Research Article
BibTex RIS Cite

Çocukların Öğrenme Merkezlerinde Oyun Tercihlerinin İncelenmesi

Year 2018, , 30 - 45, 27.12.2018
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.451186

Abstract

Araştırmada, okul
öncesi eğitimi sınıfında düzenlenen öğrenme merkezlerinin işleyişinin farklı
açılardan (tercih edilen öğrenme merkezi, yaptıkları çalışmalar, öğrenme
merkezlerinde oynayan çocuk sayısı, kız ve erkek çocukların tercih ettiği
öğrenme merkezleri, bireysel veya küçük grup olarak çalışmaları) incelenmesi amaçlanmıştır.
Nitel araştırma türlerinden durum araştırması yapılan araştırmanın
çalışma grubuna, 2015-2016 eğitim öğretim yılında Afyonkarahisar il
merkezi Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı bir anaokuluna devam eden 5-6 yaş grubunda
toplam 41 çocuk dahil edilmiştir. Araştırmada çocuklar ve aileleri ile ilgili
kişisel bilgileri toplamak amacıyla geliştirilen "Genel Bilgi Formu"
ve Öğrenme Merkezleri’nin işlevsel özelliklerini ve çocuklar tarafından
merkezlerde yapılan çalışmaları değerlendirmeye yönelik “Öğrenme Merkezleri
Gözlem Kayıt formu” kullanılmıştır. Öğrenme merkezleri 8 haftalık süreç için
haftada beş gün uygulanmak üzere toplam 41 çocuğun günlük yaklaşık 75-90 dakika
çalışma yapabileceği şekilde düzenlenmiştir. Gözlem formlarından elde edilen
nitel veriler betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir.  
Araştırma sonucunda, çocukların en çok
okuma-yazma, matematik-fen, kitap ve sanat merkezlerini sevdikleri tespit
edilmiştir. Öğrenme merkezlerinde çocuk sayısına ilişkin olarak çocukların
çoğunlukla grup oyunlarını oynamayı tercih ettikleri sonucuna ulaşılmıştır. 

References

  • Aral, N. & Can Yaşar, M. (2015). 36-72 Aylık Çocuklar İçin Eğitim Programı. (Editör: A. Köksal Akyol). Okul Öncesi Eğitim Programları, (ss.77-114), Ankara: Hedef CS Basın Yayın.
  • Aydilek, Ç. & Özgün, Ö. (2011). Okul öncesi dönemdeki çocukların oyuncak tercihlerinin ve akran etkileşimlerinin ebeveyn cinsiyet rolleri algısı bağlamında incelenmesi. E-Journal of New World Sciences Academy, 6 (3), 2246-2261.
  • Çaltık, İ. (2004). Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Anaokulu ve Anasınıflarında Görev Yapan Öğretmenlerin Uygulanan Eğitim Programına ve Programın Kullanımına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstisüsü, Ankara.
  • Bredekamp, S., & Copple, C. (1996). Developmentally Appropriate Practice in Early Childhood Programs. (Revised edition). Washington, DC: NAEYC.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, E. Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (13. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • DeVries, R., & Zan, B. (1995). Creating a constructivist classroom atmosphere. Young Children, 51 (1): 4-13.
  • Duman, G. & Temel, Z. F. (2011). Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri’nde anasınıfına devam eden çocukların oyun davranışlarının incelenmesi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (1), 279-298.
  • Francis, B. (2010). Gender, toys and learning. Oxford Review of Education, 36 (3), 325-344.
  • Fromberg, D.P. (1995). The Full-Day Kindergarten: Planning and practicing a dynamic themes curriculum. New York: Teachers College.
  • Gander, M.J. & H.W. Gardiner (1998). Çocuk ve Ergen Gelişimi. (Üçüncü Baskı). Yayıma Hazırlayan: B. Onur. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Hendrick, J. (1996). The Whole Child: Developmental Education for the Early Years. Englewood Cliffs, NJ: Merrill/Prentice Hall.
  • İnci Kuzu, Ç. (2015). Okul öncesi dönemdeki çocukların cinsiyet ön yargıları ile oyuncak seçimi ve ebeveynlerin buna etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (39), 651-654.
  • Kamii, C. (1982). Number in Preschool and Kindergarten. Washington, DC: NAEYC.
  • Kıldan, O. (2007). Okul öncesi eğitim ortamları, Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (2), 501-510.
  • Maxim, G.W. (1997). The Very Young: Developmental Education for the Early Years (5th Ed). Upper Saddle River, NJ: Merrill/Prentice Hall.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2013). 36-72 Aylık Çocuklar için Okul Öncesi Eğitim Programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • Morrison, G.S. (1997). Fundamentals of Early Childhood Education. Upper Saddle River, NJ: Merrill/Prentice Hall.
  • Özyürek, A., & Kılınç, N. (2015). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki öğrenme merkezlerinin çocukların serbest oyun davranışları üzerine etkisi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (2), 125-138.
  • Peretti, P.O. & Sydney, T.M. (1984). Parental toy choise stereotyping and its effects on child toy preference and sex role typing. Social Behaviour and Personality, 12 (2), 213-216.
  • Sanders, K.M. & Harper, L.V. (1976). Free-play fantasy behavior in preschool children: relations among gender, age, season, and location. Child Development, 47 (4), 1182-1185.
  • Sönmez, A., & Alacapınar, G. F. (2013). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (2. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Uyanık, Ö. Can Yaşar, M., Karaca, N.H., Akyol, T. Şenol, F.B. ve Kaya, Ü.Ü. (2017). Oyun Hakkı Daha Fazla Oyun Projesi. 5. Uluslararası Okul Öncesi Eğitimi Kongresi, Gazi Üniversitesi, Ankara, 18-21 Ekim, 2017. (Özeti Basıldı).
Year 2018, , 30 - 45, 27.12.2018
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.451186

