Netnography is the application of ethnography in the virtual environments. This ensures it to be Internet or virtual network ethnography. It is Kozinets who forwarded the netnography concept. He defined netnography as a cluster of hictorical developments, applications applied to the modern and complex context of our world. Netnography is a qualitative application to research the consumption behavior of societies of cultures on the Internet. One can say that netnography is a special application of virtual means to social interaction which is an unprecedented ethnographic research framework. Nethnography is a special research method that the application of virtual means to ethnographic studies. Ethnography is a qualitative research technique to researches cultural behaviors related in the social environments. It aims at who the targeted population is, what their story is and their experiences. Nethnography depends on ethnography which have the same principles. It is natural, participative and applicable. Nethnography is based on online participative and descriptive research that includes texts, videos and photographs. Thus, the aim of this study is to extensively research the concept of nethnography, which stems from ethnography and express to the target audience the concept comprehensively..
Netnografi, etnografinin sanal ortamda uygulanmasıdır. Bu Internet ya da teknolojik ağ etnografisi olmasını sağlar. Netnografi’yi ilk ortaya atan Kozinets, genel kavramsal çerçevede netnografiyi, tarihî gelişmelere, teorik yapıların ağlarına, bilim ve kapsamı içinde saklı bulunan teknoloji vesilesiyle, çağdaş, sosyal dünyamızın karmaşıklığına uyarlanmış uygulamalar kümesidir olarak tanımlamıştır. Netnografi, asli olarak Internet’te bulunan kültürlerin ve toplulukların tüketici davranışlarını araştırmak için tasarlanmış yeni bir nitel uygulamadır. Çeşitli sanal aracılı toplumsal etkileşim tiplerinin benzersiz koşullarına uyarlanmış özel bir etnografik araştırma biçimidir denilebilir. Etnografi, sosyal ortamlardaki insan davranışlarını ve altında yatan kültürel, buna bağlı nedenleri analiz etmeye yarayan nitel bir araştırma tekniğidir. Hedef alına kitlenin kim olduğu, hikayeleri, ürün veya servisle ilgili deneyimleri topluca irdelendiği platformlardan elde edilir. Netnografi kaynağı olan etnografi ile aynı temel prensiplere dayanır. Doğal, katılımcı, tanımlayıcı ve uyarlanabilirdir. Bireylerin çevrimiçi ortamlarda paylaştıkları yazılar, videolar ve fotoğraflar kullanarak kurdukları iletişimler üzerine yapılan araştırmaları içerir. Bu araştırmanın amacı etnografi kaynaklı bir kavram olan netnografiyi ayrıntısı ile incelemek ve okurlara açık bir biçimde ifade etmektir.
: Nethnograpfi Etnografi Pazarlama Araştırması Toplum Sanal. Nethnography Etnograhy Marketing Research Society Virtual
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Review Articles |
Authors | |
Early Pub Date | November 27, 2022 |
Publication Date | November 29, 2022 |
Submission Date | April 2, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author(s) bear full responsibility for the ideas and arguments presented in their articles. All scientific and legal accountability concerning the language, style, adherence to scientific ethics, and content of the published work rests solely with the author(s). Neither the journal nor the institution(s) affiliated with the author(s) assume any liability in this regard.