Baker’in;
“Bilmiyorsun, bilmediğini de bilmiyorsun ve bilmediğini bilmeyi de
istemiyorsun.” sözü öğrenmeyle ilişkilidir. Zaman ilerledikçe, öğrenmelerin,
düzenleme ve değişikliğe ihtiyaç duyduğu bilinmektedir. Canlının içinde
bulunduğu çağa uyum sağlayıp, hedeflerine ulaşabilmesi için kendi öğrenmeleri
üzerinde değişim yapması ve kendi becerilerinin farkında olması gereklidir. Öz
düzenleme, bireyin kendi öğrenme hedeflerini belirlediği, üst biliş,
isteklendirme açısından aktif ve yapıcı bir süreç olarak tanımlanmaktadır
(Arslan ve Gelişli, 2015). Bireylerin motivasyonlarını arttırmaya yönelik
stratejileri, duygularını ve çevreyi kontrol etmeye yönelik stratejileri aktif
bir şekilde kullanmaları sonucunda başarılı bir öz düzenleme sürecini
gerçekleştirecekleri düşünülebilir (Yıldızlı, 2015). Öğrenme ihtiyaçlarını,
ders içindeki hedeflerini belirleyip, belirlediği hedef doğrultusunda ilerleyen
öğrencinin öz-yeterlik algısında değişiklik olabilecektir. Akademik
öz-yeterlik, bireyin verilen bir akademik görevi belirlenmiş olan bir başarı
seviyesinde yapabileceği konusundaki algısıdır (Ekici,2012). Buradan hareketle
bu çalışmada, ortaokul öğrencilerinin algılanan öz-düzenlemeleri ve akademik
öz-yeterlik algılarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma tarama modelinde
betimsel bir araştırma olarak desenlenmiştir. Çalışmaya toplam 797 ortaokul
öğrencisi katılmıştır. Veri toplama aracı olarak “Algılanan Öz-düzenleme
Ölçeği” ve “Akademik Öz-yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler SPSS 21.0
paket programı ile analiz edilmiş ve verilerin analizinde hangi istatistiksel
testlerin yapılacağına karar vermek amacı ile verilerin normal dağılım gösterip
göstermediği incelenmiştir. İki ölçek arasında ilişki olup olmadığı belirlemek
için Pearson korelasyon analizi uygulanmıştır. Cinsiyet, sınıf düzeyi ve anne-
baba tutumunun değişken olarak ele alındığı araştırmada bulgular doğrultusunda
ortaokul öğrencilerinin algılanan öz-düzenleme düzeyleri ve akademik
öz-yeterlikleri konularında öneriler getirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2018 |
Submission Date | July 23, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |