The aim of this study is to examine the psychometric properties of the Turkish forum of Appearance-Related Social Media Consciousness Scale, which was developed to evaluate adolescents ' perceptions of their appearance on social media. Appearance-Related Social Media Consciousness Scale was developed by Choukas-Bradleya, Nesi, Widmand ve Galla (2020). The scale adaptation study was conducted with the participation of 376 adolescents. Three separate study groups are involved in the study. Language equivalence study in the first study group includes 33 students that speak English and Turkish, 19 of whom are girls and 14 of whom are boys. The second study group consists of 280 students, 183 of whom were girls (65%) and 97 of whom were boys (35%), for item analysis, structure validity, confirmatory factor analysis and criterion-related validity studies. In addition, in the third study group, there were 63 students, 37 of whom were girls and 26 of whom were boys, for test-retest reliability of the scale. According to the confirmatory factor analysis conducted with LISREL 8.88 package program, it was determined that the model consisting of 13 items and one dimension had valid compliance criteria (χ2/df=2.80, N=280, p=.001; RMSEA=.08, CFI=.98; GFI=.91; NFI=0.96; NNFI=0.97; IFI=.98; RFI=.95; AGFI=.87; SRMR=.04). Factor loads of the scale are ranked between .38 and .73 Cronbach Alpha internal consistency reliability coefficient of the scale was found as .91 The test-retest reliability that's done for the scales reliability over time was found as .94 The data obtained showed that the adapted Appearance-Related Social Media Consciousness Scale is a valid and reliable measurement tool for evaluating the perceptions of adolescents in Turkey regarding their appearance on social media.
Adolescent Social Media Perception of Appearance Scale Adaptation
Bu araştırmada ergenlerin sosyal medyadaki görünüşlerine ilişkin algılarını değerlendirmek amacıyla geliştirilen Sosyal Medyada Görünüş Algısı Ölçeği’nin Türkçe forumunun psikometrik özelliklerini incelemek amaçlanmaktadır. Sosyal Medyada Görünüş Algısı Ölçeği, Choukas-Bradley, vd. (2020) tarafından geliştirilmiştir. Ölçek uyarlama çalışması 376 ergenin katılım ile gerçekleşmiştir. Araştırmada üç ayrı çalışma grubu yer almaktadır. Birinci çalışma grubunda ölçeğin dilsel eşdeğerlik çalışması İngilizce ve Türkçe bilen 19’u kız 14’ü erkek olmak üzere 33 öğrenci yer almaktadır. İkinci çalışma grubu madde analizi, yapı geçerliği, doğrulayıcı faktör analizi ve ölçüt bağlantılı geçerlik çalışmaları için 183’ü kız (%65) ve 97’si erkek (%35) 280 öğrenciden oluşmaktadır. Bununla birlikte, üçüncü çalışma grubunda ise ölçeğin test tekrar test güvenirliği için 37’si kız 26’i erkek olmak üzere 63 öğrenci bulunmaktadır. LISREL 8.88 paket programı ile yapılan doğrulayıcı faktör analizine göre 13 maddeden ve tek boyuttan oluşan modelin geçerli uyum ölçütlerine sahip olduğu değerlendirilmiştir (χ2/df=2.80, N=280, p=.001; RMSEA=.08, CFI=.98; GFI=.91; NFI=.96; NNFI=.97; IFI=.98; RFI=.95; AGFI=.87; SRMR=.04). Ölçeğin faktör yükleri .38 ile .73 arasında sıralanmaktadır. Ölçeğin Cronbach Alfa iç tutarlılık güvenirlik katsayısı .91 olarak bulunmuştur. Ölçeğin zaman içindeki güvenirliği için yapılan test tekrar test güvenirliğinin ise .94 olduğu görülmüştür. Elde edilen veriler, uyarlaması yapılan Sosyal Medyada Görünüş Algısı Ölçeği’nin Türkiye’deki ergenlerin sosyal medyadaki görünüşlerine ilişkin algılarının değerlendirilmesinde geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermiştir.
Ergen sosyal medya görünüş algısı ölçek uyarlama Ergen, sosyal medya, görünüş algısı, ölçek uyarlama
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2022 |
Gönderilme Tarihi | 24 Temmuz 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 9 Sayı: 2 |