Awareness of Pre-Service Teacher on Digital Eye – Strain
Year 2022,
Volume: 9 Issue: 1, 71 - 88, 30.06.2022
Nida Bayındır
,
Nejla Gültepe
Abstract
Eye defects are the most common health problems for school-age children. Eye defects affect not only the health but also the academic success of the student. Spending too much time with tablets and computers is leading to a deterioration in vision. It seems possible to take prevention with early diagnosis of the symptoms of eye problems. Pre-service teachers might be aware of the symptoms of eye problems and take the necessary precautions with early diagnosis. The purpose of this study is to investigate the awareness of pre-service teachers about digital eye-strain symptoms. Participants are twelve pre-service teachers studying at ESOGU Education Faculty in the fall semester of the 2020-2021 academic year. Phenomenological design was used in the study. According to the results of the study the pre-service teachers stated the general eye defect symptoms, listed the possible negative effects of these defects on students’ academic life, and described what teachers should do in such cases. The pre-service teachers couldn’t distinguish between digital eye-strain and general eye defects. It is suggested to provide pre-service and in-service training opportunities for pre-service teachers and teachers about digital eye-strain.
References
- Agarwal, S., Goel, D. & Sharma, A. (2013). Evaluation of the factors which contribute to the ocular complaints in computer users. Journal of Clinical and Diagnostic Research: JCDR, 7(2), 331–335. https://doi.org/10.7860/JCDR/2013/5150.2760.
- Akbulut, Y. (2013). Çocuk ve ergenlerde bilgisayar ve internet kullanımının gelişimsel sonuçları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 53-68.
- Aydın, N., İrgil, E., Akış, N. & Pala, K. (2002). Nilüfer Halk Sağlığı Eğitim Araştırma Bölgesi’nde dört ilköğretim okulundaki öğrencilerin sağlık durumlarının değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 30(1), 1-6.
- Azizoğlu S., Crewther S. G., Şerefhan, F., Barutchu A., Göker, S. & Junghans B. M. (2017). Evidence for the need for vision screening of school children in Turkey. BMC Ophthalmol, 17, 230-244. doi:10.1186/s12886-017-0618-9.
- Bostancı, B. (2016). Dijital göz yorgunluğu sendromu ve kuru göz. MN Oftalmoloji Kuru Göz Özel Sayısı, 23, 96-99.
- Breen, R., Pyper, S., Rusk, Y. & Dockrell, S. (2007). An investigation of children's posture and discomfort during computer use. Ergonomics, 50, 1582–1592. doi: 10.1080/00140130701584944.
- Ceylan, S., S. & Turan, T. (2009). Bir ilköğretim okulunda okul sağlığı hemşireliği uygulama sonuçlarının değerlendirilmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4(12), 35-49.
- Durmuş, M., Mensiz, E., Öztürk, M., Çakmak, A., Kuşçu, V. A., Üzüm, A. & Gökuç, R. (2000). Isparta Gülistan İlköğretim Okulu göz taraması. Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 7(2), 65-68.
- Gelişli, Y. (2015). Uzaktan eğitimde öğretmen yetiştirme uygulamaları: Tarihçe ve gelişim, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(3), 313-321.
- Gentile D. (2009). Pathological video-game use among youth ages 8 to 18: a national study. Psychol Sci., 20(5), 594–602. doi: 10.1111/j.1467-9280.2009.02340.x.
- Gilbert, C. & Foster, A. (2001). Childhood blindness in the context of VISION 2020. Bulletin of the World Health Organization, 79(3), 227-232. https://apps.who.int/iris/handle/10665/268287.
- Gökel, Ö. (2020). Teknoloji bağımlılığının çeşitli yaş gruplarındaki çocuklara etkileri hakkındaki ebeveyn görüşleri. Kıbrıs Türk Psikiyatri Ve Psikoloji Dergisi, 2(1): 41-47.
- Gümüş, K., Arda, H., Öner, Ö. A., Karaküçük, S. & Mirza, E. (2009). Bilgisayar kullanımının kuru göz parametreleri üzerine olan etkisinin değerlendirilmesi, T.Oft.Gaz. 39, 244-249.
- Ichhpujani, P., Singh, R. B., Foulsham, W., Amtoj, S. & Lamba, S. (2019). Visual implications of digital device usage in school children: a cross-sectional study. BMC ophthalmology, 19(76). https://doi.org/10.1186/s12886-019-1082-5. https://bmcophthalmol.biomedcentral.com/track/pdf/10.1186/s12886-019-1082-5.pdf.
- Işıklı, B., Kalyoncu, C., Metintaş, S. & Aslantaş, D. (1997). 6-17 yaş okul çocuklarında kırma kusuru ve renk körlüğü. Sted, 16(7), 95- 100.
- Kalyoncu, C., Metintaş, S., Balız, S. & Arıkan, İ. (2011). Eğitim araştırma bölgesinde ilköğretim öğrencilerinde sağlık düzeyleri ve okul tarama muayeneleri sonuçlarının değerlendirilmesi. TAF Prev Med Bul, l10(5), 511-518.
- Kaya, H. (2020). Investigation of the effect of on-line education on eye health in Covid-19 pandemic. International Journal of Assessment Tools in Education (IJATE). 7(3), 488-496. https://doi.org/10.21449/ijate.788078.
- Kızılaslan, A. & Sözbilir, M. (2018). Görme yetersizliği olan öğrencilerin bilişsel becerileri ve psikolojik deneyimleri üzerine bir derleme. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31, 29-43. DOI:10.30794/pausbed.414613.
- Kırağ, N. & Temel, B., A. (2016). İlkokul çağı çocuklarda görme taraması ile göz sağlığı sorunlarının belirlenmesi, F.N. Hemşirelik Dergisi, 24(1), 10-15. DOI:10.17672/fnhd.04425.
- Koçak, Ö., Yıldırım, Ö., Kurşun, E., & Yıldırım, G. (2016). Investigating the status of tablet computers and e-books use of open education faculty students: A case study. International Journal Of Distance Education Technologies (IJDET), 14(2), 49-63. DOI:10.4018/IJDET.2016040104.
- Koçoğlu, E., Kalın, U. Ö., Tekdal, D. & Yiğen, V. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde Türkiye’deki eğitime bakış. Social Sciences Studies Journal, 6(65), 2956-2966. DOI:10.26449/sssj.2448.
- Long, J., Cheung, R., Duong, S., Paynter, R. & Asper, L. (2017). Viewing distance and eyestrain symptoms with prolonged viewing of smartphones. Clin Exp Optom. 100(2), pp.133–137. DOI:10.1111/cxo.12453.
- Madhan M. R. R.(2009). Computer vision syndrome. Nurs J India,100 (10), s: 236–237. Are Electronic Devices Affecting My Vision? - Your Sight Matters, https://yoursightmatters.com/are-electronic-devices-affecting-my-vision/.
- MEB (2020). https://Www.Meb.Gov.Tr/Eba-Kullanici-Sayisiyla-Kuresel-Rekora-Gidiyor/Haber/20673/Tr.
Morgan I. & Rose K. (2005). How genetic is school Myopia? Prog Retin Eye Res., 24, pp.1–38. DOI:10.1016/j.preteyeres.2004.06.004.
- Mustafaoğlu, R., Zirek, E., Yasacı, Z. & Razak Özdinçler, A., (2018). Dijital teknoloji kullanımının çocukların gelişimi ve sağlığı üzerine olumsuz etkileri. Addicta: The Turkish Journal on Addiction, 5, 227–247.
- Oğuzhanoğlu, N., Özden, S., Özdemir, T. & Namlı, M. (1996). Şaşılıkta psikolojik belirtiler. Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 31, 166-172.
- Ostrovsky A., Ribak J., Pereg, A. & Gaton, D. (2012). Effects of job-related stress and burnout on asthenopia among high-tech workers. Ergonomics, 55, 854-862. DOI:10.1080/00140139.2012.681808.
- Özdinçler, R. A., Rezai, A. D., Abanoz, Ş. E., Atay, C., Keleş, A. Y., Tarhan, Ö. & Köroğlu, F. (2019). Okul çağındaki çocuklarda teknoloji bağımlılığının postür ve vücut farkındalığı üzerine etkisi Bağımlılık Dergisi, 20(4), pp.185-196.
- Özgöl, M., Sarıkaya, İ. & Öztürk, M. (2017). Örgün eğitimde uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin öğrenci ve öğretim elemanı değerlendirmeleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7(2), 294-304.
- Rempel D, Willms K, Anshel J, Jaschinski W. & Sheedy J. (2007). The effects of visual display distance on& eye accommodation, head posture, and vision and neck symptoms. Hum Factors, 49(5), pp.830–838. https://doi.org/10.1518/001872007X230208.
- Sheppard, A., L. & Wolffsohn, J., S. (2018). Digital eye strain: prevalence, measurement and amelioration. BMJ Open Ophthalmol. 2018; 3(1), [e000146]. doi:10.1136/bmjophth-2018-000146.
- Sirer, E. (2020). Eğitimin ekran üzerinden teknolojik dönüşümünde pandemi dönemi’ nin etkisi. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(29), 1987-2018. https://doi.org/10.26466/opus.777215.
- Tezcan, S. & Aslan, D. (2000). Ankara’nın bazı ilköğretim okullarında 1991-1999 yılları arasında kırma kusurları ve diğer göz patolojilerinin prevelans çalışmaları ile ilgili bir derleme. Turgut Özal Tıp Merkezi Dergisi, 7(3): 194-200.
- Tuncer, M. & Taşpınar, M. (2008). Sanal ortamda eğitim ve öğretimin geleceği ve olası sorunlar. Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 125-144.
- Ulusoy, A. & Bostancı, M. (2014). Çocuklarda medya kullanımı ve ebeveyn rolü. International Journal of Social Science, 28, 559-572. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS2233.
- Xu, Y., Deng, G., Wang, W., Xiong, S. & Xu, X. (2019). Correlation between handheld digital device use and asthenopia in Chinese college students: a Shanghai study. Acta Ophthalmologica, 97(3), 442–447. https://doi.org/10.1111/aos.13885.
- Yamamoto, G., T. & Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-34.
- Yaramış, N. & Karataş, N. (2005). Nevşehir il merkezinde ilköğretim çağındaki çocuklarda göz hastalıklarının tespit edilmesinde hemşirenin rolü. Sağlık Bilimleri Dergisi, Hemşirelik Özel Sayısı, 45-53.
- Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, Volume: 23, 112.
- Yıldırım, M. (2017). “Gözde ilk teşhisi öğretmen yapmalı”. http://www.ilkhaber-gazetesi.com/roportaj/gozde-ilk-teshisi-ogretmen-yapmali-h28950.html.
- Yıldırım, B., Adana, F., Kırağ, N., Yeşilfidan, D. & Kaplan, O. (2018). Aydın ili bir merkez ilkokulda göz tarama sonuçları, İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hastalıkları Dergisi, 8(2):132-138. doi:10.5222/buchd.2018.132.
- Zehir, H., Zehir, K., Ağgül-Yalçın, F. & Yalçın, M. (2019). Okul öncesi dönemde çocukların teknolojik araç kullanımı ve ailelerin bu araçların kullanımını sınırlandırmada kullandığı stratejiler. Current Research in Education. 5(2), 88-103.
Year 2022,
Volume: 9 Issue: 1, 71 - 88, 30.06.2022
Nida Bayındır
,
Nejla Gültepe
References
- Agarwal, S., Goel, D. & Sharma, A. (2013). Evaluation of the factors which contribute to the ocular complaints in computer users. Journal of Clinical and Diagnostic Research: JCDR, 7(2), 331–335. https://doi.org/10.7860/JCDR/2013/5150.2760.
- Akbulut, Y. (2013). Çocuk ve ergenlerde bilgisayar ve internet kullanımının gelişimsel sonuçları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 53-68.
- Aydın, N., İrgil, E., Akış, N. & Pala, K. (2002). Nilüfer Halk Sağlığı Eğitim Araştırma Bölgesi’nde dört ilköğretim okulundaki öğrencilerin sağlık durumlarının değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 30(1), 1-6.
- Azizoğlu S., Crewther S. G., Şerefhan, F., Barutchu A., Göker, S. & Junghans B. M. (2017). Evidence for the need for vision screening of school children in Turkey. BMC Ophthalmol, 17, 230-244. doi:10.1186/s12886-017-0618-9.
- Bostancı, B. (2016). Dijital göz yorgunluğu sendromu ve kuru göz. MN Oftalmoloji Kuru Göz Özel Sayısı, 23, 96-99.
