Sahip olduğu çok sayıdaki teknik ile bağlamanın çalıcısına oldukça zengin imkanlar sunabildiği görülür. Bu teknikler arasında çırpma tekniği, mızraplı ya da mızrapsız birçok geleneksel çalım stili içinde yaygın olarak kullanılan tremolo becerisine dayalı önemli bir tekniktir. Temelde alttan ve üstten olmak üzere iki çeşidi bulunan bu tekniğin bireysel ve yöresel üsluplar çerçevesindeki yaygın kullanımı oldukça dikkat çekicidir. Bu çalışmaya konu olan alttan çırpma tekniği (zeybek çırpması) ise zeybeklerin yanı sıra, Konya, çırpmalı Teke gibi yöresel stillerde, bazı deyişler ile bireysel üslup karakteristiği gösteren icralarda sıklıkla kullanılır. Araştırma, bu tekniğin öğretiminde işe koşulabilecek işlevsel bir ders planı yaratmayı hedefler. Nitel araştırma yöntemlerinden eylem araştırması deseninde şekillen araştırmanın belirlenen hedefi doğrultusunda, veriler, Güzel Sanatlar Liselerinde görev yapmakta olan katılımcı öğretmen ve öğrencilerden; görüşme, video kayıt teknikleriyle ve araştırmacı tarafından tutulan günlük, gözlem notları, katılımcı gözlem saha notları, davranış kontrol çizelgeleri gibi diğer nitel veri toplama teknikleri ile toplanarak elde edilmiştir. Eylem araştırmasının sarmal döngüsünün doğası gereği analiz ve veri toplama süreci art arda ve birbirini çok sayıda tekrarlar şekilde gerçekleştirilmiş, oluşturulan her bir ders planı taslağı erişilen yeni verilerle revize edilmiş, ikinci uygulama dersi sonrasında son hali verilen taslak, temalandırılan paydaş görüşleri aracılığıyla değerlendirilmiştir. Sonuçta, aksak zaman üzerinde temellendirilmiş, aşamalandırılmış ve yaratım süreci detaylıca okuyucuya aktarılmış bir ders planı ilgilere sunulmuştur. Bloom'un psikomotor alan taksonomisine dayalı hazırlanan ders planı, çeşitli işitsel-görsel kaynak önerileri, amaca uygun hazırlanmış egzersizler ve metronom önerileri ile desteklenmiştir.
yok
yok
-
It is seen that the baglama can offer rich possibilities to the player with its many techniques. Among the aforementioned techniques, the çırpma technique is an important technique which is widely used in many traditional playing styles with or without a plectrum. The widespread use of this technique, which basically has two types, from the bottom and the top, within the framework of individual and local styles is quite remarkable. The technique of whisking from the bottom (zeybek çırpması), which is the subject of this study, is frequently used in local styles such as Konya, çırpmalı Teke, and in performances that show individual stylistic characteristics, as well as zeybeks. The research aims to create a functional lesson plan that can be used in teaching this technique. In line with this goal of the research, which is shaped in an action research pattern, one of the qualitative research methods, interviewing, video recording techniques and other qualitative data collection techniques such as diary, observation, participant observation field notes, behavior control charts were collected from the participant teachers and students working in Fine Arts High Schools. Due to the nature of the spiral cycle of action research, the analysis and data collection process was carried out repeatedly and repeatedly, each lesson plan draft was revised with the new data accessed, and the final draft was evaluated through thematic stakeholder opinions. As a result, a lesson plan based on Bloom's psychomotor domain taxonomy, based on lapsed time, staged, the creation process was explained to the reader in detail, and supported by purposeful exercises and metronome suggestions, was presented to the attention. In addition, it has been seen that the technique can be taught on the basis of punctuated time as well as two-time structures, and the teaching style based on the technique can give more positive results than the work-oriented technical teaching.
yok
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Project Number | yok |
Publication Date | August 31, 2021 |
Submission Date | June 23, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |