Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2022, Sayı: 051, 120 - 126, 31.12.2022

Öz

Kaynakça

  • [1] Yolcu, M. B., Emre, Ş. and Celayir, S., (2018), Artırılmış gerçekliğin tıpta ve çocuk cerrahisinde kullanımı, Çoc. Cer. Derg., 32(3), 89-92.
  • [2] İçten, T. and Bal, G., (2017), Artırılmış gerçeklik teknolojisi üzerine yapılan akademik çalışmaların içerik analizi, Bilişim Teknolojiler Dergisi, 10(4), 401-415.
  • [3] Özdemir, M., (2017), Artırılmış gerçeklik teknolojisi ile öğrenmeye yönelik deneysel çalışmalar: Sistematik bir inceleme, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 609-632.
  • [4] Küçük, S., Kapakin, S. and Göktaş, Y., (2015), Tıp fakültesi öğrencilerinin mobil artırılmış gerçeklikle anatomi öğrenimine yönelik görüşleri, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3, 316-323.
  • [5] Akkuş, İ. and Özhan, U., (2017), Matematik ve geometri eğitiminde artırılmış gerçeklik uygulamaları, Inonu University Journal of the Graduate School of Education, 4(8), 19-31.
  • [6] Çakal, M.A. and Eymirli, E., (2012), Artırılmış gerçeklik teknolojisi, Kuzeydoğu Anadolu Kalkınma Ajansı, 1, 1-10.
  • [7] Çiloğlu, T., Yılmaz, Ö., Yılmaz, A. and Yılmaz, F. G., (2021), Eğitimde artırılmış gerçeklik konulu makalelerin incelenmesi, Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 147-158.
  • [8] Chang, H., Binali, T., Liang J., Chiou, G., Cheng, K., Lee, S., and Tsai, C., (2022), Ten years of augmented reality in education: A meta-analysis of (quasi-) experimental studies to investigate the impact, Computer & Education, 191, 10641.
  • [9] Kok, D., Dushyanthen, S., Peters G., Sapkaroski, D., Barrett, M., Sim, J., and Eriksen, J.G., (2022), Virtual reality and augmented reality in radiation oncology education - A review and expert commentary, Technical Innovations & Patient Support in Radiation Oncology 24, 25-31.

EDUCATION of BRAIN FUNCTIONS with AUGMENTED REALITY for DISABLED PEOPLE

Yıl 2022, Sayı: 051, 120 - 126, 31.12.2022

Öz

In recent years, it has been possible to prepare very important studies in the field of education by using Augmented Reality technology. With this technology, video, graphics, sound and three-dimensional models are used in the environment of physical objects in the real world. Today, Augmented Reality technology is used in industry, education, medicine, logistics, industry, etc. are frequently used in the fields. Therefore, due to the development of applications in this field, technological devices have been enabled to communicate with their environment and acquire new information. In this study, an application has been developed to help disabled individuals understand the functions of their brain functions and to improve their learning abilities. In the application, the functions of brain functions are explained, thanks to the content activated with the help of a button that appears on the screen on any technological device. If a visually impaired person uses this application, brain functions are explained only with audio narration and animations. If a hearing-impaired individual uses it, brain functions are explained only with texts and animations. In this way, the learning abilities of the disabled are improved more easily and it is easier to understand the subjects.

Teşekkür

This research received no specific grants from any funding agency in public, commercial or non-profit sectors.

Kaynakça

  • [1] Yolcu, M. B., Emre, Ş. and Celayir, S., (2018), Artırılmış gerçekliğin tıpta ve çocuk cerrahisinde kullanımı, Çoc. Cer. Derg., 32(3), 89-92.
  • [2] İçten, T. and Bal, G., (2017), Artırılmış gerçeklik teknolojisi üzerine yapılan akademik çalışmaların içerik analizi, Bilişim Teknolojiler Dergisi, 10(4), 401-415.
  • [3] Özdemir, M., (2017), Artırılmış gerçeklik teknolojisi ile öğrenmeye yönelik deneysel çalışmalar: Sistematik bir inceleme, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 609-632.
  • [4] Küçük, S., Kapakin, S. and Göktaş, Y., (2015), Tıp fakültesi öğrencilerinin mobil artırılmış gerçeklikle anatomi öğrenimine yönelik görüşleri, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3, 316-323.
  • [5] Akkuş, İ. and Özhan, U., (2017), Matematik ve geometri eğitiminde artırılmış gerçeklik uygulamaları, Inonu University Journal of the Graduate School of Education, 4(8), 19-31.
  • [6] Çakal, M.A. and Eymirli, E., (2012), Artırılmış gerçeklik teknolojisi, Kuzeydoğu Anadolu Kalkınma Ajansı, 1, 1-10.
  • [7] Çiloğlu, T., Yılmaz, Ö., Yılmaz, A. and Yılmaz, F. G., (2021), Eğitimde artırılmış gerçeklik konulu makalelerin incelenmesi, Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 147-158.
  • [8] Chang, H., Binali, T., Liang J., Chiou, G., Cheng, K., Lee, S., and Tsai, C., (2022), Ten years of augmented reality in education: A meta-analysis of (quasi-) experimental studies to investigate the impact, Computer & Education, 191, 10641.
  • [9] Kok, D., Dushyanthen, S., Peters G., Sapkaroski, D., Barrett, M., Sim, J., and Eriksen, J.G., (2022), Virtual reality and augmented reality in radiation oncology education - A review and expert commentary, Technical Innovations & Patient Support in Radiation Oncology 24, 25-31.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Mühendislik
Bölüm Research Articles
Yazarlar

Yusuf Uzun 0000-0002-7061-8784

Hasibe Nur Kılınç 0000-0003-1169-9315

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 15 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 051

Kaynak Göster

IEEE Y. Uzun ve H. N. Kılınç, “EDUCATION of BRAIN FUNCTIONS with AUGMENTED REALITY for DISABLED PEOPLE”, JSR-A, sy. 051, ss. 120–126, Aralık 2022.