Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrenci Gözüyle Klinik Öncesi Dönemde Birinci Basamak Deneyiminden Kazanımlar

Yıl 2019, Cilt: 11 Sayı: 2, 163 - 170, 28.06.2019
https://doi.org/10.18521/ktd.458585

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı, klinik öncesi dönemde yer alan birinci basamak deneyimi sırasında elde edilen kazanımları
öğrencilerin bakış açısından değerlendirmektir.

Gereç ve Yöntem: Araştırmanın yöntemi nitelikseldir. 2017-2018
eğitim öğretim yılında Marmara Üniversitesi Tıp Fakültesi 3. Sınıfında uygulanan
Birinci Basamak Deneyimi programı sonrasında 147 öğrenciden elde edilen gözlem
ve deneyim raporları değerlendirilmiş, yapı ve içerik açısından beklentileri
karşılayan 61 rapora içerik ve tematik analizi uygulanmıştır.

Bulgular: Ortaya çıkan öğrenci kazanımları, “Tıbbi Bilgi
Kazanımları”, “Temel Beceri Kazanımları”, “Profesyonelliğe yönelik tutum ve
davranış kazanımları”, “Kendi yeterliklerini ve sınırlarını fark etme”, “Aile
Hekimliği ve Birinci Basamak uygulamalarını tanıma” ve “Programın Tıp
Eğitiminin Diğer Bileşenleri ile İlişkilendirilmesi ve Öğrenmeye Katkısı”
başlıkları altında kategorize edilmiştir.







Sonuç: Birinci
basamak deneyimi programının hekim

adaylarının tıbbi bilgi ve becerilerini artırıcı, p
rofesyonelliğe yönelik tutum ve davranışlarını
geliştirici olduğu kadar kendi yeterlik ve sınırlarının fark etmelerine olanak
sağlayan bir program olduğu ortaya çıkmıştır. Program aynı zamanda Aile
Hekimliği disiplinin tanınmasını da sağlamıştır.
Sonuç olarak, araştırmamız, Fakültemizde klinik öncesi dönemde uygulanan Birinci
Basamak Deneyimi programının amacına ulaştığını, öğrenciler gözüyle kazanımların
oldukça kapsamlı olduğunu göstermektedir.

Kaynakça

  • 1. Wilkinson DW, Laven G, Pratt N and Beilby J () Impact of undergraduate and postgraduate rural training, and medical school entry criteria on rural practice among Australian general practitioners: national study of 2414 doctors. Medical Education. 2003;37:9–14.
  • 2. Firth A, Wass V. Medical students’ perceptions of primary care: the influence of tutors, peers and the curriculum. Education for Primary Care. 2007;18:364–72
  • 3. http://tepdad.org.tr/uploads/files/Belgeler%20ve%20formlar/5word-MOTE%202018%20STANDARTLARI.pdf
  • 4. Ünalan P, Kalaca S, Çifçili S, Uzuner A, Akman M, Sarıkaya Ö, Gülpınar MA. Temel Hekimlik Uygulamalarının Öğretilmesi İçin Bir Program Modeli: Klinik Uygulamaya Giriş. Tıp Eğitimi Dünyası 2006;22:10-16.
  • 5. https://tip.marmara.edu.tr/egitim/mezuniyet-oncesi-egitim/egitim-rehberleri-ve-kitaplari/ erişim tarihi: 6.02.2017.
  • 6. http://tip.marmara.edu.tr/ogrenci/ders-programlari/2016-2017-ders-programlari/ erişim tarihi: 6.02.2017.
  • 7. Dornan T, Littlewood S, Margolis SA, Scherpbier A, Spencer J, Ypinazar V. How can experience in clinical and community settings contribute to early medical education? A BEME systematic review. Med Teach. 2006;28(1):3–18. 8. Goldie J, Dowie A, Cotton P, Morrison J. Teaching professionalism in the early years of a medical curriculum: a qualitative study. Med Educ. 2007;41 (6):610–7.
  • 9. Helmich E, Bolhuis S, Laan R, R Koopmans R. Early clinical experience: do students learn what we expect?. Medical Education Medical Education. 2011; 45: 731–740 doi:10.1111/j.1365-2923.2011.03932.x
  • 10. Miettola J, Mäntyselkä P, Vaskilampi T. Doctor-patient interaction in Finnish primary health care as perceived by first year medical students. BMC Med Educ. 2005;15;5:34.
  • 11. Hedy S. Wald, Jeffrey M. Borkan, Julie Scott Taylor, David Anthony and Shmuel P. Reis. Fostering and Evaluating Reflective Capacity in Medical Education: Developing the REFLECT Rubric for Assessing Reflective Writing. Acad Med. 2012;87:41–50.
  • 12. Dornan T, Boshuizen H, King N, Scherpbier A. Experience-based learning: A model linking the processes and outcomes of medical students’ workplace learning. Med Educ. 2007;41:84–91
  • 13. Boor K, Scheele F, Vleuten CPMvd, Teunissen PW, Breejen EMED and Scherpbier AJJA. How undergraduate clinical learning climates differ: a multimethod case study. Medical Education. 2008;42(10):1029–36.
  • 14. Sarikaya O, Civaner M, Vatansever K. Exposure of Medical Students to Pharmaceutical Marketing in Primary Care Settings: Frequent and Influential, Advances in Health Sciences Education 2009;14:713-724.
  • 15. Beverly L, David P. Learning medicine in primary care: medical students' perceptions of final-year clinical placements. Education for Primary Care. 2005;16(4):440-449.

