Amaç: Sağlık hizmetleri sunumunda önemli bir yeri olan aile hekimliği, sağlıkta daha eşitlikçi bir hizmet sunumu sağlamakla birlikte sağlık harcamalarının daha maliyet etkin olmasına da hizmet etmektedir. Çalışmada Türkiye/Kahramanmaraş merkez ilçelerinde son bir yılda aile hekiminden hizmet almış olan bireylerin aile hekimliği hizmetlerinden memnuniyet düzeyinin tespit edilmesi ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Bu araştırma gözlemsel bir araştırmadır. Aynı zamanda kesitsel ve tanımlayıcı olma özelliği de göstermektedir. Bu doğrultuda araştırmanın raporlanmasında STROBE (Strengthening the Reporting of Observational Studies in Epidemiology) bildirimi kullanılmıştır. Çalışmada “Aile Hekimliği Memnuniyeti” anketi kullanılmıştır. Anketin geçerlilik ve güvenilirlik çalışmaları araştırma kapsamında gerçekleştirilmiştir. Faktör analizi öncesinde, verilerin ve örneklemin temel bileşenler analizine uygunluğunun incelenmesi amacıyla yapılan Kaiser-Meyer Olkin (KMO) ve Barlett testleri yapılmıştır. Araştırmaya ait açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizlerine ait değerler bulgular kısmında yer verilmiştir.
Bulgular: Katılımcıların genel memnuniyet puanı ortalamanın üzerindeyken, aile hekimliği fiziki donanım ve aile hekimi iletişim alt boyutları açısından ortalamanın altındadır. Öte yandan katılımcıların memnuniyet düzeylerinin en yüksek olduğu boyut aile hekimi davranış alt boyutudur. Aile hekimliği sisteminin faydasına ilişkin memnuniyet boyutu da ortalamanın üzerindedir. Katılımcıların cinsiyetlerine ve kronik bir hastalıklarının olup olmamasına göre genel memnuniyet durumlarında anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Katılımcıların yaş grupları, medeni durumu, öğrenim durumu, gelir durumu ve sahip olunan çocuk sayısı ile memnuniyet düzeyi arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir.
Sonuç: Araştırma sonucunda aile hekimliğinden memnuniyetin genel olarak yüksek olduğu tespit edilmiştir. Birinci basamak sağlık hizmetlerinin en önemli unsurlarından biri olan aile hekimliği sisteminin kalitesinin artırılabilmesi için hasta memnuniyetinin sürekli olarak değerlendirilmesi ve hizmette aksayan yerlerin tespit edilerek iyileştirilmeler gerçekleştirilmesi gerekmektedir. Hizmet sunum süreçlerinde sağlanacak iyileştirmelerin hastaların memnuniyetlerini de artıracağı açıktır.
Objective: Family medicine, which has an important place in the provision of health services, provides a more equitable service delivery in health, and also ensures that health expenditures are more cost-effective. In this study, it was aimed to determine the satisfaction levels with family medicine services of individuals who have received service from family physicians in the central districts of Turkey/Kahramanmaraş during the last year and to examine them in terms of various variables.
Materials and Methods: This is an observational study. It is also cross-sectional and descriptive. Accordingly, the STROBE statement was used in the reporting of the study. The "Family Medicine SatisfactionQuestionnaire” was used in the study. The validity and reliability of the questionnaire were carried out within the scope of the study. Before the factor analysis, Kaiser-Meyer Olkin (KMO) and Bartlett tests were conducted to examine the suitability of the data and the sample to the principal component analysis. Values of the exploratory and confirmatory factor analyzes of the study were included in the findings section.
Results: While the general satisfaction score of the participants was above the average, it was below the average in terms of family medicine physical equipment and communication sub-dimensions. On the other hand, the dimension in which the satisfaction levels of the participants were the highest was the behavior of family physician dimension. The satisfaction level regarding the benefits of the family medicine system was also above average. No significant difference was found in the general satisfaction status of the participants by gender and whether they have a chronic illness. A significant difference was determined in the satisfaction level of the participants according to the age groups, marital status, educational status, income level, number of children owned.
Conclusion: As a result of the study, it was determined that satisfaction with family medicine is generally high. In order to increase the quality of the family medicine system, which is one of the most important elements of primary health care services, patient satisfaction should be continuously evaluated and improvements should be made by detecting the disruptions in service. It is clear that the improvements to be provided in the service delivery processes will increase the satisfaction of the patients.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Haziran 2021 |
Kabul Tarihi | 14 Mayıs 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 13 Sayı: 2 |