Amaç: Bu çalışmanın amacı, yaşları 12 ile 17 arasında
değişen İstanbul’da yaşamakta olan bir grup ergenin toplumsal cinsiyet rolü algılarının cinsiyet; yaş; anne babanın eğitim durumu, ekonomik durumu, çalışma
durumu gibi bir takım sosyodemografik özellikler ile ilişkilerini analiz
etmektir.
Yöntem: Toplamda 100 katılımcının bulunduğu bu çalışmanın
örneklemini Balıklı Rum Vakfı Hastanesi kliniklerine başvuran bireyler
oluşturmaktadır. Katılımcıların sosyodemografik özelliklerini değerlendirmek
adına araştırmacı tarafından oluşturulan yarı yapılandırılmış Sosyodemografik
Veri Formu, cinsiyet algılarını ve toplumsal cinsiyet rollerini değerlendirmek
adına ise “BEM Cinsiyet Rolü Envanteri” ve “Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum
Ölçeği” kullanılmıştır.
Bulgular: “Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği” alt boyutları (eşitlikçi
cinsiyet rolü, kadın cinsiyet rolü, evlilikte cinsiyet rolü, geleneksel
cinsiyet rolü, erkek cinsiyet rolü) ile yaş, cinsiyet, anne baba eğitim düzeyi,
annenin çalışma durumu, ekonomik düzey değişkenleri ile anlamlı bir ilişki
bulunmuştur. “BEM Cinsiyet Rolü Envanteri” alt boyutları (feminenlik,
maskülenlik, nötr) ile de yaş, cinsiyet, anne eğitim düzeyi, annenin çalışma
durumu ve ekonomik düzey değişkenleri ile anlamlı ilişki bulunmuştur. Düşük
eğitim düzeyi ve düşük ekonomik gelire sahip ailelerin çocuklarının toplumsal
cinsiyet rollerine ilişkin daha çok “geleneksel cinsiyet rolü” algısına sahip
olduğu; annenin çalıştığı, eğitim düzeyi ve ekonomik geliri yüksek ailelerin çocuklarının
ise daha çok “eşitlikçi cinsiyet rolü” algısına sahip
olduğu saptanmıştır.
Sonuç: Ergenlerin yaşı, cinsiyeti ve ailelerinin ekonomik durumu ve
eğitim düzeyi gibi sosyodemografik
özellikleri ile toplumsal cinsiyet algıları arasında anlamlı ilişki bulunmuştur.
Objective: The main focus of the study
is to evaluate the relationship between the development of gender role
perception during the adolescence and the social demographic background such as
sex; age; educational level, financial situation and working status of the
parents, etc...
Methods: 100 individuals aged between 12
and 17, living in Istanbul were chosen as a study group. All participants were
chosen from the patients who admitted to the clinics of The Balikli Greek
Hospital. To analyze the sociodemographic backgrounds of the participants, a
semi structured questionaire designed by the researcher were applied to all
subjects. To describe the sexual role and gender role perceptions of each
individual, two exisiting measures are used: BEM Sex Role Inventory (BSRI) and The Gender Roles Attitude
Scale (GRAS).
Results: The subcategories of the Gender Roles Attitude
Scale (GRAS) (egalitarian gender roles, female gender roles, marriage gender
roles, traditional gender roles and male gender
roles) were significantly different according to different age and
gender groups. Similar results are obtained for the subgroups of BEM Sex
Role Inventory (femininity, masculinity, and neutral) as well.
Furthermore, the novel
finding of this study is the significant relationship between the educational and
financial situation of the parents and
the gender role perception in their children: while children of the families
with low education and low income are more prone to have traditional view, the
children with highly educated parents, working mother and high income tend to have
more egalitarian view.
Conclusion: Results of the present study clearly suggest that
certain sociodemographic backgrounds of adolescents are significantly
associated with certain aspects of their gender role perceptions.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 15, 2018 |
Acceptance Date | May 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 10 Issue: 2 |