The Relationship Between School Principals’ Diversity Management Behaviors and Teachers’ Job Performance
Year 2023,
, 1 - 22, 29.01.2024
Tugba Öğücü
,
Ali İlker Gümüşeli
Abstract
This research scrutinizes the relationship between teachers’ perceptions of diversity management by school principals and teachers’ job performances. For this research, a relational survey model was utilized. The sample comprised 216 teachers who work in public middle school Bakırköy, İstanbul. The data were collected from teachers based on a “Diversity Management Scale” and a “Teacher Job Performance Scale”. Mean, correlation, and regression analysis were used for data analysis. Results showed that teachers’ perceptions of diversity management by school principals were at “good” levels. Teachers’ perceptions of their job performances were high in mean (x̄=4.41) in the “always” interval. Thus job performance of teachers can be interpreted as “very good”. There was a moderately statistically significant positive relationship of 46.5% between school principals’ diversity management and teachers' job performances. This suggests that teachers’ job performance increases as school principals’ diversity management grades increase. Also, school principals’ diversity management behaviors were found to affect teachers’ job performances positively by 19.8%. Therefore school principals’ diversity management could be a predictor of teachers’ job performance.
References
- Alpar, R. (2020). Uygulamalı İstatistik ve Geçerlik-Güvenirlik [Applied Statistics and Validity Reliability]. Detay Publishing.
- Atunova, N. (2019). Sınıf Öğretmenlerinin İş Performansını Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi: Bir Q Metodu Araştırması [An investigation of factors affecting classroom teachers' job performance: A Q method analysis]. (Unpublished master's thesis). Gaziantep University, Gaziantep.
- Bakaç, N., Okçu, V., & Erdem, M. (2019). Farklılıkların Yönetimine İlişkin Okul Yöneticilerinin ve Öğretmenlerin Görüşü [Opinions of School Administrators and Teachers Related to management of Diversity]. Anatolian Journal of Educational Leadership and Instruction, 7(2), 19-56.
- Balay, R., Kaya, A., & Geçdoğan-Yılmaz, R. (2014). Eğitim Yöneticilerinin Hizmetkâr Liderlik Yeterlikleri ile Farklılıkları Yönetme Becerileri Arasındaki İlişki. [The relationship between servant leadership competencies and diversity management skills among education managers]. Eğitim Bilimleri Araştırma Dergisi, 4(1), 229-249. https://doi.org/10.12973/jesr.2014.4os14a
- Balyer, A., & Gündüz, Y. (2011). Yönetici ve öğretmenlerin okullarında farklılıkların yönetimine ilişkin algılarının incelenmesi [Examining the perception of administrators and teachers related to diversity management in their schools]. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 32(2), 24-43.
- Bayar, M. (2021). Etkili Farklılık Yönetiminin Çalışanların Verimliliğine Etkileri (Effects of Effective Diversity Management on Employee Productivity). Journal of Business Research - Turk, 4(13), 3835-3857. https://doi.org//10.20491/isarder.2021.1359
- Bhat, S. A., & Beri, A. (2016). Development and validation of teachers perceived job performance. Man in India, 96(4), 935-944.
- Çako, G. (2019). İlköğretim Okullarında Öğretmen Algılarına Göre Yöneticilerin Farklılıkları Yönetimi Becerileri İle Değişime Dirençleri Arasındaki İlişki [The Relationship Between Diversity Management Skills of Administrators and Their Resıstance to Change With Respect]. (Unpublished master's thesis). Trakya University, Edirne.
- Çetin, N., & Bostancı, A. B. (2011). İlköğretim Okullarında Okul Yöneticilerinin Öğretmenler Arasındaki Farklılıkları Yönetme Durumu [School Managers’ Management Situation of the Differences Among the Teachers in Primary Schools]. Sakarya University Journal of Education, 1(2), 1-10.
- Demir, E. (2019). Notlarım: Örnekleme Kuramı. [My Notes: Sampling Theory]. Ankara University.
- Dobbin, F., Kalev, A., & Kelly, E. (2007). Diversity Management in Corporate America. Contexts, 6(4), 21-27.
- Doğan, S., Uğurlu, C. T., Topçu, İ., & Yiğit, Y. (2015). Farklılıkların Yönetimi ile Öğrenen Okul Arasındaki İlişkinin Öğretmen Algılarına Göre İncelenmesi [Examination of the Relationship between Diversity Management and Learning School according to the Teacher's Perceptions]. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 16(2), 121-140.
- Ergül, H. F., & Kurtulmuş, M. (2014). Farklılılar Yönetimi Ölçeğinin Geçerlilik Güvenirlik Çalışması [Validity and Reliability Study of The Scale of Diversity Management]. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 298-312.
- Harris, D. N., & Sass, T. R. (2012). Skills, Productivity and the Evaluation of Teacher Performance. Andrew Young School of Policy Studies Research Paper Series No. 12-11W. J. Usery Workplace Research Group Paper No. 2012-3. https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2020717
- Inegbedion, H., Sunday, E., Asaleye, A., Lawal, A., & Adebanji, A. (2020). Managing Diversity for Organizational Efficiency. Sage Open, 1-10. https://doi.org/10.1177/2158244019900173
- Karakaş, O. (2021). Okullarda Farklılıkların Yönetiminin Liderlik Kapasitesiyle İlişkisi [The relationship between diversity management and leadership capacity]. (Unpublished master's thesis). Necmettin Erbakan University, Konya.
- Keceli, Y., Zaim, H., Kum, S., Dinc, M. S., & Momin, M. (2020). The Impact of Diversity Management and Leadership on Performance in Maritime Industry. EuroEconomica Business Administration And Business Economics, 1(39), 58-72.
- Kara Keskinkılıç,S. B., & Alabay, E. (2016). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Farklılıkların Yönetimine İlişkin Algılarının İncelenmesi [Preschool Teachers’ Perception of Diversity Management]. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2, 721-742. https://dx.doi.org/10.17218/hititsosbil.280813
- Kevser, M. (2019). Farklılıkların Yönetimi Kavramına Yönelik Kuramsal Bir Değerlendirme.[A Theoretical Evaluation of The Concept of Diversity Management]. Uluslararası İşletme ve Ekonomi Çalışmaları Dergis, 1(2), 86-95.
- Kocuk, D. (2019). İşletmelerde Farklılıkların Yönetiminin Çalışan Verimliliğine Etkisi [The effect of diversity management on employee efficiency]. (Unpublished master's thesis). Marmara University, İstanbul.
- Kowo, S. A., & Akimbola, O. S. (2018). Effects of Workforce Diversity on Employees’ Performance in Stallion Group of Company. Case Studies Journal, 7(4), 15-30.
- Lagat, A. C., Ochieng, I. O., & Owili, P. (2019). The effect of management of diversity dimensions on employee performance in selected Public Universities in Kenya. Journal of Business and Management, 21(11), 66-71. https://doi.org/10.9790/487X-2111046671
- Limon, İ. (2019). Eğitim Örgütlerinde Değişim Yorgunluğu, Eğitim Politikaları Bağlamında Moral Yitimi ve İş Performansı Arasındaki İlişki [The relationship among change fatigue, demoralization in educational policy context and job performance in educational organizations]. (Unpublished doctoral dissertation). Abant İzzet Baysal University, Bolu.
- Limon, İ., & Sezgin-Nartgün, Ş. (2020). Development of teacher job performance scale and determining teachers' job performance level. Journal of Theoretical Educational Science, 13(3), 564-590. http://dx.doi.org/10.30831/akukeg.642340
- Makonyango, E., & Bichanga, W. O. (2015). Contribution Of Employee Diversity Management On Job Performance In Kenya's Telecommunication Industry. International Journal of Social Sciences and Information Technology, 1(5), 1-20.
- Memduhoğlu, H. B. (2011). Liselerde farklılıkların yönetimi: Bireysel tutumlar, örgütsel değerler ve yönetsel politikalar [Diversity Management in High Schools: Individual Attitudes, Organizational Values and Administrative Policies]. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 7(2), 37-53. https://doi.org/10.17860/efd.60648
- Memduhoğlu, H. B. (2017). Farklılıkların Yönetimi. H. B. Memduhoğlu, & K. Yılmaz'da (Ed.), Yönetimde Yeni Yaklaşımlar [New Approaches in Management] s. 263-298. Pegem Akademi.
- Memduhoğlu, H. B., & Ayyürek, O. (2014). Öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin görüşlerine göre anaokullarında farklılıkların yönetimi [Diversity Management in Preschools in the Views of Teachers and School Administrators]. Journal of Educational Sciences Research, 4(1), 175-188.
