The
aim of this research is to determine education faculty students’ perceptions
regarding manager and leader concepts. Phenomenology pattern, one of the
qualitative research methods, was used in the research. Data was gathered from
521 teacher candidates going on their education in Mehmet Akif Ersoy
University, Faculty of Education in this study. Research data was collected
with semi-structured form and decrypted using content analysis. In the study,
metaphors produced by participants were collected under 13 conceptual
categories in manager concept and 14 conceptual categories in leader concept.
In order to emphasize the highly cited categories and to demonstrate the
variability among metaphors, frequency and percentages were calculated. In the
analyzes made, for managers two categories of which seems prominent. One of the
prominent category was labeled as negatively perceived manager, and the other
one was a leading manager. Also for leaders
two categories of which seems prominent. These categories are leaders as
leading followers, and impressive leadership categories. As a result of the
research,it was determined that leading categories were found in manager
concept as managers who maintained the existing order, who were router and who
were mechanical-standard ones; and in leader category, leaders who were
routers, enlighteners and power factors.
Bu araştırmanın amacı, yönetici ve lider
kavramlarına ilişkin algıları metaforlar yoluyla belirlemektir. Araştırmada,
nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırma,
Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 521 öğretmen
adayından elde edilen verilerle gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri yarı
yapılandırılmış form ile toplanmış ve içerik analiziyle deşifre edilmiştir.
Araştırmada, katılımcılar tarafından üretilen metaforlar yöneticide 13, liderde
14 kavramsal kategori altında toplanmıştır. Katılımcılar tarafından daha çok
vurgulanan kategori ve kategoriler altına yer alan metafor çeşitliliğini
gösterebilmek amacıyla frekans ve yüzde hesaplaması yapılmıştır. Yapılan
analizlerde, yönetici ile ilgili iki
kategorinin öne çıktığı görülmüştür. Bu kategorilerden biri olumsuz unsur
olarak yönetici iken diğeri yönlendirici biri olarak yöneticidir. Lider ile
ilgili de; yönlendirici biri olarak lider ve etkileyici biri olarak lider kategorilerinin
frekansının yüksek olduğu görülmüştür. Araştırmanın sonucunda, yönetici kavramında ilk
üç sırada; mevcut düzeni sürdüren, yönlendirici, mekanik-standart biri olarak
yönetici, lider kavramında ise; yönlendirici, aydınlatıcı, güç unsuru olarak
lider kategorilerinin olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2018 |
Submission Date | March 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author(s) bear full responsibility for the ideas and arguments presented in their articles. All scientific and legal accountability concerning the language, style, adherence to scientific ethics, and content of the published work rests solely with the author(s). Neither the journal nor the institution(s) affiliated with the author(s) assume any liability in this regard.