The primary school period is an important developmental period in which the foundations of children's character and personality development and their behaviors against good or bad experiences in different periods of their lives are laid and shaped. It is stated that the gains in this period affect the individual's ability to hope and to be psychologically robust. The aim of this research is to examine the effect of physical activity on hope and psychological resilience in primary school students. The study group consists of 29 4th grade students who continue their education in primary school in Istanbul in the spring semester of the 2023-2024 academic year. The data in the study were collected with the Hope in Children Scale, Child and Youth Psychological Resilience Scale (CHSRS-12) and Personal Information Form. During the data collection phase, preliminary measurements were taken by applying the scales before the physical activity program was implemented, and final measurements were taken by applying the scales again after the 8-week physical activity application. In order to determine whether there is a difference in the hope and psychological resilience levels of the students after physical activity, one-way ANOVA for repeated measures, single factor ANOVA for unrelated samples and independent sample T-test analyses were applied. In addition, analyses were made regarding the hope and psychological resilience levels of the students according to gender and whether they participated in any sports course outside of school. As a result of the analyses, it was observed that the hope and psychological resilience levels of the students increased from the pre-test to the post-test. Although the play and physical activities did not continue after the post-test, it was observed that there was no significant difference in the hope and psychological resilience levels in the permanence measurement made 4 months later, and that the increase continued, albeit very slightly. This finding shows that the effect of play and physical activity on hope and psychological resilience continues despite the elapsed time. As a result, it is seen that the hope and psychological resilience levels of children can be increased with physical activity.
İlkokul dönemi, çocukların karakter ve kişilik gelişimi için ayrıca hayatının farklı dönemindeki iyi veya kötü yaşantılara karşı sergiledikleri davranışların temelinin atıldığı, şekillendiği önemli bir gelişim dönemidir. Bu dönemki kazanımların bireyin umut edebilme ve psikolojik olarak sağlam olma gücünü etkilediği belirtilmektedir. Bu araştırmanın amacı, ilkokul düzeyindeki öğrencilerde fiziksel aktivitenin umut ve psikolojik sağlamlığa etkisini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2023-2024 öğretim yılı bahar yarıyılında İstanbul ilinde ilkokulda öğrenimine devam eden4. Sınıf 29 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veriler Çocuklarda Umut Ölçeği (ÇUÖ), Çocuk ve Genç Psikolojik Sağlamlık Ölçeği (ÇGPSÖ-12) ve Kişisel Bilgi Formu ile toplanmıştır. Verilerin toplanması aşamasında fiziksel aktivite programını uygulanmadan önce ölçekler uygulanarak ön ölçümler alınmış, 8 haftalık fiziksel aktivite uygulaması sonrasında ölçekler tekrar uygulanarak son ölçümler alınmıştır. Fiziksel aktivite sonrasında öğrencilerin umut ve psikolojik sağlamlık düzeylerinde farklılaşma olup olmadığını belirlemek için tekrarlı ölçümler için tek yönlü ANOVA, ilişkisiz örneklemler için tek faktörlü ANOVA ve bağımsız örneklem T testi analizleri uygulanmıştır. Ayrıca cinsiyet, okul dışında herhangi bir spor kursuna katılıp katılmama durumuna göre öğrencilerin umut ve psikolojik sağlamlık düzeylerine yönelik analizler yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda öğrencilerin umut ve psikolojik sağlamlık düzeylerinin ön testten son teste giderek arttığı görülmektedir. Son testten sonra oyun ve fiziksel aktiviteler devam etmemesine rağmen 4 ay sonra yapılan kalıcılık ölçümünde umut ve psikolojik sağlamlık düzeyinde anlamlı bir farklılaşmanın olmadığı, çok az da olsa artışın devam ettiği görülmüştür. Bu bulgu geçen süreye rağmen oyun ve fiziksel aktivitenin umut etme ve psikolojik sağlamlık üzerindeki etkisinin devam ettiğini göstermektedir. Sonuç olarak, çocukların umut ve psikolojik sağlamlık düzeylerinin fiziksel aktivite ile artırılabileceği görülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor ve Egzersiz Psikolojisi, Beden Eğitimi ve Oyun |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 6 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 4 |
Herkes için Spor ve Rekreasyon dergisi tarafından yayınlanan eserler Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmaktadır.