Research Article
BibTex RIS Cite

Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Okuma Alışkanlıkları

Year 2019, , 1 - 7, 17.01.2020
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.657615

Abstract

Günümüz insanı anlayarak, eleştirerek, hızlı ve etkin bir okuma becerisine sahip olmadıkça ne günlük yaşama dair gelişmeleri izleyebilir ne de okulda akademik yönden başarılı olabilir. Bireyin yaşam boyu öğrenebilme becerisi kazanabilmesi için okuma alışkanlığına sahip olması gerekmektedir. Okul öncesi dönem insanın çeşitli etmenler tarafından okumaya hazırlandığı bir dönemdir. Sahip oldukları merak ve keşfetme duygularıyla çevresini izleyerek öğrenen çocukların kitapla etkileşimleri bu dönemde gerçekleşir. Bu dönemde çocuğun kitaplarla etkileşiminin sağlanması, kitaplara karşı ilgisinin oluşturulması önemlidir. Çocuklara bu ilgiyi oluşturacaklar da okul öncesi öğretmenleri ve öğretmen adaylarıdır. Çalışmanın amacı, Okul Öncesi Eğitimi lisans öğrencilerinin okumaya yönelik görüşlerinin tespit edilmesidir. Bu çalışma nitel bir araştırmadır. Araştırmada durum çalışması deseni kullanılmış ve veriler görüşme yöntemi ile toplanmıştır. Okul Öncesi Eğitimi Bölümü’nde okuyan 20 3. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmadan elde edilen veriler, içerik analizi yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir. Çalışmada öğretmen adayları okumanın en fazla onların dünyaya bakış açılarını değiştirdiğini dile getirmişlerdir. Öğretmen adayları okumalarına engel olan en büyük faktör olarak teknolojiyi görmektedirler. Elde edilen bulgulara göre öğretmen adaylarının kitap okuma alışkanlıkları orta düzeyde olduğu görülmektedir. Öğrenciler genellikle roman türünü okuduklarını, kitap temini için birinci derece kaynak olarak kütüphaneleri tercih ettiklerini ve okuma alışkanlığı kazanmada da ilkokul öğretmenlerinin etkisinin olduğunu belirtmişlerdir.

References

  • Arı, E. ve Demir, M.K. (2013). İlköğretim bölümü öğretmen adaylarının kitap okuma alışkanlıklarının değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(1), 116-128.
  • Ateş, V., & Şahin, S. (2014). Yüksek Lisans Öğrencilerinin Okuma AlışkanlıklarınaBilgisayar ve İnternet Teknolojilerinin Etkileri. Journal of Kirsehir Education Faculty, 15(2).
  • Aydın-Yılmaz, Z. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının okuma alışkanlığı. İlköğretim Online, 5(1), 1–6.
  • Bozpolat, E. (2010). Öğretmen adaylarının okuma alışkanlığına ilişkin tutumlarının değerlendirilmesi (Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi örneği). Zeitschrift für die Welt der Türken, Journal of World of Turks, ZfWT, 2(1), 411-428.
  • Çakmak, T. ve Yılmaz, B. (2009). Okul öncesi dönem çocuklarının okuma alışkanlığına hazırlık durumları üzerine bir araştırma: Hacettepe Üniversitesi Beytepe Anaokulu Örneği. Türk Kütüphaneciliği 23, 3 (2009), 489-509.
  • Durukan, E. ve Arslan, N. (2018). Okuma Alışkanlığı, S. Alyılmaz ve B. Ü. Karahan (Edt.), Okuma Eğitimi, (145-156), Anı Yayıncılık.
  • Edem, M. & Ofre, E. (2010). Reading and internet use activities of undergraduate students of the University of Calabar, Nigeria, Africa Journal Library & Inf. Sc. 20(1), 11-18.
  • İlgar, L., İlgar, Ş., ve Topaç, N. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının kitap okuma alışkanlığına ilişkin görüş ve tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 41(41), 99-116.
  • Karatay, H. (2018). Okuma Eğitimi Kuram ve Uygulama. Ankara: Pegem Akademi.
  • Odabaş, H., Odabaş, Z. Y. ve Polat, C. (2008). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığı: Ankara Üniversitesi örneği. Bilgi Dünyası, 9(2), 431-465.
  • Saracaloğlu, A. S., Bozkurt, N., ve Serin, O. (2003).Üniversite öğrencilerinin okuma ilgileri ve okuma alışkanlıklarını etkileyen faktörler. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(12),149-158.
  • Sever, S. (2004). Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yılmaz, M. (2009). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığı üzerine bir inceleme (Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümü Örneği). Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(37), 144-167.
  • Yılmaz, B., Köse, E. ve Korkut, Ş. (2009). Hacettepe Üniversitesi ve Bilkent Üniversitesi öğrencilerinin okuma alışkanlıkları üzerine bir araştırma. Türk Kütüphaneciliği, 23(1), 22-51.
Year 2019, , 1 - 7, 17.01.2020
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.657615

