Sistematik Derlemeler ve Meta Analiz
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 1, 30 - 41, 13.01.2022

Öz

Kaynakça

  • Aydemir, Z., Sakız, G. & Doğan, M. (2019). İlkokul düzeyinde dijital okuryazarlık becerileri rubriğinin geliştirilmesi [Development of digital literacy skills rubric at primary school level]. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 617-638.
  • Bayrakcı, S. (2020). Dijital yetkinlikler bütünü olarak dijital okuryazarlık: ölçek geliştirme çalışması. [Digital literacy as a whole of digital competences: Scale development study]. Yayınlanmamış doktora tezi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bıkmaz, F. H., Aksoy, E., Tatar, Ö. & Altınyüzük, C. A. (2013). Eğitim programları ve öğretim alanında yapılan doktora tezlerine ait içerik çözümlemesi (1974-2009). [The Content Analysis of PhD Theses Completed in the Field of Curriculum and Instruction (1974-2009)]. Eğitim ve Bilim Dergisi, 38(168), 288-303.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Pegem Yayınları
  • Çalık, M. & Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. [Parameters of content analysis] Eğitim ve Bilim. 39(174), 33-38.
  • Covello, S. (2010). A review of digital literacy assessment instruments. Syracuse University, School of Education/IDD & E, IDE-712 Front-End Analysis Research
  • Çubukçu, A. & Bayzan, Ş. (2013). Türkiye’de dijital vatandaşlık algısı ve bu algıyı internetin bilinçli, güvenli ve etkin kullanımı ile artırma yöntemleri. [Perception of digital citizenship in turkey and methods of increasing this perception by using the internet conscious, safe and effective]. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 1(5), 148-174.
  • Daşdemir, İ. (2018). Research and trends in the field of environment education from 2012 to 2016: A content analysis of MA theses and Ph.D. dissertations in Turkey. International Electronic Journal of Environmental Education, 8(1), 1-14.
  • Dönmez, G. (2019). Lise öğrencilerinin bilgi güvenliği farkındalığı ile dijital okuryazarlığı arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Investigation of the relationship between information security awareness and digital literacy of high school students]. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Erdem, C. (2018). Medya okuryazarlığı araştırmalarında eğilimler: lisansüstü tezlere yönelik bir içerik analizi. [Trends in media literacy research: a content analysis of postgraduate dissertations]. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 11(4), 693-717.
  • Eshet-Alkalai, Y. (2004). Digital literacy: A conceptual framework for survival skills in the digital era. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 13(1), 93-106.
  • Gilster, P. (1997). Digital Literacy. New York: John Wiley,
  • Gökmen, Ö. F., Uysal, M., Yaşar, H., Kırksekiz, A., Güvendi, G. M., & Horzum, M. B. (2017). Türkiye’de 2005-2014 yılları arasında yayınlanan uzaktan eğitim tezlerindeki yöntemsel eğilimler: Bir İçerik analizi. [Methodological trends of the distance education theses published in Turkey from 2005 to 2014: A content analysis]. Eğitim ve Bilim, 42(189), 1-25.
  • Hague, C., & Payton, S. (2010). Digital literacy across the curriculum. UK: London: Futurelab.
  • Hamutoğlu, N., Canan Güngören, Ö., Kaya Uyanık, G., & Gür Erdoğan, D . (2017). Dijital okuryazarlık ölçeği: Türkçe’ye uyarlama çalışması. [Adapting digital literacy scale into turkish]. Ege Eğitim Dergisi, 18(1), 408-429.
  • Karaback, Z.İ. & Sezgin, A.A. (2019). Türkiye’de dijital dönüşüm ve dijital okuryazarlık. [Digital transformation and digital literacy in Turkey]. Türk İdare Dergisi, 91 (488), 319-343.
  • Karadağ, N. (2018). Yükseköğretim konusunda yapılmış çalışmaların lisansüstü tezlere dayalı analizi. [Analysis of studies on higher education based on graduate theses]. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(29), 512-535.
  • Kaya, M. (2020). Ortaöğretim öğrencilerinin dijital vatandaşlık ve dijital okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Investigation of the relationship between digital citizenship and digital literacy levels of secondary school students]. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin
  • Kozan, M. & Bulut Özek, M. (2019). BÖTE bölümü öğretmen adaylarının dijital okuryazarlık düzeyleri ve siber zorbalığa ilişkin duyarlılıklarının incelenmesi. [Examination of department of CEIT teacher candidates’ digital literacy levels and cyberbullying sensitivities]. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29(1), 107-120.
