Bu çalışmadaki
amaç, edebiyat öğretmen adaylarının özel gereksinimli bireylere yönelik
tutumlarının tespit edilmesi ve bu durumun çeşitli değişkenlerle arasında ilişkinin
olup olmadığının incelenmesidir. Araştırmada betimsel (survey) yöntemlerden
tarama yaklaşımı içinde yer alan ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır.
Araştırmanın evrenini, Kafkas Üniversitesi Eğitim Fakültesi Pedagojik Formasyon
Programına devam eden öğrenciler oluşturmaktadır. Bu kapsamda araştırma
2016-2017 bahar döneminde ilgili programa devam eden toplam 297 Türk Dili ve
Edebiyatı bölümü öğrencisiyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmada Yaralı (2015)
tarafından geliştirilen “Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Tutum Ölçeği”
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda edebiyat öğretmen adaylarının genel olarak
özel gereksinimli bireylere yönelik olarak yüksek oranda olumlu tutumlara sahip
olduğu belirlenmiştir. Ayrıca araştırmada edebiyat öğretmeni adaylarının özel
gereksinimli bireylere yönelik tutumları, alt boyut bazında da incelenmiştir.
Olumsuz tutum, duyarlılık ve beğeni alt boyutları cinsiyet, yaş, mezun olunan
lise, baba ve anne eğitim durumu değişkenleri açısından incelenmiştir.
Araştırma sonucunda hiçbir alt boyutta ilgili değişkenlere anlamlı bir
farklılık tespit edilmemiştir. Dolayısıyla edebiyat öğretmeni adaylarının genel
olarak özel gereksinimli bireylere yönelik tutumları, öğretmen adaylarının
cinsiyet, yaş, mezun olunan lise, baba ve anne eğitim durumuna göre istatistiki
açıdan anlamlı bir farklılığa neden olmamıştır.
The aim of this study is to determine
the attitudes of literature teacher candidates towards individuals with
special needs and to examine whether this situation is related to various
variables. In the study, the relational scan model included in the survey
approach from the survey methods was used. Students, who continue to the
Caucasian University Faculty of Education Program of Pedagogical
Formation, forms the Universe of research. In this context, the research
was carried out with a total of 297 Turkish Language and Literature students
who continue the related program in the spring semester of
2016-2017. " An Attitude Scale Towards Individuals With Special
Needs" developed by Yaralı (2015) was used in the study. As a result
of the research, it was determined that the literature teacher candidates
generally have high positive attitudes towards the individuals with special
needs. In addition, the attitudes of the literature teacher candidates
towards individuals with special needs were also examined on the sub-dimension
basis in the research. The negative attitude, sensitivity and liking
subscales were examined in terms of gender, age, graduated high school, father
and mother education status variables. As a result of the research, no
significant difference was found in the related variables in any
sub-dimension. Therefore, generally the attitudes of the literature
teacher candidates towards individuals with special needs did not cause a
statistically significant difference according to the sex, age, graduated high
school, father and mother education status of the teacher candidates.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2017 |
Submission Date | August 18, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 4 Issue: 3 |