Research Article
BibTex RIS Cite

Examination of the views of the high school students with regard to speaking in front of an audience

Year 2022, , 313 - 328, 22.03.2022
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.985822

Abstract

Konuşma en kestirme ifadeyle duygu ve düşüncelerin, bilgi ve deneyimlerin sözle muhataplara aktarılması işidir. Bu yönüyle konuşma, günlük iletişim ihtiyacını karşılamak amacıyla tercih edilen temel dil beceri alanlarından biridir. Ancak bu becerinin gerçekleşmesinde bazı güçlüklerin olduğu da bilinmektedir. Özellikle bir topluluğa karşı yapılan konuşmalarda bu güçlükler kendini daha fazla göstermektedir. Bu noktadan hareketle araştırmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerinin topluluk karşısında konuşma becerilerine yönelik görüş, düşünce ve deneyimlerini ortaya koymaktır. Araştırma verileri nitel veri toplama tekniklerinden yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmanın çalışma evrenini 2019-2020 eğitim-öğretim yılında, orta Anadolu’da bir il merkezinde öğrenim görmekte olan ortaöğretim dördüncü sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Bu bağlamda araştırmada örnekleme 51 öğrenci dahil edilmiştir. Araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak öğrencilerle çevrim içi eş zamanlı görüşme yapılmış, elde edilen veriler yazılı olarak kayıt altına alınmıştır. Görüşme sonunda veriler içerik çözümlemesi yöntemiyle ele alınmış ve çalışmanın amacı doğrultusunda çeşitli kavramlar ve ilişkiler çözümlenmiştir. Araştırma bulgularına göre, katılımcıların yarıdan fazlasının topluluk karşısında konuşma becerilerinin tam olarak gelişmediği ve “özgüven eksikliği” yaşadıkları saptanmıştır. Ayrıca katılımcıların üçte ikisine göre topluluk karşısında yaşanılan en önemli güçlük heyecan olarak tespit edilmiştir. Araştırmanın en önemli sonuçlarından birini ise katılımcıların yarıdan fazlasının eğitim süreçleri boyunca kendilerine yeterince topluluk karşısında konuşma fırsatı verilmediği yönündeki bulgu oluşturmaktadır.

References

  • Akkaya, A. (2012). Öğretmen adaylarının konuşma sorunlarına ilişkin görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 405-420.
  • Arslan, A. (2012). Üniversite öğrencilerinin topluluk karşısında konuşma ile ilgili çeşitli görüşleri (Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi örneği). Turkish Studies, 7(3,), 221-223.
  • Başaran, M. ve Erdem, İ. (2009). Öğretmen adaylarının güzel konuşma becerisi ile ilgili görüşleri üzerine bir araştırma. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(3), 743-754.
  • Bircan, E. (2013). Üniversite öğrencilerinin konuşma becerilerini kullanmaya yönelik Tutumları. Milli Eğitim Dergisi, 197, 95-113.
  • Casson, N. H. (2000). Söz söyleme sanatı. İstanbul: Kariyer Yayıncılık.
  • Ekiz, D. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayınları.
  • Gündüz, O. (2007). Konuşma eğitimi. A. Kırkkılıç ve H. Akyol (Ed.), İlköğretimde Türkçe Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Gürzap, C. (2010). Söz söyleme ve diksiyon. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • İşcan, A. ve Karagöz, B. (2016). Türkçe öğretmeni adaylarının konuşma kaygılarının incelenmesi: Gaziosmanpaşa örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 17(3), 193-206.
  • Kardaş, N. M. (2015). İkinci dili Türkçe olan çok dilli Türkçe öğretmeni adaylarının Türkçe konuşma kaygıları ve bu kaygılarının bazı değişkenlerle ilişkisi. Turkish Studies International Periodical For The Languages,10(7), 541-556.
  • Kartallıoğlu, N. (2018). Bilişsel farkındalık stratejilerinin 7. sınıf öğrencilerinin konuşma becerilerini geliştirmeye etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(4), 1160-1186.
  • Katrancı, M. (2014). Öğretmen adaylarının konuşma becerisine yönelik öz yeterlik algıları. Bartın Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, C 3, S 2, ss. 174-195.
  • Kaya, A. (2011). Etkili ve güzel konuşma sanatı. Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Lüle Mert, E. (2015). Türkçe öğretmeni adaylarının konuşma kaygılarına ilişkin bir inceleme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(37), 784-789.
  • Nalıncı, A. N. (2000). Avrupa Birliğine tam üyelik yolunda başarının anahtarı: yeniden yapılanma. Ankara: Ümit Yayınları.
  • Özçay, M. (2001). Sesler sözler etkiler. İstanbul: Sosyal Yayınları.
  • Özdemir, E. (1999). Güzel ve etkili konuşma sanatı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Sargın, M. (2006). İlköğretim öğrencilerinin konuşma becerilerinin değerlendirilmesi Muğla İli örneğinde (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Muğla: Muğla Üniversitesi.
  • Sevim, O. ve Varışoğlu, B. (2012). Öğretmen adaylarının temel dil becerilerinde yaşanan sorunlarla ilgili düşünceleri: Atatürk Üniversitesi örneği. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(4), 1042-1057.
  • Şen, Ü. (2017). Türkçe öğretmeni adaylarının konuşma kaygılarının değerlendirilmesi. Uluslararası Türkoloji Araştırmaları ve İncelemeleri Dergisi (ULUTURKAD), 2(2), 70-84.
  • Temizyürek, F., Erdem, İ. ve Temizkan, M. (2011). Konuşma eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Topçuoğlu Ünal F. ve Özden, M. (2011). Diksiyon ve konuşma eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Yalçın, A. (2002). Türkçe öğretim yöntemleri yeni yaklaşımlar. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.

