Sayıdan Geri Çekildi

Geri Çekildi: 10-14 Yaş Grubunda Oyunsallık ve Duygusal Zeka İlişkisi

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 3, 388 - 394, 30.09.2024

Geri Çekme Notu

Makalede yöntem hatası tespit edildiği için yazarın isteğiyle makale geri çekilmektedir.

Öz

Bu araştırmada 10-14 yaş grubunda yer alan öğrencilerin oyunsallık ve duygusal zeka ilişkilerinin ve belirli değişkenler ile aralarındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya 5 farklı ortaokul ve lisede öğrenim gören 215 öğrenci dahil olmuştur. Verilerin toplanmasında Hazar’ın 2014 yılında geliştirdiği 5 alt boyut ve 27 maddeden oluşan “10-14 Yaş Çocuklarda Oyunsallık” ölçeği ve BarOn ile Parker tarafından, 2000 yılında hazırlanan ve BarOn Duygusal Zekâ Testi Çocuk ve Ergen Formu’nun Karabulut (2012) tarafından uyarlanan 9 maddelik kısa formu kullanılmıştır. Verilerin normal dağılım gösterdiği belirlendiği için parametrik testler uygulanmıştır. Verilerin analizinde betimleyici istatistiklerden, bağımsız örneklem T testinden, tek yönlü varyans analizi ANOVA testinden ve grup içi karşılaştırmalar için Tukey (HSD-LSD) testinden ve Pearson Korelasyon testinden yararlanılmıştır. Araştırma bulguları katılımcıların oyunsallık düzeyinin yüksek, duygusal zeka puanlarının ise ortalamanın altında olduğunu göstermektedir. Elde edilen verilere göre; cinsiyet, sınıf, akademik başarı, boş zaman geçirilen kişi/kişiler ve okul değişkenleri ile oyunsallık arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki ve farklılıklar saptanmıştır ancak duygusal zeka ile söz konusu değişkenler arasında anlamlı farklılıklar bulunamamıştır. Diğer yandan evde ya da yurtta kalma durumunun, kardeş sahibi olmanın, yeterli veya verimli boş zamana sahip olma durumunun, günlük boş zaman süresinin, günlük ödev yapma süresinin oyunsallık ve duygusal zeka ile arasında anlamlı farklılık ortaya koymadığı belirlenmiştir. Aynı zamanda oyunsallık ve duygusal zeka arasında pozitif yönlü zayıf düzeyde ilişki olduğu belirlenmiştir.Araştırma sonucunda, 10-14 yaş grubunda oyunsallığın belirli değişkenler ile ve duygusal zeka ile pozitif yönlü ilişki içerisinde olduğu ifade edilebilir.

