Ulaştırma altyapısı bir ülkenin gelişmişlik düzeyini gösteren en önemli faktörlerden biridir. Bu nedenle yaşam kalitesi endeksi yüksek olan şehirlerde ileri düzeyde toplu taşıma sistemleri bulunduğu gözlemlenmektedir. Günümüzde kentiçi nüfusun artışına paralel olarak insan hareketliliği fazlalaşmış ve toplu taşıma şehir yaşamının en önemli unsurlarından biri haline gelmiştir. Kentiçi toplu taşıma yatırımlarının yüksek maliyetli olması, karar vericilerin kısa vadede yeni yatırımlara odaklanmalarından ziyade ilave yatırım gerektirmeyen ve mevcut filoların daha etkin kullanılmasını sağlayacak performans artırıcı çalışmalara yönelmelerine neden olmuştur. Bu çalışmada Erzurum Büyükşehir Belediyesi Başkanlığına ait toplamda 29 otobüs hattından oluşan kentiçi toplu taşıma sistemi incelenerek mevcut sistemin verimliliğinin artırılmasına yönelik bir karışık tamsayılı programlama modeli geliştirilmiştir. Geliştirilen model ile haftaiçi ve haftasonu yolcu talepleri, otobüs tip ve kapasiteleri de gözönüne alınarak, hatlarda hizmet veren otobüs sayıları ile atıl kapasitenin minimizasyonu amaçlanmıştır. Çalışma sonucunda karar vericilerin geçmiş tecrübelerine ve taleplerine göre matematiksel modelde değişiklikler yapılarak alternatif senaryo ve çözümler üretilmiştir.
Transportation infrastructure is one of the most important factors that demonstrate the development level of a country. For this reason, it is observed that the cities with a high quality of life index, have advanced public transportation systems. Today, parallel to the increase in urban population, human mobility has increased and public transportation has become one of the most important elements of urban life. The high cost of urban public transportation investments has led decision makers to focus on performance-enhancing studies that do not require additional investments and will enable more efficient use of existing fleets, rather than focusing on new investments in short term. In this study, a mixed integer programming model has been developed to increase the efficiency of the existing system by examining the urban transportation system of the Erzurum Metropolitan Municipality, consisting of 29 bus routes in total. With developed model, it has been aimed to minimize the number of buses, serving on the lines, and the idle capacity, considering the passenger demands on weekdays and weekends, bus types, and capacities. As a result of the study, alternative scenarios and solutions have been produced by making changes in the mathematical model according to the experiences and demands of the decision makers.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 2, 2023 |
Submission Date | April 2, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 10 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author(s) bear full responsibility for the ideas and arguments presented in their articles. All scientific and legal accountability concerning the language, style, adherence to scientific ethics, and content of the published work rests solely with the author(s). Neither the journal nor the institution(s) affiliated with the author(s) assume any liability in this regard.