Objective:
World Health Organization (WHO) defines tobacco smoking as the leading
preventable cause of diseases. Every year, nearly 5 million people lose their
lives due to diseases caused by cigarette smoking in the world. In this study,
we aimed to evaluate the frequency of smoking in the primary and secondary school teachers
Methods: This cross-sectional
study was performed in 2160 primary and secondary school
teachers. A questionnaire form was used
to question the sociodemographic characteristics and smoking status of the
participants.
Results: The
mean age was 40,5±8,2 years (21-65), 53.7% (n=1160) men, 46.3% (n=1000) women,
89.7% married. Of all the participants, the smoking frequency was 36.7%. The mean starting age of smoking was
18.2±4.5 years and smoking duration was 18,5±8,5 years in average. The
frequency of quit ratio was 28.8%. The smoking frequency was higher in men than
women (p<0.001). In male gender, the smoking
frequency was 2.589 times more than in female gender [OR=2.589, %95 CI:(1.625-4.125)], and this highness was statistically significant. In this study, 72.2% of
teachers stated that they are role models for the society and students with their
behaviors in all respects and 94.1% of them support the smoking ban in the
closed area. About the prohibition, 62.9% of non-smokers and 19.8% of smokers
wanted to continue the ban and extend the content (p <0.001).
Conclusions: Nearly
17 million people still use tobacco and tobacco products in our country.
Raising awareness of society about smoking and encouring smokers to quit
smoking will be effective to prevent many diseases. While giving education to
the students about smoking and their damage during their education, parents and
teachers should be a good role model for the students by not smoking.
Amaç: Dünya Sağlık Örgütü tütün içimini hastalıkların önde gelen önlenebilir nedenlerinden biri olarak belirtlemektedir. Her yıl tüm dünyada yaklaşık 5 milyon insan, sigara içilmesinin neden olduğu hastalıklardan dolayı hayatını kaybetmektedir. Çalışmamızda amacımız ilköğretim okulu öğretmenlerinde sigara içme sıklığını ve etkileyen faktörleri belirlemektir.
Yöntem: Kesitsel tipteki bu analitik çalışma 2160 ilköğretim okulu öğretmeninde gerçekleştirildi. Katılımcıların sosyodemografik özelliklerini ve sigara içme durumlarını sorgulayan bir anket formu kullanıldı.
Bulgular: Çalışmaya katılan öğretmenlerin yaş ortalaması 40,5±8,2 yaş (21-65), %53,7’si (n=1160) erkek, %46,3’ü (n=1000) kadın, %89,7’si evli idi. Tüm katılımcıların sigara içme sıklığı %36,7 bulundu. İlk sigara içme yaşı ortalama 18,2±4,5 yıl, sigara içme süresi ortalama 18,5±8,5 yıl idi. Sigarayı bırakma sıklığı %28,8 bulundu. Sigara içme sıklığı erkeklerde kadınlardan daha yüksekti ( p<0.001). Erkeklerde sigara içme sıklığı kadın cinsiyete göre 2.589 kat daha fazladır [OR = 2.589, %95 CI:(1.625-4.125)] ve bu yükseklik istatistiksel olarak anlamlı idi. Öğretmenlerinin %72,2'si her yönden davranışları ile topluma ve öğrencilerine rol model olduklarını belirtmekte ve %94,1'i kapalı alanda sigara içme yasağını desteklemektedirler. Sigara içmeyenlerin %62,9'u, sigara içenlerin ise %19,8’i yasağın devam edip kapsamının genişletilmesini istemekteydi (p<0,001).
Sonuç: Ülkemizde yaklaşık 17 milyon kişi hala tütün ve tütün ürünleri kullanıyor. Sigarayı bırakmak için sigara hakkında toplumun bilincini artırmak ve sigara içenleri cesaretlendirmek birçok hastalığı önlemek için etkili olacaktır. Ergenlik dönemindeki öğrencilere sigara ve zararları hakkında eğitim verilirken sıkı iletişim içinde oldukları anne, baba ve öğretmenlerinde sigara kullanmayarak örnek olmaları gerekmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 2, 2020 |
Acceptance Date | September 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 12 Issue: 1 |