Bu araştırmanın amacı,
yenilenen sosyal bilgiler ders kitaplarının afet bilinci ve eğitimi açısından incelenmesidir.
Bu amaç doğrultusunda 2018-2019 eğitim-öğretim yılında kullanılmakta olan 4, 5,
6 ve 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarında yer alan metin ifadeleri ve
kullanılan görseller afet bilinci ve afet eğitimi açsından incelenmiştir.
Araştırmada nitel yaklaşımlardan biri olan doküman inceleme deseni
kullanılmıştır. Dokümanlardan elde edilen veriler ise içerik analizine tabi
tutularak yorumlanmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre, ders
kitaplarında afetlerle ilgili çeşitli görsellere ve metinsel ifadelere yer
verildiği, kullanılan bu görsel ve metinsel ifadelerle bireylerde bir afet
bilinci ve farkındalığının oluşturulmak istendiği gözlenmiştir. Bununla
birlikte ders kitaplarında afetlerle ilişkili kullanılan metin ve görseller 4,
5 ve 6. sınıf düzeyinde çoğunlukla insanlar, yerler ve çevreler öğrenme
alanında yer alırken, 7. sınıfta küresel bağlantılar öğrenme alanında yer
aldığı tespit edilmiştir. Ayrıca ders kitaplarında genellikle ülkemizde ve
dünyada sıklıkla görülen afet türlerine yer verilirken, bu afet türleri
içerisinde depreme daha fazla vurgu yapıldığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | September 27, 2019 |
Submission Date | July 12, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |