Research Article
BibTex RIS Cite

Piyano eğitiminde kullanılan Bertini’nin 25 etudes elementaires op.137 kitabının teknik ve müzikal kazanımlar açısından incelenmesi

Year 2021, , 627 - 641, 30.12.2021
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.969249

Abstract

Bu çalışmada Fransız piyanist ve besteci Henri Jerome Bertini’nin, piyano eğitiminde kullanılan, “25 Etudes Elementaires Op.137” adlı etüt kitabı incelenmiştir. Nitel bir çalışma olan bu araştırmada betimsel araştırma modeli kullanılmış ve literatür, döküman inceleme yoluyla taranmıştır. Yapılan incelemede, mesleki müzik eğitimi kurumlarının piyano eğitimi müfredatlarında da yer verilen Bertini’nin piyano etütlerine ilişkin herhangi bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bu veriler ışığında, Henri Jerome Bertini’nin etüt kitabının analizine karar verilmiştir. “25 Etudes Elementaires, Op.137” etüt kitabında yer alan tüm etütler, içerdikleri teknikler, müzikal ifadeler ve bu doğrultudaki kazanımlar açısından incelenmiştir. Kitaptaki her etüdün, çalıştırmayı hedeflediği davranışlara ve kazanımlara yönelik birer alıştırma ve giriş bölümü taşıdığı saptanmıştır. Bu durumun, etütleri çalışacak öğrencileri, etütte edinecekleri kazanım ve donanımlara önceden hazırlaması açısından önemli olduğu düşünülmüştür. Elde edilen bulgular doğrultusunda etütlerin en çok, legato, staccato, çift ses, akor, arpej, gam çalışması, oktav, parmak geçişi, aynı notada parmak değişimi gibi temel teknikler içerdiği, tempo açısından etütlerde daha çok ağır tempoların tercih edildiği, nüans bakımından çok zengin olmayan etütlerin, ton açısından belli bir sıra izlediği ve yine etütlerde farklı bazı yapısal özelliklere yer verildiği sonuçlarına ulaşılmıştır. İncelenen etüt kitabının, piyano eğitiminde hem temel tekniklerin ve müzikal ifadelerin kazanımı hem de farklı yapısal özelliklerin tanınması ve öğrenilmesi açısından yararlı bir kaynak olduğu düşünülmektedir.

References

  • Ahmetoğlu, F. (2020). Carl Czerny op. 299 piyano etütlerinin analizi, [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Eskişehir, Anadolu Üniversitesi.
  • Akgül, A. (2021) Piyano eğitiminde müzikal anlatımı ve anlatımı geliştirmeye yönelik bir kaynak önerisi: Loeschhorn op. 65 etüt, Educational Research and Reviews, Vol. 16(5), pp. 189-201, https://doi.org/10.5897/ERR2021.4149
  • Aktüze, İ. (2003). Müziği anlamak. İstanbul: Pan Yayıncılık
  • Bağçeci, S. E. (2003). Piyano eğitiminde müzikal analiz kavramı – kapsamı ve örnek klavye analizleri, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 159 – 176
  • Barry, N.H ve Hallam,S. (2002) The science & psychology of music performance: Creative strategies for teaching and learning, New York: Oxford University Press.
  • Bertini, H. 25 Etudes Elementaires Op.13, Paris: Schonenberger.
  • Büyüköztürk,Ş., Kılıç Çakmak, E.,Akgün, Ö. E., Karadeniz,Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çağlak, T., Ercan,N. (2017). Başlangıç piyano metotlarının incelenmesi, Turkish Studies, 12(6):123-136.
  • Eales, A. (2019). Bertini’s piano etudes, Web:https://pianodao.com/2019/05/01/bertinis-piano-etudes/ adresinden alınmıştır.
  • Ekinci, H (2004). Müzik öğretmeni adaylarının piyano eğitimine ilişkin düzeye uygun teknik alıştırma metodu sorunu. 1924-2004 Musiki Muallim Mektebinden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu Bildirisi SDÜ, Isparta.
  • Engül, Dora D., Pirgon, Y., (2020). Ludvig Schytte op. 108 kleine piyano etüt kitabının hedef davranışlar açısından incelenmesi. Sanat Eğitimi Dergisi, 8/1: s. 12–21. doi: 10.7816/sed-08-01-02
  • Ercan, N. (2008), Piyano eğitiminde ilke ve yöntemler, (1.Baskı) Ankara: Sözkesen Matbaacılık.
  • Işkın, S. & Güdek, B. (2019). Yetişkin Müzik Eğitiminde Kullanılan Piyano Çalışma Kitapları. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 6(44), 3307-3322.
  • Kalkanoğlu, B. (2020). Piyano eğitiminde sol el: C. Czerny op. 718 sol el etütlerinin analizi. Turkish Studies, 15, 3, doi:10.29228/TurkishStudies.42789
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Korkmaz, O. (2021), Piyano eğitimine başlangıçta kullanılan etüdlerin teknik düzeyi açısından incelenmesi. İdil Dergisi, 78 s. 220–231. doi: 10.7816/idil-10-78-05
  • Kurtuldu, M. (2009). Czerny op. 299 30 numaralı etüde yönelik teknik ve biçimsel analiz, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (1), 28–38.
  • Kutluk, Ö. (2001). Türkiye’deki müzik öğretmeni yetiştiren kurumlarda piyano eğitimi, [Yayımlanmamış doktora tezi], Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Oğan,F.D., Albuz,A.(2015), Piyano öğretiminde Carl Czerny op.599 ve Jean-Baptiste Duvernoy op.176 metodlarında yer alan etüdlerin klasik dönem sonatin icralarına etki durumu, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 19(1) s.397 - 426
  • Öztürk,B. (2007).Carl Czerny’nin opus 299/19 numaralı etüdünün piyano eğitimine yönelik analizi, GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2) s.241-258
  • Poyrazoğlu, E. (2007). Carl Czerny’nin Yaşamı ve il primo maestro di pianoforte etütlerinin incelenmesi, [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Sezen, H. (2021). Czerny’nin op.849, 30 etudes de mécanisme kitabının çalım teknikleri ve kazanımları açısından incelenmesi”. İdil Dergisi, 77s.18–30.doi:10.7816/idil-10-77 02
  • Toptaş, B., Çeşit, C. (2014). Carl Czerny op.599 Etüt Kitabında Sol El Eşlik Yapılarının İncelenmesi, E-Journal of New World Sciences Academy, ISSN: 1306-3111/1308-7290, http://dx.doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.2.D0149
  • Umuzdaş, M. S. (2012). Carl Czerny opus 299 34 numaralı etüdün teknik ve armonik analizi. International Journal of Human Sciences [Online], 9(2), 1569–1580
  • Yıldırım, A.ve Şimşek,H. (2008) Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Evaluation of Bertini's book 25 etudes elementaires op. 137 used in piano education in terms of technical and musical learning outcomes

Year 2021, , 627 - 641, 30.12.2021
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.969249

Abstract

In this study, French pianist and composer Henri Jerome Bertini's etude book "25 Etudes Elementaires Op.137", which is used in piano education, has been examined. In this qualitative study, the descriptive research model was used and the literature was scanned through document review. In the examination, no earlier study was found on Bertini's piano etudes, although they are included in the piano education curricula of vocational music education institutions. In the light of these data, it was decided to analyze Henri Jerome Bertini's study book. All the etudes in the study book “25 Etudes Elementaires, Op.137” have been examined in terms of the techniques they contain, musical expressions and achievements. It has been determined that each study in the book contains an exercise and an introduction to the behaviors and achievements it aims to train. It is thought that this situation is important in terms of preparing the students who will study the etudes in advance for the abilities they will acquire. In line with the findings, it is seen that the etudes mostly contain legato, staccato, double voice, chord, arpeggio, scale work, octave, fingering, finger change in the same note as basic techniques. When the tempo and nuances are examined, it is seen that in the etudes slower tempos are preferred. Although the etudes are not very rich in dynamics, they follow a certain order in terms of tone and some different structural features. It is thought that the analyzed etude book is a useful resource in terms of both the acquisition of basic techniques and musical expressions in piano education, and the recognition and learning of different structural features.

References

  • Ahmetoğlu, F. (2020). Carl Czerny op. 299 piyano etütlerinin analizi, [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Eskişehir, Anadolu Üniversitesi.
  • Akgül, A. (2021) Piyano eğitiminde müzikal anlatımı ve anlatımı geliştirmeye yönelik bir kaynak önerisi: Loeschhorn op. 65 etüt, Educational Research and Reviews, Vol. 16(5), pp. 189-201, https://doi.org/10.5897/ERR2021.4149
  • Aktüze, İ. (2003). Müziği anlamak. İstanbul: Pan Yayıncılık
  • Bağçeci, S. E. (2003). Piyano eğitiminde müzikal analiz kavramı – kapsamı ve örnek klavye analizleri, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 159 – 176
  • Barry, N.H ve Hallam,S. (2002) The science & psychology of music performance: Creative strategies for teaching and learning, New York: Oxford University Press.
  • Bertini, H. 25 Etudes Elementaires Op.13, Paris: Schonenberger.
  • Büyüköztürk,Ş., Kılıç Çakmak, E.,Akgün, Ö. E., Karadeniz,Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çağlak, T., Ercan,N. (2017). Başlangıç piyano metotlarının incelenmesi, Turkish Studies, 12(6):123-136.
  • Eales, A. (2019). Bertini’s piano etudes, Web:https://pianodao.com/2019/05/01/bertinis-piano-etudes/ adresinden alınmıştır.
  • Ekinci, H (2004). Müzik öğretmeni adaylarının piyano eğitimine ilişkin düzeye uygun teknik alıştırma metodu sorunu. 1924-2004 Musiki Muallim Mektebinden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu Bildirisi SDÜ, Isparta.
  • Engül, Dora D., Pirgon, Y., (2020). Ludvig Schytte op. 108 kleine piyano etüt kitabının hedef davranışlar açısından incelenmesi. Sanat Eğitimi Dergisi, 8/1: s. 12–21. doi: 10.7816/sed-08-01-02
  • Ercan, N. (2008), Piyano eğitiminde ilke ve yöntemler, (1.Baskı) Ankara: Sözkesen Matbaacılık.
  • Işkın, S. & Güdek, B. (2019). Yetişkin Müzik Eğitiminde Kullanılan Piyano Çalışma Kitapları. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 6(44), 3307-3322.
  • Kalkanoğlu, B. (2020). Piyano eğitiminde sol el: C. Czerny op. 718 sol el etütlerinin analizi. Turkish Studies, 15, 3, doi:10.29228/TurkishStudies.42789
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Korkmaz, O. (2021), Piyano eğitimine başlangıçta kullanılan etüdlerin teknik düzeyi açısından incelenmesi. İdil Dergisi, 78 s. 220–231. doi: 10.7816/idil-10-78-05
  • Kurtuldu, M. (2009). Czerny op. 299 30 numaralı etüde yönelik teknik ve biçimsel analiz, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (1), 28–38.
  • Kutluk, Ö. (2001). Türkiye’deki müzik öğretmeni yetiştiren kurumlarda piyano eğitimi, [Yayımlanmamış doktora tezi], Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Oğan,F.D., Albuz,A.(2015), Piyano öğretiminde Carl Czerny op.599 ve Jean-Baptiste Duvernoy op.176 metodlarında yer alan etüdlerin klasik dönem sonatin icralarına etki durumu, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 19(1) s.397 - 426
  • Öztürk,B. (2007).Carl Czerny’nin opus 299/19 numaralı etüdünün piyano eğitimine yönelik analizi, GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2) s.241-258
  • Poyrazoğlu, E. (2007). Carl Czerny’nin Yaşamı ve il primo maestro di pianoforte etütlerinin incelenmesi, [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Sezen, H. (2021). Czerny’nin op.849, 30 etudes de mécanisme kitabının çalım teknikleri ve kazanımları açısından incelenmesi”. İdil Dergisi, 77s.18–30.doi:10.7816/idil-10-77 02
  • Toptaş, B., Çeşit, C. (2014). Carl Czerny op.599 Etüt Kitabında Sol El Eşlik Yapılarının İncelenmesi, E-Journal of New World Sciences Academy, ISSN: 1306-3111/1308-7290, http://dx.doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.2.D0149
  • Umuzdaş, M. S. (2012). Carl Czerny opus 299 34 numaralı etüdün teknik ve armonik analizi. International Journal of Human Sciences [Online], 9(2), 1569–1580
  • Yıldırım, A.ve Şimşek,H. (2008) Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Makaleler
Authors

Özlem Ömür 0000-0001-5646-016X

Publication Date December 30, 2021
Submission Date July 9, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Ömür, Ö. (2021). Piyano eğitiminde kullanılan Bertini’nin 25 etudes elementaires op.137 kitabının teknik ve müzikal kazanımlar açısından incelenmesi. E-Kafkas Journal of Educational Research, 8(3), 627-641. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.969249

19190       23681     19386        19387