Research Article
BibTex RIS Cite

BAĞIMSIZ DENETİM KAPSAMINDAKİ SÜREKLİ EĞİTİM PROGRAMLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Year 2023, Volume: 10 Issue: 2, 1564 - 1580, 02.08.2023
https://doi.org/10.30798/makuiibf.1281775

Abstract

Bu çalışmanın amacı, bağımsız denetçilerin sürekli eğitim programları kapsamında aldıkları eğitimleri incelemektir. Bu kapsamda eğitimlerin türleri, eğitimleri düzenleyen kurumlar, eğitimi veren eğitmenler, eğitimlerin süreleri ve eğitimin başladığı yıllar açısından analizler yapılmıştır. Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu’nun web sayfasında yayınlanan 1207 adet akredite edilen sürekli eğitim programı analize dahil edilmiştir. Elde edilen veriler için frekans analizi, Kruskal Wallis-H testi, Mann Whitney U testi ve Pearson Ki-Kare testi yapılmıştır. Söz konusu testler için IBM SPSS 22 yazılımı kullanılmıştır. Analizler sonucunda Doç. Dr. unvanlı eğitmen sayısı ile eğitimin başlangıç yılı arasında anlamlı bir farklılık bulunamamış olup bu kapsamdaki diğer hipotezler kabul edilmiştir. Eğitim süresinin ve eğitmen sayılarının eğitim yöntemine göre farklılık gösterme durumu incelenmiş olup akademik unvana sahip eğitmen sayıları ile eğitim yöntemi arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Buna karşılık eğitim süresi, akademik unvanı olmayan eğitmen sayısı ve toplam eğitmen sayısı ile eğitim yöntemi arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Korelasyon analizinde ise eğitim türü ile eğitim başlangıç yılı arasında anlamlı bir ilişki bulunamamış olup diğer hipotezler kabul edilmiştir.

References

  • Akredite Edilen Sürekli Eğitim Programları. (t.y.). 8 Mart 2023 tarihinde https://sepas.kgk.gov.tr/Aspx/Ortak/Yayimlananlar.aspx adresinden erişildi.
  • Bağımsız Denetçiler İçin Sürekli Eğitim Tebliği. (2017). T.C. Resmî Gazete (30230, 4 Kasım 2017).
  • Bağımsız Denetim Yönetmeliği. (2012). Erişim adresi https://www.mevzuat.gov.tr/File/GeneratePdf?mevzuatNo=16907&mevzuatTur=KurumVeKurulusYonetmeligi&mevzuatTertip=5
  • Balsarı, Ç. K., Dalkılıç, A.F., Öz, İ.Ö ve Cagle, M.N. (2014). Muhasebede etik eğitiminde çağdaş bir model: Bütünleşik öğretim uygulaması, Muhasebe ve Denetime Bakış Dergisi, Ocak, 69-80.
  • Coşkun, A. ve Aydın, M. (2018). Bağımsız denetçiler ve Sayıştay denetçilerinin mesleki eğitim süreçlerine ilişkin mukayeseli bir araştırma, OPUS, Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(16), 2364-2387.
  • Daştan, A. (2009). Etik eğitiminin muhasebe eğitimindeki yeri ve önemi: Türkiye değerlendirmesi, Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 26(1), 281-311.
  • Dursun, G. D. ve Engin, G. (2018). Marmara bölgesindeki üniversitelerin muhasebe yüksek lisans programlarındaki derslerinin bağımsız denetçilik sınavına denkliği, Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 8(17), 156-168.
  • Gökçe, N. ve Tellioğlu, T. (2018). Muhasebe meslek etiği eğitimi ile mesleki değerler arasındaki ilişkilerin incelenmesi, Muhasebe bilim dünyası dergisi, 20(Özel Sayı), 391-410.
  • Gür, E. (2018). Muhasebe meslek etiği, Adam Akademi, 8(2), 371-407.
  • Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumunun Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname. (2011). T.C. Resmî Gazete (28103, 2 Kasım 2011).
  • KGK Faaliyet Raporu. (2021). 8 Mart 2023 tarihinde https://kgk.gov.tr/Portalv2Uploads/files/Duyurular/v2/Diger/FR%202021-21_04_2022-Yay%C4%B1mlanan.pdf adresinden erişildi.
  • KGK Tanıtım Broşürü. (t.y.). 16 Mart 2023 tarihinde https://www.kgk.gov.tr/Portalv2Uploads/files/PDF%20linkleri/Tan%C4%B1t%C4%B1m/Kariyer_Uzman%C4%B1.pdf adresinden erişildi.
  • Kırıtoğlu, C. ve Özbirecikli, M. (2018). Bağımsız denetçilere yönelik etik eğitiminin bağımsız denetçilerin muhasebe hilelerini algılamalarına etkisi üzerine bir araştırma, Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi, 11(1), 27-44.
  • Özbirecikli, M., Sayar, A. R. Z. ve Türkoğlu, A, E. (2022). Muhasebe meslek mensuplarının muhasebe ve bağımsız denetim standartlarına yönelik eğitim ihtiyacı üzerine bir araştırma, Muhasebe ve Denetime Bakış Dergisi, (67), 1-20.
  • Sağlar, J. ve Yüce, D. (2015). Bağımsız denetimde kamu gözetim kurumunun rolü ve kurumdan beklentilerin tespitine yönelik bir araştırma, Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(3), 45-57.
  • Subaşı, Ş. ve Erol Fidan, M. (2015). Muhasebe meslek mensubu adaylarının etik eğitimi görüşleri, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 17(3), 667-700.
  • Tanç, A. ve Gümrah, A. (2016). Şeffaflık raporları çerçevesinde bağımsız denetim kuruluşlarının sürekli mesleki eğitim politikalarının analizi, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 18(Özel Sayı-1), 419-438.
  • Ünsal, A. (2009). Muhasebe etik eğitim sistem bileşenlerinde sürekli etkin eğitim, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (22), 409-422.

A RESEARCH ON CONTINUING EDUCATION PROGRAMS WITHIN THE SCOPE OF INDEPENDENT AUDIT

Year 2023, Volume: 10 Issue: 2, 1564 - 1580, 02.08.2023
https://doi.org/10.30798/makuiibf.1281775

Abstract

The purpose of this study is to examine the education that independent auditors receive within the scope of continuing education programs. In this context, analyzes were made in terms of the types of educations, the institutions organizing the educations, the instructers, the duration of the educations and the years in which the education started. 1207 accredited continuing education programs on the website of the Public Oversight, Accounting and Auditing Standards Authority were included in the analysis. Frequency analysis, Kruskal Wallis-H test, Mann Whitney U test and Pearson Chi-Square test were performed for the data obtained. The IBM SPSS 22 software was used for these tests. No significant difference was found between the number of instructors with the title of Associate Professor and the beginning of education, and other hypotheses in this context were accepted. The difference between the education period and the number of instructers according to the education method was examined, and no significant difference was found between the number of instructers with academic titles and the education method. On the other hand, a significant difference was found between the education period, the number of instructors without academic title, the total number of instructors and the education method. In the correlation analysis, however, no significant relationship was found between the type of education and the beginning of education, and other hypotheses were accepted.

References

  • Akredite Edilen Sürekli Eğitim Programları. (t.y.). 8 Mart 2023 tarihinde https://sepas.kgk.gov.tr/Aspx/Ortak/Yayimlananlar.aspx adresinden erişildi.
  • Bağımsız Denetçiler İçin Sürekli Eğitim Tebliği. (2017). T.C. Resmî Gazete (30230, 4 Kasım 2017).
  • Bağımsız Denetim Yönetmeliği. (2012). Erişim adresi https://www.mevzuat.gov.tr/File/GeneratePdf?mevzuatNo=16907&mevzuatTur=KurumVeKurulusYonetmeligi&mevzuatTertip=5
  • Balsarı, Ç. K., Dalkılıç, A.F., Öz, İ.Ö ve Cagle, M.N. (2014). Muhasebede etik eğitiminde çağdaş bir model: Bütünleşik öğretim uygulaması, Muhasebe ve Denetime Bakış Dergisi, Ocak, 69-80.
  • Coşkun, A. ve Aydın, M. (2018). Bağımsız denetçiler ve Sayıştay denetçilerinin mesleki eğitim süreçlerine ilişkin mukayeseli bir araştırma, OPUS, Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(16), 2364-2387.
  • Daştan, A. (2009). Etik eğitiminin muhasebe eğitimindeki yeri ve önemi: Türkiye değerlendirmesi, Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 26(1), 281-311.
  • Dursun, G. D. ve Engin, G. (2018). Marmara bölgesindeki üniversitelerin muhasebe yüksek lisans programlarındaki derslerinin bağımsız denetçilik sınavına denkliği, Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 8(17), 156-168.
  • Gökçe, N. ve Tellioğlu, T. (2018). Muhasebe meslek etiği eğitimi ile mesleki değerler arasındaki ilişkilerin incelenmesi, Muhasebe bilim dünyası dergisi, 20(Özel Sayı), 391-410.
  • Gür, E. (2018). Muhasebe meslek etiği, Adam Akademi, 8(2), 371-407.
  • Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumunun Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname. (2011). T.C. Resmî Gazete (28103, 2 Kasım 2011).
  • KGK Faaliyet Raporu. (2021). 8 Mart 2023 tarihinde https://kgk.gov.tr/Portalv2Uploads/files/Duyurular/v2/Diger/FR%202021-21_04_2022-Yay%C4%B1mlanan.pdf adresinden erişildi.
  • KGK Tanıtım Broşürü. (t.y.). 16 Mart 2023 tarihinde https://www.kgk.gov.tr/Portalv2Uploads/files/PDF%20linkleri/Tan%C4%B1t%C4%B1m/Kariyer_Uzman%C4%B1.pdf adresinden erişildi.
  • Kırıtoğlu, C. ve Özbirecikli, M. (2018). Bağımsız denetçilere yönelik etik eğitiminin bağımsız denetçilerin muhasebe hilelerini algılamalarına etkisi üzerine bir araştırma, Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi, 11(1), 27-44.
  • Özbirecikli, M., Sayar, A. R. Z. ve Türkoğlu, A, E. (2022). Muhasebe meslek mensuplarının muhasebe ve bağımsız denetim standartlarına yönelik eğitim ihtiyacı üzerine bir araştırma, Muhasebe ve Denetime Bakış Dergisi, (67), 1-20.
  • Sağlar, J. ve Yüce, D. (2015). Bağımsız denetimde kamu gözetim kurumunun rolü ve kurumdan beklentilerin tespitine yönelik bir araştırma, Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(3), 45-57.
  • Subaşı, Ş. ve Erol Fidan, M. (2015). Muhasebe meslek mensubu adaylarının etik eğitimi görüşleri, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 17(3), 667-700.
  • Tanç, A. ve Gümrah, A. (2016). Şeffaflık raporları çerçevesinde bağımsız denetim kuruluşlarının sürekli mesleki eğitim politikalarının analizi, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 18(Özel Sayı-1), 419-438.
  • Ünsal, A. (2009). Muhasebe etik eğitim sistem bileşenlerinde sürekli etkin eğitim, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (22), 409-422.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Harun Öğünç 0000-0002-7349-0739

Publication Date August 2, 2023
Submission Date April 12, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Öğünç, H. (2023). BAĞIMSIZ DENETİM KAPSAMINDAKİ SÜREKLİ EĞİTİM PROGRAMLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Journal of Mehmet Akif Ersoy University Economics and Administrative Sciences Faculty, 10(2), 1564-1580. https://doi.org/10.30798/makuiibf.1281775

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author(s) bear full responsibility for the ideas and arguments presented in their articles. All scientific and legal accountability concerning the language, style, adherence to scientific ethics, and content of the published work rests solely with the author(s). Neither the journal nor the institution(s) affiliated with the author(s) assume any liability in this regard.