In this study, the effect of project assignments containing digital related to environmental problems made by secondary school students on students’ environmental and media literacy levels was investigated. In the research, one-group pre-test and post-test experimental pattern were used. The case of the research consists of 77 7th grade students who attend a secondary school located in the Küçükçekmece district of Istanbul for the 2018-2019 academic year. Students prepared a project assignment for environmental problems via different applications using digital technologies such as radio program and preparing the TV news presentation, doing the distance education, creating e-magazine and e-newspaper, filming interview, documentary. In the research, the “Environmental Literacy Scale for Secondary School Students Scale” and the “Media Literacy Levels Determination Scale” were used as the data collection tool. The scales are in a 5-point Likert type. The Environmental Literacy Scale consists of 20 items and two subscales. The Media Literacy Levels Determination Scale consists of 34 items and four subscales. The IBM SPSS 25 software package was used for data analysis. The scores of data group obtained from the Environmental Literacy Scale were not normally distributed, therefore the Wilcoxon Signed Rank Test was used. The scores of data group obtained from the Media Literacy Levels Determination Scale were normally distributed, therefore the Dependent Sample t-Test was used. In the study, a significant difference was found between the project assignments related to environmental problems using digital technologies and students’ environmental literacy and media literacy. As a result, it was seen that project assignments related with environmental problems prepared via digital technologies in science course had significant effects on environment and media literacy levels of 7th grade students.
Bu çalışmada ortaokul öğrencileri tarafından yapılan çevre sorunları ile ilgili dijital içerikli proje ödevlerinin öğrencilerin çevre ve medya okuryazarlığı düzeylerine etkisi araştırılmıştır. Araştırmada tek gruplu ön test-son test deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi 2018-2019 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Küçükçekmece ilçesindeki bir ortaokulda öğrenim gören 77 yedinci sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Öğrenciler radyo programı hazırlama, ana haber sunumu hazırlama, uzaktan eğitim yapma, e-dergi ve e-gazete oluşturma, röportaj, belgesel çekimi gibi dijital teknolojilerin kullanıldığı farklı uygulamalar ile çevre sorunlarına yönelik bir proje ödevi hazırlamışlardır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Çevre Okuryazarlığı Ölçeği” ile “Medya Okuryazarlığı Düzeyi Belirleme Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçekler 5’li Likert tipindedir. Çevre Okuryazarlığı Ölçeği 20 madde ve iki alt boyuttan oluşmaktadır. Medya Okuryazarlığı Düzeyi Belirleme Ölçeği ise 34 madde ve dört alt boyuttan oluşmaktadır. Veri analizinde IBM SPSS 25 paket programı kullanılmıştır. Çevre Okuryazarlığı Ölçeğinden elde edilen puanlar normal dağılım göstermediğinden Wilcoxon İşaretli Sıralar Testinden yararlanılmıştır. Medya Okuryazarlığı Düzeyi Belirleme Ölçeğinden elde edilen puanlar normal dağılım gösterdiğinden İlişkili Örneklemler için t-Testinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonucunda dijital teknolojiler kullanılarak yapılan çevre sorunlarına ilişkin proje ödevleri ile öğrencilerin çevre ve medya okuryazarlığı düzeyleri arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Sonuç olarak fen bilimleri dersinde dijital teknolojiler kullanılarak hazırlanan çevre sorunlarına yönelik proje ödevlerinin 7. sınıftaki öğrencilerin çevre ve medya okuryazarlığı düzeylerine anlamlı etkisinin olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Submission Date | July 18, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |