Yaşamın büyük değişimler içeren en zorlu dönemi olan ergenlik, buluğ ile başlayıp erişkinliğe kadar sürer.Ergenlerin duygu durumları salgılanmaya başlayan hormonlar nedeni ile oldukça karmaşık ve değişkendir.Çevresinden toplumsal kabul görmeyi bekleyen ergen, katı ve kalıplaşmış bulduğu kuralların sebebinikavrayamaz ve çevresiyle uyum sorunları yaşar. Bu durum onları kırılgan, öfkeli ve hatta saldırgan yapabilir.Öfke diğer duygular gibi duygusal, bilişsel ve fizyolojik olarak çoğu sistemi etkileyen bir duygudur. Olumsuz birduygu olarak bilinir ancak olumsuz değildir ve aksine evrenseldir. Bazı ergenler yaşamsal olaylar ile ilgili olaraköfke kontrol problemi yaşayabilirler ve buda bazen şiddet davranışına dönüşebilir. Bu nedenle okul hemşiresiergenlere bilişsel, iletişimsel, davranışsal ve duygusal özellikleri olan öfke kontrolü hakkında bilgi vermeli ve bukonuda girişimli uygulamalar yapmalıdır. Bu makale öfke, öfke kontrolü ve öfkenin yönetiminde okulhemşiresinin rolünü açıklamaktadır
Adolescence, the most stringent life period including enormous exchanges, starts with puberty and continues up to the adulthood. Due to the incipient secretion of hormones, the mood of adolescents is quite labile. Having been expecting acceptance from his or her environment, the adolescent cannot comprehend the rules which s/he finds rigid and stereotyped, and experiences adaptation problems with his/her environment. This situation could make them fragile, angry, and even aggressive. Anger is an emotion which, like other emotions, affects emotionally, cognitively and physiologically several systems. Anger is known as a negative emotion, but it is not dysfunctional, instead it is universal. Some adolescents may experience anger control problems in some circumstances which could lead to violent behavior. Therefore, school nurse should give information to adolescents about anger control, which has cognitive, communicational, behavioral, and emotional aspects, and should undertake interventional practices in this respect. This article explains the school nurse's role in anger, anger control and management of anger.
Other ID | JA23PA75CE |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 12 Issue: 1 |