Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çok Kültürlü Örgütlerde Kültürel Farklılıkların Yöneti̇minin Çalışanların Performansı ile İlişki̇si̇ Üzeri̇ne Bir Çalışma: Teksti̇l Sektörü ÖrneğIi

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 1, 38 - 48, 18.01.2018

Öz









Kültür bir insanın hayatına dair olgu ve oluşumları şekillendiren en önemli unsurlardan birisi
olarak ifade edilmektedir. Farklı kültürlerden gelen kişilerin bir arada çalışması iş dünyası için
kaçınılmazdır. Bu çok kültürlü düzende farklı kültürlerden gelen çalışanların uyumu çalışanların
verimliliğini de etkilemektedir. Bu düşünceden yola çıkılarak yapılan bu araştırmada çalışanların
kültürel farklılıklarına karşı işletme içerisinde karşılaştıkları tutumlar ile performansları
arasındaki ilişki ortaya konulmaktadır. Araştırmanın amacına uygun olarak İstanbul’da tekstil
sektöründeki üretim atölyelerinde istihdam edilmiş mavi yakalı çalışanlar üzerinde çalışanların
bölgesel kültürlerinin de sorulduğu bir araştırma yapılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen
bulgular, çalışanların kültürel farklılıklarına karşı işletme içerisindeki tutumları ile çalışanların
performansları arasında pozitif anlamlı bir ilişki içerisinde olduğunu göstermiştir. Bununla beraber
farklı kültürlerden gelen çalışanların aralarındaki farklılıklar da fark analizleriyle incelenmiş ve
fark testleriyle analiz edilmiştir. 





Kaynakça

  • Akın, E. (2007), Sosyolojik Düşüncenin Mekanizmaları, Kazancı Kitap, ss:20-21.
  • Altuntaş G. (2014), “Girişimcilik ve Stratejik Yönetim İlişkisi: Bir Stratejik Girişimcilik Modeli Testi”, Research Journal of Business And Management”, İstanbul s:12.
  • Balogun, J., Jarzabkowski, P., ve Vaara, E. (2011). Selling, resistance and reconciliation: A critical discursive approach to subsidiary role evolution in MNEs. Journal of International Business Studies, 42(6), 765-786.
  • Barutçugil, İ. (2011. Kültürler Arası Farklılıkların Yönetimi. İstanbul, Kariyer Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş.(2016). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, 22. Baskı, Pegem Akademi Yayınevi, Ankara.
  • Deniz N. & Noyan, A. (2014). “Yabancı Çalışanların Bulundukları Örgüte Uyumları ile Kültürel Deneyimlerinin İlişkisine Yönelik Bir Araştırma, 2. Örgütsel Davranış Kongresi Bildiri Kitabı, ss:925-932.
  • Dilek Kulakoğlu, N. & Topaloğlu, C (2017). “Kültürel Farklılıkların Yönetimi Sürecinde Kültürel Zekanın Etkinliği” Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt 28, sayı 1, Bahar: 96-109.
  • Flaherty, J. E. (2008), Handbook of Cultural Intelligence (ed. Song A. & van Dyne L.), Chapter 12, The Effecets Of Cultural Intelligence on Team Member Acceptance and Integration in Multinational Teams, 192-205, Routledge, NY.
  • Joshi, A. & Roh, H. (2009) ‘The Role of Context in Work Team Diversity Research: A Meta-analytic Review’, Academy of Management Journal 52(3): 599–627.
  • Hampden-Turner, C. & Trompenaars, F. (2000), Building Cross-cultural Competence, Yale University Press, New Haven, CT, USA.
  • Hofstede G. (1984) “Culture’s Cosequences: Comparing Values Behaviors, Institutions and Organizations Across Nations, Sage Publications, Londra, pp:18-20.
  • Hofstede G., Hofstede, G. & Minkov, M. (2010) Cultures and Organizations, Software of the Mind, Intercultural Cooperation and Its Importance for Survival, 3rd Edition, McGraw-Hill Books.
  • Kayalar M & Aytar, O. (2012). Küresel İş Dünyasında Kültürel Farklıkların Yönetimi: Türk Girişimciliği, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, C. 4 S. 7 s. 47-64.
  • Katzenbach, J. R. & Smith D. K. (2015). The wisdom of teams: Creating the high-performance organization. Harvard Business Review Press.
  • Kirkman, B. L., Lowe, K. B., & Gibson, C. B. (2006). A quarter century of culture's consequences: A review of empirical research incorporating Hofstede's cultural values framework. Journal of international business studies, 37(3), pp: 285-320.
  • Koopmans, L., Coffeng, J. K., Bernaards, C. M., Boot, C. R., Hildebrandt, V. H., de Vet, H. C., & van der Beek, A. J. (2014). Responsiveness of the individual work performance questionnaire. BMC public health, 14(1), 513.
  • Matveev, A. V. & Milter, R. G. (2004). The value of intercultural competence for performance of multicultural teams. Team Performance Management: An International Journal, 10(5/6), 104-111.
  • Matveev, A. V. & Nelson, P. E. (2004). Cross cultural communication competence and multicultural team performance: Perceptions of American and Russian managers. International Journal of Cross Cultural Management, 4(2), 253-270.
  • Podsiadlowski, A., Gröschke, D., Kogler, M., Springer, C., & Van Der Zee, K. (2013). Managing a culturally diverse workforce: Diversity perspectives in organizations. International Journal of Intercultural Relations, 37(2), 159-175.
  • Popescu, A. D., Borca, C., Fistis, G., & Draghici, A. (2014). Cultural diversity and differences in cross-cultural project teams. Procedia Technology, 16, 525-531.
  • Skierlo A. (2007), Avoiding Cultural Shock, VDM Verlag Müller e.K. Saarbrücken, Germany.
  • Sürgevil, O. (2008). Farklılık Kavramına ve Farklılıkların Yönetimine Temel Oluşturan Sosyo-Psikolojik Kuramlar ve Yaklaşımlar. Balıkesir Üniversitesi SBE Dergisi, C. 11, pp. 111-124.
  • Thomas, D.C. & Inkson, K. (2004). Cultural Intelligence: People Skills For Global Business: San Farncisco, CA, Berrett-Koehler Publishers.
  • Tomohiko T., Soyeon K., & Yuhee J, (2017) "Top management team diversity and firm performance: exploring a function of age", Team Performance Management: An International Journal, Vol. 23 Issue: 3/4, pp.156-170.
  • Tuckman, B. W. (2001). Developmental Sequence in Small Groups. Group Facilitation: A Research and Application Journal, 3, 66-81.
  • Tukiainen, S. (2015). Sensemaking of managing cultural differences in a Finnish-Polish project. Scandinavian Journal of Management, 31(1), pp: 69-83.
  • Turan, Ş. (2005). Türk Kültür Tarihi, Türk Kültüründen Türkiye Kültürüne ve Evrenselliğe, Bilgi Yayınevi, İstanbul.
  • van Knippenberg, D. (2000). Work motivation and performance: A social identity perspective. Applied psychology, 49(3), 357-371.
  • van Marrewijk, A. (2010). Situational construction of Dutch–Indian cultural differences in global IT projects. Scandinavian Journal of Management, 26(4), 368-380.
  • Yeşil S. (2009), Kültürel Farklılıkların Yönetimi ve Kültürel Zeka KMU İİBF Dergisi Yıl:11 Sayı: 16, June 2009.

Study on the Association of the Management of Differences In Multi-Cultural Organizations and Employee Performance: An Example from the Textile Sector

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 1, 38 - 48, 18.01.2018

Öz









Culture is described as one of the most important elements that de nes the facts and formation
of a human life. Working together with people from different cultures is inevitable in the business
world. Adjusting to this multi-culture also has an affect on the productivity of employees coming
from different cultures. Starting from this thought, the intention of this study is to manifest the
association between the attitudes encountered by the employees in an enterprise in view of their
cultural differences and their performance. In line with the objective of this study, a survey has
been carried out with the blue-color workers employed in manufacturing workshops in the textile
sector in Istanbul which also included questions regarding the regional cultures of the employees.
The ndings of the study showed that there was a positive signi cant association between the
employees’ attitudes towards cultural differences and the employees’ performance. Furthermore,
the differences between employees from different cultures were also examined by means of
difference analyzes and analyzed by means of difference tests. 





Kaynakça

  • Akın, E. (2007), Sosyolojik Düşüncenin Mekanizmaları, Kazancı Kitap, ss:20-21.
  • Altuntaş G. (2014), “Girişimcilik ve Stratejik Yönetim İlişkisi: Bir Stratejik Girişimcilik Modeli Testi”, Research Journal of Business And Management”, İstanbul s:12.
  • Balogun, J., Jarzabkowski, P., ve Vaara, E. (2011). Selling, resistance and reconciliation: A critical discursive approach to subsidiary role evolution in MNEs. Journal of International Business Studies, 42(6), 765-786.
  • Barutçugil, İ. (2011. Kültürler Arası Farklılıkların Yönetimi. İstanbul, Kariyer Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş.(2016). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, 22. Baskı, Pegem Akademi Yayınevi, Ankara.
  • Deniz N. & Noyan, A. (2014). “Yabancı Çalışanların Bulundukları Örgüte Uyumları ile Kültürel Deneyimlerinin İlişkisine Yönelik Bir Araştırma, 2. Örgütsel Davranış Kongresi Bildiri Kitabı, ss:925-932.
  • Dilek Kulakoğlu, N. & Topaloğlu, C (2017). “Kültürel Farklılıkların Yönetimi Sürecinde Kültürel Zekanın Etkinliği” Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt 28, sayı 1, Bahar: 96-109.
  • Flaherty, J. E. (2008), Handbook of Cultural Intelligence (ed. Song A. & van Dyne L.), Chapter 12, The Effecets Of Cultural Intelligence on Team Member Acceptance and Integration in Multinational Teams, 192-205, Routledge, NY.
  • Joshi, A. & Roh, H. (2009) ‘The Role of Context in Work Team Diversity Research: A Meta-analytic Review’, Academy of Management Journal 52(3): 599–627.
  • Hampden-Turner, C. & Trompenaars, F. (2000), Building Cross-cultural Competence, Yale University Press, New Haven, CT, USA.
  • Hofstede G. (1984) “Culture’s Cosequences: Comparing Values Behaviors, Institutions and Organizations Across Nations, Sage Publications, Londra, pp:18-20.
  • Hofstede G., Hofstede, G. & Minkov, M. (2010) Cultures and Organizations, Software of the Mind, Intercultural Cooperation and Its Importance for Survival, 3rd Edition, McGraw-Hill Books.
  • Kayalar M & Aytar, O. (2012). Küresel İş Dünyasında Kültürel Farklıkların Yönetimi: Türk Girişimciliği, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, C. 4 S. 7 s. 47-64.
  • Katzenbach, J. R. & Smith D. K. (2015). The wisdom of teams: Creating the high-performance organization. Harvard Business Review Press.
  • Kirkman, B. L., Lowe, K. B., & Gibson, C. B. (2006). A quarter century of culture's consequences: A review of empirical research incorporating Hofstede's cultural values framework. Journal of international business studies, 37(3), pp: 285-320.
  • Koopmans, L., Coffeng, J. K., Bernaards, C. M., Boot, C. R., Hildebrandt, V. H., de Vet, H. C., & van der Beek, A. J. (2014). Responsiveness of the individual work performance questionnaire. BMC public health, 14(1), 513.
  • Matveev, A. V. & Milter, R. G. (2004). The value of intercultural competence for performance of multicultural teams. Team Performance Management: An International Journal, 10(5/6), 104-111.
  • Matveev, A. V. & Nelson, P. E. (2004). Cross cultural communication competence and multicultural team performance: Perceptions of American and Russian managers. International Journal of Cross Cultural Management, 4(2), 253-270.
  • Podsiadlowski, A., Gröschke, D., Kogler, M., Springer, C., & Van Der Zee, K. (2013). Managing a culturally diverse workforce: Diversity perspectives in organizations. International Journal of Intercultural Relations, 37(2), 159-175.
  • Popescu, A. D., Borca, C., Fistis, G., & Draghici, A. (2014). Cultural diversity and differences in cross-cultural project teams. Procedia Technology, 16, 525-531.
  • Skierlo A. (2007), Avoiding Cultural Shock, VDM Verlag Müller e.K. Saarbrücken, Germany.
  • Sürgevil, O. (2008). Farklılık Kavramına ve Farklılıkların Yönetimine Temel Oluşturan Sosyo-Psikolojik Kuramlar ve Yaklaşımlar. Balıkesir Üniversitesi SBE Dergisi, C. 11, pp. 111-124.
  • Thomas, D.C. & Inkson, K. (2004). Cultural Intelligence: People Skills For Global Business: San Farncisco, CA, Berrett-Koehler Publishers.
  • Tomohiko T., Soyeon K., & Yuhee J, (2017) "Top management team diversity and firm performance: exploring a function of age", Team Performance Management: An International Journal, Vol. 23 Issue: 3/4, pp.156-170.
  • Tuckman, B. W. (2001). Developmental Sequence in Small Groups. Group Facilitation: A Research and Application Journal, 3, 66-81.
  • Tukiainen, S. (2015). Sensemaking of managing cultural differences in a Finnish-Polish project. Scandinavian Journal of Management, 31(1), pp: 69-83.
  • Turan, Ş. (2005). Türk Kültür Tarihi, Türk Kültüründen Türkiye Kültürüne ve Evrenselliğe, Bilgi Yayınevi, İstanbul.
  • van Knippenberg, D. (2000). Work motivation and performance: A social identity perspective. Applied psychology, 49(3), 357-371.
  • van Marrewijk, A. (2010). Situational construction of Dutch–Indian cultural differences in global IT projects. Scandinavian Journal of Management, 26(4), 368-380.
  • Yeşil S. (2009), Kültürel Farklılıkların Yönetimi ve Kültürel Zeka KMU İİBF Dergisi Yıl:11 Sayı: 16, June 2009.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Aral Gökçen Noyan

Yayımlanma Tarihi 18 Ocak 2018
Gönderilme Tarihi 7 Aralık 2017
Kabul Tarihi 13 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Noyan, A. G. (2018). Study on the Association of the Management of Differences In Multi-Cultural Organizations and Employee Performance: An Example from the Textile Sector. Lectio Socialis, 2(1), 38-48.

Lectio Socialis is a prestigious, international, and peer-reviewed journal that aims to provide a platform for scholars and researchers to share their work and ideas on policy-relevant topics related to social sciences. The journal welcomes high-quality articles from a wide range of disciplines, including economics, political science, public administration, business administration, international relations, urban planning, sociology, psychology, history, jurisprudence, and philosophy. The primary objective of Lectio Socialis is to maintain a vibrant, independent, and unbiased environment for scholars and researchers from different parts of the world to present their research, exchange ideas, and contribute to the advancement of knowledge in their respective fields.

Creative Commons License
Lectio Socialis is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.