Okul Öncesi 6 Yaş Çocuklarının Bazı Demografik Özelliklerinin Sosyal Beceri Ve Problem Davranışlarına Etkisinin İncelenmesi
Year 2019,
, 35 - 50, 08.09.2019
Erhan Alabay
,
Zeynep Deniz Seven
,
Çağla Elif Akçay
Abdurrahman Başkurt
Abstract
Bu
araştırma, sosyal beceriler ve problem davranışlarla altı yaş okul öncesi çocuklarının
demografik özellikleri arasında anlamlı farklılıklar olup olmadığının
belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini İstanbul Başakşehir
Merkez ilçedeki 6 yaş grubu okul öncesi sınıfları; örneklemini ise Başakşehir
İlçesinde bulunan 10 okuldan birer sınıf alınarak toplam 234 çocuk
oluşturmaktadır. Araştırmada bilgi toplama aracı olarak Sosyal Beceri
Değerlendirme Sistemi Temel Eğitim Bölümü Öğretmen Formu (SBDS/TE-ÖF)
kullanılmıştır. Araştırmanın çözümlenmesinde yüzde (%), frekans (f), Tek Faktörlü
ANOVA ve Aritmetik Ortalama istatistiksel yöntemleri kullanılmıştır.
Araştırmanın bulgularına göre; cinsiyet ve sosyo-ekonomik düzeyin sosyal beceri
düzeyleri arasında anlamlı farklılıklar göstermiştir. Sosyo-ekonomik düzey ve
baba öğrenim durumunun ise davranış problemleri ile arasında anlamlı
farklılıklar bulunmuştur.
References
- Alisinanoğlu, F. ve Keskinoğlu, O.S ( 2010 ) Okulöncesi Dönem Çocukların Davranış Sorunlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim, 3 (1), 93-110, 2010 Arı, M. ve Yaban, E.H. (2016), Okulöncesi Dönem Çocukların Sosyal Davranışları: Mizaç ve Duygu Düzenlemenin Rolü: Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31 (1): 125-141, AnkaraÇetin, F., Bilbay, A.A. ve Kaymak, D.A. (2003). Çocuklarda Sosyal Beceri, Epsilon Yayınları, İstanbulDermez,H. G.(2008). İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar
- Duran A. (2010), Erkeksi Rollerin Baba Katılımı İle İlişkisinin Araştırılması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara Dowrick, P.W. ( 1986 ), Video training. Chapter 11 in Social survival for Chidren: A Trainer’s Reseurce, New York Burunner/Mazel Gottfredson, M.R, &Hirschi, T. ( 1990 ), A General Theory Of Erime, Stanford, CA: Stanford University Press. Gözübüyük, N. ( 2015 ), Okulöncesi Çocuklarında Davranış Sorunlarının Anne-Baba Tutumu ve Öz-Kontrol İlişkilerinin İncelenmesi: Yüksek lisans Tezi, 2015-Aydın.Gresham, F.M., Elliott, S.N. (1988). Teachers' Social Validity Ratings of Social Skills: Comparisons Between Mildly Handicapped and Nonhandicapped Children. Journal of Psychoeducational Assessment, 6, 255-234. Gresham, F.M. and Elliott, S.N. ( 1990 ), Social Skills Rating System.MN: Circle Piner, AGS.Gültekin A, G. Günindi, Y. Türkoğlu, D. (2015). Okul Öncesi Dönem Çocukların Sosyal Beceri Düzeyleri İle Davranış Problemleri Arasındaki ilişkinin İncelenmesi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, s.37. Gültekin, E. S.(2008). 5 Yaş Çocuklarının Sosyal Becerilerinin Bazı Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı, Ankara Hargie, O. ( Ed ). (1986), A Handbook of communication skills, New York: New York university Hersen, M, And Bellack, A.S. (1970, ‘‘Social Skills Training For Chronic Psychiatric Patients: Rationale, Research Findings, And Future Directions’’. Comprehensive Psychiatry 17,559-580 Jamyong-Tshering K. (2004 ), Social competence in preschoolers: An evaluation of the psychometric properties of the preschool Social Skills Rating system ( SSRS ) USA: Poce Üniversity, ( unpublicated Dissertion fort he Degree of Doctorate in Education). McFall, W.T. (1982), Tooth loss in 100 treated patients with periodontal disease a longterm study. Journal of periodontology. 53, 539-549 McLoyd, V.C (1998), ‘‘ Socioeconomic disadventage and child development ‘’ American Psychologist, 53,185-204
- Özbey, S. Alisinanoğlu, F. (2009). Okul Öncesi Eğitim Kurumuna Devam Eden 60–72 Aylık Çocukların Problem Davranışlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, Uluslararası Sosyal Aratırmalar Dergisi, s.2\6.
- Özen D. Ş. (1992) Annenin Çalışma Durumu Ve Ebeveynin Benimsediği Cinsiyet Rol Değişkenlerinin Çocuğun Cinsiyet Özelliklerine İlişkin Kalıpyargılarının Gelişimi Üzerindeki Rolleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, ANKARA
- Rinn, R.C. And Marke, A. ( 1979 ), ‘‘Modification of Social Skill Deficits in children’’ In A.S. Bellack & M. Heren ( Eds ), Resarch and Practice in Social Skills Training, New York, NT:Plenum 107-129 Seven S. ( 2008), Yedi-Sekiz Yaş Çocukların Sosyal Becerilerinin İncelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi cilt 18, sayı 2: 151-174, ELAZIĞTezel Şahin F. Özyürek A. (2008), 5-6 Yaş Grubu Çocuğa Sahip Ebeveynlerin Demografik Özelliklerinin Çocuk Yetiştirme Tutumlarına Etkisinin İncelenmesi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 6(3), 395-414 Tunceli, İ. H. & Akman, B. (2013). The Investigation Oo School Readiness Level of Six Years Old Preschool Children in Terms of Different Variables. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 106, 2899-2905. Yörükoğlu, A. ( 1998 ), Çocuk Ruh Sağlığı.: Özgür Yayıncılık. İstanbul
Year 2019,
, 35 - 50, 08.09.2019
Erhan Alabay
,
Zeynep Deniz Seven
,
Çağla Elif Akçay
Abdurrahman Başkurt
References
- Alisinanoğlu, F. ve Keskinoğlu, O.S ( 2010 ) Okulöncesi Dönem Çocukların Davranış Sorunlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim, 3 (1), 93-110, 2010 Arı, M. ve Yaban, E.H. (2016), Okulöncesi Dönem Çocukların Sosyal Davranışları: Mizaç ve Duygu Düzenlemenin Rolü: Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31 (1): 125-141, AnkaraÇetin, F., Bilbay, A.A. ve Kaymak, D.A. (2003). Çocuklarda Sosyal Beceri, Epsilon Yayınları, İstanbulDermez,H. G.(2008). İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar
- Duran A. (2010), Erkeksi Rollerin Baba Katılımı İle İlişkisinin Araştırılması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara Dowrick, P.W. ( 1986 ), Video training. Chapter 11 in Social survival for Chidren: A Trainer’s Reseurce, New York Burunner/Mazel Gottfredson, M.R, &Hirschi, T. ( 1990 ), A General Theory Of Erime, Stanford, CA: Stanford University Press. Gözübüyük, N. ( 2015 ), Okulöncesi Çocuklarında Davranış Sorunlarının Anne-Baba Tutumu ve Öz-Kontrol İlişkilerinin İncelenmesi: Yüksek lisans Tezi, 2015-Aydın.Gresham, F.M., Elliott, S.N. (1988). Teachers' Social Validity Ratings of Social Skills: Comparisons Between Mildly Handicapped and Nonhandicapped Children. Journal of Psychoeducational Assessment, 6, 255-234. Gresham, F.M. and Elliott, S.N. ( 1990 ), Social Skills Rating System.MN: Circle Piner, AGS.Gültekin A, G. Günindi, Y. Türkoğlu, D. (2015). Okul Öncesi Dönem Çocukların Sosyal Beceri Düzeyleri İle Davranış Problemleri Arasındaki ilişkinin İncelenmesi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, s.37. Gültekin, E. S.(2008). 5 Yaş Çocuklarının Sosyal Becerilerinin Bazı Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı, Ankara Hargie, O. ( Ed ). (1986), A Handbook of communication skills, New York: New York university Hersen, M, And Bellack, A.S. (1970, ‘‘Social Skills Training For Chronic Psychiatric Patients: Rationale, Research Findings, And Future Directions’’. Comprehensive Psychiatry 17,559-580 Jamyong-Tshering K. (2004 ), Social competence in preschoolers: An evaluation of the psychometric properties of the preschool Social Skills Rating system ( SSRS ) USA: Poce Üniversity, ( unpublicated Dissertion fort he Degree of Doctorate in Education). McFall, W.T. (1982), Tooth loss in 100 treated patients with periodontal disease a longterm study. Journal of periodontology. 53, 539-549 McLoyd, V.C (1998), ‘‘ Socioeconomic disadventage and child development ‘’ American Psychologist, 53,185-204
- Özbey, S. Alisinanoğlu, F. (2009). Okul Öncesi Eğitim Kurumuna Devam Eden 60–72 Aylık Çocukların Problem Davranışlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, Uluslararası Sosyal Aratırmalar Dergisi, s.2\6.
- Özen D. Ş. (1992) Annenin Çalışma Durumu Ve Ebeveynin Benimsediği Cinsiyet Rol Değişkenlerinin Çocuğun Cinsiyet Özelliklerine İlişkin Kalıpyargılarının Gelişimi Üzerindeki Rolleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, ANKARA
- Rinn, R.C. And Marke, A. ( 1979 ), ‘‘Modification of Social Skill Deficits in children’’ In A.S. Bellack & M. Heren ( Eds ), Resarch and Practice in Social Skills Training, New York, NT:Plenum 107-129 Seven S. ( 2008), Yedi-Sekiz Yaş Çocukların Sosyal Becerilerinin İncelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi cilt 18, sayı 2: 151-174, ELAZIĞTezel Şahin F. Özyürek A. (2008), 5-6 Yaş Grubu Çocuğa Sahip Ebeveynlerin Demografik Özelliklerinin Çocuk Yetiştirme Tutumlarına Etkisinin İncelenmesi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 6(3), 395-414 Tunceli, İ. H. & Akman, B. (2013). The Investigation Oo School Readiness Level of Six Years Old Preschool Children in Terms of Different Variables. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 106, 2899-2905. Yörükoğlu, A. ( 1998 ), Çocuk Ruh Sağlığı.: Özgür Yayıncılık. İstanbul