  • Krippendorff, K. (2004). Content Analaysis: An Introduction to Its Methology. Sage Publications. Kul, S. (2020). Dijital okuryazarlık ve diğer değişkenlerle internet bağımlılığı ilişkisinin incelenmesi. [The investigation of the relationship of internet addiction with digital literacy and various other variables]. Uluslararası Yönetim Bilişim Sistemleri ve Bilgisayar Bilimleri Dergisi, 4(1), 28-41.
  • List, A. (2019). Defining digital literacy development: An examination of pre-service teachers’ beliefs. Computers & Education, 138(1), 146-158.
  • List, A., Brante, E. W., & Klee, H. L. (2020). A framework of pre-service teachers’ conceptions about digital literacy: Comparing the United States and Sweden. Computer & Education. 148 (1), 1-20.
  • Maden, S., Maden, A. & Banaz, E. (2018). Ortaokul 5. sınıf Türkçe ders kitaplarının dijital okuryazarlık bağlamında değerlendirilmesi. [The evaluation of 5th grade Turkish course books within the context of digital literacy]. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(55), 685-698.
  • Martin, A. (2005). DigEuLit – a European framework for digital literacy: A progress report. Journal of e-Literacy, 2(2), 130-136.
  • McDougall, J., Readman, M., & Wilkinson, P. (2018). The uses of (digital) literacy. Learning, Media and Technology, 43(3), 263-279.
  • Moon, S.J., & Bai, S.Y. (2020). Components of digital literacy as predictors of youth civic engagement and the role of social media news attention: The Case Of Korea. Journal of Children and Media, 14(4), 458-474.
  • Mossberger, K., Tolbert, C.J. & Mcneal, R.S. (2007). Digital citizenship: the ınternet, society and participation. Ma: The MIT Press.
  • Ng, W. (2012). Can we teach digital natives digital literacy. Computers & Education, 59(3), 1065-1078.
  • Onursoy, S. (2018). Üniversite gençliğinin dijital okuryazarlık düzeyleri: Anadolu üniversitesi öğrencileri üzerine bir araştırma. [Digital literacy levels of university youth: A research on the students of anadolu university]. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2), 989-1013.
  • Polizzi, G. (2020). Digital literacy and the national curriculum for england: learning from how the experts engage with and evaluate online content. Computers & Education, 152(1), 1-13.
  • Sandelowski, M. (1986). The problem of rigor in qualitative research. Advances in Nursing Science, 8(3), 27–37.
  • Selçuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M., & Dündar, H. (2014). Eğitim ve bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: İçerik analizi. [Tendencies of the researches published in education and science journal: Content analysis]. Eğitim ve Bilim, 39(173), 430-453.
  • Şimşek, A., Özdamar, N., Becit, G., Kılıçer, K., Akbulut, Y., & Yıldırım, Y. (2008). Türkiye’deki eğitim teknolojisi araştırmalarında güncel eğilimler.[Current trends in educational technology research in Turkey ].Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(1), 439-458.
  • Sözbilir, M., Kutu, H., & Yaşar, M. D. (2012). Science education research in Turkey: A content analysis of selected features of published papers. Science Education Research and Practice in Europe, 5(1), 341-374.
  • Suri, H. & Clarke, D. (2009). Advancements in research systhesis methods: From a methodologically inclusive perspective. Review of Educational Research, 79(1), 395-430.
  • Üstündağ, M., Güneş, E., & Bahçıvan, E . (2017). Dijital okuryazarlık ölçeğinin türkçeye uyarlanması ve fen bilgisi öğretmen adaylarının dijital okuryazarlık durumları. [Turkish adaptation of digital literacy scale and investigating pre-service science teachers’ digital literacy]. Journal of Education and Future, 1(12), 19-29.
  • Varışoğlu, B., Şahin, A., Göktaş, Y. (2013). Türkçe eğitimi araştırmalarında eğilimler. [ Trends in Turkish education research]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimler. 13(3), 1767-1781.
  • Yalçınkaya, B., & Cibaroğlu, M. O. (2019). Investigation of digital citizenship perception: an ampirical evaluation. Business & Management Studies: An International Journal, 7(4), 1188-1208.
  • Yavuz, S., &Yavuz, G . (2017). Fen eğitiminde proje tabanlı öğretimle ilgili tezlerin içerik analizi: Türkiye örneği (2002-2014). [A content analysis related to theses of project-based learning in science education: the case of TURKEY (2002-2014)]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(43), 255-282.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, E.P. (2020). Opinions of academicians on digital literacy: A phenomenology study. Cypriot Journal of Educational Science, 15(3), 469-478.

Postgraduate Theses on Digital Literacy in Turkey: A Content Analysis Study

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 1, 30 - 41, 13.01.2022

Öz

The purpose of this research is to reveal the research trends of postgraduate theses published in the field of digital literacy published in Turkey between 2015 and 2020. In this context, a total of 34 postgraduate theses on digital literacy published between 2015 and 2020 in the database of YÖK (Higher Education Institution) National Thesis Centre were examined. In the examination of the theses, the publication classification form including year, level, language, department, research method, research design, sample, the determination method of the sample, number of sample, data collection tool, data analysis techniques, research topic, and research results were used. According to the results of the research, it was determined that the number of studies published in the field of digital literacy increased until 2019 and decreased in 2020. It was also determined that these theses are generally carried out at the master's level and mostly regarding the department of Computer and Instructional Technology Education. Another finding was that common methods and designs used in these studies are the quantitative research method and descriptive and relational research design. Considering the sample in the theses, it was determined that pre-service teachers and university students constitute the sample and that the convenience sampling method is used. The topics were mainly about the examination of digital literacy level based on various variables and the highest digital literacy levels of secondary and high school students were found to be the highest in the results obtained.

Kaynakça

  • Aydemir, Z., Sakız, G. & Doğan, M. (2019). İlkokul düzeyinde dijital okuryazarlık becerileri rubriğinin geliştirilmesi [Development of digital literacy skills rubric at primary school level]. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 617-638.
  • Bayrakcı, S. (2020). Dijital yetkinlikler bütünü olarak dijital okuryazarlık: ölçek geliştirme çalışması. [Digital literacy as a whole of digital competences: Scale development study]. Yayınlanmamış doktora tezi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bıkmaz, F. H., Aksoy, E., Tatar, Ö. & Altınyüzük, C. A. (2013). Eğitim programları ve öğretim alanında yapılan doktora tezlerine ait içerik çözümlemesi (1974-2009). [The Content Analysis of PhD Theses Completed in the Field of Curriculum and Instruction (1974-2009)]. Eğitim ve Bilim Dergisi, 38(168), 288-303.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Pegem Yayınları
  • Çalık, M. & Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. [Parameters of content analysis] Eğitim ve Bilim. 39(174), 33-38.
  • Covello, S. (2010). A review of digital literacy assessment instruments. Syracuse University, School of Education/IDD & E, IDE-712 Front-End Analysis Research
  • Çubukçu, A. & Bayzan, Ş. (2013). Türkiye’de dijital vatandaşlık algısı ve bu algıyı internetin bilinçli, güvenli ve etkin kullanımı ile artırma yöntemleri. [Perception of digital citizenship in turkey and methods of increasing this perception by using the internet conscious, safe and effective]. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 1(5), 148-174.
  • Daşdemir, İ. (2018). Research and trends in the field of environment education from 2012 to 2016: A content analysis of MA theses and Ph.D. dissertations in Turkey. International Electronic Journal of Environmental Education, 8(1), 1-14.
