The purpose of this study was to investigate teachers’ opinions about the effects of online web-based distance education on students’ achievement during pandemic. In this qualitative study, a research framework was developed based on the literature, and the following steps including the formation of research questions, development of data collection tool, data analysis, and reporting the results were taken in accordance with the research framework. The participants were composed of 12 teachers from middle and high schools affiliated to the Ministry of National Education, who were selected using the maximum variation technique. The data were collected through a questionnaire involving five open-ended items in addition to demographics, which were developed by the researchers. Content analysis was used to analyze the data through MAXQDA 12 software. The analysis revealed 44 subcodes under nine codes, which constituted four themes including Academic Achievement, General Issues, Active Participation, and Learning Speed. A total of 89 views were determined within these themes-codes-subcodes. The highest number of views was under the Academic Achievement theme while the lowest number of views belonged to the Learning Speed theme. Under the Academic Achievement theme, teachers put more emphasis on negative aspects, and explained it based on some reasons such as equipment and attention issues. Under the General Issues theme, unsuccessful aspects were underlined more indicating some problems such as the learning of abstract subjects, following the course, and active participation. Under the Active Participation and Learning Speed themes, the majority of teachers emphasized that active participation and learning speed decreased during distance education.
web-based distance education pandemic teachers’ opinions academic achievement content analysis
Bu araştırmanın amacı, küresel salgın sürecinde çevrimiçi olarak yürütülen web tabanlı uzaktan eğitimin öğrencilerin başarısı üzerindeki etkisine yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesidir. Nitel desenin kullanıldığı araştırmada alanyazına dayalı olarak öncelikle kuramsal çerçeve oluşturulmuş, bu çerçeve temelinde araştırma sorularını oluşturma, veri toplama aracını geliştirme, verileri çözümleme ve sonuçları raporlama işlemleri yürütülmüştür. Maksimum çeşitlilik örnekleme tekniği ile belirlenen ve Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı ortaokul ve liselerde görev yapan 12 öğretmen, bu araştırmanın katılımcılarını oluşturmuştur. Araştırmanın verileri, araştırmacılar tarafından geliştirilen ve demografik maddelere ek olarak açık uçlu beş maddeden oluşan anket aracılığıyla toplanmıştır. Elde edilen veriler, MAXQDA 12 yazılımı aracılığıyla içerik analizi ile çözümlenmiştir. Analiz sonucunda Akademik Başarı, Genel Konular, Etkin Katılım ve Öğrenme Hızı olmak üzere dört tema altında dokuz kod ve 44 alt kod belirlenmiştir. Bu tema-kod-alt kodlar içerisinde toplam 89 görüş yer almıştır. En fazla görüş Akademik Başarı teması altında yer alırken en az görüş Öğrenme Hızı temasında belirlenmiştir. Akademik Başarı teması altında öğretmenler süreçte öğrenci başarısının olumsuz yönde etkilendiğine dair daha fazla görüş bildirmiş ve bu durumu başta ekipman sorunu, ilgi ve dikkat sorunu gibi çeşitli gerekçelerle açıklamıştır. Genel Konular teması altında da başarısız noktalar kodu öne çıkmış, soyut konuların öğretimi, ders takibi ve etkin katılım gibi durumlarda başarısızlıklara vurgu yapılmıştır. Etkin Katılım teması altında öğretmenler büyük bir çoğunlukla etkin katılımın uzaktan eğitim sürecinde azaldığını vurgularken Öğrenme Hızı temasında ise öğretmenler çoğunlukla öğrenme hızının azaldığının altını çizmiştir.
web tabanlı uzaktan eğitim küresel salgın öğretmen görüşleri akademik başarı içerik analizi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 22, 2022 |
Submission Date | September 2, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 |