Research Article
BibTex RIS Cite

Arap dili ve edebiyatı bölümü öğrencilerinin Arapça konuşma becerisi öz yeterlik algılarının incelenmesi

Year 2021, , 86 - 100, 29.04.2021
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.909981

Abstract

References

  • Aburezeq, I. M. (2020). The impact of flipped classroom on developing Arabic speaking skills. The Asia-Pacific Education Researcher, 29(4), 295-306.
  • Açıkel, M. (2011). Language learning strategies and self-efficacy beliefs as predictors of English proficiency in a language preparatory school (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Akpınar Dellal, N. ve Akın, B. (2016). Alman dili eğitimi öğrencilerinin öz yeterlik inançları / Self-Efficacy Beliefs of the German Language Teaching Students. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 19, 19-30, doi: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.10045.
  • Aksan, D. (1998). Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim 1, Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Arseven, A. (2016). “Öz-yeterlilik: Bir kavram analizi / Self-efficacy: A concept analysis”, Turkish Studies -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, 19, 63-80, doi: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.10001.
  • Aykaç Duman, B. (2007). Lise öğrencilerinin İngilizceye yönelik öz yeterlik algı puanlarının cinsiyete, alanlara ve farklı düzeylere göre İngilizce başarısını yordama gücü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Bandura, A. (1977). Self-Efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215.
  • Bümen, N. T. ve Özaydın, T. E. (2013). Adaylıktan göreve öğretmen öz yeterliği ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlardaki değişimler. Eğitim ve Bilim, 38(169), 109-125.
  • Condon, J. C. (2000). Kelimelerin Büyülü Dünyası-Anlambilim ve İletişim, çev: Murat Çiftkaya, İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Çalışkan, S., Selçuk, G. S., ve Özcan, Ö. (2010). Fizik öğretmen adaylarının özyeterlik inançları: Cinsiyet, sınıf düzeyi ve akademik başarının etkileri. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(2), 449-466.
  • Çubukcu, F. (2008). A Study on the correlation between self efficacy and foreign language learning anxiety. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 4(1), 148-158.
  • Davoudi, M. ve Chavosh M. (2016) The relationship between multiple intelligences and listening self-efficacy among Iranian EFL learners. Canadian Center of Science and Education, 9(2), doi: 10.5539/elt.v9n6p199.
  • Doğan, C. (2012). Sistematik yabancı dil öğretim yaklaşımı ve yöntemleri, İstanbul: Ensar Neşriyat.
  • Eberhard, D. M., Gary F. Simons, G. F., and Fennig, C. D. (eds.), (2021). Ethnologue: Languages of the World. Twenty-fourth edition. Dallas, Texas: SIL International. Online version: http://www.ethnologue.com.
  • Genç, G., Kuluşaklı, E. ve Aydın, S. (2016). Exploring EFL learners’ perceived self-efficacy and beliefs on English language learning. Australian Journal of Teacher Education, 41(2), doi:10.14221/ajte.2016v41n2.4
  • İşisağ, K. U. ve Demirel, Ö. (2010). Diller için Avrupa ortak başvuru metni'nin konuşma becerisinde kullanılması. Eğitim ve Bilim, 3(156), 190-204.
  • Hamzadayı, E. ve Büyükikiz, K. K. (2015). Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin konuşma becerisi öz-yeterlik algıları ile kişilik tipleri arasındaki ilişki. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 19(1), 297-312.
  • Hancı Yanar, B. ve Bümen, N. (2012). İngilizce ile ilgili öz yeterlik inancı ölçeğinin geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(1), 97-110.
  • Kaşık, İ. (2014). The relationship among self-efficacy, attitude and performance in English writing classes at tertiary level (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ufuk Üniversitesi, Ankara.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi. (21. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kıvılcım, P. (2014). Öğretmenlerde iş doyumu, öz yeterlik inancı ve yaşam doyumu ilişkisinin karşılaştırılması (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Toros Üniversitesi, Mersin.
  • Memduhoğlu, H. B. & Çelik, Ş. N. (2015). İngilizce öğretmen adayı olan ve İngilizce öğretmeni olmayı planlayan üniversite öğrencilerinin İngilizce öz yeterlik algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 17- 32, doi:10.17679/iuefd.16286266
  • Mills, N., Pajares, F., & Herron, C. (2007). Self‐efficacy of college intermediate French students: Relation to achievement and motivation. Language learning, 57(3), 417-442.
  • Mohamed Adnan, M. A., & Mohamad, S. (2011). Language learning strategies and self-efficacy belief in Arabıc language learning: A Malaysıan context. Asean Journal of Teaching & Learning in Higher Education, 3(2), 48- 59.
  • Mustapha, N. H., Mustapha, N. F., Daud, N., & Abd Wahab, M. (2013). Arabic language efficacy questionnaire (ALEQ): Assessing self-efficacy and achievement. GEMA Online® Journal of Language Studies, 13(1), 155- 167.
  • Özcan, M. (2014). Yabancı dil olarak Arapça konuşma becerisi öğretiminde iletişimsel yaklaşıma dayalı etkinliklerin kullanımı, 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 4(10), 153-164.
  • Özdemir, S. ve Yaman, G, Ş., (2017). Anadolu imam-hatip lisesi öğrencilerinin Arapça öz yeterlik algılarına ilişkin görüşleri, Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 38(1), 35-69.
  • Özcan, M. (2015). Türkiye’de ve Dünyada Arapça öğretimi için müfredat geliştirme çalışmaları ve ilköğretim Arapça dersi müfredatı için bazı öneriler. International Journal of Sport Culture and Science, 3(Special Issue 4), 81-94, doi:10.14486/IJSCS361
  • Özdemir, S. ve Şen Yaman, G. (2017). Anadolu imam-hatip lisesi öğrencilerinin Arapça öz-yeterlik algılarına ilişkin görüşleri. Süleyman Demirel Üniversitesi İlayihat Fakültesi Dergisi, 38(1), 35- 70.
  • Raoofi, S., Tan, B., ve Chan S. (2012). Self-efficacy in Second/Foreign Language Learning Contexts. Canadian Center of Science and Education, 5(11).doi:10.5539/elt.v5n11p60
  • Redmond, B. F. (2015). Self-Efficacy and Social Cognitive Theory. https://wikispaces.psu.edu
  • Sallabaş, M. E. (2012). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin konuşma öz yeterliliklerinin değerlendirilmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 16(2), 269- 290.
  • Stanger, C., Jhangiani, R. ve Tarry, H. (2011). Principles of social psychology- 1st ınternational edition. BC open textbooks. https://opentextbc.ca/socialpsychology/
  • Semiz, Ö. (2011). The effects of a training program on attributional beliefs, self-efficacy, language learning beliefs, achievement and student effort: A study on motivationally at-risk EFL students (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Steffen, A. M., Mc Kibbin, C., Zeiss, A. M., Thompson, D. G. ve Bandura, A. (2002). The revised scale for caregiving self-efficacy: Reliability and validity studies. Journal of Gerontology: Psychological Sciences. 57(1), 74–86.
  • Taşer, S. (2000). İmla Klavuzu, Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Tertemiz, N. & Ağıldere, S. (2015). Yabancı diller eğitimi bölümünde okuyan öğrencilerin yabancı dil öğretimine yönelik yeterlik inanç ve görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 252-267.
  • Tilfarlioğlu, F. T. ve Cinkara, E. (2009). Self-effıcacy in EFL: differences among proficiency groups and relationshıp with success. Novitas-Royal, 3(2), 129- 142.
  • Ulutaş, A. (2016). Ergenlerde sosyal öz-yeterlik algısı ve duygusal öz-yeterlik arasındaki ilişkinin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi: bir model önerisi, Bartın University Journal of Faculty of Education, 5(3) , 831-841.
  • Ülkümen, H. A. (2013). The predictors of English language preparatory school instructors' self-efficacy beliefs (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Yeşilyurt, A. (2015). Arapça konuşma becerisine ilişkin özyeterlik algısı ölçeğinin geliştirilmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yeşilyurt, A. (2017). Arapça konuşma becerisi öz yeterlik algısı ölçeğinin geliştirilmesi. Electronic Turkish Studies, 12, 881- 902. doi:10.7827/TurkishStudies.11596
  • Yılmaz, C. (2010). The relationship between language learning strategies, gender, proficiency and self-efficacy beliefs: a study of ELT learners in Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 682-687.
  • Yusri, G., & Rahimi, N. M. (2010). Self-regulated learning strategies among students of Arabic language course and Intensive Arabic Course In Mara University of Technology Malaysia (Uitm). International Journal of Applied Educational Studies, 8(1), 57- 67.
  • Zakaria, R., Ismail, M. S., Zain, A. D. M., Shuhari, M. H., Wahab, M. R., Omar, S. H. S., ... & Alwi, E. A. Z. E. (2020). Relationship effect of demographic factors on self-efficacy of Arabic language proficiency. Journal of Critical Reviews, 7(7), 468-472.
  • Zulkosky, K. (2009). Self-Efficacy: A concept analysis. Journal Compilation Wiley Periodicals, 44(2) doi:10.1111/j.1744-6198.2009.00132.x.

Examination of Arabic speaking skills self-efficacy perceptions of Arabic language and literature department students

Year 2021, , 86 - 100, 29.04.2021
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.909981

Abstract

This study aims at examining the Arabic speaking skills self-efficacy perceptions of the students of the Department of Arabic Language and Literature studying at Kafkas University. 200 students selected by the simple random sampling method participated in the research in which the survey model was used. The "Self-Efficacy Scale for Arabic Speaking Skills" developed by Yeşilyurt (2015) was used as a data collection tool in the study. The Cronbach Alpha reliability coefficient of the scale which is one-dimensional is 91. The reliability coefficient calculated within the scope of this research is 85 and the scale used accordingly is reliable. According to the findings of the study in which the SPSS package program was used for data analysis, it was determined that the perceptions of Arabic speaking skills self-efficacy of the students of the relevant department did not change according to age and grade level, but significantly changed according to gender and academic average. At the end of the study, suggestions were made based on the results.

References

  • Aburezeq, I. M. (2020). The impact of flipped classroom on developing Arabic speaking skills. The Asia-Pacific Education Researcher, 29(4), 295-306.
  • Açıkel, M. (2011). Language learning strategies and self-efficacy beliefs as predictors of English proficiency in a language preparatory school (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Akpınar Dellal, N. ve Akın, B. (2016). Alman dili eğitimi öğrencilerinin öz yeterlik inançları / Self-Efficacy Beliefs of the German Language Teaching Students. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 19, 19-30, doi: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.10045.
  • Aksan, D. (1998). Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim 1, Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Arseven, A. (2016). “Öz-yeterlilik: Bir kavram analizi / Self-efficacy: A concept analysis”, Turkish Studies -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, 19, 63-80, doi: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.10001.
  • Aykaç Duman, B. (2007). Lise öğrencilerinin İngilizceye yönelik öz yeterlik algı puanlarının cinsiyete, alanlara ve farklı düzeylere göre İngilizce başarısını yordama gücü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Bandura, A. (1977). Self-Efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215.
  • Bümen, N. T. ve Özaydın, T. E. (2013). Adaylıktan göreve öğretmen öz yeterliği ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlardaki değişimler. Eğitim ve Bilim, 38(169), 109-125.
  • Condon, J. C. (2000). Kelimelerin Büyülü Dünyası-Anlambilim ve İletişim, çev: Murat Çiftkaya, İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Çalışkan, S., Selçuk, G. S., ve Özcan, Ö. (2010). Fizik öğretmen adaylarının özyeterlik inançları: Cinsiyet, sınıf düzeyi ve akademik başarının etkileri. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(2), 449-466.
  • Çubukcu, F. (2008). A Study on the correlation between self efficacy and foreign language learning anxiety. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 4(1), 148-158.
  • Davoudi, M. ve Chavosh M. (2016) The relationship between multiple intelligences and listening self-efficacy among Iranian EFL learners. Canadian Center of Science and Education, 9(2), doi: 10.5539/elt.v9n6p199.
  • Doğan, C. (2012). Sistematik yabancı dil öğretim yaklaşımı ve yöntemleri, İstanbul: Ensar Neşriyat.
  • Eberhard, D. M., Gary F. Simons, G. F., and Fennig, C. D. (eds.), (2021). Ethnologue: Languages of the World. Twenty-fourth edition. Dallas, Texas: SIL International. Online version: http://www.ethnologue.com.
  • Genç, G., Kuluşaklı, E. ve Aydın, S. (2016). Exploring EFL learners’ perceived self-efficacy and beliefs on English language learning. Australian Journal of Teacher Education, 41(2), doi:10.14221/ajte.2016v41n2.4
  • İşisağ, K. U. ve Demirel, Ö. (2010). Diller için Avrupa ortak başvuru metni'nin konuşma becerisinde kullanılması. Eğitim ve Bilim, 3(156), 190-204.
  • Hamzadayı, E. ve Büyükikiz, K. K. (2015). Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin konuşma becerisi öz-yeterlik algıları ile kişilik tipleri arasındaki ilişki. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 19(1), 297-312.
  • Hancı Yanar, B. ve Bümen, N. (2012). İngilizce ile ilgili öz yeterlik inancı ölçeğinin geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(1), 97-110.
  • Kaşık, İ. (2014). The relationship among self-efficacy, attitude and performance in English writing classes at tertiary level (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ufuk Üniversitesi, Ankara.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi. (21. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kıvılcım, P. (2014). Öğretmenlerde iş doyumu, öz yeterlik inancı ve yaşam doyumu ilişkisinin karşılaştırılması (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Toros Üniversitesi, Mersin.
  • Memduhoğlu, H. B. & Çelik, Ş. N. (2015). İngilizce öğretmen adayı olan ve İngilizce öğretmeni olmayı planlayan üniversite öğrencilerinin İngilizce öz yeterlik algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 17- 32, doi:10.17679/iuefd.16286266
  • Mills, N., Pajares, F., & Herron, C. (2007). Self‐efficacy of college intermediate French students: Relation to achievement and motivation. Language learning, 57(3), 417-442.
  • Mohamed Adnan, M. A., & Mohamad, S. (2011). Language learning strategies and self-efficacy belief in Arabıc language learning: A Malaysıan context. Asean Journal of Teaching & Learning in Higher Education, 3(2), 48- 59.
  • Mustapha, N. H., Mustapha, N. F., Daud, N., & Abd Wahab, M. (2013). Arabic language efficacy questionnaire (ALEQ): Assessing self-efficacy and achievement. GEMA Online® Journal of Language Studies, 13(1), 155- 167.
  • Özcan, M. (2014). Yabancı dil olarak Arapça konuşma becerisi öğretiminde iletişimsel yaklaşıma dayalı etkinliklerin kullanımı, 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 4(10), 153-164.
  • Özdemir, S. ve Yaman, G, Ş., (2017). Anadolu imam-hatip lisesi öğrencilerinin Arapça öz yeterlik algılarına ilişkin görüşleri, Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 38(1), 35-69.
  • Özcan, M. (2015). Türkiye’de ve Dünyada Arapça öğretimi için müfredat geliştirme çalışmaları ve ilköğretim Arapça dersi müfredatı için bazı öneriler. International Journal of Sport Culture and Science, 3(Special Issue 4), 81-94, doi:10.14486/IJSCS361
  • Özdemir, S. ve Şen Yaman, G. (2017). Anadolu imam-hatip lisesi öğrencilerinin Arapça öz-yeterlik algılarına ilişkin görüşleri. Süleyman Demirel Üniversitesi İlayihat Fakültesi Dergisi, 38(1), 35- 70.
  • Raoofi, S., Tan, B., ve Chan S. (2012). Self-efficacy in Second/Foreign Language Learning Contexts. Canadian Center of Science and Education, 5(11).doi:10.5539/elt.v5n11p60
  • Redmond, B. F. (2015). Self-Efficacy and Social Cognitive Theory. https://wikispaces.psu.edu
  • Sallabaş, M. E. (2012). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin konuşma öz yeterliliklerinin değerlendirilmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 16(2), 269- 290.
  • Stanger, C., Jhangiani, R. ve Tarry, H. (2011). Principles of social psychology- 1st ınternational edition. BC open textbooks. https://opentextbc.ca/socialpsychology/
  • Semiz, Ö. (2011). The effects of a training program on attributional beliefs, self-efficacy, language learning beliefs, achievement and student effort: A study on motivationally at-risk EFL students (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Steffen, A. M., Mc Kibbin, C., Zeiss, A. M., Thompson, D. G. ve Bandura, A. (2002). The revised scale for caregiving self-efficacy: Reliability and validity studies. Journal of Gerontology: Psychological Sciences. 57(1), 74–86.
  • Taşer, S. (2000). İmla Klavuzu, Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Tertemiz, N. & Ağıldere, S. (2015). Yabancı diller eğitimi bölümünde okuyan öğrencilerin yabancı dil öğretimine yönelik yeterlik inanç ve görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 252-267.
  • Tilfarlioğlu, F. T. ve Cinkara, E. (2009). Self-effıcacy in EFL: differences among proficiency groups and relationshıp with success. Novitas-Royal, 3(2), 129- 142.
  • Ulutaş, A. (2016). Ergenlerde sosyal öz-yeterlik algısı ve duygusal öz-yeterlik arasındaki ilişkinin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi: bir model önerisi, Bartın University Journal of Faculty of Education, 5(3) , 831-841.
  • Ülkümen, H. A. (2013). The predictors of English language preparatory school instructors' self-efficacy beliefs (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Yeşilyurt, A. (2015). Arapça konuşma becerisine ilişkin özyeterlik algısı ölçeğinin geliştirilmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yeşilyurt, A. (2017). Arapça konuşma becerisi öz yeterlik algısı ölçeğinin geliştirilmesi. Electronic Turkish Studies, 12, 881- 902. doi:10.7827/TurkishStudies.11596
  • Yılmaz, C. (2010). The relationship between language learning strategies, gender, proficiency and self-efficacy beliefs: a study of ELT learners in Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 682-687.
  • Yusri, G., & Rahimi, N. M. (2010). Self-regulated learning strategies among students of Arabic language course and Intensive Arabic Course In Mara University of Technology Malaysia (Uitm). International Journal of Applied Educational Studies, 8(1), 57- 67.
  • Zakaria, R., Ismail, M. S., Zain, A. D. M., Shuhari, M. H., Wahab, M. R., Omar, S. H. S., ... & Alwi, E. A. Z. E. (2020). Relationship effect of demographic factors on self-efficacy of Arabic language proficiency. Journal of Critical Reviews, 7(7), 468-472.
  • Zulkosky, K. (2009). Self-Efficacy: A concept analysis. Journal Compilation Wiley Periodicals, 44(2) doi:10.1111/j.1744-6198.2009.00132.x.
There are 46 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Makaleler
Authors

Fatih Kılıç 0000-0003-4221-1108

Publication Date April 29, 2021
Submission Date April 5, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Kılıç, F. (2021). Examination of Arabic speaking skills self-efficacy perceptions of Arabic language and literature department students. E-Kafkas Journal of Educational Research, 8(1), 86-100. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.909981

19190       23681     19386        19387