Objective: The purpose of this study was to determine difficult encounters and the practice of medicine among family physicians (FPs).
Methods: The research was conducted as a cross-sectional study using a questionnaire between 15 June and 15 July, 2019. The questionnaire included sociodemographic characteristics, difficult situations that may be encountered, and methods of coping with such situations. Three hundred twenty-five FPs took part in the study.
Results: The FPs reported being most frequently troubled by “requests for unnecessary reports” and “patients requesting unindicated tests”. FPs described male gender, age 31-40, possession of a moderate income level, being married, and being a civil servant as the patient characteristics most frequently causing difficulties. The mean length of time spent with an ordinary patient was 7.4±0.1 minutes, but this rose to 12.6±0.3 in case of difficult patients. The coping method most frequently employed by FPs in the face of difficult encounters was empathy. Ninety-two percent of the FPs reported experiencing a communication problem with patients at least once a year. Only 22.5% of FPs reported having taken part in training regarding managing difficult situations.
Conclusion: FPs frequently experience difficult encounters. The most frequent of these involve demanding, frequently presenting patients with numerous complaints. The principal reason for FPs experiencing difficult encounters was found to be problems in the health service. Although empathy was the most frequently employed coping method, a lack of training on the subject was also identified.
Delivery of Health Care Difficult Encounter Family Practice Physician-Patient Relations Primary Health Care
Amaç: Bu çalışma ile aile hekimlerinin zor durumlarla karşılaşma durumlarının ve
hekimlik pratiklerin saptanması amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Kesitsel tipteki bu çalışma 15 Haziran-15 Temmuz 2019 tarihleri
arasında bir anket formu ile yürütülmüştür. Anket formunda sosyodemografik
özellikler, karşılaşılabilecek zor durumlar ve zor durumlarla başa çıkabilme yöntemleri
yer almaktadır. Çalışmaya toplam 325 aile hekimi katılmıştır.
Bulgular: Aile hekimleri en sık “gereksiz yere rapor talepleri” ve “endikasyon olmadan
tektik isteyen hastaların” kendilerini zorladığını belirtmektedir. Aile hekimlerini
zorlayan hasta özellikleri erkek olma, 31-40 yaş arası olma, orta gelir düzeyinde olma,
evliler ve devlet memurları olarak bildirilmiştir. Sıradan bir hasta görüşmesi ortalama
7,4±0,1 dakika iken, zor hastalarda 12,6±0,3 dakikaya çıktığı bildirilmiştir. Aile
hekimleri zor durumlarla karşılaştıklarında en sık başa çıkma yöntemi olarak empati
kurmaya çalıştığını belirtti. Aile hekimlerinin %92’si son 1 yılda en az bir kez hastalarla
bir iletişim problemi yaşadıklarını belirtmiştir. Zor durum yönetimi ile ilgili sadece
%22,5’i bir eğitime katıldığını belirtti.
Sonuç: Aile hekimleri zor durumlar ile çok sık karşılaşmaktadır. Talepkar, sık
başvuran, çok sayıda şikâyeti olanlar hastalar en sık karşılaşılan zor durumlardır. Aile
hekimleri tarafından zor karşılaşmaların en önde gelen nedeni olarak sağlık sistemi
sorunları gösterilmektedir. Empati kurma en sık kullanılan başa çıkma yöntemi olsa da
bu konuda eğitim eksikliği olduğu saptanmıştır.
Sağlık hizmetleri sunumu Zor karşılaşma Aile hekimliği Hekim-hasta ilişkileri Birinci basamak sağlık hizmeti
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2023 |
Acceptance Date | March 12, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 15 Issue: 1 |