In this study, considering the benefit of the
research results for the field research, Inegol district of Bursa province,
which is one of the most developed regions of the furniture sector, has been
chosen. Data were collected from 241 consumers using a questionnaire consisting
of questions with 5 Likert Scale about the furniture they had bought before.
The collected data for satisfaction from after sales services and products’
percieved value are analyzed using Structural Equation Model and the effects of
after sales services on the perceived value of the products have been revealed.
As a result of the analyzes made, the constructed model was tested and the p
and t values obtained using the AMOS program were utilized for each of the
hypothesized hypotheses. Hypotheses that are less than 0.05 at p values,
greater than 1.96 at t values and true to the expected direction of the
relationship are accepted as supported hypotheses. Accordingly, it is seen that
5 hypotheses are supported in the model. These results mean that all hypotheses
that were unfolded at the beginning of the study are supported. As a result,
the perceived value and its sub-dimensions, quality value, monetary value,
social value and emotional value dimension, are positively affected by the
level of satisfaction from after-sales service at varying levels.
Bu
çalışmada, Bursa ili İnegöl ilçesinde 241 tüketiciden daha önce satın almış
oldukları mobilyalarla ilgili Beşli Likert Ölçeğiyle hazırlanmış sorulardan
oluşan bir anket kullanılarak veri toplanmıştır. Satış sonrası hizmetlerden
duydukları memnuniyet ve değer algılarına dönük toplanan veriler Yapısal
Eşitlik Modeli kullanılarak ele alınmış ve satış sonrası hizmetlerin tüketicilerin
ürünle ilgili değer algılarına olan etkisi tespit edilmeye çalışılmıştır.
Araştırmada cevabı aranan sorular; mobilya sektöründe tüketicilerin satış
sonrası hizmetlerden duyduğu memnuniyetin, almış oldukları ürünle ilgili değer
algılarını olumlu yönde etkileyip etkilemediği, bununla beraber algılanan
değerin alt boyutları olan kalite değeri, parasal değer, duygusal değer ve
sosyal değer algılarını olumlu yönde, ayrı ayrı, etkileyip etkilemediğidir.
Yapılan analizler sonucunda AMOS programı kullanılarak elde edilmiş olan p ve t
değerlerinden faydalanılmıştır. P değerleri itibariyle 0,05’ten küçük, t değeri
itibariyle de 1,96 değerinden büyük ve ilişkinin beklenen yönü açısından doğru
olan hipotezler desteklenen hipotezler olarak kabul edilmiştir. Buna göre model
içindeki 5 hipotezin de desteklendiği görülmüştür. Sonuç olarak algılanan değer ve alt boyutları
olan kalite değeri, parasal değer, sosyal değer ve duygusal değer boyutlarının
her biri üzerinde satış sonrası hizmetlerin değişen düzeylerde olumlu bir
etkisi olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2018 |
Submission Date | April 27, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author(s) bear full responsibility for the ideas and arguments presented in their articles. All scientific and legal accountability concerning the language, style, adherence to scientific ethics, and content of the published work rests solely with the author(s). Neither the journal nor the institution(s) affiliated with the author(s) assume any liability in this regard.