Ortaöğretim öğrencilerinin topluluk karşısında konuşmaya ilişkin görüşlerinin incelenmesi

Year 2022, , 313 - 328, 22.03.2022
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.985822

Abstract

Konuşma en kestirme ifadeyle duygu ve düşüncelerin, bilgi ve deneyimlerin sözle muhataplara aktarılması işidir. Bu yönüyle konuşma, günlük iletişim ihtiyacını karşılamak amacıyla tercih edilen temel dil beceri alanlarından biridir. Ancak bu becerinin gerçekleşmesinde bazı güçlüklerin olduğu da bilinmektedir. Özellikle bir topluluğa karşı yapılan konuşmalarda bu güçlükler kendini daha fazla göstermektedir. Bu noktadan hareketle araştırmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerinin topluluk karşısında konuşma becerilerine yönelik görüş, düşünce ve deneyimlerini ortaya koymaktır. Araştırma verileri nitel veri toplama tekniklerinden yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2019-2020 eğitim-öğretim yılında, orta Anadolu’da bir il merkezinde öğrenim görmekte olan ortaöğretim dördüncü sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Bu bağlamda araştırmada çalışma grubuna 51 öğrenci dahil edilmiştir. Araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak öğrencilerle çevrim içi eş zamanlı görüşme yapılmış, elde edilen veriler yazılı olarak kayıt altına alınmıştır. Görüşme sonunda veriler içerik çözümlemesi yöntemiyle ele alınmış ve çalışmanın amacı doğrultusunda çeşitli kavramlar ve ilişkiler çözümlenmiştir. Araştırma bulgularına göre, katılımcıların yarıdan fazlasının topluluk karşısında konuşma becerilerinin tam olarak gelişmediği ve “özgüven eksikliği” yaşadıkları saptanmıştır. Ayrıca katılımcıların üçte ikisine göre topluluk karşısında yaşanılan en önemli güçlük heyecan olarak tespit edilmiştir. Araştırmanın en önemli sonuçlarından birini ise katılımcıların yarıdan fazlasının eğitim süreçleri boyunca kendilerine yeterince topluluk karşısında konuşma fırsatı verilmediği yönündeki bulgu oluşturmaktadır.

