İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 1, 124 - 135, 08.01.2023
https://doi.org/10.53850/joltida.1179069

Öz

Kaynakça

  • Belet Boyacı, Ş. D., Güner, M., & Babadağ, G. (2017). “Dünyada Başka Şekilde Yaşamak da Mümkün mü?” değer eğitiminde “Küçük Kara Balık” örneği. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5(3), 172-19.
  • Budak, Y. (2000). Sözcük öğretimi ve sözlüğün işlevi. Dil Dergisi, 92, 19-21.
  • Ceran, D. (2015). Türkçe öğretmeni adaylarının türkçe ders kitaplarına ilişkin metaforları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(3), 121-140.
  • Ceylan, S., Duru, K., Erkek, G., & Pastutmaz, M. (2021). Ortaokul ve Imam Hatip Ortaokulu 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Çapraz-Baran Ş., & Diren, E. (2019). Ortaokul ve Imam Hatip Ortaokulu Türkçe 5. Sınıf Ders Kitabı. Ankara: Anıttepe Yayıncılık.
  • Çelik, T. (2021). Web 2.0 Araçları Kullanımı Yetkinliği Ölçeği Geliştirme Çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 51, 449-478. DOI: 10.9779/pauefd.700181.
  • Erkal, H., & Erkal, M. (2019). Ortaokul ve Imam Hatip Ortaokulu Türkçe 7. Sınıf Ders Kitabı. Ankara: Özgün Yayıncılık.
  • Eselioğlu, H., Set, S. & Yücel, A. (2019). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu Türkçe ders kitabı 8. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Hiebert, E. H. (2005). In pursuit of an effective, efficient vocabulary curriculum for elementary students. Teaching and learning vocabulary: Bringing research to practice, 1, 243-264.
  • Hung, H., & Yuen, S. (2010). Educational use of social networking technology in higher education. Teaching in Higher Education, 15(6), 703-714.
  • Karadağ, Ö. (2019). Kelime öğretimi. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Karadağ, Ö., & Maden, S. (2014). Yazma eğitimi: kuram, uygulama, ölçme ve değerlendirme. A. Güzel ve H. Karatay (Ed.), Türkçe öğretimi el kitabı içinde (s. 265-301). Ankara: Pegem Akademi.
  • Lüle Mert, E. (2013). İlköğretim Türkçe programı ile Türkçe çalışma kitaplarındaki kazanım ve etkinliklerin sözcük öğretimi açısından değerlendirilmesi. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 2(5), 13-31.
  • Melanlıoğlu, D. (2008). Türkçe Eğitiminde Kelime Hazinesinin Önemi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2019). Türkçe Dersi Öğretim Programı. Ankara.
  • Nation, P. (1990). Teaching and learning vocabulary. In Handbook of Practical Second Language Teaching and Learning (pp. 397-408). Routledge.
  • Onan, B. (2020). Dil eğitiminin temel kavramları. Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Ömeroğlu, A. F., & Hakkoymaz, S. (2022). Ortaokul Türkçe Ders Kitaplarındaki Etkinliklerin Söz Varlığı Öğretiminde Kullanılan Yöntem ve Teknikler Açısından Değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 10(2), 347-362.
  • Pan, Q., & Xu, R. (2011). Vocabulary Teaching in English Language Teaching. Theory & Practice in Language Studies, 1(11), 1586-1589
  • Sharma, S., & Unger, S. (2016). Employing Web 2.0 Technologies to Support Students' Academic Vocabulary Acquisition. Michigan Reading Journal, 48(3), 16-29

Impact of Vocabulary Teaching Approach in Turkish Curriculum on Turkish Textbooks and Use of Technology in Vocabulary Teaching

Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 1, 124 - 135, 08.01.2023
https://doi.org/10.53850/joltida.1179069

Öz

Knowing a word means knowing its pronunciation, spelling, concept area, and meaning layers. Vocabulary is never an area that can be learned completely by individuals; rather it is a field that expands and deepens throughout life. Vocabulary teaching requires much more than just looking up words in a dictionary or using them in a sentence. Vocabulary is formed either by coincidence through indirect exposure to words or by deliberate and planned acquisition of certain words with vocabulary learning strategies. In this respect, the materials and lesson plans for teaching vocabulary should be prepared to enable the individual to comprehend words with multiple meanings and to use them effectively. Because the vocabulary of an individual will directly have an impact on effective use of four basic skills of the language (listening, reading, speaking, and writing). In this study, the approach of the Turkish curriculum and Turkish textbooks to vocabulary teaching is examined and the areas of utilisation of web 2.0 tools in vocabulary teaching are exemplified within the scope of technological development. This research is a qualitative study using the data which were collected through document analysis. Data collection sources are Turkish course curricula and secondary school Turkish textbooks. Results of the study show that, there is a conflict between the curriculum and the textbook in terms of vocabulary teaching; the vocabulary teaching activities are monotonous and are predominantly associated with the reading skill which is just one of the four basic language skills; Turkish textbooks lack addressing to related technological tools. Moreover, the planning of vocabulary teaching in the Turkish curriculum is not clear enough. In this context, the present study introduces various web 2.0 tools for the interest of curriculum developers, textbook authors, and Turkish teachers to effectively teach vocabulary.