  • Dönmez, G. (2019). Lise öğrencilerinin bilgi güvenliği farkındalığı ile dijital okuryazarlığı arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Investigation of the relationship between information security awareness and digital literacy of high school students]. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Erdem, C. (2018). Medya okuryazarlığı araştırmalarında eğilimler: lisansüstü tezlere yönelik bir içerik analizi. [Trends in media literacy research: a content analysis of postgraduate dissertations]. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 11(4), 693-717.
  • Eshet-Alkalai, Y. (2004). Digital literacy: A conceptual framework for survival skills in the digital era. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 13(1), 93-106.
  • Gilster, P. (1997). Digital Literacy. New York: John Wiley,
  • Gökmen, Ö. F., Uysal, M., Yaşar, H., Kırksekiz, A., Güvendi, G. M., & Horzum, M. B. (2017). Türkiye’de 2005-2014 yılları arasında yayınlanan uzaktan eğitim tezlerindeki yöntemsel eğilimler: Bir İçerik analizi. [Methodological trends of the distance education theses published in Turkey from 2005 to 2014: A content analysis]. Eğitim ve Bilim, 42(189), 1-25.
  • Hague, C., & Payton, S. (2010). Digital literacy across the curriculum. UK: London: Futurelab.
  • Hamutoğlu, N., Canan Güngören, Ö., Kaya Uyanık, G., & Gür Erdoğan, D . (2017). Dijital okuryazarlık ölçeği: Türkçe’ye uyarlama çalışması. [Adapting digital literacy scale into turkish]. Ege Eğitim Dergisi, 18(1), 408-429.
  • Karaback, Z.İ. & Sezgin, A.A. (2019). Türkiye’de dijital dönüşüm ve dijital okuryazarlık. [Digital transformation and digital literacy in Turkey]. Türk İdare Dergisi, 91 (488), 319-343.
  • Karadağ, N. (2018). Yükseköğretim konusunda yapılmış çalışmaların lisansüstü tezlere dayalı analizi. [Analysis of studies on higher education based on graduate theses]. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(29), 512-535.
  • Kaya, M. (2020). Ortaöğretim öğrencilerinin dijital vatandaşlık ve dijital okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Investigation of the relationship between digital citizenship and digital literacy levels of secondary school students]. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin
  • Kozan, M. & Bulut Özek, M. (2019). BÖTE bölümü öğretmen adaylarının dijital okuryazarlık düzeyleri ve siber zorbalığa ilişkin duyarlılıklarının incelenmesi. [Examination of department of CEIT teacher candidates’ digital literacy levels and cyberbullying sensitivities]. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29(1), 107-120.
  • Krippendorff, K. (2004). Content Analaysis: An Introduction to Its Methology. Sage Publications. Kul, S. (2020). Dijital okuryazarlık ve diğer değişkenlerle internet bağımlılığı ilişkisinin incelenmesi. [The investigation of the relationship of internet addiction with digital literacy and various other variables]. Uluslararası Yönetim Bilişim Sistemleri ve Bilgisayar Bilimleri Dergisi, 4(1), 28-41.
  • List, A. (2019). Defining digital literacy development: An examination of pre-service teachers’ beliefs. Computers & Education, 138(1), 146-158.
  • List, A., Brante, E. W., & Klee, H. L. (2020). A framework of pre-service teachers’ conceptions about digital literacy: Comparing the United States and Sweden. Computer & Education. 148 (1), 1-20.
  • Maden, S., Maden, A. & Banaz, E. (2018). Ortaokul 5. sınıf Türkçe ders kitaplarının dijital okuryazarlık bağlamında değerlendirilmesi. [The evaluation of 5th grade Turkish course books within the context of digital literacy]. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(55), 685-698.
  • Martin, A. (2005). DigEuLit – a European framework for digital literacy: A progress report. Journal of e-Literacy, 2(2), 130-136.
  • McDougall, J., Readman, M., & Wilkinson, P. (2018). The uses of (digital) literacy. Learning, Media and Technology, 43(3), 263-279.
  • Moon, S.J., & Bai, S.Y. (2020). Components of digital literacy as predictors of youth civic engagement and the role of social media news attention: The Case Of Korea. Journal of Children and Media, 14(4), 458-474.
