Research Article
BibTex RIS Cite

High School Students’ Effectıve Study Attıtude and School Burnout: A Scale Development Study

Year 2022, Volume: 9 Issue: 1, 27 - 48, 30.06.2022

Abstract

Effective study attitude is one of the most important components of the learning process. This study aims to develop the Effective Studying Attitude Scale for high school students and to determine whether school burnout predicts their effective studying. In the scale development study, Explanatory and Confirmatory Factor Analyses were performed with the data obtained from 368 high school students [182 girls and 186 boys, aged between 14-19]. The factor analysis showed that the scale consists of three factors [Belief in the Value of Learning and Persistence in Learning; Time Planning and Application in Learning and Flow in Learning]. The variance explained by the three factors is 55%. Fit indexes obtained from the CFA showed that the model fit the data at a good level [χ2/df=1.5, RMSEA=0.05, CFI=0.98, NNFI=0.97, IFI=0.98, GFI=0.92, NFI=0.94, SRMR=.05]. The reliability coefficients for the factors of the scale range between .72 - .84. Whereas the effective study attitude is negatively predicted by the "loss of interest in school", "burnout from studying," and "burnout from homework," it is positively predicted by the need to rest and time for fun. Based on the findings of this study; It can be suggested that the school burnout variable should also be taken into account in studies conducted to increase students' effective study skills.

References

  • Altınsoy, F., & Eryılmaz, A. (2017). School Belonging in Adolescence: Relationships with Life Goals and Attachment Patterns. International Online Journal of Educational Sciences, 9(4), 1038-1051.
  • Altınsoy, F., & Özyer, K. K. (2018). Liseli ergenlerde okula aidiyet duygusu: Umutsuzluk ve yalnızlık ile ilişkileri. Elementary Education Online, 17(3), 1751-1764. https://doi.org/doi 10.17051/ilkonline.2018.466429
  • Aypay, A. (2011). İlköğretim II. kademe öğrencileri için okul tükenmişliği ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 511-527.
  • Aypay, A. (2012). Ortaöğretim öğrencileri için okul tükenilmişlik ölçeği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(2), 773-787.
  • Aypay, A., & Eryılmaz, A. (2011). Lise öğrencilerinin derse katılmaya motive olmaları ile okul tükenmişliği arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(21), 26-44.
  • Balkis, M. (2013). The Relationship between Academic Procrastination and Students' Burnout. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1),68-78.
  • Bask, M., & Salmela-Aro, K. (2012). Burned out to drop out: Exploring the relationship between school burnout and school dropout. European Journal of Psychology of Education, 28(2), 511-528. https://doi.org/10.1007/s10212-012-0126-5
  • Bay, E, Tuğluk, M, Gençdoğan, B . (2004). Üniversite öğrencilerinin ders çalışma becerilerinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (2) , 223-234.
  • Baynazoğlu, L. (2019). Sınıf öğretmenlerinin ev ödevleri hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Millî Eğitim, 48 (221), 51-71.
  • Bilasa, P. (2016). Ortaöğretim öğrencilerinin öğrenme ve ders çalışma stratejilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Ankara Hacı Ömer Tarman Anadolu Lisesi Örneği). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 79-122.
  • Bilge, F., Tuzgol Dost, M., & Cetin, B. (2014). Factors affecting burnout and school engagement among high school students: study habits, self-efficacy beliefs, and academic success. educational sciences: Theory and Practice, 14(5), 1721-1727. https://doi.org/10.12738/estp.2014.5.1727
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (Genişletilmiş 19. baskı). Pegem Akademi.
  • Ch, A. H. (2006). Effect of guidance services on study attitudes, study habits and academic achievement of secondary school students. Bulletin of Education & Research, 28(1), 35-45. Credé, M., & Kuncel, N. R. (2008). Study habits, skills, and attitudes: The third pillar supporting collegiate academic performance. Perspectives on Psychological Science, 3(6), 425-453. https://doi.org/10.1111/j.1745-6924.2008.00089.x
  • Creswell, J. W. (2013). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (S.B. Demir (Trans. Ed.) Ankara: Eğiten Kitap.
  • Cooper, H., Steenbergen-Hu, S., & Dent, A. (2012). Homework. In K. R. Harris, S. Graham, T. Urdan, A. G. Bus, S. Major, & H. L. Swanson (Eds.), APA educational psychology handbook, Vol 3: Application to learning and teaching (pp. 475-495). Washington, DC, US: American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/13275-019 Cooper, H. (1994). Homework research and policy: A review of the literature. Research/Practice, 2(2), 1-10.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Demirezen, S., & Akhan, N. E. (2013). İlköğretim öğrencilerinin ders çalışma üzerine algıları. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 5(8), 169 - 183.
  • DeVellis, R. F. (2016). Scale development: Theory and applications (Vol. 26). Sage.
  • Davidovitch, N., & Yavich, R. (2017). Views of students, parents, and teachers on homework in elementary school. International Education Studies, 10(10), 90-108. Eryılmaz, A. & Altınsoy, F. (2018a). The motivational aspect of the sense of belonging to school in high school students: motive to study the lesson, GlobETS: An Internatıonal Conference on Educatıon, Technology and Scıence, Belgrade, Serbia.
  • Eryılmaz, A. & Altınsoy, F. (2018b). The relation between life satisfaction and the belonging to the school in high school students, GlobETS: An Internatıonal Conference on Educatıon, Technology and Scıence, Belgrade, Serbia.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. McGraw-Hill Humanities.
  • Günaydın, F. (2011). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin öğrenme stilleri ile ders çalışma alışkanlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Güvenç, H. (2010). Ders çalışma özyeterlik algısı ölçeği’nin geliştirme. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 59-69.
  • Jöreskog, K. G., & Sörbom, D. (1996). LISREL 8: User's reference guide. Scientific Software International.
  • Kaya, M. (2001). Lise 1. sınıf öğrencilerine verimli ders çalışma alışkanlıkları kazandırmada grup rehberliğinin etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi], İnönü Üniversitesi. Maslach, C., Schaufeli, W. B., & Leiter, M. P. (2001). Job burnout. Annual Review of Psychology, 52(1), 397-422.
  • May, R. W., Bauer, K. N., & Fincham, F. D. (2015). School burnout: Diminished academic and cognitive performance. Learning and Individual Differences, 42, 126-131. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2015.07.015
  • Meylan, N., Doudin, P. A., Curchod, D., & Stephan, P. (2011). School burnout in adolescents: Differences in background variables and exploration of school-related stress at the end of compulsory schooling. Ricerche di Psicologia, 4, 539-563.
  • Mostafa, A. A. (2018). Academic Procrastination, Self-Efficacy Beliefs, and Academic Achievement among Middle School First Year Students with Learning Disabilities. Psycho-Educational Sciences, 7(2), 87-93. https://www.journals.lapub.co.uk/index.php/perr/article/view/209
  • Ogbodo, R. O. (2010). Effective study habits in educational sector: Counselling Implications. Edo Journal of Counselling, 3(2), 230-242. https://doi.org/10.4314/ejc.v3i2.63610 Ormrod, J. E. (2013). Öğrenme psikolojisi (M. Baloğlu (Trans. Ed.) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Özdemir, Y. (2015). Ortaokul öğrencilerinde okul tükenmişliği: Ödev, okula bağlılık ve akademik motivasyonun rolü. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 27-35.
  • Raykov, T., & Marcoulides, G. A. (2006). On multilevel model reliability estimation from the perspective of structural equation modeling. Structural Equation Modeling, 13(1), 130-141.
  • Salmela-Aro, K., Kiuru, N., Leskinen, E., & Nurmi, J. E. (2009). School burnout inventory (SBI) reliability and validity. European Journal of Psychological Assessment, 25(1), 48-57. https://doi.org/10.1027/1015-5759.25.1.48
  • Salmela-Aro, K., Savolainen, H., & Holopainen, L. (2009). Depressive symptoms and school burnout during adolescence: Evidence from two cross-lagged longitudinal studies. Journal of Youth and Adolescence, 38(10), 1316-1327. https://doi.org/10.1007/s10964-008-9334-3
  • Salmela‐Aro, K., & Upadyaya, K. (2014). School burnout and engagement in the context of demands–resources model. British Journal of Educational Psychology, 84(1), 137-151. https://doi.org/10.1111/bjep.12018
  • Schaufeli, W. B., Martinez, I. M., Pinto, A. M., Salanova, M., & Bakker, A. B. (2002). Burnout and engagement in university students: A cross-national study. Journal of Cross-Cultural Psychology, 33(5), 464-481.
  • Subaşı, G. (2000). Verimli ders çalışma alışkanlıkları eğitiminin akademik başarı, akademik benlik kavramı ve çalışma alışkanlıklarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 25(117), 50-56. Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston. MA: Pearson.
  • Tan, H. & Baloğlu, M. (2011). Psikolojik danışma ve rehberlik - teori ve uygulama. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Topkaya, N., Yaka, B., & Öğretmen, T. (2011). Öğrenme ve ders çalışma yaklaşımları envanteri’nin uyarlanması ve ilgili yapılarla ilişkisinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36(159), 192-204.
  • Ural, M. (2006) Ortaöğretim öğrencilerinin öğrenme ve ders çalışma stratejileri (Nevşehir ili örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi], İnönü Üniversitesi. Virtanen, T. E., Kiuru, N., Lerkkanen, M. K., Poikkeus, A. M., & Kuorelahti, M. (2016). Assessment of student engagement among junior high school students and associations with self-esteem, burnout, and academic achievement. Journal for Educational Research Online, 8(2), 136-157.
  • Vrugt, A., & Oort, F. J. (2008). Metacognition, achievement goals, study strategies and academic achievement: pathways to achievement. Metacognition and Learning, 3(2), 123-146. Walck-Shannon, E. M., Rowell, S. F., & Frey, R. F. (2021). To what extent do study habits relate to performance?. CBE—Life Sciences Education, 20(1),1-14. https://doi.org/10.1187/cbe.20-05-0091 Walburg, V. (2014). Burnout among high school students: A literature review. Children and Youth Services Review, 42, 28-33.
  • Weinstein, C. E., Palmer, D., & Schulte, A. C. (1987). Learning and study strategies inventory (LASSI). Clearwater, FL: H & H Publishing. Xu, J., & Yuan, R. (2003). Doing homework: Listening to students,'parents,'and teachers' voices in one urban middle school community. School Community Journal, 13(2), 25. Yeşilyaprak, B. (2016). Eğitimde rehberlik hizmetleri: Gelişimsel bir yaklaşım. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yenilmez, K., & Özbey, N. (2007). İlköğretim öğrencilerinin ders çalışma alışkanlıklarının bazı değişkenler açısından İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 1-15.
  • Yılmaz, M. B., & Orhan, F. (2011). Ders çalışma yaklaşımı ölçeği’nin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim, 36(159),69-83.
  • Zhang, Y., Gan, Y., & Cham, H. (2007). Perfectionism, academic burnout and engagement among Chinese college students: A structural equation modeling analysis. Personality and İndividual Differences, 43(6), 1529-1540.
Year 2022, Volume: 9 Issue: 1, 27 - 48, 30.06.2022

Abstract

References

  • Altınsoy, F., & Eryılmaz, A. (2017). School Belonging in Adolescence: Relationships with Life Goals and Attachment Patterns. International Online Journal of Educational Sciences, 9(4), 1038-1051.
  • Altınsoy, F., & Özyer, K. K. (2018). Liseli ergenlerde okula aidiyet duygusu: Umutsuzluk ve yalnızlık ile ilişkileri. Elementary Education Online, 17(3), 1751-1764. https://doi.org/doi 10.17051/ilkonline.2018.466429
  • Aypay, A. (2011). İlköğretim II. kademe öğrencileri için okul tükenmişliği ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 511-527.
  • Aypay, A. (2012). Ortaöğretim öğrencileri için okul tükenilmişlik ölçeği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(2), 773-787.
  • Aypay, A., & Eryılmaz, A. (2011). Lise öğrencilerinin derse katılmaya motive olmaları ile okul tükenmişliği arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(21), 26-44.
  • Balkis, M. (2013). The Relationship between Academic Procrastination and Students' Burnout. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1),68-78.
  • Bask, M., & Salmela-Aro, K. (2012). Burned out to drop out: Exploring the relationship between school burnout and school dropout. European Journal of Psychology of Education, 28(2), 511-528. https://doi.org/10.1007/s10212-012-0126-5
  • Bay, E, Tuğluk, M, Gençdoğan, B . (2004). Üniversite öğrencilerinin ders çalışma becerilerinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (2) , 223-234.
  • Baynazoğlu, L. (2019). Sınıf öğretmenlerinin ev ödevleri hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Millî Eğitim, 48 (221), 51-71.
  • Bilasa, P. (2016). Ortaöğretim öğrencilerinin öğrenme ve ders çalışma stratejilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Ankara Hacı Ömer Tarman Anadolu Lisesi Örneği). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 79-122.
  • Bilge, F., Tuzgol Dost, M., & Cetin, B. (2014). Factors affecting burnout and school engagement among high school students: study habits, self-efficacy beliefs, and academic success. educational sciences: Theory and Practice, 14(5), 1721-1727. https://doi.org/10.12738/estp.2014.5.1727
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (Genişletilmiş 19. baskı). Pegem Akademi.
  • Ch, A. H. (2006). Effect of guidance services on study attitudes, study habits and academic achievement of secondary school students. Bulletin of Education & Research, 28(1), 35-45. Credé, M., & Kuncel, N. R. (2008). Study habits, skills, and attitudes: The third pillar supporting collegiate academic performance. Perspectives on Psychological Science, 3(6), 425-453. https://doi.org/10.1111/j.1745-6924.2008.00089.x
  • Creswell, J. W. (2013). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (S.B. Demir (Trans. Ed.) Ankara: Eğiten Kitap.
  • Cooper, H., Steenbergen-Hu, S., & Dent, A. (2012). Homework. In K. R. Harris, S. Graham, T. Urdan, A. G. Bus, S. Major, & H. L. Swanson (Eds.), APA educational psychology handbook, Vol 3: Application to learning and teaching (pp. 475-495). Washington, DC, US: American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/13275-019 Cooper, H. (1994). Homework research and policy: A review of the literature. Research/Practice, 2(2), 1-10.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Demirezen, S., & Akhan, N. E. (2013). İlköğretim öğrencilerinin ders çalışma üzerine algıları. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 5(8), 169 - 183.
  • DeVellis, R. F. (2016). Scale development: Theory and applications (Vol. 26). Sage.
  • Davidovitch, N., & Yavich, R. (2017). Views of students, parents, and teachers on homework in elementary school. International Education Studies, 10(10), 90-108. Eryılmaz, A. & Altınsoy, F. (2018a). The motivational aspect of the sense of belonging to school in high school students: motive to study the lesson, GlobETS: An Internatıonal Conference on Educatıon, Technology and Scıence, Belgrade, Serbia.
  • Eryılmaz, A. & Altınsoy, F. (2018b). The relation between life satisfaction and the belonging to the school in high school students, GlobETS: An Internatıonal Conference on Educatıon, Technology and Scıence, Belgrade, Serbia.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. McGraw-Hill Humanities.
  • Günaydın, F. (2011). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin öğrenme stilleri ile ders çalışma alışkanlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Güvenç, H. (2010). Ders çalışma özyeterlik algısı ölçeği’nin geliştirme. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 59-69.
  • Jöreskog, K. G., & Sörbom, D. (1996). LISREL 8: User's reference guide. Scientific Software International.
  • Kaya, M. (2001). Lise 1. sınıf öğrencilerine verimli ders çalışma alışkanlıkları kazandırmada grup rehberliğinin etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi], İnönü Üniversitesi. Maslach, C., Schaufeli, W. B., & Leiter, M. P. (2001). Job burnout. Annual Review of Psychology, 52(1), 397-422.
  • May, R. W., Bauer, K. N., & Fincham, F. D. (2015). School burnout: Diminished academic and cognitive performance. Learning and Individual Differences, 42, 126-131. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2015.07.015
  • Meylan, N., Doudin, P. A., Curchod, D., & Stephan, P. (2011). School burnout in adolescents: Differences in background variables and exploration of school-related stress at the end of compulsory schooling. Ricerche di Psicologia, 4, 539-563.
  • Mostafa, A. A. (2018). Academic Procrastination, Self-Efficacy Beliefs, and Academic Achievement among Middle School First Year Students with Learning Disabilities. Psycho-Educational Sciences, 7(2), 87-93. https://www.journals.lapub.co.uk/index.php/perr/article/view/209
  • Ogbodo, R. O. (2010). Effective study habits in educational sector: Counselling Implications. Edo Journal of Counselling, 3(2), 230-242. https://doi.org/10.4314/ejc.v3i2.63610 Ormrod, J. E. (2013). Öğrenme psikolojisi (M. Baloğlu (Trans. Ed.) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Özdemir, Y. (2015). Ortaokul öğrencilerinde okul tükenmişliği: Ödev, okula bağlılık ve akademik motivasyonun rolü. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 27-35.
  • Raykov, T., & Marcoulides, G. A. (2006). On multilevel model reliability estimation from the perspective of structural equation modeling. Structural Equation Modeling, 13(1), 130-141.
  • Salmela-Aro, K., Kiuru, N., Leskinen, E., & Nurmi, J. E. (2009). School burnout inventory (SBI) reliability and validity. European Journal of Psychological Assessment, 25(1), 48-57. https://doi.org/10.1027/1015-5759.25.1.48
  • Salmela-Aro, K., Savolainen, H., & Holopainen, L. (2009). Depressive symptoms and school burnout during adolescence: Evidence from two cross-lagged longitudinal studies. Journal of Youth and Adolescence, 38(10), 1316-1327. https://doi.org/10.1007/s10964-008-9334-3
  • Salmela‐Aro, K., & Upadyaya, K. (2014). School burnout and engagement in the context of demands–resources model. British Journal of Educational Psychology, 84(1), 137-151. https://doi.org/10.1111/bjep.12018
  • Schaufeli, W. B., Martinez, I. M., Pinto, A. M., Salanova, M., & Bakker, A. B. (2002). Burnout and engagement in university students: A cross-national study. Journal of Cross-Cultural Psychology, 33(5), 464-481.
  • Subaşı, G. (2000). Verimli ders çalışma alışkanlıkları eğitiminin akademik başarı, akademik benlik kavramı ve çalışma alışkanlıklarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 25(117), 50-56. Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston. MA: Pearson.
  • Tan, H. & Baloğlu, M. (2011). Psikolojik danışma ve rehberlik - teori ve uygulama. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Topkaya, N., Yaka, B., & Öğretmen, T. (2011). Öğrenme ve ders çalışma yaklaşımları envanteri’nin uyarlanması ve ilgili yapılarla ilişkisinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36(159), 192-204.
  • Ural, M. (2006) Ortaöğretim öğrencilerinin öğrenme ve ders çalışma stratejileri (Nevşehir ili örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi], İnönü Üniversitesi. Virtanen, T. E., Kiuru, N., Lerkkanen, M. K., Poikkeus, A. M., & Kuorelahti, M. (2016). Assessment of student engagement among junior high school students and associations with self-esteem, burnout, and academic achievement. Journal for Educational Research Online, 8(2), 136-157.
  • Vrugt, A., & Oort, F. J. (2008). Metacognition, achievement goals, study strategies and academic achievement: pathways to achievement. Metacognition and Learning, 3(2), 123-146. Walck-Shannon, E. M., Rowell, S. F., & Frey, R. F. (2021). To what extent do study habits relate to performance?. CBE—Life Sciences Education, 20(1),1-14. https://doi.org/10.1187/cbe.20-05-0091 Walburg, V. (2014). Burnout among high school students: A literature review. Children and Youth Services Review, 42, 28-33.
  • Weinstein, C. E., Palmer, D., & Schulte, A. C. (1987). Learning and study strategies inventory (LASSI). Clearwater, FL: H & H Publishing. Xu, J., & Yuan, R. (2003). Doing homework: Listening to students,'parents,'and teachers' voices in one urban middle school community. School Community Journal, 13(2), 25. Yeşilyaprak, B. (2016). Eğitimde rehberlik hizmetleri: Gelişimsel bir yaklaşım. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yenilmez, K., & Özbey, N. (2007). İlköğretim öğrencilerinin ders çalışma alışkanlıklarının bazı değişkenler açısından İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 1-15.
  • Yılmaz, M. B., & Orhan, F. (2011). Ders çalışma yaklaşımı ölçeği’nin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim, 36(159),69-83.
  • Zhang, Y., Gan, Y., & Cham, H. (2007). Perfectionism, academic burnout and engagement among Chinese college students: A structural equation modeling analysis. Personality and İndividual Differences, 43(6), 1529-1540.
There are 44 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Article
Authors

Ayse Aypay 0000-0001-5292-4270

Fatma Altınsoy 0000-0003-4910-2510

Publication Date June 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Aypay, A., & Altınsoy, F. (2022). High School Students’ Effectıve Study Attıtude and School Burnout: A Scale Development Study. Osmangazi Journal of Educational Research, 9(1), 27-48.