Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 1, 193 - 219, 23.06.2021

Öz

Kaynakça

  • Akkaya, A. O. (2008). 6. sınıf matematik dersi öğretim programının uygulanabildiğine ilişkin öğretmen görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Bahadır, E., & Demir, İ. (2017). Dönüşüm geometrisi konusunun öğretimi için geliştirilen dönüşüm çarkı materyalinin kullanılabilirliğinin incelenmesi, Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(7), 96-119.
  • Bal, A. P. ve Artut, D. P. (2013). İlköğretim matematik öğretim programının değerlendirilmesi. Eğitim Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(4), 164-171.
  • Baroody, A. J. (1989). Manipulatives don't come with guarantees. Arithmetic Teacher, 37(2), 4-5.
  • Bozkurt, A. & Akalın, S. (2010). Matematik öğretiminde materyal geliştirmenin ve kullanımının yeri, önemi ve bu konuda öğretmenin rolü, Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 47-56.
  • Bozkurt, A. & Polat, M. (2011). Sayma pullarıyla modellemenin tam sayılar konusunu öğrenmeye etkisi üzerine öğretmen görüşleri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 787 -801.
  • Bozkurt, A. & Şahin, S. (2013). Challenges in using materials in elementary mathematics teaching and causes of the challenges, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(25), 19-37.
  • Brown, C., McNeil, M., & Glenberg, M. (2009). Using concreteness in education: real problems, potential solutions, Concretness in Education, Child Development Perspectives, 3(3),160-164.
  • Budak M. ve Okur, M. (2012). 2005 ilköğretim matematik dersi 6-8. sınıflar öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 1(4), 8-22.
  • Cantürk-Günhan, B., & Açan, H. (2016). Dinamik geometri yazılımı kullanımının geometri başarısına etkisi: bir meta-analiz çalışması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education Vol, 7(1), 1-23.
  • Çakıroğlu, E. ve Yıldız, B.T. (2007). Turkish preservice teachers’ views about manipulative use in mathematics education, In C. S. Sunal & M. Kagendo (Eds.), The Enterprise of Education, (pp. 275-289). Information Age Publishing Inc..
  • Delil, A. ve Güleş, S. (2007). Yeni ilköğretim 6. sınıf matematik programındaki geometri ve ölçme öğrenme alanlarının yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı açısından değerlendirilmesi, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 35-48.
  • Demir, Ö. (2019). Geometrik cisimlerin öğretiminde somut materyal kullanımının öğrencilerin başarısına, tutumlarına ve öz-yeterliğine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bartın.
  • Demirel, Ö. (2009). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğru, E., & Aydın, F. (2017). Coğrafya öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi ile ilgili yeterliliklerinin incelenmesi, Journal of History Culture and Art Research, 6(2), 485-506.
  • Eisner, E. W.(1987). Why the textbook ınfluences curriculum?, Curriculum Review, 26(3), 11-13.
  • Fidan, K.N. (2008). İlköğretimde araç gereç kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri, Kuramsal Eğitimbilim, 1(1), 48-61.
  • Furner, J. M., & Worrell, N. L. (2017). The importance of using manipulatives in teaching math today. Transformations, 3(1), 1-25.
  • Göktaş, Y., Yıldırım Z., & Yıldırım S.(2008). Bilgi ve iletişim teknolojilerinin eğitim fakültelerindeki durumu: Dekanların görüşleri, Eğitim ve Bilim, 33(149), 30-50.
  • Gürbüz, R. (2006). Olasılık kavramlarının öğretimi için örnek çalışma yapraklarının geliştirilmesi, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1), 111-123.
  • Güven, B. ve Karataş, İ. (2003). Dinamik geometri yazılımı cabri ile geometri öğrenme: öğrenci görüşleri, Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(2), 67-78.
  • İskenderoğlu, T. A., Türk, Y. & İskenderoğlu, M. (2016). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının somut materyalleri tanıma-kullanma durumları ve matematik öğretiminde kullanmalarına yönelik öz-yeterlikleri, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(39), 1-15.
  • Kara, S. (2011). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin bilgi ve iletişim teknolojileri yeterliliklerinin belirlenmesi (İstanbul örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Karakuş, H. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin matematiksel gelişimine ilişkin inanışları ile çocukların matematik kavram kazanımları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Körükcü, E. (2008). Tam sayılar konusunun görsel materyal ile öğreniminin 6. Sınıf öğrencilerinin matematik başarılarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Kutluca, T., & Akın, M. F. (2013). Somut materyallerle matematik öğretimi: dört kefeli cebir terazisi kullanımı üzerine nitel bir çalışma, Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 4(1), 48-65.
  • Kutluca, T., & Zengin, Y. (2011). Matematik öğretiminde geogebra kullanımı hakkında öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi, Dicle University Journal of Ziya Gokalp Education Faculty, 17(2011) 160-172.
  • Manches, A., O’Malley, C., & Benford, S. (2010). The role of physical representations in solving number problems: A comparison of young children’s use of physical and virtual materials, Computers & Education, 54, 622-640.
  • MEB (2009). İlköğretim matematik dersi 6-8. sınıflar öğretim programı ve kılavuzu. https://akademik.adu.edu.tr adresinden 23.02.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • MEB (2009). İlköğretim matematik dersi 1–5. sınıflar öğretim programı. http://talimterbiye.mebnet.net adresinden 23.02.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • MEB (2013). Ortaokul matematik dersi (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. https://ttkb.meb.gov.tr adresinden 23.02.2021 tarihinde erişilmiştir
  • MEB (2018). Matematik Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). https://mufredat.meb.gov.tr adresinden 23.02.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Melanlıoğlu, D. (2008). Kültür aktarımı açısından Türkçe öğretim programları, Education & Science/Eğitim ve Bilim, 33(150), 64-73.
  • Mete, A., (2008). Hizmet öncesi ve hizmet içi İngilizce öğretmenlerinin teknoloji bütünleşmesine yaklaşımları ve tutumları. Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM.
  • Önal, N., & Çakır, H. (2016). Ortaokul matematik öğretmenlerinin matematik öğretiminde bilişim teknolojileri kullanımına ilişkin görüşleri, Mersin University Journal of the Faculty of Education, 12(1), 76-94.
  • Pamuk, S., Ülken, A., & Dilek, N. (2012). Öğretmen adaylarının öğretimde teknoloji kullanım yeterliliklerinin teknolojik pedagojik içerik bilgisi kuramsal perspektifinden incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(17), 415-438.
  • Remillard, J. T., & Heck, D. J. (2014). Conceptualizing the curriculum enactment process in mathematics education, ZDM, 46(5), 705-718.
  • Stein, M.K., & Bovalino, J.W. (2001). Manipulatives: one piece of the puzzle. Mathematics Teaching in the Middle School, 6(9), 356–359.
  • Şen, Ö. (2017). Matematik dersi ortaokul öğretim programlarının karşılaştırılması: 2009-2013-2017, Curr Res Educ, 3(3), 116-128.
  • Şengül, S., & Körükcü, E. (2012). Tam sayılar konusunun görsel materyal ile öğretiminin altıncı sınıf öğrencilerinin matematik başarıları ve kalıcılık düzeylerine etkisi. International Online Journal of Educational Sciences, 4(2), 489-508.
  • Tatlı, Z., & Akbulut, H. İ. (2017). Öğretmen adaylarının alanda teknoloji kullanımına yönelik yeterlilikleri, Ege Eğitim Dergisi, 18(1), 31-55.
  • Vatansever, S. (2007). İlköğretim 7. sınıf geometri konularını dinamik geometri yazılımı geometers sketchpad ile öğrenmenin başarıya, kalıcılığa etkisi ve öğrenci görüşleri. Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Yetkin Özdemir, İ. E. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretiminde materyal kullanımına ilişkin bilişsel becerileri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (35), 362-373.

A Comparative Study between 2009, 2013 and 2018 Lower-Secondary Mathematics Education Programmes on the Use of Material and Technology

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 1, 193 - 219, 23.06.2021

Öz

Bu çalışmada 2009, 2013 ve 2018 yıllarındaki matematik öğretim programlarının öğretim materyalleri ve kullanılması önerilen öğretim teknolojileri açısından karşılaştırılması amaçlanmaktadır. Araştırmada doküman analizi yöntemi kullanılmış olup, araştırmanın dokümanlarını 2009, 2013 ve 2018 matematik dersi öğretim programları oluşturmaktadır. Bu programlara ait kazanımlar ve açıklamalar ele alınarak programlarda, hangi tür somut materyallere ve öğretim teknolojilerine ne kadar yer verildiği ele alınmıştır. Araştırmanın sonucuna göre kazanım sayısının fazla olması ve etkinlik örneklerinin de yer almasının etkisiyle 2009 matematik öğretim programında, diğer programlara kıyasla çok daha fazla materyale yer verildiği ve materyal çeşitliliğinin de fazla olduğunu söylemek mümkündür. 2013 ve 2018 programlarında ise sadece öğretmenin öğrencilere öğretmesi beklenen kazanımlara ve kısa açıklamalara yer verildiğinden, materyal ve teknoloji kullanımı konusuna çok daha az dikkat çekilmiştir. Dolayısıyla çoğu kazanımın nasıl öğretileceği tamamen öğretmenlere bırakıldığı gibi materyal ve teknoloji kullanımı da öğretmenlerin inisiyatifindedir. 2013 ve 2018 programlarında çoğunlukla noktalı, izometrik ve kareli kağıt gibi matematik öğretimine yardımcı kağıtlar daha sıklıkla yer alırken, 2009 programında bunların yanında büyüteç, oyun hamuru, ip, boncuk gibi günlük hayatın içindeki materyallerin ve yüzlük kartlar, geometri tahtası gibi matematik materyallerinin kullanımına da yer verilmiştir. Ayrıca 2009 programında yer alan kazanımların açıklamaları dikkate alındığında, 2013 ve 2018 öğretim programlarına göre dinamik geometri yazılımlarının kullanımı daha fazla önerilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına dayanarak gerek öğretim materyalleri ve teknolojilerinin kullanımının önerilme sıklığı, gerekse materyal ve teknoloji çeşitliliğine baktığımızda, üç öğretim programı arasında en eski olan 2009 matematik dersi öğretim programının diğer iki programa kıyasla daha ön plana çıktığını söylemek mümkündür.

Kaynakça

  • Akkaya, A. O. (2008). 6. sınıf matematik dersi öğretim programının uygulanabildiğine ilişkin öğretmen görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Bahadır, E., & Demir, İ. (2017). Dönüşüm geometrisi konusunun öğretimi için geliştirilen dönüşüm çarkı materyalinin kullanılabilirliğinin incelenmesi, Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(7), 96-119.
  • Bal, A. P. ve Artut, D. P. (2013). İlköğretim matematik öğretim programının değerlendirilmesi. Eğitim Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(4), 164-171.
  • Baroody, A. J. (1989). Manipulatives don't come with guarantees. Arithmetic Teacher, 37(2), 4-5.
  • Bozkurt, A. & Akalın, S. (2010). Matematik öğretiminde materyal geliştirmenin ve kullanımının yeri, önemi ve bu konuda öğretmenin rolü, Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 47-56.
  • Bozkurt, A. & Polat, M. (2011). Sayma pullarıyla modellemenin tam sayılar konusunu öğrenmeye etkisi üzerine öğretmen görüşleri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 787 -801.
  • Bozkurt, A. & Şahin, S. (2013). Challenges in using materials in elementary mathematics teaching and causes of the challenges, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(25), 19-37.
  • Brown, C., McNeil, M., & Glenberg, M. (2009). Using concreteness in education: real problems, potential solutions, Concretness in Education, Child Development Perspectives, 3(3),160-164.
  • Budak M. ve Okur, M. (2012). 2005 ilköğretim matematik dersi 6-8. sınıflar öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 1(4), 8-22.
  • Cantürk-Günhan, B., & Açan, H. (2016). Dinamik geometri yazılımı kullanımının geometri başarısına etkisi: bir meta-analiz çalışması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education Vol, 7(1), 1-23.
  • Çakıroğlu, E. ve Yıldız, B.T. (2007). Turkish preservice teachers’ views about manipulative use in mathematics education, In C. S. Sunal & M. Kagendo (Eds.), The Enterprise of Education, (pp. 275-289). Information Age Publishing Inc..
  • Delil, A. ve Güleş, S. (2007). Yeni ilköğretim 6. sınıf matematik programındaki geometri ve ölçme öğrenme alanlarının yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı açısından değerlendirilmesi, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 35-48.
  • Demir, Ö. (2019). Geometrik cisimlerin öğretiminde somut materyal kullanımının öğrencilerin başarısına, tutumlarına ve öz-yeterliğine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bartın.
  • Demirel, Ö. (2009). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğru, E., & Aydın, F. (2017). Coğrafya öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi ile ilgili yeterliliklerinin incelenmesi, Journal of History Culture and Art Research, 6(2), 485-506.
  • Eisner, E. W.(1987). Why the textbook ınfluences curriculum?, Curriculum Review, 26(3), 11-13.
  • Fidan, K.N. (2008). İlköğretimde araç gereç kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri, Kuramsal Eğitimbilim, 1(1), 48-61.
  • Furner, J. M., & Worrell, N. L. (2017). The importance of using manipulatives in teaching math today. Transformations, 3(1), 1-25.
  • Göktaş, Y., Yıldırım Z., & Yıldırım S.(2008). Bilgi ve iletişim teknolojilerinin eğitim fakültelerindeki durumu: Dekanların görüşleri, Eğitim ve Bilim, 33(149), 30-50.
  • Gürbüz, R. (2006). Olasılık kavramlarının öğretimi için örnek çalışma yapraklarının geliştirilmesi, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1), 111-123.
  • Güven, B. ve Karataş, İ. (2003). Dinamik geometri yazılımı cabri ile geometri öğrenme: öğrenci görüşleri, Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(2), 67-78.
  • İskenderoğlu, T. A., Türk, Y. & İskenderoğlu, M. (2016). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının somut materyalleri tanıma-kullanma durumları ve matematik öğretiminde kullanmalarına yönelik öz-yeterlikleri, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(39), 1-15.
  • Kara, S. (2011). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin bilgi ve iletişim teknolojileri yeterliliklerinin belirlenmesi (İstanbul örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Karakuş, H. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin matematiksel gelişimine ilişkin inanışları ile çocukların matematik kavram kazanımları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Körükcü, E. (2008). Tam sayılar konusunun görsel materyal ile öğreniminin 6. Sınıf öğrencilerinin matematik başarılarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Kutluca, T., & Akın, M. F. (2013). Somut materyallerle matematik öğretimi: dört kefeli cebir terazisi kullanımı üzerine nitel bir çalışma, Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 4(1), 48-65.
  • Kutluca, T., & Zengin, Y. (2011). Matematik öğretiminde geogebra kullanımı hakkında öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi, Dicle University Journal of Ziya Gokalp Education Faculty, 17(2011) 160-172.
  • Manches, A., O’Malley, C., & Benford, S. (2010). The role of physical representations in solving number problems: A comparison of young children’s use of physical and virtual materials, Computers & Education, 54, 622-640.
  • MEB (2009). İlköğretim matematik dersi 6-8. sınıflar öğretim programı ve kılavuzu. https://akademik.adu.edu.tr adresinden 23.02.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • MEB (2009). İlköğretim matematik dersi 1–5. sınıflar öğretim programı. http://talimterbiye.mebnet.net adresinden 23.02.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • MEB (2013). Ortaokul matematik dersi (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. https://ttkb.meb.gov.tr adresinden 23.02.2021 tarihinde erişilmiştir
  • MEB (2018). Matematik Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). https://mufredat.meb.gov.tr adresinden 23.02.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Melanlıoğlu, D. (2008). Kültür aktarımı açısından Türkçe öğretim programları, Education & Science/Eğitim ve Bilim, 33(150), 64-73.
  • Mete, A., (2008). Hizmet öncesi ve hizmet içi İngilizce öğretmenlerinin teknoloji bütünleşmesine yaklaşımları ve tutumları. Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM.
  • Önal, N., & Çakır, H. (2016). Ortaokul matematik öğretmenlerinin matematik öğretiminde bilişim teknolojileri kullanımına ilişkin görüşleri, Mersin University Journal of the Faculty of Education, 12(1), 76-94.
  • Pamuk, S., Ülken, A., & Dilek, N. (2012). Öğretmen adaylarının öğretimde teknoloji kullanım yeterliliklerinin teknolojik pedagojik içerik bilgisi kuramsal perspektifinden incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(17), 415-438.
  • Remillard, J. T., & Heck, D. J. (2014). Conceptualizing the curriculum enactment process in mathematics education, ZDM, 46(5), 705-718.
  • Stein, M.K., & Bovalino, J.W. (2001). Manipulatives: one piece of the puzzle. Mathematics Teaching in the Middle School, 6(9), 356–359.
  • Şen, Ö. (2017). Matematik dersi ortaokul öğretim programlarının karşılaştırılması: 2009-2013-2017, Curr Res Educ, 3(3), 116-128.
  • Şengül, S., & Körükcü, E. (2012). Tam sayılar konusunun görsel materyal ile öğretiminin altıncı sınıf öğrencilerinin matematik başarıları ve kalıcılık düzeylerine etkisi. International Online Journal of Educational Sciences, 4(2), 489-508.
  • Tatlı, Z., & Akbulut, H. İ. (2017). Öğretmen adaylarının alanda teknoloji kullanımına yönelik yeterlilikleri, Ege Eğitim Dergisi, 18(1), 31-55.
  • Vatansever, S. (2007). İlköğretim 7. sınıf geometri konularını dinamik geometri yazılımı geometers sketchpad ile öğrenmenin başarıya, kalıcılığa etkisi ve öğrenci görüşleri. Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Yetkin Özdemir, İ. E. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretiminde materyal kullanımına ilişkin bilişsel becerileri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (35), 362-373.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Research Article
Yazarlar

Tuba Gokcek

Tuğba Baran Kaya

Yayımlanma Tarihi 23 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gokcek, T., & Baran Kaya, T. (2021). A Comparative Study between 2009, 2013 and 2018 Lower-Secondary Mathematics Education Programmes on the Use of Material and Technology. Osmangazi Journal of Educational Research, 8(1), 193-219.