Abstract

References

  • Aral, N. & Can Yaşar, M. (2015). 36-72 Aylık Çocuklar İçin Eğitim Programı. (Editör: A. Köksal Akyol). Okul Öncesi Eğitim Programları, (ss.77-114), Ankara: Hedef CS Basın Yayın.
  • Aydilek, Ç. & Özgün, Ö. (2011). Okul öncesi dönemdeki çocukların oyuncak tercihlerinin ve akran etkileşimlerinin ebeveyn cinsiyet rolleri algısı bağlamında incelenmesi. E-Journal of New World Sciences Academy, 6 (3), 2246-2261.
  • Çaltık, İ. (2004). Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Anaokulu ve Anasınıflarında Görev Yapan Öğretmenlerin Uygulanan Eğitim Programına ve Programın Kullanımına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstisüsü, Ankara.
  • Bredekamp, S., & Copple, C. (1996). Developmentally Appropriate Practice in Early Childhood Programs. (Revised edition). Washington, DC: NAEYC.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, E. Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (13. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • DeVries, R., & Zan, B. (1995). Creating a constructivist classroom atmosphere. Young Children, 51 (1): 4-13.
  • Duman, G. & Temel, Z. F. (2011). Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri’nde anasınıfına devam eden çocukların oyun davranışlarının incelenmesi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (1), 279-298.
  • Francis, B. (2010). Gender, toys and learning. Oxford Review of Education, 36 (3), 325-344.
  • Fromberg, D.P. (1995). The Full-Day Kindergarten: Planning and practicing a dynamic themes curriculum. New York: Teachers College.
  • Gander, M.J. & H.W. Gardiner (1998). Çocuk ve Ergen Gelişimi. (Üçüncü Baskı). Yayıma Hazırlayan: B. Onur. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Hendrick, J. (1996). The Whole Child: Developmental Education for the Early Years. Englewood Cliffs, NJ: Merrill/Prentice Hall.
  • İnci Kuzu, Ç. (2015). Okul öncesi dönemdeki çocukların cinsiyet ön yargıları ile oyuncak seçimi ve ebeveynlerin buna etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (39), 651-654.
  • Kamii, C. (1982). Number in Preschool and Kindergarten. Washington, DC: NAEYC.
  • Kıldan, O. (2007). Okul öncesi eğitim ortamları, Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (2), 501-510.
  • Maxim, G.W. (1997). The Very Young: Developmental Education for the Early Years (5th Ed). Upper Saddle River, NJ: Merrill/Prentice Hall.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2013). 36-72 Aylık Çocuklar için Okul Öncesi Eğitim Programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • Morrison, G.S. (1997). Fundamentals of Early Childhood Education. Upper Saddle River, NJ: Merrill/Prentice Hall.
  • Özyürek, A., & Kılınç, N. (2015). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki öğrenme merkezlerinin çocukların serbest oyun davranışları üzerine etkisi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (2), 125-138.
  • Peretti, P.O. & Sydney, T.M. (1984). Parental toy choise stereotyping and its effects on child toy preference and sex role typing. Social Behaviour and Personality, 12 (2), 213-216.
  • Sanders, K.M. & Harper, L.V. (1976). Free-play fantasy behavior in preschool children: relations among gender, age, season, and location. Child Development, 47 (4), 1182-1185.
  • Sönmez, A., & Alacapınar, G. F. (2013). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (2. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Uyanık, Ö. Can Yaşar, M., Karaca, N.H., Akyol, T. Şenol, F.B. ve Kaya, Ü.Ü. (2017). Oyun Hakkı Daha Fazla Oyun Projesi. 5. Uluslararası Okul Öncesi Eğitimi Kongresi, Gazi Üniversitesi, Ankara, 18-21 Ekim, 2017. (Özeti Basıldı).
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Özgün Uyanık Aktulun

Münevver Can Yaşar

Nezahat Hamiden Karaca

Tuğçe Akyol This is me

Fatma Betül Şenol This is me

Ümit Ünsal Kaya

Publication Date December 27, 2018
Submission Date August 6, 2018
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Uyanık Aktulun, Ö., Can Yaşar, M., Karaca, N. H., Akyol, T., et al. (2018). Çocukların Öğrenme Merkezlerinde Oyun Tercihlerinin İncelenmesi. E-Kafkas Journal of Educational Research, 5(3), 30-45. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.451186

19190       23681     19386        19387