Kaynakça

  • Aydın A,Düşünce tarihi ve insan doğası. İstanbul: Gendaş Yayınları; 2004.
  • Balcı S, Yaşar Ekici F, Okul öncesi öğretmen adaylarının fiziksel aktivite içeren oyunları oynamaya yönelik tutumları. 3rd International Scientific Research Congress on Humanities and Social Sciences (IBAD-2018), Skopje Makedonya, 2018.
  • Barnett LA, Storm B, Play, pleasure, and pain: The reduction of anxiety through play. Leisure Sciences, 1981; 4(2),161-175.
  • BarOn R, EQ-i baron emotional quotient ınventory: A Measure of Emotional Intelligence: Technical Manual. Toronto, ON: MHS;1997.
  • BarOn R, BarOn emotional quotient ınventory. Youth Version Technical Manual. Toronto; North Tonawanda, NY: Multi-Health Systems Inc;2000.
  • Gates G, Review of literatüre on leadership and emotion: Exposing theory, posing questions, and forwarding and agenda. Journal of Leadership Studies,1995; 2, 98-110.
  • Gazezoğlu Ö, Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 6 yaş çocuklarına özbakım becerilerinin kazandırılmasında oyun yoluyla öğretimin etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir; 2007.
  • Goleman D, Emotional intelligence. New York: Bantam;1995.
  • Hazar A, Couple playfulness and effects of playful techniques in couples therapy: aniınterpretative phenomenological analysis. İstanbul Bilgi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, İstanbul;2019.
  • Hazar M, The attitudes of 10-14 years old children against the act of playing games requiring physical activity'. International Journal of Academic Research Part B, 2014; 6(6).
  • Huizinga J, Homo ludens, oyunun toplumsal işlevi üzerine bir deneme (Çev. M. A. Kılıçbay), İstanbul: Ayrıntı Yayınevi;1993.
  • Isenberg JP, Jalongo MR, Creative expression and play in early childhood. New Jersey: Prentice Hall;2001.
  • Karabulut A, Duygusal zeka:baron ölçeği uyarlaması. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir; 2012.
  • Law KS, Wong C, Song LJ, The construct and criterion validity of emotional intelligence and its potential utility for management studies. Journal of Applied Psychology, 2004; 89, 483-496.
  • Mayer JD, DiPaolo M, Salovey P, Perceiving affective content in ambigious visual stimuli: a component of emotional ıntelligence. Journal of Personality Assessment.1990; 54 (3&4):772-781.
  • Nikfarjam P, Mathematics and play: analyzing the growth of early elementary mathematical understanding through an enactivist perspective. Graduate Program In Education York University Toronto, Ontario;2012.
  • Öçalan Z, Farklı okullarda öğrenim gören 10-14 yaş grubu öğrencilerin dijital oyun bağımlılığı ve oyunsallık düzeylerinin karşılaştırılması. Kırıkkale Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale, 2019.
  • Öz İ, Çocukta uyum ve davranış bozuklukları. Ankara: Kök Yayıncılık,1997. Özmen Ö, Çağdaş sporda eğitim üçgeni. Bağırgan Yayımevi, Ankara, 119-120; 1990.
  • Öztürk H, Antrenörlük ve spor yöneticiliği bölümlerinde okuyan öğrencilerin fiziksel aktivite içeren oyunları oynamaya yönelik tutumları. Gaziantep University Journal of Social Sciences,2016; 15(2), 717-728.
  • Salovey P, Mayer J.D.Emotional intelligence. Imagination, Coginition, and Personality, 1990; 9 (3), 185-211.
  • Schilling D,Duygusal Zekâ Beceri Eğitimi Uygulamaya Yönelik Pratik Bir Model ve 50 Aktivite. Maya Akademi;2009.
  • Shaffer RD, Shaffer MA, Emotional intelligence abilities, Personality and Work Place Performance. Hong Kong Baptist University Academy of Management Best Conference Paper, HR: M; 2005.
  • Sosik JJ, Megerian LE Understanding leader emotional intelligence and performance: The role of self-other agreement on transformation leadership perceptions. Group and Organization Management, 1999; 24, 367-390.
  • Tuncel N, Engelli sporcularla çalışan beden eğitimi öğretmeni ve antrenörlerin duygusal zekâ düzeylerinin incelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Saplık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş,2018.
  • Yanar N, Tenis, squash ve badminton sporcularında duygusal zekâ düzeylerinin incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Bursa, 2017.
  • Yeşilyapra, B, Duygusal zeka ve eğitim açısından doğurgaları. kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, 2001; 25, 139-146.
  • Zülfikar H, Terim sorunları ve terim yapma yolları. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, 139,1991.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Tebessüm Ayyıldız Durhan 0000-0003-2747-6933

Abdullah Koçak 0000-0001-5363-1138

Suat Karaküçük 0000-0001-9144-7307

Erken Görünüm Tarihi 29 Eylül 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 3

Creative Commons Lisansı

Herkes için Spor ve Rekreasyon dergisi tarafından yayınlanan eserler Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmaktadır.

Flag Counter