Elektronik sporların video oyunları alanında rekabetçi bir arena olarak ortaya çıkması, sadece oyuncular ve seyirciler arasında önemli bir popülerlik kazanmakla kalmamış, aynı zamanda farklı disiplinlerden akademik araştırmacıların da ilgisini çekmiştir. Bu çalışma, e-sporu motivasyon, tüketici davranışı ve deneyim çerçevesinde inceleyerek teorik bir değerlendirme yapacaktır. Ayrıca, Web of Science (WOS) veri tabanından 2011-2023 yılları arasında turizm, işletme ve yönetim alanlarını kapsayan 206 yayının analizi Vosviewer kullanılarak yapılacaktır. Atıf analizi, ortak yazarlık analizi ve bibliyografik bağlantı analizleri, alanda en çok atıf alan yazarların Hamari ve Sjöblom olduğunu ortaya koymuştur. Konuyla ilgili yayın sayısı bakımından önde gelen ülkeler sırasıyla ABD, Avustralya ve İngiltere iken, en çok atıf alan ülkeler sırasıyla Finlandiya, ABD ve Yeni Zelanda'dır. Anahtar kelime analizinde “espor”, “video oyunları”, “elektronik sporlar”, “espor oyunu” ve “kullanımlar ve hazlar” gibi terimler öne çıkmıştır. Kaynaklar incelendiğinde, “International Journal of Sports Marketing” yayın sayısı bakımından önde gelen kaynak olarak ortaya çıkarken, “Internet Research” dergisi en fazla atıf alan dergi olmuştur. Bu çalışmanın bulguları, esporla ilgilenen araştırmacılar için değerli içgörüler sağlaması açısından önemlidir.
The emergence of electronic sports as a competitive arena in the realm of video gaming has not only garnered substantial popularity among players and spectators, but it has also piqued the interest of academic researchers across diverse disciplines. This study will undertake a theoretical assessment of esports, scrutinizing it within the framework of motivation, consumer behavior, and experience. Furthermore, an analysis of 206 publications from the Web of Science (WOS) database, spanning the fields of tourism, business, and management from 2011 to 2023, will be conducted using Vosviewer. The citation analysis, co-authorship analysis, and bibliographic coupling analyses revealed that the most cited authors in the field are Hamari and Sjöblom. The countries leading in terms of the number of publications on the topic are the USA, Australia, and the UK, in that order, while the countries with the most citations are Finland, the USA, and New Zealand, respectively. In the keyword analysis, terms such as “esports”, “video games”, “electronic sports”, “esports gameplay”, and “uses and gratifications” were prominent. Upon examining the sources, the “International Journal of Sports Marketing” emerged as the leading source in terms of the number of publications, while the “Internet Research” journal had the highest number of citations. The findings of this study are significant as they provide valuable insights for researchers interested in esports.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Recreation Management, Tourism (Other) |
Journal Section | Contents |
Authors | |
Early Pub Date | March 6, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | April 22, 2024 |
Acceptance Date | March 1, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 2 |
All the contents of this journal are licensed under a Creative Commons Attribution (CC-BY) 4.0 License (From September 2022) and available as full open access.
© Copyrights of all contents published in this journal are retained by their author(s).