  • Mossberger, K., Tolbert, C.J. & Mcneal, R.S. (2007). Digital citizenship: the ınternet, society and participation. Ma: The MIT Press.
  • Ng, W. (2012). Can we teach digital natives digital literacy. Computers & Education, 59(3), 1065-1078.
  • Onursoy, S. (2018). Üniversite gençliğinin dijital okuryazarlık düzeyleri: Anadolu üniversitesi öğrencileri üzerine bir araştırma. [Digital literacy levels of university youth: A research on the students of anadolu university]. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2), 989-1013.
  • Polizzi, G. (2020). Digital literacy and the national curriculum for england: learning from how the experts engage with and evaluate online content. Computers & Education, 152(1), 1-13.
  • Sandelowski, M. (1986). The problem of rigor in qualitative research. Advances in Nursing Science, 8(3), 27–37.
  • Selçuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M., & Dündar, H. (2014). Eğitim ve bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: İçerik analizi. [Tendencies of the researches published in education and science journal: Content analysis]. Eğitim ve Bilim, 39(173), 430-453.
  • Şimşek, A., Özdamar, N., Becit, G., Kılıçer, K., Akbulut, Y., & Yıldırım, Y. (2008). Türkiye’deki eğitim teknolojisi araştırmalarında güncel eğilimler.[Current trends in educational technology research in Turkey ].Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(1), 439-458.
  • Sözbilir, M., Kutu, H., & Yaşar, M. D. (2012). Science education research in Turkey: A content analysis of selected features of published papers. Science Education Research and Practice in Europe, 5(1), 341-374.
  • Suri, H. & Clarke, D. (2009). Advancements in research systhesis methods: From a methodologically inclusive perspective. Review of Educational Research, 79(1), 395-430.
  • Üstündağ, M., Güneş, E., & Bahçıvan, E . (2017). Dijital okuryazarlık ölçeğinin türkçeye uyarlanması ve fen bilgisi öğretmen adaylarının dijital okuryazarlık durumları. [Turkish adaptation of digital literacy scale and investigating pre-service science teachers’ digital literacy]. Journal of Education and Future, 1(12), 19-29.
  • Varışoğlu, B., Şahin, A., Göktaş, Y. (2013). Türkçe eğitimi araştırmalarında eğilimler. [ Trends in Turkish education research]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimler. 13(3), 1767-1781.
  • Yalçınkaya, B., & Cibaroğlu, M. O. (2019). Investigation of digital citizenship perception: an ampirical evaluation. Business & Management Studies: An International Journal, 7(4), 1188-1208.
  • Yavuz, S., &Yavuz, G . (2017). Fen eğitiminde proje tabanlı öğretimle ilgili tezlerin içerik analizi: Türkiye örneği (2002-2014). [A content analysis related to theses of project-based learning in science education: the case of TURKEY (2002-2014)]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(43), 255-282.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, E.P. (2020). Opinions of academicians on digital literacy: A phenomenology study. Cypriot Journal of Educational Science, 15(3), 469-478.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Research Article
Yazarlar

Mithat Elçiçek 0000-0003-1845-7271

Mustafa Kahyaoğlu 0000-0003-2003-9730

Yayımlanma Tarihi 13 Ocak 2022
Gönderilme Tarihi 28 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Elçiçek, M., & Kahyaoğlu, M. (2022). Postgraduate Theses on Digital Literacy in Turkey: A Content Analysis Study. Journal of Learning and Teaching in Digital Age, 7(1), 30-41.

Journal of Learning and Teaching in Digital Age 2023. © 2023. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. 19195

Journal of Learning and Teaching in Digital Age. Tüm hakları saklıdır, 2023. ISSN:2458-8350