Kaynakça

  • Belet Boyacı, Ş. D., Güner, M., & Babadağ, G. (2017). “Dünyada Başka Şekilde Yaşamak da Mümkün mü?” değer eğitiminde “Küçük Kara Balık” örneği. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5(3), 172-19.
  • Budak, Y. (2000). Sözcük öğretimi ve sözlüğün işlevi. Dil Dergisi, 92, 19-21.
  • Ceran, D. (2015). Türkçe öğretmeni adaylarının türkçe ders kitaplarına ilişkin metaforları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(3), 121-140.
  • Ceylan, S., Duru, K., Erkek, G., & Pastutmaz, M. (2021). Ortaokul ve Imam Hatip Ortaokulu 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Çapraz-Baran Ş., & Diren, E. (2019). Ortaokul ve Imam Hatip Ortaokulu Türkçe 5. Sınıf Ders Kitabı. Ankara: Anıttepe Yayıncılık.
  • Çelik, T. (2021). Web 2.0 Araçları Kullanımı Yetkinliği Ölçeği Geliştirme Çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 51, 449-478. DOI: 10.9779/pauefd.700181.
  • Erkal, H., & Erkal, M. (2019). Ortaokul ve Imam Hatip Ortaokulu Türkçe 7. Sınıf Ders Kitabı. Ankara: Özgün Yayıncılık.
  • Eselioğlu, H., Set, S. & Yücel, A. (2019). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu Türkçe ders kitabı 8. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Hiebert, E. H. (2005). In pursuit of an effective, efficient vocabulary curriculum for elementary students. Teaching and learning vocabulary: Bringing research to practice, 1, 243-264.
  • Hung, H., & Yuen, S. (2010). Educational use of social networking technology in higher education. Teaching in Higher Education, 15(6), 703-714.
  • Karadağ, Ö. (2019). Kelime öğretimi. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Karadağ, Ö., & Maden, S. (2014). Yazma eğitimi: kuram, uygulama, ölçme ve değerlendirme. A. Güzel ve H. Karatay (Ed.), Türkçe öğretimi el kitabı içinde (s. 265-301). Ankara: Pegem Akademi.
  • Lüle Mert, E. (2013). İlköğretim Türkçe programı ile Türkçe çalışma kitaplarındaki kazanım ve etkinliklerin sözcük öğretimi açısından değerlendirilmesi. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 2(5), 13-31.
  • Melanlıoğlu, D. (2008). Türkçe Eğitiminde Kelime Hazinesinin Önemi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2019). Türkçe Dersi Öğretim Programı. Ankara.
  • Nation, P. (1990). Teaching and learning vocabulary. In Handbook of Practical Second Language Teaching and Learning (pp. 397-408). Routledge.
  • Onan, B. (2020). Dil eğitiminin temel kavramları. Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Ömeroğlu, A. F., & Hakkoymaz, S. (2022). Ortaokul Türkçe Ders Kitaplarındaki Etkinliklerin Söz Varlığı Öğretiminde Kullanılan Yöntem ve Teknikler Açısından Değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 10(2), 347-362.
  • Pan, Q., & Xu, R. (2011). Vocabulary Teaching in English Language Teaching. Theory & Practice in Language Studies, 1(11), 1586-1589
  • Sharma, S., & Unger, S. (2016). Employing Web 2.0 Technologies to Support Students' Academic Vocabulary Acquisition. Michigan Reading Journal, 48(3), 16-29
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Research Article
Yazarlar

Filiz Mete 0000-0002-8835-3884

Berra Alibaşiç 0000-0002-7526-3820

Beyza Köksal 0000-0002-9044-1023

Yayımlanma Tarihi 8 Ocak 2023
Gönderilme Tarihi 23 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Mete, F., Alibaşiç, B., & Köksal, B. (2023). Impact of Vocabulary Teaching Approach in Turkish Curriculum on Turkish Textbooks and Use of Technology in Vocabulary Teaching. Journal of Learning and Teaching in Digital Age, 8(1), 124-135. https://doi.org/10.53850/joltida.1179069

Journal of Learning and Teaching in Digital Age 2023. © 2023. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. 19195

Journal of Learning and Teaching in Digital Age. Tüm hakları saklıdır, 2023. ISSN:2458-8350