The Acquirements of The Students with Their Own Perspectives During The Preclinical Primary Care Experience

Yıl 2019, Cilt: 11 Sayı: 2, 163 - 170, 28.06.2019
https://doi.org/10.18521/ktd.458585

Öz

Objective:
The aim of this study is to evaluate the acquirements of the students during
the preclinical Family Medicine experience with their own perspectives.

Methods:
The methodology of the study is qualitative. In the 2017-2018 education year,
observation and experience reports of the 147 students at the end of the
Primary Care Experience Program applied in 3rd class of Marmara University
Medical School were evaluated in terms of structure and content. After that,
thematic analysis was applied to 61 reports that met the expectations in terms
of structure and content.

Results:
The acquirements of the students were classified as: "Medical
knowledge" , "Basic clinical skills", "Attitudes and
behaviors towards professionalism", "Awareness of their own
competences and boundaries", "Recognition of family medicine and
primary care practices"  and
"Associating medical education with the other components and contribution
to learning ".







Conclusion:
This research revealed that the primary care experience program is a program
that enables physician candidates to develop their attitudes and behaviors
towards professionalism, to improve their medical knowledge and skills, as well
as to be able to recognize their own competencies and boundaries. The program
also allowed recognition of the discipline of the Family Medicine by the
students. In conclusion, our research showed that the Primary Care Experience
Program implemented in the preclinical period in our school reached the
purpose, and acquirements of the students at the end of the program are quite
extensive.

Kaynakça

  • 1. Wilkinson DW, Laven G, Pratt N and Beilby J () Impact of undergraduate and postgraduate rural training, and medical school entry criteria on rural practice among Australian general practitioners: national study of 2414 doctors. Medical Education. 2003;37:9–14.
  • 2. Firth A, Wass V. Medical students’ perceptions of primary care: the influence of tutors, peers and the curriculum. Education for Primary Care. 2007;18:364–72
  • 3. http://tepdad.org.tr/uploads/files/Belgeler%20ve%20formlar/5word-MOTE%202018%20STANDARTLARI.pdf
  • 4. Ünalan P, Kalaca S, Çifçili S, Uzuner A, Akman M, Sarıkaya Ö, Gülpınar MA. Temel Hekimlik Uygulamalarının Öğretilmesi İçin Bir Program Modeli: Klinik Uygulamaya Giriş. Tıp Eğitimi Dünyası 2006;22:10-16.
  • 5. https://tip.marmara.edu.tr/egitim/mezuniyet-oncesi-egitim/egitim-rehberleri-ve-kitaplari/ erişim tarihi: 6.02.2017.
  • 6. http://tip.marmara.edu.tr/ogrenci/ders-programlari/2016-2017-ders-programlari/ erişim tarihi: 6.02.2017.
  • 7. Dornan T, Littlewood S, Margolis SA, Scherpbier A, Spencer J, Ypinazar V. How can experience in clinical and community settings contribute to early medical education? A BEME systematic review. Med Teach. 2006;28(1):3–18. 8. Goldie J, Dowie A, Cotton P, Morrison J. Teaching professionalism in the early years of a medical curriculum: a qualitative study. Med Educ. 2007;41 (6):610–7.
  • 9. Helmich E, Bolhuis S, Laan R, R Koopmans R. Early clinical experience: do students learn what we expect?. Medical Education Medical Education. 2011; 45: 731–740 doi:10.1111/j.1365-2923.2011.03932.x
  • 10. Miettola J, Mäntyselkä P, Vaskilampi T. Doctor-patient interaction in Finnish primary health care as perceived by first year medical students. BMC Med Educ. 2005;15;5:34.
  • 11. Hedy S. Wald, Jeffrey M. Borkan, Julie Scott Taylor, David Anthony and Shmuel P. Reis. Fostering and Evaluating Reflective Capacity in Medical Education: Developing the REFLECT Rubric for Assessing Reflective Writing. Acad Med. 2012;87:41–50.
  • 12. Dornan T, Boshuizen H, King N, Scherpbier A. Experience-based learning: A model linking the processes and outcomes of medical students’ workplace learning. Med Educ. 2007;41:84–91
  • 13. Boor K, Scheele F, Vleuten CPMvd, Teunissen PW, Breejen EMED and Scherpbier AJJA. How undergraduate clinical learning climates differ: a multimethod case study. Medical Education. 2008;42(10):1029–36.
  • 14. Sarikaya O, Civaner M, Vatansever K. Exposure of Medical Students to Pharmaceutical Marketing in Primary Care Settings: Frequent and Influential, Advances in Health Sciences Education 2009;14:713-724.
  • 15. Beverly L, David P. Learning medicine in primary care: medical students' perceptions of final-year clinical placements. Education for Primary Care. 2005;16(4):440-449.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Çiğdem Apaydın Kaya