- Motowidlo, S. J., Borman, W. C., & Schmit, M. J. (1997). A theory of individual differences in task and contextual performance. Human Performance, 10(2), 71–83. https://doi.org/10.1207/s15327043hup1002_1
- Mujtaba, B. G., & Mujtaba, L. (2011). Diversity Awareness And Management in Adult Education in Adult Education. Journal of College Teaching & Learning, 1(3), 65-74.
- Onsongo, E. N., & Maina, Z. R. (2013). Employee Attitudes towards Organizational Diversity on Business Performance;Perspectives from the Small and Medium Enterprises Employees in Kisii Town. Review of Contemporary Business Research, 2(1), 30-40.
- Pitts, D. W. (2009). Diversity Management, Job Satisfaction, and Performance: Evidence from U.S. Federal Agencies. Public Administration Review, 69(2), 328-338. https://doi.org/ 10.1111/j.1540-6210.2008.01977.x
- Polat, S., & Arslan, Y. (2020). Farklılıklar Liderliği. K. Yılmaz (Ed.), Liderlik Kuram-Araştırma-Uygulama (Leadership Theory-Research-Application) 245-260. İletişim.
- Polat, S., & Ölçüm, D. (2016). Characteristics of Diversity Leadership According to Teachers. . Anthropologist,, 24(1), 64-74. https://doi.org/10.1080/09720073.2016.11891990
- Risnah, R., Fitria, H., & Setiawan, A. A. (2022). The Influence of Work Culture and Organizational Commitment on Teacher Performance. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 7(2), 121-133.
- Salajegh, S., & Tanabandeh, M. (2016). An Explanation of the Relationship Between Organizational Indifference and Job Performance of Staffs with the Mediating Role of Cultural Intelligence (A Case Study: Customs Office Staffs In Tehran). IIOABJ, 7(3), 452-459.
- Sayın Dilbaz, S., & Arslan, H. (2018). Öğretmen ve okul yöneticilerinin performans öz değerlendirme sonuçlarının okul kademesi ve mezuniyet değişkeni açısından incelenmesi [The Investigation of Teacher and School Administrators' Performance Self-Evaluation Results in Terms of Grades of School and Graduation Factors] Igdir University Journal of Social Sciences, 16, 537-564.
- Sincer, S. (2021). Öğretmen Performansı, Örgütsel Sadakat ve Karizmatik Liderlik Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Bir Karma Yöntem Araştırması [Examining the relationship between teacher performance, organizational loyalty and charismatic leadership]. (Unpublished doctoral dissertation). Hacettepe University, Ankara.
- Singh, S. (2018). Diversity Management In The Age Of Globalisation. Journal of Management, 251-257.
- Sürgevil, O. (2008). Farklılık ve İşgücü Farklılıklarının Yönetimine Analitik Yaklaşım [Diversity and an analytic approach to workforce diversity management]. (Unpublished doctoral dissertation). Dokuz Eylül University, İzmir.
- Şahin Kılıçlar, E. (2015). İlköğretim kurumlarında farklılıkların yönetimine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. [Examining the perceptions of primary school teachers on diversity management]. (Unpublished master's thesis). Gazi University, Ankara.
- Şahin, F., & Karakuş, Ş. (2016). Farklılıkların Yönetimi. S. Gürbüz ve H. Şeşen ’de (Ed.), Yönetimde Güncel Konular [Current Issues In Management] 344-365. Beta.
- Şekertağ, F. (2021). Beden Eğitimi ve Spor öğretmenlerinin pedagojik bilgi ve beceri düzeyleri ile Beden Eğitimi Öğretmenliği mesleğine ilişkin inançlarının iş performansına etkisi[The Effects of Physical Education Teachers' pedagogical knowledge and skill levels and their beliefs Regarding the Physical Education Teaching Profession on job performance. (Unpublished master's thesis). Trabzon University.
- Tozkoparan, G., & Vatansever, Ç. (2011). Farklılıkların yönetimi: İnsan kaynakları yöneticilerinin farklılık algısı üzerine bir odak grup çalışması[Diversity management: A focus group study of perception of diversity among human resource managers]. Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, 11(21), 89-109.
- Viswesvaran, C., & Ones, D. S. (2000). Perspectives on Models of Job Performance. International Journal of Selection and Assessment, 8(4), 216-226.
- Yardibi, N. (2018). Öğretmenlerin Yöneticilerden Memnuniyet Düzeylerinin İş Performanslarına Etkisi [The Impact of Teacher Satisfaction Levels from Managers on Business Performance]. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 426-435.https://doi.org/dx.doi.org/10.17860/mersinefd.401087
- Yeşil, S., & Purtaş, S. (2018). Farklılıkların Yönetimi, Kurumsal İtibar ve İşletme Performansı Üzerine Etkileri: Tekstil Sektöründe Bir Alan Araştırması. [The effect of diversity management on corporate reputation and firm performance: A field study in textile industry] . Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(7), 174-194.
- Yılmaz, K., & Çokluk Bökeoğlu, Ö. (2008). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Yeterlik İnançları[Primary School Teachers’ Belief of Efficacy]. Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences, 41(2), 143-167.
Year 2023,
, 1 - 22, 29.01.2024
Tugba Öğücü
,
Ali İlker Gümüşeli
References
- Alpar, R. (2020). Uygulamalı İstatistik ve Geçerlik-Güvenirlik [Applied Statistics and Validity Reliability]. Detay Publishing.
- Atunova, N. (2019). Sınıf Öğretmenlerinin İş Performansını Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi: Bir Q Metodu Araştırması [An investigation of factors affecting classroom teachers' job performance: A Q method analysis]. (Unpublished master's thesis). Gaziantep University, Gaziantep.
- Bakaç, N., Okçu, V., & Erdem, M. (2019). Farklılıkların Yönetimine İlişkin Okul Yöneticilerinin ve Öğretmenlerin Görüşü [Opinions of School Administrators and Teachers Related to management of Diversity]. Anatolian Journal of Educational Leadership and Instruction, 7(2), 19-56.
- Balay, R., Kaya, A., & Geçdoğan-Yılmaz, R. (2014). Eğitim Yöneticilerinin Hizmetkâr Liderlik Yeterlikleri ile Farklılıkları Yönetme Becerileri Arasındaki İlişki. [The relationship between servant leadership competencies and diversity management skills among education managers]. Eğitim Bilimleri Araştırma Dergisi, 4(1), 229-249. https://doi.org/10.12973/jesr.2014.4os14a
- Balyer, A., & Gündüz, Y. (2011). Yönetici ve öğretmenlerin okullarında farklılıkların yönetimine ilişkin algılarının incelenmesi [Examining the perception of administrators and teachers related to diversity management in their schools]. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 32(2), 24-43.
- Bayar, M. (2021). Etkili Farklılık Yönetiminin Çalışanların Verimliliğine Etkileri (Effects of Effective Diversity Management on Employee Productivity). Journal of Business Research - Turk, 4(13), 3835-3857. https://doi.org//10.20491/isarder.2021.1359
- Bhat, S. A., & Beri, A. (2016). Development and validation of teachers perceived job performance. Man in India, 96(4), 935-944.
- Çako, G. (2019). İlköğretim Okullarında Öğretmen Algılarına Göre Yöneticilerin Farklılıkları Yönetimi Becerileri İle Değişime Dirençleri Arasındaki İlişki [The Relationship Between Diversity Management Skills of Administrators and Their Resıstance to Change With Respect]. (Unpublished master's thesis). Trakya University, Edirne.
- Çetin, N., & Bostancı, A. B. (2011). İlköğretim Okullarında Okul Yöneticilerinin Öğretmenler Arasındaki Farklılıkları Yönetme Durumu [School Managers’ Management Situation of the Differences Among the Teachers in Primary Schools]. Sakarya University Journal of Education, 1(2), 1-10.
- Demir, E. (2019). Notlarım: Örnekleme Kuramı. [My Notes: Sampling Theory]. Ankara University.
- Dobbin, F., Kalev, A., & Kelly, E. (2007). Diversity Management in Corporate America. Contexts, 6(4), 21-27.
- Doğan, S., Uğurlu, C. T., Topçu, İ., & Yiğit, Y. (2015). Farklılıkların Yönetimi ile Öğrenen Okul Arasındaki İlişkinin Öğretmen Algılarına Göre İncelenmesi [Examination of the Relationship between Diversity Management and Learning School according to the Teacher's Perceptions]. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 16(2), 121-140.
- Ergül, H. F., & Kurtulmuş, M. (2014). Farklılılar Yönetimi Ölçeğinin Geçerlilik Güvenirlik Çalışması [Validity and Reliability Study of The Scale of Diversity Management]. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 298-312.
- Harris, D. N., & Sass, T. R. (2012). Skills, Productivity and the Evaluation of Teacher Performance. Andrew Young School of Policy Studies Research Paper Series No. 12-11W. J. Usery Workplace Research Group Paper No. 2012-3. https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2020717
- Inegbedion, H., Sunday, E., Asaleye, A., Lawal, A., & Adebanji, A. (2020). Managing Diversity for Organizational Efficiency. Sage Open, 1-10. https://doi.org/10.1177/2158244019900173
- Karakaş, O. (2021). Okullarda Farklılıkların Yönetiminin Liderlik Kapasitesiyle İlişkisi [The relationship between diversity management and leadership capacity]. (Unpublished master's thesis). Necmettin Erbakan University, Konya.
- Keceli, Y., Zaim, H., Kum, S., Dinc, M. S., & Momin, M. (2020). The Impact of Diversity Management and Leadership on Performance in Maritime Industry. EuroEconomica Business Administration And Business Economics, 1(39), 58-72.
- Kara Keskinkılıç,S. B., & Alabay, E. (2016). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Farklılıkların Yönetimine İlişkin Algılarının İncelenmesi [Preschool Teachers’ Perception of Diversity Management]. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2, 721-742. https://dx.doi.org/10.17218/hititsosbil.280813
- Kevser, M. (2019). Farklılıkların Yönetimi Kavramına Yönelik Kuramsal Bir Değerlendirme.[A Theoretical Evaluation of The Concept of Diversity Management]. Uluslararası İşletme ve Ekonomi Çalışmaları Dergis, 1(2), 86-95.
- Kocuk, D. (2019). İşletmelerde Farklılıkların Yönetiminin Çalışan Verimliliğine Etkisi [The effect of diversity management on employee efficiency]. (Unpublished master's thesis). Marmara University, İstanbul.
- Kowo, S. A., & Akimbola, O. S. (2018). Effects of Workforce Diversity on Employees’ Performance in Stallion Group of Company. Case Studies Journal, 7(4), 15-30.
- Lagat, A. C., Ochieng, I. O., & Owili, P. (2019). The effect of management of diversity dimensions on employee performance in selected Public Universities in Kenya. Journal of Business and Management, 21(11), 66-71. https://doi.org/10.9790/487X-2111046671
- Limon, İ. (2019). Eğitim Örgütlerinde Değişim Yorgunluğu, Eğitim Politikaları Bağlamında Moral Yitimi ve İş Performansı Arasındaki İlişki [The relationship among change fatigue, demoralization in educational policy context and job performance in educational organizations]. (Unpublished doctoral dissertation). Abant İzzet Baysal University, Bolu.
- Limon, İ., & Sezgin-Nartgün, Ş. (2020). Development of teacher job performance scale and determining teachers' job performance level. Journal of Theoretical Educational Science, 13(3), 564-590. http://dx.doi.org/10.30831/akukeg.642340
- Makonyango, E., & Bichanga, W. O. (2015). Contribution Of Employee Diversity Management On Job Performance In Kenya's Telecommunication Industry. International Journal of Social Sciences and Information Technology, 1(5), 1-20.
- Memduhoğlu, H. B. (2011). Liselerde farklılıkların yönetimi: Bireysel tutumlar, örgütsel değerler ve yönetsel politikalar [Diversity Management in High Schools: Individual Attitudes, Organizational Values and Administrative Policies]. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 7(2), 37-53. https://doi.org/10.17860/efd.60648
- Memduhoğlu, H. B. (2017). Farklılıkların Yönetimi. H. B. Memduhoğlu, & K. Yılmaz'da (Ed.), Yönetimde Yeni Yaklaşımlar [New Approaches in Management] s. 263-298. Pegem Akademi.
- Memduhoğlu, H. B., & Ayyürek, O. (2014). Öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin görüşlerine göre anaokullarında farklılıkların yönetimi [Diversity Management in Preschools in the Views of Teachers and School Administrators]. Journal of Educational Sciences Research, 4(1), 175-188.
- Motowidlo, S. J., Borman, W. C., & Schmit, M. J. (1997). A theory of individual differences in task and contextual performance. Human Performance, 10(2), 71–83. https://doi.org/10.1207/s15327043hup1002_1
- Mujtaba, B. G., & Mujtaba, L. (2011). Diversity Awareness And Management in Adult Education in Adult Education. Journal of College Teaching & Learning, 1(3), 65-74.
- Onsongo, E. N., & Maina, Z. R. (2013). Employee Attitudes towards Organizational Diversity on Business Performance;Perspectives from the Small and Medium Enterprises Employees in Kisii Town. Review of Contemporary Business Research, 2(1), 30-40.
- Pitts, D. W. (2009). Diversity Management, Job Satisfaction, and Performance: Evidence from U.S. Federal Agencies. Public Administration Review, 69(2), 328-338. https://doi.org/ 10.1111/j.1540-6210.2008.01977.x
- Polat, S., & Arslan, Y. (2020). Farklılıklar Liderliği. K. Yılmaz (Ed.), Liderlik Kuram-Araştırma-Uygulama (Leadership Theory-Research-Application) 245-260. İletişim.
- Polat, S., & Ölçüm, D. (2016). Characteristics of Diversity Leadership According to Teachers. . Anthropologist,, 24(1), 64-74. https://doi.org/10.1080/09720073.2016.11891990
- Risnah, R., Fitria, H., & Setiawan, A. A. (2022). The Influence of Work Culture and Organizational Commitment on Teacher Performance. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 7(2), 121-133.
- Salajegh, S., & Tanabandeh, M. (2016). An Explanation of the Relationship Between Organizational Indifference and Job Performance of Staffs with the Mediating Role of Cultural Intelligence (A Case Study: Customs Office Staffs In Tehran). IIOABJ, 7(3), 452-459.
- Sayın Dilbaz, S., & Arslan, H. (2018). Öğretmen ve okul yöneticilerinin performans öz değerlendirme sonuçlarının okul kademesi ve mezuniyet değişkeni açısından incelenmesi [The Investigation of Teacher and School Administrators' Performance Self-Evaluation Results in Terms of Grades of School and Graduation Factors] Igdir University Journal of Social Sciences, 16, 537-564.
- Sincer, S. (2021). Öğretmen Performansı, Örgütsel Sadakat ve Karizmatik Liderlik Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Bir Karma Yöntem Araştırması [Examining the relationship between teacher performance, organizational loyalty and charismatic leadership]. (Unpublished doctoral dissertation). Hacettepe University, Ankara.
- Singh, S. (2018). Diversity Management In The Age Of Globalisation. Journal of Management, 251-257.
- Sürgevil, O. (2008). Farklılık ve İşgücü Farklılıklarının Yönetimine Analitik Yaklaşım [Diversity and an analytic approach to workforce diversity management]. (Unpublished doctoral dissertation). Dokuz Eylül University, İzmir.
- Şahin Kılıçlar, E. (2015). İlköğretim kurumlarında farklılıkların yönetimine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. [Examining the perceptions of primary school teachers on diversity management]. (Unpublished master's thesis). Gazi University, Ankara.
- Şahin, F., & Karakuş, Ş. (2016). Farklılıkların Yönetimi. S. Gürbüz ve H. Şeşen ’de (Ed.), Yönetimde Güncel Konular [Current Issues In Management] 344-365. Beta.
- Şekertağ, F. (2021). Beden Eğitimi ve Spor öğretmenlerinin pedagojik bilgi ve beceri düzeyleri ile Beden Eğitimi Öğretmenliği mesleğine ilişkin inançlarının iş performansına etkisi[The Effects of Physical Education Teachers' pedagogical knowledge and skill levels and their beliefs Regarding the Physical Education Teaching Profession on job performance. (Unpublished master's thesis). Trabzon University.
- Tozkoparan, G., & Vatansever, Ç. (2011). Farklılıkların yönetimi: İnsan kaynakları yöneticilerinin farklılık algısı üzerine bir odak grup çalışması[Diversity management: A focus group study of perception of diversity among human resource managers]. Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, 11(21), 89-109.
- Viswesvaran, C., & Ones, D. S. (2000). Perspectives on Models of Job Performance. International Journal of Selection and Assessment, 8(4), 216-226.
- Yardibi, N. (2018). Öğretmenlerin Yöneticilerden Memnuniyet Düzeylerinin İş Performanslarına Etkisi [The Impact of Teacher Satisfaction Levels from Managers on Business Performance]. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 426-435.https://doi.org/dx.doi.org/10.17860/mersinefd.401087
- Yeşil, S., & Purtaş, S. (2018). Farklılıkların Yönetimi, Kurumsal İtibar ve İşletme Performansı Üzerine Etkileri: Tekstil Sektöründe Bir Alan Araştırması. [The effect of diversity management on corporate reputation and firm performance: A field study in textile industry] . Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(7), 174-194.
- Yılmaz, K., & Çokluk Bökeoğlu, Ö. (2008). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Yeterlik İnançları[Primary School Teachers’ Belief of Efficacy]. Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences, 41(2), 143-167.