Objectives: We
aimed to determine the educational environment perceptions of Family Medicine
assistants (FMA) and the affecting factors.
Methods: Postgraduate hospital educational environment
measure (PHEEM) scale was applied to 160 FMAs, and total PHEEM score and subscale
scores were calculated.
Results: Mean age was 28.6±2.9 years and 105 participants
(65.6%) were female. Family Medicine training was a voluntarily selected specialty
for the 130 (81.3%). About 53.1%
of the participants declared that patient service is more important in their center.
The mean PHEEM score was
89.98±22.99. It was found that 103 (64.4%) of the participants were satisfied
with their educational environment but thought that it would be developed, and 8
(5%) thought that it was a very poor educational environment.
The mean total PHEEM score and
subscale scores were similar between the participants from different education
centers, and between genders (p>0.05).
The mean PHEEM score and the
mean perceptions of social support score of the participants who had voluntarily
selected FM was significantly higher than that of the others (p=0.04 and 0.014
respectively).
The mean total PHEEM score and
subscale scores of the participants who do not have difficulty in performing researches
and making scientific publications were significantly higher than
that of the others (p>0.05).
Conclusion: It is necessary to inform FMAs
adequately about the department before they make their choice, to conduct the
education service in a balanced manner, and to give them an opportunity to participate
researches.
Amaç: Bu çalışmada aile hekimliği
Gereç ve Yöntem: Toplam 160 aile hekimliği asistanına
Mezuniyet Sonrası Hastane Eğitim Ortamı Ölçeği (MESHEÖ) uygulandı. Total MESHEÖ
skoru ve altölçek skorları hesaplandı.
Bulgular: Katılımcıların ortalama yaşı 28.6±2.9
yıl olup 105 (%65.6) katılımcı kadın idi. Katılımcıların 130’u (%81.3) Aile
Hekimliği eğitimini gönüllü olarak seçmişti. Yine %53.1’i merkezlerinde hasta
hizmetinin eğitimden daha öncelikli olduğunu düşünüyordu.
Ortalama MESHEÖ skoru 89.98±22.99 idi. Katılımcıların 103’ü (%64.4)
eğitim ortamlarının yeterli olduğunu ancak geliştirilmesi gerektiğini
düşünürken, 8’I (%5) eğitim ortamlarının yetersiz olduğunu düşünüyordu.
Ortalama total MESHEÖ skoru ve altölçek skorları değişik
merkezlerden olan katılımcılar arasında ve kadınlar ve erkeler arasında benzer
idi. (p>0.05)
Aile hekimliğini gönüllü olarak seçmiş olan katılımcıların
ortalama total MESHEÖ skoru ve ortalama sosyal destek algı skoru diğerlerinden
anlamlı düzeyde yüksekti (sırasıyla p=0.04 ve 0.014)
Bilimsel araştırma ve yayın yapma konusunda güçlük
çekmediğini düşünen katılımcıların ortalama total MESHEÖ skorları ve altölçek
skorları diğerlerinden anlamlı derecede daha yüksek idi (p>0.05)
Sonuç: Aile hekimliği uzmanlığı almak
isteyen kişilere seçimlerini yapmadan önce bölüm hakkında yeterli bilgi
verilmesi, eğitim hizmetlerinin hasta hizmetleri karşısında daha dengeli
uygulanması ve aile hekimliği asistanlarına bilimsel araştırmalara katılmaları
konusunda daha fazla şans verilmelidir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2019 |
Acceptance Date | December 9, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 11 Issue: 2 |