Özlem Sarıkaya

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2019
Kabul Tarihi 19 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Apaydın Kaya, Ç., & Sarıkaya, Ö. (2019). Öğrenci Gözüyle Klinik Öncesi Dönemde Birinci Basamak Deneyiminden Kazanımlar. Konuralp Medical Journal, 11(2), 163-170. https://doi.org/10.18521/ktd.458585
AMA Apaydın Kaya Ç, Sarıkaya Ö. Öğrenci Gözüyle Klinik Öncesi Dönemde Birinci Basamak Deneyiminden Kazanımlar. Konuralp Medical Journal. Haziran 2019;11(2):163-170. doi:10.18521/ktd.458585
Chicago Apaydın Kaya, Çiğdem, ve Özlem Sarıkaya. “Öğrenci Gözüyle Klinik Öncesi Dönemde Birinci Basamak Deneyiminden Kazanımlar”. Konuralp Medical Journal 11, sy. 2 (Haziran 2019): 163-70. https://doi.org/10.18521/ktd.458585.
EndNote Apaydın Kaya Ç, Sarıkaya Ö (01 Haziran 2019) Öğrenci Gözüyle Klinik Öncesi Dönemde Birinci Basamak Deneyiminden Kazanımlar. Konuralp Medical Journal 11 2 163–170.
IEEE Ç. Apaydın Kaya ve Ö. Sarıkaya, “Öğrenci Gözüyle Klinik Öncesi Dönemde Birinci Basamak Deneyiminden Kazanımlar”, Konuralp Medical Journal, c. 11, sy. 2, ss. 163–170, 2019, doi: 10.18521/ktd.458585.
ISNAD Apaydın Kaya, Çiğdem - Sarıkaya, Özlem. “Öğrenci Gözüyle Klinik Öncesi Dönemde Birinci Basamak Deneyiminden Kazanımlar”. Konuralp Medical Journal 11/2 (Haziran 2019), 163-170. https://doi.org/10.18521/ktd.458585.
JAMA Apaydın Kaya Ç, Sarıkaya Ö. Öğrenci Gözüyle Klinik Öncesi Dönemde Birinci Basamak Deneyiminden Kazanımlar. Konuralp Medical Journal. 2019;11:163–170.
MLA Apaydın Kaya, Çiğdem ve Özlem Sarıkaya. “Öğrenci Gözüyle Klinik Öncesi Dönemde Birinci Basamak Deneyiminden Kazanımlar”. Konuralp Medical Journal, c. 11, sy. 2, 2019, ss. 163-70, doi:10.18521/ktd.458585.
Vancouver Apaydın Kaya Ç, Sarıkaya Ö. Öğrenci Gözüyle Klinik Öncesi Dönemde Birinci Basamak Deneyiminden Kazanımlar. Konuralp Medical Journal. 2019;11(2):163-70.