Research Article
BibTex RIS Cite

Boşnaklara Türkçe Öğretimi İle İlgili Araştırmalar Üzerine Betimsel Bir İnceleme

Year 2018, , 61 - 70, 16.04.2018
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.403221

Abstract

Doküman incelemesi yöntemiyle gerçekleştirilen bu çalışmanın amacı
Boşnaklara Türkçe öğretimi konusunda yapılan araştırmaları; araştırmalarda kullanılan
araştırma yöntemi, örnekleme yöntemi, veri toplama aracı, veri analiz yöntemi ve
konu açılarından değerlendirmektir. Bu amaçla ULAKBİM ve GOOGLE SCHOLAR veri
tabanları taranarak Boşnaklara Türkçe öğretimi konusunun ele alındığı 2010-2016
yılları arasındaki 26 Türkçe araştırma tespit edilmiştir. Tespit edilen araştırmaların
değerlendirilmesinde Sözbilir ve Kutu (2008) tarafından geliştirilen “Makale
Sınıflama Formu” araştırmacılarca revize edilerek kullanılmıştır. Elde edilen
verilerin çözümlenmesinde İçerik Analizi Yöntemi’nin kullanıldığı bu çalışmaya
göre incelenen araştırmaların çoğunun; herhangi bir araştırma türü içermediği
ya da derleme nitelikli çalışmalar olduğu, herhangi bir örnekleme yöntemi
içermediği, bazılarında herhangi bir veri toplama aracı kullanılmadığı,
çoğunlukla nicel veri toplandığı ve bunların analizinde betimsel istatistiki
yöntemler kullanıldığı, araştırmaların konu olarak çeşitlenmediği ve sayıca
yetersiz olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Alyılmaz, C. (2010). Türkçe öğretiminin sorunları. Turkish Studies, 5(3), 728-749.
  • Bakır, S. (2014). Türkiye’deki yabancılara Türkçe öğretim merkezleri ve Atatürk Üniversitesi Dil Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi (Dilmer). Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 51, 435-456.
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2). 27-40. DOI 10.3316/QRJ0902027.
  • Bozkırlı, K. Ç. (2018). Bilimsel yazma teknikleri. Türk Dili 2 Konuşma Yazma Sunu El Kitabı. (ed. O. Gündüz ve T. Şimşek) içinde (s. 169-188). Ankara: Grafiker. Büyükikiz, K. K. (2014). Yabancılara Türkçe öğretimi alanında hazırlanan lisansüstü tezler üzerine bir inceleme. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(25), 203-213.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (2. Baskı). Ankara: Anı.
  • Er, O., Biçer, N. & Bozkırlı, K. Ç. (2012). Yabancılara Türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunların ilgili alan yazını ışığında değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 1(2), 51-69.
  • Ercan, A. N. (2014). Yabancılara Türkçe öğretimi üzerine yapılmış lisansüstü tezlerin çeşitli değişkenler açısından analizi. 7. Uluslararası Türkçenin Eğitimi Öğretimi Kurultayı, Muğla 19-21 Haziran.
  • Halcomb, E. & Hickman, L. (2015). Mixed methods research. Nursing Standard: Promoting Excellence in Nursing Care, 29(32), 41-47.
  • Johnson, R. B., Onwuegbuzie, A. J. & Turner, L. A. (2007). Toward a definition of mixed methods research. Journal of Mixed Methods Research, 1(2), 112-133.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • McMillan, J. H. & Schumacher, S. (2010). Researh in education evidence-based inquiry. (7th Edition). Boston: Pearson.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. (3. Baskıdan Çeviri, Çeviri Editörü: S. Turan). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Seltman, H. J. (2010). Experimental design and analysis, http://www.stat. cmu.edu/~hseltman/309/Book/Book.pdf adresinden 01.3.2018 tarihinde alınmıştır.
  • Sözbilir, M. & Kutu, H. (2008). Development and current status of science education research in Turkey. Essays in Education [Special issue], 1-22.

A Descriptive Study of Research on Teaching Turkish to Bosniaks

Year 2018, , 61 - 70, 16.04.2018
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.403221

Abstract

The
purpose of this study, which was conducted by using the method of document
analysis, is to evaluate the studies about teaching Turkish to Bosniaks in
terms of their research methods, sampling methods, data collection tools, data
analysis techniques and subjects. For this reason,
ULAKBİM and GOOGLE SCHOLAR
databases were searched and 26 Turkish articles published between 2010-2016, in
which teaching Turkish to Bosniaks were discussed, were determined. The “Article
Classification Form” developed by Sözbilir and Kutu (2008) was revised and used
by the researchers while the articles within the scope of the research were
examined. Content analysis method was used for the analysis of the findings of
the study. It was found that no research method was mentioned in most of the
studies or most of them are compilation, no sampling technique was identified
in most of the studies, no data collection tool was used in some of the
studies, mostly quantitative data was collected and descriptive statistics were
employed in order to analyze the data, the variety of the articles’ topics is
very limited and the number of the studies conducted in this field is very
insufficient.

References

  • Alyılmaz, C. (2010). Türkçe öğretiminin sorunları. Turkish Studies, 5(3), 728-749.
  • Bakır, S. (2014). Türkiye’deki yabancılara Türkçe öğretim merkezleri ve Atatürk Üniversitesi Dil Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi (Dilmer). Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 51, 435-456.
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2). 27-40. DOI 10.3316/QRJ0902027.
  • Bozkırlı, K. Ç. (2018). Bilimsel yazma teknikleri. Türk Dili 2 Konuşma Yazma Sunu El Kitabı. (ed. O. Gündüz ve T. Şimşek) içinde (s. 169-188). Ankara: Grafiker. Büyükikiz, K. K. (2014). Yabancılara Türkçe öğretimi alanında hazırlanan lisansüstü tezler üzerine bir inceleme. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(25), 203-213.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (2. Baskı). Ankara: Anı.
  • Er, O., Biçer, N. & Bozkırlı, K. Ç. (2012). Yabancılara Türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunların ilgili alan yazını ışığında değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 1(2), 51-69.
  • Ercan, A. N. (2014). Yabancılara Türkçe öğretimi üzerine yapılmış lisansüstü tezlerin çeşitli değişkenler açısından analizi. 7. Uluslararası Türkçenin Eğitimi Öğretimi Kurultayı, Muğla 19-21 Haziran.
  • Halcomb, E. & Hickman, L. (2015). Mixed methods research. Nursing Standard: Promoting Excellence in Nursing Care, 29(32), 41-47.
  • Johnson, R. B., Onwuegbuzie, A. J. & Turner, L. A. (2007). Toward a definition of mixed methods research. Journal of Mixed Methods Research, 1(2), 112-133.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • McMillan, J. H. & Schumacher, S. (2010). Researh in education evidence-based inquiry. (7th Edition). Boston: Pearson.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. (3. Baskıdan Çeviri, Çeviri Editörü: S. Turan). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Seltman, H. J. (2010). Experimental design and analysis, http://www.stat. cmu.edu/~hseltman/309/Book/Book.pdf adresinden 01.3.2018 tarihinde alınmıştır.
  • Sözbilir, M. & Kutu, H. (2008). Development and current status of science education research in Turkey. Essays in Education [Special issue], 1-22.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Kürşad Çağrı Bozkırlı

Onur Er

Publication Date April 16, 2018
Submission Date March 8, 2018
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Bozkırlı, K. Ç., & Er, O. (2018). Boşnaklara Türkçe Öğretimi İle İlgili Araştırmalar Üzerine Betimsel Bir İnceleme. E-Kafkas Journal of Educational Research, 5(1), 61-70. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.403221

19190       23681     19386        19387