Research Article
BibTex RIS Cite

Erken Düşünme Becerileri Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Year 2019, , 49 - 62, 15.01.2020
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.604250

Abstract

Bu
araştırma “Erken Düşünme Becerileri Ölçeği”ni oluşturan “Erken Düşünme
Becerileri Öğretmen Formu” ve “Erken Düşünme Becerileri Ebeveyn Formu”nun
geçerlik güvenirlik çalışmasını yapmak amacıyla yapılmıştır. Tarama niteliğinde
olan çalışmanın evrenini 2018-2019 eğitim öğretim yılında Ankara il merkezi
Çankaya, Altındağ, Keçiören ve Pursaklar ilçelerinde bulunan MEB’e bağlı
bağımsız anaokuluna ve ilkokullar bünyesindeki anasınıfları ve birinci
sınıflara devam eden 48-72 aylık çocukların öğretmenleri ve ebeveynleri
oluşturmuştur. Yapılan geçerlik analizleri sonucunda üç alt faktör ve 61
maddeden meydana gelen Erken Düşünme Becerileri Ölçeği Öğretmen Formu ve üç alt
faktör ve 56 maddeden meydana gelen Erken Düşünme Becerileri Ölçeği Ebeveyn
Formu elde edilmiştir. Erken Düşünme Becerileri Ölçeği Öğretmen Formunun toplam
varyansın 64,8’ini; Erken
Düşünme Becerileri Ölçeği Ebeveyn Formunun ise 60,3’ünü açıkladığı görülmüştür.
Yapılan güvenirlik analizleri sonucunda ölçeğin tabakalı Crα katsayısı ,990
bulunmuştur. Sonuçta “Erken Düşünme Becerileri Öğretmen Formu” ve “Erken
Düşünme Becerileri Ebeveyn Formu”nun geçerli ve güvenilir olduğu
belirlenmiştir.

Supporting Institution

Gazi Üniversitesi

References

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2004). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri-Spss Uygulamalı. Adapazarı: Sakarya Yayıncılık.
  • Arslan, M. (2015).Öğrenmenin Nörofizyolojisi Ve Öğretimde Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Anı Yayınları. Balcı, A. (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma-Yöntem Teknik Ve İlkeler. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Beyer, B. K. (1988). Developing a scope and sequence for thinking skills ınstruction. Educational Leadership,45(7), 26-30.
  • Büyüköztürk,Ş.(2012).Örneklemeyöntemleri:Evren.Web:http://w3.balikesir.edu.tr/~msackes/wp/wp- content/uploads/2012/03/bay-final-konuları (8.1.2019).
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş.,& Demirel, F. (2016).Bilimsel Araştırma Yöntemleri.Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Costello, A. B., & Osborne, J. W. (2005). Best practices in exploratory factor analysis: Four recommendations for getting the most from your analysis. Practical Assessment, Research & Evaluation, 10(7), 1-9.
  • Crocer, L., & Algina, J. (1986). Introduction To Classical And Modern Test Theory. Holt, Rinehart and Winston Press.
  • Çubukçu, Z. (2004). Öğretmen adaylarının düşünme stillerinin belirlenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 87- 106.
  • De Bono, E. (2007). Kendi Kendine Düşünmeyi Öğret. İstanbul: Remzi Yayınları.
  • Demir, A. (2017). Kalkınma ajansı mali destek programlarının istatistiksel değerlendirilmesi: Ankara ili örneği.Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstisüsü, Ankara.
  • Dewey, J. (1910). How We Think. Buston: D.C. Heath& Co Press.
  • Duffy, B. (2006). Supporting Creativity And Imagination In The Early Years. London: Open University Press.
  • Ercan, I., Kan, I. (2004). Ölçeklerde güvenirlik ve geçerlilik.Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 30 (3),211–216.
  • Freitag, F. E. (2003). Pozitif düşünce negatif etkilerden kurtulmanın yolları ya da dünyanın saklı bilinci. (Çev: U. Önder )İstanbul: Omega Yayınları.
  • İstatistiklerle Ankara. (2017). Ankara Kalkınma Ajansı. Web: https://www.ankaraka.org.tr/tr/istatistiklerle- ankara-2017_4028.html (8 Aralık 2017).
  • Kane, M. T. (2013). Validating the interpretations and uses of test scores. Journal of Educational Measurement, 50(1), 1-73.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28, 563–575.
  • Mccallum, R. C., Keith, F. W., S. Z.,& Sehee, H. (1999). Sample size in factor analysis. Psychological Methods, 4(1), 84-99.
  • Öncü, H.(1995). Eğitimde Ölçme Ve Değerlendirme. Ankara: Matser Yayıncılık.
  • Özdamar, K. (2003). Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Eskişehir: Kaan Yayıncılık.
  • Ruggiero, V. R. (2012). The Art Of Thinking. A Guide To Critical And Creative Thought (Tent Edition). NewYork: Longman Publıshers.
  • Salvucci, S., Walter, E., Conley, V., Fink, S., & Saba, M. (1997). Measurement Error Studies At The National Center For Education Statistics (NCES). Washington D. C.: U. S. Department of Education.
  • Sevinç, M. (2001). What do teachers and mothers think about thinking skills. Web: http://www.eera- ecer.de/ecer2001/ (12.2.2019).
  • Sternberg, R. J. ve Grigorenko, E. (2000). Teaching Thinking For Successful İıntelligence.Arlington Heights : SkyLight Publıshers.
  • Swartz, R. J., & Parks, S. (1994). Infusing the teaching of critical and creative thinking into content ınstruction: a lesson design handbook for the elementary grades. Web: https://eric.ed.gov/?id=ED407059 (20.1.2019).

Validity And Reliability Study Of Early Thinking Skills Scale

Year 2019, , 49 - 62, 15.01.2020
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.604250

Abstract

This
research was conducted to perform the validity and reliability study of the
"Early Thinking Skills Teacher Form" and "Early Thinking Skills
Parent Form" which create "Early Thinking Skills Scale". The
population of the research consisted of 48-72 month old children's teachers and
parents attending to independent kindergartens and primary schools acting under
the Ministry of Education in the central towns of Çankaya, Altındağ,Keçiören
and Pursaklar in the city of Ankara in the educational year of 2018-2019. As a
result of the factor analysis, Early Thinking Skills Scale Teacher Form that
consiss of 61 items and 3 sub factors and Early Thinking Skills Scale Parents
Form that consiss of 56 items and 3 sub factors are created. "Early
Thinking Skills Scale Teacher Form " 
explains  64.8 of the total
variance.
"Early Thinking Skills Scale
Parent Form "  explains  60.3 of the total variance.As a result of the
reliability analysis, the  Crα  coefficient for the overall scale is ,990.
According to these results, it is stated that "Early Thinking Skills
Teacher Form" and "Early Thinking Skills Parent Form" which
create "Early Thinking Skills Scale" were determined to be valid and
reliable.

References

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2004). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri-Spss Uygulamalı. Adapazarı: Sakarya Yayıncılık.
  • Arslan, M. (2015).Öğrenmenin Nörofizyolojisi Ve Öğretimde Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Anı Yayınları. Balcı, A. (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma-Yöntem Teknik Ve İlkeler. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Beyer, B. K. (1988). Developing a scope and sequence for thinking skills ınstruction. Educational Leadership,45(7), 26-30.
  • Büyüköztürk,Ş.(2012).Örneklemeyöntemleri:Evren.Web:http://w3.balikesir.edu.tr/~msackes/wp/wp- content/uploads/2012/03/bay-final-konuları (8.1.2019).
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş.,& Demirel, F. (2016).Bilimsel Araştırma Yöntemleri.Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Costello, A. B., & Osborne, J. W. (2005). Best practices in exploratory factor analysis: Four recommendations for getting the most from your analysis. Practical Assessment, Research & Evaluation, 10(7), 1-9.
  • Crocer, L., & Algina, J. (1986). Introduction To Classical And Modern Test Theory. Holt, Rinehart and Winston Press.
  • Çubukçu, Z. (2004). Öğretmen adaylarının düşünme stillerinin belirlenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 87- 106.
  • De Bono, E. (2007). Kendi Kendine Düşünmeyi Öğret. İstanbul: Remzi Yayınları.
  • Demir, A. (2017). Kalkınma ajansı mali destek programlarının istatistiksel değerlendirilmesi: Ankara ili örneği.Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstisüsü, Ankara.
  • Dewey, J. (1910). How We Think. Buston: D.C. Heath& Co Press.
  • Duffy, B. (2006). Supporting Creativity And Imagination In The Early Years. London: Open University Press.
  • Ercan, I., Kan, I. (2004). Ölçeklerde güvenirlik ve geçerlilik.Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 30 (3),211–216.
  • Freitag, F. E. (2003). Pozitif düşünce negatif etkilerden kurtulmanın yolları ya da dünyanın saklı bilinci. (Çev: U. Önder )İstanbul: Omega Yayınları.
  • İstatistiklerle Ankara. (2017). Ankara Kalkınma Ajansı. Web: https://www.ankaraka.org.tr/tr/istatistiklerle- ankara-2017_4028.html (8 Aralık 2017).
  • Kane, M. T. (2013). Validating the interpretations and uses of test scores. Journal of Educational Measurement, 50(1), 1-73.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28, 563–575.
  • Mccallum, R. C., Keith, F. W., S. Z.,& Sehee, H. (1999). Sample size in factor analysis. Psychological Methods, 4(1), 84-99.
  • Öncü, H.(1995). Eğitimde Ölçme Ve Değerlendirme. Ankara: Matser Yayıncılık.
  • Özdamar, K. (2003). Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Eskişehir: Kaan Yayıncılık.
  • Ruggiero, V. R. (2012). The Art Of Thinking. A Guide To Critical And Creative Thought (Tent Edition). NewYork: Longman Publıshers.
  • Salvucci, S., Walter, E., Conley, V., Fink, S., & Saba, M. (1997). Measurement Error Studies At The National Center For Education Statistics (NCES). Washington D. C.: U. S. Department of Education.
  • Sevinç, M. (2001). What do teachers and mothers think about thinking skills. Web: http://www.eera- ecer.de/ecer2001/ (12.2.2019).
  • Sternberg, R. J. ve Grigorenko, E. (2000). Teaching Thinking For Successful İıntelligence.Arlington Heights : SkyLight Publıshers.
  • Swartz, R. J., & Parks, S. (1994). Infusing the teaching of critical and creative thinking into content ınstruction: a lesson design handbook for the elementary grades. Web: https://eric.ed.gov/?id=ED407059 (20.1.2019).
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Şule Bilgiç 0000-0003-4735-7501

Adalet Kandır 0000-0002-9917-2587

Publication Date January 15, 2020
Submission Date August 8, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Bilgiç, Ş., & Kandır, A. (2020). Erken Düşünme Becerileri Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. E-Kafkas Journal of Educational Research, 6(3), 49-62. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.604250

19190       23681     19386        19387