References

  • Akkaya, A. (2012). Öğretmen adaylarının konuşma sorunlarına ilişkin görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 405-420.
  • Arslan, A. (2012). Üniversite öğrencilerinin topluluk karşısında konuşma ile ilgili çeşitli görüşleri (Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi örneği). Turkish Studies, 7(3,), 221-223.
  • Başaran, M. ve Erdem, İ. (2009). Öğretmen adaylarının güzel konuşma becerisi ile ilgili görüşleri üzerine bir araştırma. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(3), 743-754.
  • Bircan, E. (2013). Üniversite öğrencilerinin konuşma becerilerini kullanmaya yönelik Tutumları. Milli Eğitim Dergisi, 197, 95-113.
  • Casson, N. H. (2000). Söz söyleme sanatı. İstanbul: Kariyer Yayıncılık.
  • Ekiz, D. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayınları.
  • Gündüz, O. (2007). Konuşma eğitimi. A. Kırkkılıç ve H. Akyol (Ed.), İlköğretimde Türkçe Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Gürzap, C. (2010). Söz söyleme ve diksiyon. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • İşcan, A. ve Karagöz, B. (2016). Türkçe öğretmeni adaylarının konuşma kaygılarının incelenmesi: Gaziosmanpaşa örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 17(3), 193-206.
  • Kardaş, N. M. (2015). İkinci dili Türkçe olan çok dilli Türkçe öğretmeni adaylarının Türkçe konuşma kaygıları ve bu kaygılarının bazı değişkenlerle ilişkisi. Turkish Studies International Periodical For The Languages,10(7), 541-556.
  • Kartallıoğlu, N. (2018). Bilişsel farkındalık stratejilerinin 7. sınıf öğrencilerinin konuşma becerilerini geliştirmeye etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(4), 1160-1186.
  • Katrancı, M. (2014). Öğretmen adaylarının konuşma becerisine yönelik öz yeterlik algıları. Bartın Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, C 3, S 2, ss. 174-195.
  • Kaya, A. (2011). Etkili ve güzel konuşma sanatı. Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Lüle Mert, E. (2015). Türkçe öğretmeni adaylarının konuşma kaygılarına ilişkin bir inceleme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(37), 784-789.
  • Nalıncı, A. N. (2000). Avrupa Birliğine tam üyelik yolunda başarının anahtarı: yeniden yapılanma. Ankara: Ümit Yayınları.
  • Özçay, M. (2001). Sesler sözler etkiler. İstanbul: Sosyal Yayınları.
  • Özdemir, E. (1999). Güzel ve etkili konuşma sanatı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Sargın, M. (2006). İlköğretim öğrencilerinin konuşma becerilerinin değerlendirilmesi Muğla İli örneğinde (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Muğla: Muğla Üniversitesi.
  • Sevim, O. ve Varışoğlu, B. (2012). Öğretmen adaylarının temel dil becerilerinde yaşanan sorunlarla ilgili düşünceleri: Atatürk Üniversitesi örneği. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(4), 1042-1057.
  • Şen, Ü. (2017). Türkçe öğretmeni adaylarının konuşma kaygılarının değerlendirilmesi. Uluslararası Türkoloji Araştırmaları ve İncelemeleri Dergisi (ULUTURKAD), 2(2), 70-84.
  • Temizyürek, F., Erdem, İ. ve Temizkan, M. (2011). Konuşma eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Topçuoğlu Ünal F. ve Özden, M. (2011). Diksiyon ve konuşma eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Yalçın, A. (2002). Türkçe öğretim yöntemleri yeni yaklaşımlar. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Metin Elkatmış 0000-0002-6132-8865

Murat Yiğit 0000-0001-7487-0007

Publication Date March 22, 2022
Submission Date August 22, 2021
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Elkatmış, M., & Yiğit, M. (2022). Ortaöğretim öğrencilerinin topluluk karşısında konuşmaya ilişkin görüşlerinin incelenmesi. E-Kafkas Journal of Educational Research, 9(1), 313-328. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.985822

19190       23681     19386        19387