The focus of this research is the development of the "Questionnaire for Determining Instructor Ethical Rules in Open and Distance Education Content Design" to determine the ethical responsibilities of instructors in content design in open and distance education. The target group of the research are teachers. The development of the scale was based on a review of the ethical elements that should be considered in content design in the literature and on expert opinion. The questionnaire contains a total of 17 items in four main dimensions: intellectual property, accuracy of information, confidentiality and equality. A Likert scale was used to assess the extent to which educators agreed or disagreed with each item. The questionnaire design process included obtaining expert opinions, pilot testing, and reliability and validity analyses. The questionnaire items were clarified and improved with the feedback from the experts. The pilot test was conducted with a small group of educators to assess the readability and comprehensiveness of the scale. Reliability and validity analyses were carried out using the pilot data and showed that the scale was reliable and valid. During the pre-application process, the validity and reliability of the questionnaire were examined using observational data and necessary improvements were made in line with expert suggestions. As a result, it was found that the items of the "Questionnaire for Determining Instructor Ethical Rules in Open Distance Education Content Design" developed within the scope of the research are reliable and valid by providing the specified criteria.
Bu araştırmanın odak noktası, açık ve uzaktan eğitimde öğreticilerin içerik tasarımında sergiledikleri etik sorumlulukları belirlemeye yönelik "Açık ve Uzaktan Eğitim İçerik Tasarımında Öğretici Etik Kurallarını Belirleme Anketi’ni geliştirmektir. Araştırmanın hedef kitlesi öğretmenlerdir. Ölçeğin geliştirilmesi aşamasında, alan yazınında içerik tasarımında dikkate alınması gereken etik unsurların incelenmesi ve uzman görüşlerine başvurulması temel alınmıştır. Anket, fikri mülkiyet, bilginin doğruluğu, gizlilik ve eşitlik olmak üzere dört temel boyutta toplam 17 madde içermektedir. Likert ölçeği kullanılarak, eğitimcilerin her bir maddeye yönelik katılım veya katılmama düzeyleri değerlendirilmiştir. Anketin tasarım süreci, uzman görüşlerinin alınması, pilot test uygulanması ve güvenilirlik-geçerlik analizlerini içermektedir. Uzmanlar tarafından yapılan geri bildirimlerle anket maddeleri netleştirilmiş ve iyileştirilmiştir. Pilot test, ölçeğin okunabilirliği ve kapsamlılığını değerlendirmek üzere küçük bir eğitimci grubuyla gerçekleştirilmiştir. Güvenilirlik ve geçerlilik analizleri, pilot verileri kullanarak yapılmış ve ölçeğin güvenilir ve geçerli olduğunu göstermiştir. Ön uygulama sürecinde, oluşturulan anketin geçerlilik ve güvenilirliği gözleme dayalı verilerle incelenmiş ve uzman önerileri doğrultusunda gerekli iyileştirmeler yapılmıştır. Sonuç olarak, araştırma kapsamında geliştirilen "Açık Uzaktan Eğitim İçerik Tasarımında Öğretici Etik Kuralları Belirleme Anketi’nde yer alan maddelerin, belirlenen ölçütleri sağlayarak güvenilir ve geçerli olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Instructional Design |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 20, 2024 |
Submission Date | February 5, 2024 |
Acceptance Date | July 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 2 Issue: 1 |
JOLDE is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.) International Licence.