Abstract

References

  • Arı, E. ve Demir, M.K. (2013). İlköğretim bölümü öğretmen adaylarının kitap okuma alışkanlıklarının değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(1), 116-128.
  • Ateş, V., & Şahin, S. (2014). Yüksek Lisans Öğrencilerinin Okuma AlışkanlıklarınaBilgisayar ve İnternet Teknolojilerinin Etkileri. Journal of Kirsehir Education Faculty, 15(2).
  • Aydın-Yılmaz, Z. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının okuma alışkanlığı. İlköğretim Online, 5(1), 1–6.
  • Bozpolat, E. (2010). Öğretmen adaylarının okuma alışkanlığına ilişkin tutumlarının değerlendirilmesi (Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi örneği). Zeitschrift für die Welt der Türken, Journal of World of Turks, ZfWT, 2(1), 411-428.
  • Çakmak, T. ve Yılmaz, B. (2009). Okul öncesi dönem çocuklarının okuma alışkanlığına hazırlık durumları üzerine bir araştırma: Hacettepe Üniversitesi Beytepe Anaokulu Örneği. Türk Kütüphaneciliği 23, 3 (2009), 489-509.
  • Durukan, E. ve Arslan, N. (2018). Okuma Alışkanlığı, S. Alyılmaz ve B. Ü. Karahan (Edt.), Okuma Eğitimi, (145-156), Anı Yayıncılık.
  • Edem, M. & Ofre, E. (2010). Reading and internet use activities of undergraduate students of the University of Calabar, Nigeria, Africa Journal Library & Inf. Sc. 20(1), 11-18.
  • İlgar, L., İlgar, Ş., ve Topaç, N. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının kitap okuma alışkanlığına ilişkin görüş ve tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 41(41), 99-116.
  • Karatay, H. (2018). Okuma Eğitimi Kuram ve Uygulama. Ankara: Pegem Akademi.
  • Odabaş, H., Odabaş, Z. Y. ve Polat, C. (2008). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığı: Ankara Üniversitesi örneği. Bilgi Dünyası, 9(2), 431-465.
  • Saracaloğlu, A. S., Bozkurt, N., ve Serin, O. (2003).Üniversite öğrencilerinin okuma ilgileri ve okuma alışkanlıklarını etkileyen faktörler. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(12),149-158.
  • Sever, S. (2004). Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yılmaz, M. (2009). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığı üzerine bir inceleme (Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümü Örneği). Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(37), 144-167.
  • Yılmaz, B., Köse, E. ve Korkut, Ş. (2009). Hacettepe Üniversitesi ve Bilkent Üniversitesi öğrencilerinin okuma alışkanlıkları üzerine bir araştırma. Türk Kütüphaneciliği, 23(1), 22-51.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Selma Erdağı Toksun 0000-0003-0235-2678

Publication Date January 17, 2020
Submission Date December 11, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Erdağı Toksun, S. (2020). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Okuma Alışkanlıkları. E-Kafkas Journal of Educational Research, 6(4), 1-7. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.657615

19190       23681     19386        19387