Research Article
BibTex RIS Cite

Teachers' Opinions on Second Grade Language Skills of Students Who Learned Initial Literacy Through Distance Education

Year 2024, , 160 - 177, 30.04.2024
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.1295965

Abstract

This study examines teachers' opinions on how the language skills in the second grade (listening, speaking, reading, writing) of students who learned initial literacy in the first grade of elementary school (2020-2021) through distance education due to the pandemic were affected. This study was conducted using a descriptive qualitative research model. The study group comprised 18 teachers who conducted first-grade initial literacy teaching via distance education in 2020-2021 academic year and worked in the second grade during 2021-2022 academic year. Each teacher had instructed first grade at least three times in their career. A semi-structured interview form served as the data collection tool, and thematic analysis was employed for data analysis. The data yielded four themes: listening skills, speaking skills, reading skills, and writing skills, with corresponding sub-themes identified and interpreted. Participants reported that the pandemic led to temporary school closures and a shift from face-to-face to distance learning for first-grade literacy. Consequently, students missed the opportunity to develop listening, speaking, reading, and writing skills through direct interaction in the classroom. They stated the limitations and conditions of distance education were cited as reasons for this shortfall. As a result, they stated that there are inadequacies in students' listening, speaking, reading and writing skills, and that these inadequacies have a negative impact on their listening skills in the second grade. This resulted in inadequacies in students' listening, speaking, reading, and writing skills, negatively impacting their second-grade. It was reported that there were lack of gains in the achievements of this group compared to the students of previous years, and that these were due to the fact that the initial literacy teaching was carried out through distance education.

References

  • Akyol, H. (2006). Türkçe öğretim yöntemleri. Ankara: Kök.
  • Arı, G. (2013). Dinleme/izleme öğretimi. In C. Yıldız (Ed). Yeni öğretim programına göre kuramdan uygulamaya Türkçe öğretimi (pp. 179-207). Ankara: Pegem Akademi.
  • Amorim, V., Piza, C., Lautharte, J., & Ildo, J. (2020). The effect of the H1N1 pandemic on learning. What to expect with Covid-19. Retrieved from http://meb.ai/t1vWnx
  • Arslan, D., & Ilgın, H. (2010). Öğretmen ve öğrencilerin bitişik yazı ile ilgili görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 69–92.
  • Balcı, A. (2020). Covıd-19 özelinde salgınların eğitime etkileri. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(3), 75 – 85.
  • Braun, V., & Clarke, V. (2012). Using Thematic Analysis in Psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77-101.
  • Brownell, J. (2016). Listening: attitudes, principles and skills. New York: Routledge.
  • Bulut, B. (2013). Etkin dinleme eğitiminin dinlediğini anlama, okuduğunu anlama ve kelime hazinesi üzerine etkisi. [Unpublished Master’s Thesis]. Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri (14. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Duran, E. (2009). Bitişik eğik yazı öğretimi çalışmalarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. [Unpublished Doctoral Thesis]. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Erlingsson, C., & Brysiewicz, P. (2017). A hands-on guide to doing content analysis. African Journal of Emergency Medicine, 7, 93-99.
  • Göçer, A. (2014). İlkokuma ve yazma öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Gravetter, F. J., & Forzano, L. B. (2012). Research methods for the behavioral sciences (4th ed.). Hampshire: Cengage Learning.
  • Güler, B. İ. (2016). Okul Öncesi öğretmenlerinin riskli oyunlara yönelik görüş ve algıları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 17(2), 97-118. Retrieved from https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.246484
  • Güleryüz, H. (2004). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Kuram ve uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Güneş, F . (2013). Türkçe’de metin öğretimi yerine metinle öğrenme. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, 603-637.
  • Gürbüz, E., & Yılmaz, M. (2021). Pandemi döneminde ilk okuma yazma öğretimi sürecinde karşılaşılan sorunlara ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Journal Of Social, Humanities and Administrative Sciences, 7(40), 1088-1094.
  • Gürol, A., & Yıldız, E. (2015). İlk okuma yazma öğretiminde bilgisayar destekli eğitimin ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin ilk okuma yazma becerilerine etkisi. Uluslararası Alan Eğitimi Dergisi, 1(1), 1-18.
  • Kadıoğlu, H. (2012). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazma becerisi, hızı ve tutumlarının incelenmesi. [Unpublished Doctoral Thesis]. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Kavcar, C., Oğuzkan, F., & Sever, S. (1999). Türkçe öğretimi. Ankara: Engin Publishing.
  • Kesik, C., & Baş, Ö. (2021). Sınıf öğretmenlerinin perspektifinden Eba ve eğitim portalları ile ilk okuma ve yazma öğretimi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 11(1), 93-115.
  • Kurudayıoğlu M.,& Kana, F. (2013). Türkçe öğretmeni adaylarının dinleme becerisi ve dinleme eğitimi özyeterlik algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 245-258.
  • Lambert, V.A., & Lambert, C.E. (2012). Qualitative descriptive research: An acceptable design. Pacific Rim International Journal of Nursing Research, 16, 255–256.
  • Maden, S., Durukan, E. (2011). Türkçe öğretmeni adaylarının dinleme stillerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. e-Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 101-112.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB, 2009). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (1-5. Sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Moreno, J. M., & Gortazar, L. (2020). An analysis from PISA 2018 and its implications for the COVID19 crisis response. Retrieved from http://meb.ai/E4Jxgf
  • National Council of Teachers of English (NCTE, 1996). NCTE / IRA Standards for the english language arts. Retrieved from http://www.ncte.org/standards/ncte-ira
  • Obalar, S. (2009). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin ilk okuma yazma becerileri ile sosyal duygusal uyum ve zeka düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Unpublished Doctoral Thesis] Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Öz, F. (2006). Uygulamalı Türkçe öğretimi (3th Ed). Ankara: Anı.
  • Özbay, M., & Melanlıoğlu, D. (2012). Türkçe öğretim programlarının dinleme becerisi bakımından değerlendirilmesi. Turkish Studies, 7(1), 87-97.
  • Özkan, M. (2008). Dil-kültür bağlamında türkçe ve edebiyat öğretimi. Türkçe Öğretimi Kongresi 2008, İstanbul.
  • Ramos-Morcillo A. J, Leal-Costa, C., Moral-García J. E., & Ruzafa-Martínez, M. (2020). Experiences of nursing students during the abrupt change from face-to-face to e-learning education during the first month of confinement due to COVID-19. Spain. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(15).
  • Reutzel, D. R. & Cooter, R. B. (1996). Teaching children to read: From basals to books. Colombus: Merrill-Prentice Hall Publishing Company.
  • Saavedra, J. (2020). Educational challenges and opportunities of the coronavirus (COVID-19) pandemic. Retrieved from http://meb.ai/fSOKbt
  • Saldana , J. (2019). Nitel araştırmacılar için kodlama el kitabı. (A. Tüfekci Akca & S. N. Şad, Trans..). Ankara: Pegem Akademi.
  • Sever, S. (2004). Türkçe öğretimi ve tam öğrenme. Ankara: Anı.
  • Topçu, Z. (2012). Okul öncesi eğitimin ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okula uyum ve türkçe dil becerilerine etkisi. [Unpublished Master’s Thesis]. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • World Health Organization (WHO, 2020). Coronavirus disease 2019 (COVID-19). Retrieved from https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situa tion-reports/20200309-sitrep- 49-covid-19.pdf?sfvrsn=70dabe 61_ United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO, 2020). School closures caused by coronavirus (Covid-19). Retrieved from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380398
  • Yalman, D. (2007). İlköğretim okulu yöneticilerinin, birinci sınıf öğretmenlerinin, ana sınıfı öğretmenlerinin ve okul öncesi eğitim almış birinci sınıf öğrencilerinin okul öncesi eğitimden ilköğretime geçişte yaşanan uyum sorunlarıyla ilgili görüşleri. [Unpublished Master’s Thesis]. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Yangın, B. (1999). İlköğretimde Türkçe öğretimi. İlköğretimde etkili öğretme ve öğrenme öğretmen el kitabı modül 4. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Publishing.

Teachers' Opinions on Second Grade Language Skills of Students Who Learned Initial Literacy Through Distance Education

Year 2024, , 160 - 177, 30.04.2024
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.1295965

Abstract

This study examines teachers' opinions on how the language skills in the second grade (listening, speaking, reading, writing) of students who learned initial literacy in the first grade of elementary school (2020-2021) through distance education due to the pandemic were affected. This study was conducted using a descriptive qualitative research model. The study group comprised 18 teachers who conducted first-grade initial literacy teaching via distance education in 2020-2021 academic year and worked in the second grade during 2021-2022 academic year. Each teacher had instructed first grade at least three times in their career. A semi-structured interview form served as the data collection tool, and thematic analysis was employed for data analysis. The data yielded four themes: listening skills, speaking skills, reading skills, and writing skills, with corresponding sub-themes identified and interpreted. Participants reported that the pandemic led to temporary school closures and a shift from face-to-face to distance learning for first-grade literacy. Consequently, students missed the opportunity to develop listening, speaking, reading, and writing skills through direct interaction in the classroom. They stated the limitations and conditions of distance education were cited as reasons for this shortfall. As a result, they stated that there are inadequacies in students' listening, speaking, reading and writing skills, and that these inadequacies have a negative impact on their listening skills in the second grade. This resulted in inadequacies in students' listening, speaking, reading, and writing skills, negatively impacting their second-grade. It was reported that there were lack of gains in the achievements of this group compared to the students of previous years, and that these were due to the fact that the initial literacy teaching was carried out through distance education.

References

  • Akyol, H. (2006). Türkçe öğretim yöntemleri. Ankara: Kök.
  • Arı, G. (2013). Dinleme/izleme öğretimi. In C. Yıldız (Ed). Yeni öğretim programına göre kuramdan uygulamaya Türkçe öğretimi (pp. 179-207). Ankara: Pegem Akademi.
  • Amorim, V., Piza, C., Lautharte, J., & Ildo, J. (2020). The effect of the H1N1 pandemic on learning. What to expect with Covid-19. Retrieved from http://meb.ai/t1vWnx
  • Arslan, D., & Ilgın, H. (2010). Öğretmen ve öğrencilerin bitişik yazı ile ilgili görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 69–92.
  • Balcı, A. (2020). Covıd-19 özelinde salgınların eğitime etkileri. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(3), 75 – 85.
  • Braun, V., & Clarke, V. (2012). Using Thematic Analysis in Psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77-101.
  • Brownell, J. (2016). Listening: attitudes, principles and skills. New York: Routledge.
  • Bulut, B. (2013). Etkin dinleme eğitiminin dinlediğini anlama, okuduğunu anlama ve kelime hazinesi üzerine etkisi. [Unpublished Master’s Thesis]. Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri (14. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Duran, E. (2009). Bitişik eğik yazı öğretimi çalışmalarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. [Unpublished Doctoral Thesis]. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Erlingsson, C., & Brysiewicz, P. (2017). A hands-on guide to doing content analysis. African Journal of Emergency Medicine, 7, 93-99.
  • Göçer, A. (2014). İlkokuma ve yazma öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Gravetter, F. J., & Forzano, L. B. (2012). Research methods for the behavioral sciences (4th ed.). Hampshire: Cengage Learning.
  • Güler, B. İ. (2016). Okul Öncesi öğretmenlerinin riskli oyunlara yönelik görüş ve algıları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 17(2), 97-118. Retrieved from https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.246484
  • Güleryüz, H. (2004). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Kuram ve uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Güneş, F . (2013). Türkçe’de metin öğretimi yerine metinle öğrenme. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, 603-637.
  • Gürbüz, E., & Yılmaz, M. (2021). Pandemi döneminde ilk okuma yazma öğretimi sürecinde karşılaşılan sorunlara ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Journal Of Social, Humanities and Administrative Sciences, 7(40), 1088-1094.
  • Gürol, A., & Yıldız, E. (2015). İlk okuma yazma öğretiminde bilgisayar destekli eğitimin ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin ilk okuma yazma becerilerine etkisi. Uluslararası Alan Eğitimi Dergisi, 1(1), 1-18.
  • Kadıoğlu, H. (2012). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazma becerisi, hızı ve tutumlarının incelenmesi. [Unpublished Doctoral Thesis]. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Kavcar, C., Oğuzkan, F., & Sever, S. (1999). Türkçe öğretimi. Ankara: Engin Publishing.
  • Kesik, C., & Baş, Ö. (2021). Sınıf öğretmenlerinin perspektifinden Eba ve eğitim portalları ile ilk okuma ve yazma öğretimi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 11(1), 93-115.
  • Kurudayıoğlu M.,& Kana, F. (2013). Türkçe öğretmeni adaylarının dinleme becerisi ve dinleme eğitimi özyeterlik algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 245-258.
  • Lambert, V.A., & Lambert, C.E. (2012). Qualitative descriptive research: An acceptable design. Pacific Rim International Journal of Nursing Research, 16, 255–256.
  • Maden, S., Durukan, E. (2011). Türkçe öğretmeni adaylarının dinleme stillerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. e-Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 101-112.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB, 2009). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (1-5. Sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Moreno, J. M., & Gortazar, L. (2020). An analysis from PISA 2018 and its implications for the COVID19 crisis response. Retrieved from http://meb.ai/E4Jxgf
  • National Council of Teachers of English (NCTE, 1996). NCTE / IRA Standards for the english language arts. Retrieved from http://www.ncte.org/standards/ncte-ira
  • Obalar, S. (2009). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin ilk okuma yazma becerileri ile sosyal duygusal uyum ve zeka düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Unpublished Doctoral Thesis] Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Öz, F. (2006). Uygulamalı Türkçe öğretimi (3th Ed). Ankara: Anı.
  • Özbay, M., & Melanlıoğlu, D. (2012). Türkçe öğretim programlarının dinleme becerisi bakımından değerlendirilmesi. Turkish Studies, 7(1), 87-97.
  • Özkan, M. (2008). Dil-kültür bağlamında türkçe ve edebiyat öğretimi. Türkçe Öğretimi Kongresi 2008, İstanbul.
  • Ramos-Morcillo A. J, Leal-Costa, C., Moral-García J. E., & Ruzafa-Martínez, M. (2020). Experiences of nursing students during the abrupt change from face-to-face to e-learning education during the first month of confinement due to COVID-19. Spain. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(15).
  • Reutzel, D. R. & Cooter, R. B. (1996). Teaching children to read: From basals to books. Colombus: Merrill-Prentice Hall Publishing Company.
  • Saavedra, J. (2020). Educational challenges and opportunities of the coronavirus (COVID-19) pandemic. Retrieved from http://meb.ai/fSOKbt
  • Saldana , J. (2019). Nitel araştırmacılar için kodlama el kitabı. (A. Tüfekci Akca & S. N. Şad, Trans..). Ankara: Pegem Akademi.
  • Sever, S. (2004). Türkçe öğretimi ve tam öğrenme. Ankara: Anı.
  • Topçu, Z. (2012). Okul öncesi eğitimin ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okula uyum ve türkçe dil becerilerine etkisi. [Unpublished Master’s Thesis]. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • World Health Organization (WHO, 2020). Coronavirus disease 2019 (COVID-19). Retrieved from https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situa tion-reports/20200309-sitrep- 49-covid-19.pdf?sfvrsn=70dabe 61_ United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO, 2020). School closures caused by coronavirus (Covid-19). Retrieved from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380398
  • Yalman, D. (2007). İlköğretim okulu yöneticilerinin, birinci sınıf öğretmenlerinin, ana sınıfı öğretmenlerinin ve okul öncesi eğitim almış birinci sınıf öğrencilerinin okul öncesi eğitimden ilköğretime geçişte yaşanan uyum sorunlarıyla ilgili görüşleri. [Unpublished Master’s Thesis]. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Yangın, B. (1999). İlköğretimde Türkçe öğretimi. İlköğretimde etkili öğretme ve öğrenme öğretmen el kitabı modül 4. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Publishing.
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education, Child Development Education
Journal Section Articles
Authors

Mustafa Damar 0000-0002-1435-5975

Early Pub Date April 30, 2024
Publication Date April 30, 2024
Submission Date May 11, 2023
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Damar, M. (2024). Teachers’ Opinions on Second Grade Language Skills of Students Who Learned Initial Literacy Through Distance Education. E-Kafkas Journal of Educational Research, 11(1), 160-177. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.1295965

19190       23681     19386        19387