Introduction:
To increase, develop or maintain the knowledge and skills; to update the
medical approaches necessary for providing an effective healthcare service are
aimed through continuing medical education(CME) activities.In this study,we evaluated the factors influencing attendance to CME
activities along with the experiences in CME and perceptions of family physicians
about the effect of CME on their routine clinical practice.
Methods:A questionnaire developed by the researchers was implemented to family
physicians during 3 Family Medicine CME activities held
in consecutive 6 months.The questionnaire composed of
multiple-choice,open-ended,Likert-type questions about sociodemographic
characteristics, professional experience concerning CME. An index about perceptions
of participants about the effect of CME activities on their daily clinical
practice was developed and a score
≥ 20 points was considered as “positive
index score”.
Results: A total of 247 family physicians, consisting of 112 family medicine residents,
106 specialists and 29 general practitioners,participated in the study.The most
frequently mentioned barriers to participate in CME activities were economic
reasons and time constraints.Residents stated that CME was useful in the
recognition of new medications (p=0.006).General practitioners reported that
CME had more impact in early diagnosis and treatment(p=0.0001). There was no
difference between the reports of all groups on effects of CME on chronic
disease follow-up(p=0.078).Participants who had scores ≥20,which
revealed a positive perception on the impact of CME activities on their daily
clinical practice were 71%.
Conclusions:
Our study participant pyhsicians think that scientific activities and meetings
improve their daily clinical practice. Time constraint and economic reasons were reported highly as
barriers for attendance
to CME. “Perceived impact of CME activities on daily clinical
practice index” may be used for evaluation in different groups of participants
and meetings with variable themes.
Amaç: Sürekli tıp eğitimi etkinlikleri(STE) ile etkin bir sağlık hizmeti sunmak için gerekli bilgi ve becerilerin geliştirilmesi, arttırılması ile güncel tıbbi yaklaşımların kazandırılması amaçlanmaktadır. Bu çalışmada, STE etkinliklerine katılımları ile aile hekimlerinin STE etkinliklerinin rutin klinik uygulamalara etkileri ile ilgili algılarını değerlendirdik.
Gereç ve Yöntem: Çalışmada katılımcıların sosyodemografik özellikleri, STE ile ilgili profesyonel deneyimlerine yönelik sorulardan oluşturulan anket formu, ardışık altı ayda gerçekleşen Aile Hekimliği ile ilgili üç STE etkinliğine katılım sağlayan aile hekimlerine uygulanmıştır. STE aktivitelerinin günlük klinik pratiğe etkisi ile ilgili algılarının değerlendirildiği bir indeks oluşturulmuş ve ≥ 20 puan “pozitif indeks skoru” olarak kabul edilmiştir.
Bulgular: Çalışmaya 112 asistan, 106 uzman ve aile hekimi olarak çalışan 29 pratisyen hekimden oluşan toplam 247 aile hekimi katılım sağladı. Bilimsel etkinliklere katılmayı güçleştiren engeller en sık ekonomik sebepler ve zaman kısıtlılığı olarak belirtildi. Asistanlar STE nin yeni ilaçların tanınmasında daha yararlı olduğunu belirtti(p=0.006). Pratisyen hekimler, STE nin erken tanı ve tedavide daha etkili olduğunu bildirdi (p=0.001). Kronik hastalık takibi üzerine STE etkileri konusundaki tüm grupların bildirimleri arasında fark bulunmadı(p=0.078). STE etkinliklerinin günlük klinik pratiğe etkisine ilişkin olumlu algıyı gösteren ≥20 puanı olan %71 katılımcı bulunmaktaydı.
Sonuç: Çalışmamıza katılan hekimler, bilimsel etkinlik ve toplantıların günlük klinik uygulamaları geliştirdiğini düşünmektedir. Zaman kısıtlılığı ve ekonomik nedenler en sık STE ye katılımın önündeki engeller arasında belirtilmiştir. “STE etkinliklerinin günlük klinik pratik üzerine algılanan etkisi indeksi” farklı katılımcı gruplarında ve değişken temalı toplantılarda değerlendirme için kullanılabilir
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 23, 2019 |
Acceptance Date | October 12, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |