Kaygı veya anksiyete, genellikle dil öğrenimini ve dil öğretim sürecini etkileyen temel bir faktör olmuştur. Yabancı Dil Öğrenme Kaygısı ile ilgili çok sayıda makale olmasına rağmen, Yabancı Dil Öğretimi Kaygısı ile ilgili çok az sayıda literatür bulunmaktadır. Bu araştırmanın amacı, Türkiye'de son on yılda yapılan Yabancı Dil Öğretimi Kaygısı (FLTA) ile ilgili temel araştırma alanlarını meta sentez yöntemi ile incelemektir. Buna göre FLTA ile ilgili 13 çalışmanın sonuçları konu dışı makaleler çıkarıldıktan sonra, bu çalışmada sunulmuştur. İçerik analizi kullanılarak veriler analiz edilmiş ve benzerlik ve farklılıklara göre çeşitli kodlar değerlendirilmiş ve temalar arasında ayrıştırılmıştır. Seçilen 13 çalışmanın sonuçları 5 temayı ortaya çıkardı: FLTA'nın kaynakları, cinsiyetin FLTA üzerindeki etkisi, öz-yeterlik ve FLTA arasındaki ilişki, yılların deneyimi ile FLTA arasındaki bağlantı ve FLTA düzeyi. Sonuç olarak, ileriye dönük araştırmalar için olası araştırma alanları önerildi.
Anxiety has usually been a fundamental factor affecting the language learning as well as the language teaching process. Although there are numerous articles regarding foreign language learning anxiety, there is a scant body of literature about foreign language teaching anxiety (FLTA). The purpose of this research is to explore the main research areas concerning FLTA that are conducted in Turkey within the last decade, through the meta-synthesis method. Accordingly, the results of 13 FLTA-related studies were presented in this study after excluding irrelevant articles. Using content analysis, the data were analyzed. Based on similarities and differences, several codes were evaluated and separated between the themes. The results of the 13 selected studies revealed 5 themes, namely, the sources of FLTA, the impact of gender on FLTA, the relationship between self-efficacy and FLTA, the connection between years of experience and FLTA, and the level of FLTA. Consequently, for prospective research, possible research areas were recommended.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Language Studies, Other Fields of Education, Studies on Education |
Journal Section | Review Articles |
Authors | |
Publication Date | June 24, 2021 |
Acceptance Date | April 9, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |