BibTex RIS Kaynak Göster

Deneyimli Öğretmenlerin Görüşleri Doğrultusunda Türkiye’nin Öğretmen Yetiştirme Sisteminin Değerlendirilmesi (Geçmiş, Günümüz ve Gelecek)

Yıl 2014, Cilt: 3 Sayı: 1, 91 - 108, 01.06.2014

Öz

Araştırmanın amacı, deneyimli öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda geçmişteki ve şim-diki öğretmen yetiştirme programlarını değerlendirmek ve gelecek öğretmen yetiştirme sistemine yönelik önerilerde bulunmaktır. Araştırmanın örneklemini Ordu-Perşembe İlk Öğretmen Okulu’ndan mezun olmuş ve en az 25 yıl öğretmenlik mesleğinde aktif olarak görev almış 20 öğretmen oluşturmaktadır. Nitel araştırma dizaynının kullanıldığı araştır-mada veri toplama aracı olarak 12 sorudan oluşan yarı-yapılandırılmış form kullanılmış-tır. Veriler üzerinde içerik analizi yapılmıştır. Bulgular, öğretmen yetiştirme sisteminde ve öğretmen rollerinde değişimlerin olduğunu göstermektedir. Öğretmenler geçmişte daha sosyal ve prestij sahibi görülürken yetişen yeni nesil öğretmenlerin daha az istekli, top-lumdan uzak ve normal bir memur gibi görüldükleri tespit edilmiştir. Ancak yeni nesil öğretmenler teknoloji kullanımı ve kendilerini küreselleşen dünyaya göre güncelleme konusunda daha iyi görülmüşlerdir. Günümüz öğretmen yetiştirme sisteminin en büyük avantajları teknoloji kullanımı ve evrensel bilgilerden haberdar olabilme olarak görülür-ken dezavantajı pratikten yoksun ve öğretmenlik mesleğinin duyuşsal özelliklerine vurgu yapılmadan mezun olan öğretmenlerin varlığı olarak tespit edilmiştir. Bu çalışmanın, bugünün öğretmen yetiştirme sistemine katkılar sağlayabileceği düşünülmektedir

Kaynakça

  • Azar, A. (2011). Quality or quantity: A Statement for teacher training in Turkey, Journal of Higher Education and Science, 1(1), 36-38.
  • Akyüz, Y. (1994). Türk eğitim tarihi (Başlangıçtan 1993’e). İstanbul: Kültür Koleji Yayınları.
  • Anıl, D. & Güler, N. (2006). An example of the scaling study by pair-wise com- parison method. Hacettepe University Journal of Education, 30, 30-36.
  • Beijaard, D., Verloop, N., & Vermunt, J. D. (2000). Teachers’ perceptions of pro- fessional identity: An exploratory study from a personal knowledge perspec- tive. Teaching and teacher education, 16(7), 749-764.
  • Borko, H. (2004). Professional development and teacher learning: Mapping the terrain. Educational researcher, 33(8), 3-15.
  • Çelikten, M., Şanal, M., & Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes University Journal of the Institute of Social Sciences, 19(2), 207-237.
  • Kapluhan, E. (2012). Atatürk period of education campaign and village institutes. Marmara Geographical Review,26, 172-194.
  • Miles, M. B. &Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. California: SAGE Publications Inc..
  • MONE (1982). On Birinci Milli Eğitim Şurası. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Okçabol, R. (2004). Öğrenci, öğretmen, öğretmen adayı ve öğretim elemanı gözüyle öğretmen yetiştirme XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004 İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Özbek, R., Kahyaoğlu, M. & Özgen, N. (2007). Evaluation of candidate teachers’ opinions on teaching profession. Journal of Social Sciences, 9(2), 221-232.
  • Özer, B. & Gelen, İ. (2008). Having general adequacy of teaching profession evalu- ation of the views of teacher candidates and teachers about their level. Mustafa Kemal University Journal of Social Sciences Institute. 5(9), 39-55.
  • Official Gazette (1982). Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı Hakkında Kanun Hükmünde Kararname (41 Sayılı Resmi Gazete: 20 Temmuz 1982 tarih ve 17660 sayılı)
  • Shulman, L. S. (1994). Those who understand: Knowledge growth in teaching. In Teaching and learning in the secondary school (Eds: Moon, Bob &Mayes, Ann Shleton), The Open University, 125-133.
  • Semerci, N. &Semerci, Ç. (2004). Attitutes toward teaching in Turkish. Fırat Uni- versity Journal of Social Science. 14(1), 137-146.
  • Şen, H. Ş., & Erişen, Y. (2002). Effective teaching specialities of teacher trainers working at teacher training institutions. Gazi University Journal of Gazi Edu- cational Faculty, 22(1), 99-116.
  • Tangülü, Z. (2012). Education policies in Democrat Party time. (1950-1960). Türk Eğitim Bilimler Dergisi, 10(2), 389-410.

Evaluation of Turkey’s Teacher Training System from the Viewpoint of Experienced Teachers (Past, Present and Future)

Yıl 2014, Cilt: 3 Sayı: 1, 91 - 108, 01.06.2014

Öz

The purpose of this study is to evaluate past and present teacher training programs in line with ideas of experienced teachers and give suggestions about the future system. Partici-pants were 20 experienced teachers who graduated from Ordu-Perşembe Primary Teacher Training School and who have worked as teachers for at least 25 years. Qualitative re-search design was conducted and a semi-structured form including 12 questions was used. Content analysis was performed on the answers. The findings show some differences in teacher training system and teachers’ roles. Teachers were more social and prestigious in the past. However, most of them are now unwilling, distant from society and seen as official workers. The most important advantages of today’s teacher training system are technology usage and knowledge about global issues. Disadvantages are lack of practice and performance evaluation, and lack of emphasis on the affective domain of the teaching profession. It is thought that this study may provide new contributions to the construction of today’s teacher training system

Kaynakça

  • Azar, A. (2011). Quality or quantity: A Statement for teacher training in Turkey, Journal of Higher Education and Science, 1(1), 36-38.
  • Akyüz, Y. (1994). Türk eğitim tarihi (Başlangıçtan 1993’e). İstanbul: Kültür Koleji Yayınları.
  • Anıl, D. & Güler, N. (2006). An example of the scaling study by pair-wise com- parison method. Hacettepe University Journal of Education, 30, 30-36.
  • Beijaard, D., Verloop, N., & Vermunt, J. D. (2000). Teachers’ perceptions of pro- fessional identity: An exploratory study from a personal knowledge perspec- tive. Teaching and teacher education, 16(7), 749-764.
  • Borko, H. (2004). Professional development and teacher learning: Mapping the terrain. Educational researcher, 33(8), 3-15.
  • Çelikten, M., Şanal, M., & Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes University Journal of the Institute of Social Sciences, 19(2), 207-237.
  • Kapluhan, E. (2012). Atatürk period of education campaign and village institutes. Marmara Geographical Review,26, 172-194.
  • Miles, M. B. &Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. California: SAGE Publications Inc..
  • MONE (1982). On Birinci Milli Eğitim Şurası. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Okçabol, R. (2004). Öğrenci, öğretmen, öğretmen adayı ve öğretim elemanı gözüyle öğretmen yetiştirme XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004 İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Özbek, R., Kahyaoğlu, M. & Özgen, N. (2007). Evaluation of candidate teachers’ opinions on teaching profession. Journal of Social Sciences, 9(2), 221-232.
  • Özer, B. & Gelen, İ. (2008). Having general adequacy of teaching profession evalu- ation of the views of teacher candidates and teachers about their level. Mustafa Kemal University Journal of Social Sciences Institute. 5(9), 39-55.
  • Official Gazette (1982). Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı Hakkında Kanun Hükmünde Kararname (41 Sayılı Resmi Gazete: 20 Temmuz 1982 tarih ve 17660 sayılı)
  • Shulman, L. S. (1994). Those who understand: Knowledge growth in teaching. In Teaching and learning in the secondary school (Eds: Moon, Bob &Mayes, Ann Shleton), The Open University, 125-133.
  • Semerci, N. &Semerci, Ç. (2004). Attitutes toward teaching in Turkish. Fırat Uni- versity Journal of Social Science. 14(1), 137-146.
  • Şen, H. Ş., & Erişen, Y. (2002). Effective teaching specialities of teacher trainers working at teacher training institutions. Gazi University Journal of Gazi Edu- cational Faculty, 22(1), 99-116.
  • Tangülü, Z. (2012). Education policies in Democrat Party time. (1950-1960). Türk Eğitim Bilimler Dergisi, 10(2), 389-410.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA36AN52UY
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Fazilet Özge Maviş Bu kişi benim

Dilara Çaycı Bu kişi benim

Mehmet Arslan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Maviş, F. Ö., Çaycı, D., & Arslan, M. (2014). Evaluation of Turkey’s Teacher Training System from the Viewpoint of Experienced Teachers (Past, Present and Future). Journal of Teacher Education and Educators, 3(1), 91-108.