Bu çalışmada, eleştirel sosyal kuram ve bu kuramın, genelde eğitim özelde ise eğitim yönetimine ilişkin öngörülerine yer verilmiştir. Bu amaçla öncelikli olarak eleştirel kuramın felsefi temelleri ve temel varsayımları ele alınmıştır. Bu öngörüler ve varsayımlardan hareketle, eleştirel kuram perspektifinden eğitim ve eğitim yönetimi irdelenmiştir. Çalışmada ayrıca eleştirel kuram açısından bakıldığında “Eğitimin amacı nedir?, Okulun amacı nedir ve nasıl örgütlenmelidir?, Eğitimde öğretmenin ve öğrencinin rolü nedir?, Eğitim yönetiminde kuram, uygulama ve araştırma nasıl olmalıdır?” gibi bir dizi soruya yanıt aranmıştır. Çalışmanın sonunda, eleştirel kuram perspektifinden yola çıkılarak okulda yapılabileceklere ilişkin okul yöneticilerine önerilerde bulunulmuştur
This study discusses critical social theory and its predictions regarding education in general, and educational administration in particular. For this purpose, primarily the philosophical foundations and basic assumptions of critical theory were reviewed. Based on these predictions and assumptions, the concepts of education and educational administration were analyzed from the perspective of critical theory. Furthermore, answers were sought to such questions as "What is the purpose of education?” “What is the purpose of the school and how should it be organized?” “What are the roles of the teacher and the students in education?” and “How should theory, practice and research be in education management?” At the end of the study, some suggestions were made for the administrators regarding the actions to be taken at schools from the perspective of critical theory
Other ID | JA59RG97VZ |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 4 Issue: 2 |