This study aims to examine the relationship between the perception of organizational justice and gender in educational organizations using the meta-analysis method. Additionally, the study explores the impact of moderator variables, including year, thesis/study type, field of study, participants, school type, and applied region, on the relationship between organizational justice perception and gender. The research begins with a comprehensive literature review that identified 883 academic theses. These theses were then screened based on inclusion criteria, resulting in 86 independent theses that met the criteria for meta-analysis. The meta-analysis encompassed a total sample size of 37,192, with 20,503 females and 16,689 males. The study findings indicate a significant gender-based difference in organizational justice, favoring men [k = 86, d = -0.062, 95% CI (0.096, -0.028), p < 0.05]. Additionally, the results show that the relationship between gender and organizational justice perceptions remains consistent across various moderators. Based on these findings, it is recommended that researchers conduct causally-determining studies, while educational administrators should focus on enhancing interactional, distributional, and procedural efforts to improve the perception of organizational justice, particularly among women.
Educational organization Educational administration Organizational justice Gender Meta-analysis.
Bu araştırmanın amacı eğitim örgütlerinde örgütsel adalet algısı ve Cinsiyet ilişkisini meta analiz yöntemiyle incelemektir. Ayrıca, araştırmada örgütsel adalet algısı ve Cinsiyet ilişkisine etkisi olabilecek moderatör (tezin/çalışmanın; yılı, türü, yapıldığı alanı, uygulandığı kişileri, uygulanan okul türü ve uygulandığı bölge) değişkenlerin varlığına da bakılmıştır. Bu doğrultuda öncelikle alanyazın taraması gerçekleştirilmiş ve 883 akademik teze ulaşılmıştır. Ardından dâhil etme ölçütleri temelinde tezler elemeye tabi tutulmuş ve ölçütleri karşılayan 86 bağımsız teze ait 86 etki büyüklüğü ile meta-analiz gerçekleştirilmiştir. Meta-analizde, 20.503’ü kadın ve 16.689’ı erkek olmak üzere toplam 37.192 örneklem sayısına ulaşılmıştır. Araştırmanın sonucunda; örgütsel adaletin cinsiyete göre anlamlı farklılaştığı ve bu farklılaşmanın erkeklerin lehine olduğu tespit edilmiştir [k = 86, d = -.0,062, %95GA (.096, -.028), p <.05]. Araştırmanın ikinci sonucu; cinsiyet ve örgütsel adalet algıları arasındaki bağlantının çeşitli moderatörlere (tezin/çalışmanın; yılı, türü, yapıldığı alanı, uygulandığı kişileri, uygulanan okul türü ve uygulandığı bölge) göre değişmiyor olmasıdır. Bu sonuçlar temelinde araştırmacılara neden saptayıcı, çalışma türü bağlamlı araştırmalar yapmaları; diğer yandan eğitim yöneticilerine kadınlarda düşük çıkan örgütsel adalet algısını artırıcı etkileşim, dağıtım ve işlemsel çabalara yönelmesi önerilebilir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2023 |
Submission Date | June 9, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |