot testing, and reliability and validity analyses. The questionnaire items were clarified and improved with the feedback from the experts. The pilot test was conducted with a small group of educators to assess the readability and comprehensiveness of the scale. Reliability and validity analyses were carried out using the pilot data and showed that the scale was reliable and valid. During the pre-application process, the validity and reliability of the questionnaire were examined using observational data and necessary improvements were made in line with expert suggestions. As a result, it was found that the items of the "Questionnaire for Determining Instructor Ethical Rules in Open Distance Education Content Design" developed within the scope of the research are reliable and valid by providing the specified criteria.

Kaynakça

  • Abdulkadir, K. (2015). Açık ve uzaktan öğrenmede ders tasarımı: bilim etiği dersi örneği. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 91-107.
  • Aydemir, M. (2018). Uzaktan Eğitim Program, Ders ve Materyal Tasarımı. Erzurum: Eğitim Yayınevi.
  • Berge, Z. L., & Mrozowski, S. (2001). Review of research in distance education: 1990 to 1999. American Journal of Distance Education.15(3), 5-19
  • Brookfield, S. (1988). Ethical dilemmas in evaluating adult education programs. R. G. Brockett (Ed.), Ethical issues in adult education içinde (ss. 88-102). New York: Teachers College Press.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket Geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 133-151.
  • Cervero, R. M., & Wilson, A. L. (1994). Planning responsibly for adult education: .4 guide to negotiating power and interests. San Francisco Jossey-Bass.
  • Çakır, Ö., Calp, M. H., & Doğan, A. (2015). Uzaktan eğitimde içerik geliştirme süreci: Gazi Üniversitesi bilişim enstitüsü örneği. Cumhuriyet International Journal of Education, 1-20.
  • Day, M. J. (1988). Educational advising and brokering: The ethics of choice. R. G. Brockett (Ed.),Ethical issues in adult education içinde (ss. 11 132). New York: Teachers College Press.
  • Dick, W., Carey, L., & Carey, J. O. (2015). The systematic design of instruction (8th ed.). Pearson.
  • Farahani, M. F. (2012). Ethics principles in distance education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 890-894.
  • Köksal, K. (2013, Eylül). Uzaktan eğitimde akademisyenlerin etik ilkeleri. 22. Eğitim Bilimleri Kurultayı Bildiri Özetleri içinde (ss.1-9), Eskişehir: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Yayınları.
  • Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28, 563–575.
  • Metin, M. ve Korkman, N. (2021). Öğretmenlerin uzaktan eğitim sürecinde karşılaştıkları sorunları belirlemeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirme çalışması. Eğitim Teknolojileri ve Çevrimiçi Öğrenme Dergisi, 4(2), 215-235.
  • Özkaş, S. (2010). Eğitim içerikleri hazırlamada interaktif uygulamalar. Telli Yamamato G., Kesim, U. Demiray, M., Türkiye'de E-Öğrenme: Gelişmeler ve Uygulamalar (s. 203-236). Ankara: Cem Web Ofset.
  • Pratt, D. D. (1998). Ethical reasoning in teaching adults. M. W. Galbraith (Ed.), Adult learning methods: A guide for effective instruction içinde (2 ed., ss. 113-125). Malabar, FL: Krieger.
  • Sharma, R. C. (2004). Learning at a Distance in India: A History. Asian Journal of Distance Education, 2 (2)
  • Tatlı, C., & Koca, B. U. (2023). Uzaktan eğitimde etik kodlar. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 199-214.
  • Veneziano L. ve Hooper J. (1997). A method for quantifying content validity of health-related ques¬tionnaires. American Journal of Health Behavior, 21(1),67-70.
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek Geliştirme Çalışmalarında Kapsam Geçerliliği için Kapsam Geçerlik İndekslerinin Kullanması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi (s. 1-5). Denizli: Pamukkale Üniversitesi.

AÇIK VE UZAKTAN EĞİTİM İÇERİK TASARIMINDA ÖĞRETİCİ ETİK KURALLARINI BELİRLEME: ANKET GELİŞTİRME ÇALIŞMASI

Yıl 2023, Cilt: 2 Sayı: 1, 14 - 25, 20.09.2024
https://doi.org/10.5281/zenodo.13789931

Öz

Bu araştırmanın odak noktası, açık ve uzaktan eğitimde öğreticilerin içerik tasarımında sergiledikleri etik sorumlulukları belirlemeye yönelik "Açık ve Uzaktan Eğitim İçerik Tasarımında Öğretici Etik Kurallarını Belirleme Anketi’ni geliştirmektir. Araştırmanın hedef kitlesi öğretmenlerdir. Ölçeğin geliştirilmesi aşamasında, alan yazınında içerik tasarımında dikkate alınması gereken etik unsurların incelenmesi ve uzman görüşlerine başvurulması temel alınmıştır. Anket, fikri mülkiyet, bilginin doğruluğu, gizlilik ve eşitlik olmak üzere dört temel boyutta toplam 17 madde içermektedir. Likert ölçeği kullanılarak, eğitimcilerin her bir maddeye yönelik katılım veya katılmama düzeyleri değerlendirilmiştir. Anketin tasarım süreci, uzman görüşlerinin alınması, pilot test uygulanması ve güvenilirlik-geçerlik analizlerini içermektedir. Uzmanlar tarafından yapılan geri bildirimlerle anket maddeleri netleştirilmiş ve iyileştirilmiştir. Pilot test, ölçeğin okunabilirliği ve kapsamlılığını değerlendirmek üzere küçük bir eğitimci grubuyla gerçekleştirilmiştir. Güvenilirlik ve geçerlilik analizleri, pilot verileri kullanarak yapılmış ve ölçeğin güvenilir ve geçerli olduğunu göstermiştir. Ön uygulama sürecinde, oluşturulan anketin geçerlilik ve güvenilirliği gözleme dayalı verilerle incelenmiş ve uzman önerileri doğrultusunda gerekli iyileştirmeler yapılmıştır. Sonuç olarak, araştırma kapsamında geliştirilen "Açık Uzaktan Eğitim İçerik Tasarımında Öğretici Etik Kuralları Belirleme Anketi’nde yer alan maddelerin, belirlenen ölçütleri sağlayarak güvenilir ve geçerli olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Abdulkadir, K. (2015). Açık ve uzaktan öğrenmede ders tasarımı: bilim etiği dersi örneği. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 91-107.
  • Aydemir, M. (2018). Uzaktan Eğitim Program, Ders ve Materyal Tasarımı. Erzurum: Eğitim Yayınevi.
  • Berge, Z. L., & Mrozowski, S. (2001). Review of research in distance education: 1990 to 1999. American Journal of Distance Education.15(3), 5-19
  • Brookfield, S. (1988). Ethical dilemmas in evaluating adult education programs. R. G. Brockett (Ed.), Ethical issues in adult education içinde (ss. 88-102). New York: Teachers College Press.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket Geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 133-151.
  • Cervero, R. M., & Wilson, A. L. (1994). Planning responsibly for adult education: .4 guide to negotiating power and interests. San Francisco Jossey-Bass.
  • Çakır, Ö., Calp, M. H., & Doğan, A. (2015). Uzaktan eğitimde içerik geliştirme süreci: Gazi Üniversitesi bilişim enstitüsü örneği. Cumhuriyet International Journal of Education, 1-20.
  • Day, M. J. (1988). Educational advising and brokering: The ethics of choice. R. G. Brockett (Ed.),Ethical issues in adult education içinde (ss. 11 132). New York: Teachers College Press.
  • Dick, W., Carey, L., & Carey, J. O. (2015). The systematic design of instruction (8th ed.). Pearson.
  • Farahani, M. F. (2012). Ethics principles in distance education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 890-894.
  • Köksal, K. (2013, Eylül). Uzaktan eğitimde akademisyenlerin etik ilkeleri. 22. Eğitim Bilimleri Kurultayı Bildiri Özetleri içinde (ss.1-9), Eskişehir: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Yayınları.
  • Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28, 563–575.
  • Metin, M. ve Korkman, N. (2021). Öğretmenlerin uzaktan eğitim sürecinde karşılaştıkları sorunları belirlemeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirme çalışması. Eğitim Teknolojileri ve Çevrimiçi Öğrenme Dergisi, 4(2), 215-235.
  • Özkaş, S. (2010). Eğitim içerikleri hazırlamada interaktif uygulamalar. Telli Yamamato G., Kesim, U. Demiray, M., Türkiye'de E-Öğrenme: Gelişmeler ve Uygulamalar (s. 203-236). Ankara: Cem Web Ofset.
  • Pratt, D. D. (1998). Ethical reasoning in teaching adults. M. W. Galbraith (Ed.), Adult learning methods: A guide for effective instruction içinde (2 ed., ss. 113-125). Malabar, FL: Krieger.
  • Sharma, R. C. (2004). Learning at a Distance in India: A History. Asian Journal of Distance Education, 2 (2)
  • Tatlı, C., & Koca, B. U. (2023). Uzaktan eğitimde etik kodlar. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 199-214.
  • Veneziano L. ve Hooper J. (1997). A method for quantifying content validity of health-related ques¬tionnaires. American Journal of Health Behavior, 21(1),67-70.
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek Geliştirme Çalışmalarında Kapsam Geçerliliği için Kapsam Geçerlik İndekslerinin Kullanması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi (s. 1-5). Denizli: Pamukkale Üniversitesi.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Öğretim Tasarımı
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nazmi Sarıgül 0009-0001-3315-2508

Mukaddes Gezmiş Gündoğdu 0000-0001-8366-1063

Belma Kesgin Ezgi 0009-0004-9514-1603

Uğur Demirci 0009-0007-2025-4904

Yayımlanma Tarihi 20 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 5 Şubat 2024
Kabul Tarihi 25 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sarıgül, N., Gezmiş Gündoğdu, M., Kesgin Ezgi, B., Demirci, U. (2024). AÇIK VE UZAKTAN EĞİTİM İÇERİK TASARIMINDA ÖĞRETİCİ ETİK KURALLARINI BELİRLEME: ANKET GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. The Journal of Open Learning and Distance Education (JOLDE), 2(1), 14-25. https://doi.org/10.5281/zenodo.13789931

JOLDE Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.) Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.