- Breen, R., Pyper, S., Rusk, Y. & Dockrell, S. (2007). An investigation of children's posture and discomfort during computer use. Ergonomics, 50, 1582–1592. doi: 10.1080/00140130701584944.
- Ceylan, S., S. & Turan, T. (2009). Bir ilköğretim okulunda okul sağlığı hemşireliği uygulama sonuçlarının değerlendirilmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4(12), 35-49.
- Durmuş, M., Mensiz, E., Öztürk, M., Çakmak, A., Kuşçu, V. A., Üzüm, A. & Gökuç, R. (2000). Isparta Gülistan İlköğretim Okulu göz taraması. Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 7(2), 65-68.
- Gelişli, Y. (2015). Uzaktan eğitimde öğretmen yetiştirme uygulamaları: Tarihçe ve gelişim, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(3), 313-321.
- Gentile D. (2009). Pathological video-game use among youth ages 8 to 18: a national study. Psychol Sci., 20(5), 594–602. doi: 10.1111/j.1467-9280.2009.02340.x.
- Gilbert, C. & Foster, A. (2001). Childhood blindness in the context of VISION 2020. Bulletin of the World Health Organization, 79(3), 227-232. https://apps.who.int/iris/handle/10665/268287.
- Gökel, Ö. (2020). Teknoloji bağımlılığının çeşitli yaş gruplarındaki çocuklara etkileri hakkındaki ebeveyn görüşleri. Kıbrıs Türk Psikiyatri Ve Psikoloji Dergisi, 2(1): 41-47.
- Gümüş, K., Arda, H., Öner, Ö. A., Karaküçük, S. & Mirza, E. (2009). Bilgisayar kullanımının kuru göz parametreleri üzerine olan etkisinin değerlendirilmesi, T.Oft.Gaz. 39, 244-249.
- Ichhpujani, P., Singh, R. B., Foulsham, W., Amtoj, S. & Lamba, S. (2019). Visual implications of digital device usage in school children: a cross-sectional study. BMC ophthalmology, 19(76). https://doi.org/10.1186/s12886-019-1082-5. https://bmcophthalmol.biomedcentral.com/track/pdf/10.1186/s12886-019-1082-5.pdf.
- Işıklı, B., Kalyoncu, C., Metintaş, S. & Aslantaş, D. (1997). 6-17 yaş okul çocuklarında kırma kusuru ve renk körlüğü. Sted, 16(7), 95- 100.
- Kalyoncu, C., Metintaş, S., Balız, S. & Arıkan, İ. (2011). Eğitim araştırma bölgesinde ilköğretim öğrencilerinde sağlık düzeyleri ve okul tarama muayeneleri sonuçlarının değerlendirilmesi. TAF Prev Med Bul, l10(5), 511-518.
- Kaya, H. (2020). Investigation of the effect of on-line education on eye health in Covid-19 pandemic. International Journal of Assessment Tools in Education (IJATE). 7(3), 488-496. https://doi.org/10.21449/ijate.788078.
- Kızılaslan, A. & Sözbilir, M. (2018). Görme yetersizliği olan öğrencilerin bilişsel becerileri ve psikolojik deneyimleri üzerine bir derleme. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31, 29-43. DOI:10.30794/pausbed.414613.
- Kırağ, N. & Temel, B., A. (2016). İlkokul çağı çocuklarda görme taraması ile göz sağlığı sorunlarının belirlenmesi, F.N. Hemşirelik Dergisi, 24(1), 10-15. DOI:10.17672/fnhd.04425.
- Koçak, Ö., Yıldırım, Ö., Kurşun, E., & Yıldırım, G. (2016). Investigating the status of tablet computers and e-books use of open education faculty students: A case study. International Journal Of Distance Education Technologies (IJDET), 14(2), 49-63. DOI:10.4018/IJDET.2016040104.
- Koçoğlu, E., Kalın, U. Ö., Tekdal, D. & Yiğen, V. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde Türkiye’deki eğitime bakış. Social Sciences Studies Journal, 6(65), 2956-2966. DOI:10.26449/sssj.2448.
- Long, J., Cheung, R., Duong, S., Paynter, R. & Asper, L. (2017). Viewing distance and eyestrain symptoms with prolonged viewing of smartphones. Clin Exp Optom. 100(2), pp.133–137. DOI:10.1111/cxo.12453.
- Madhan M. R. R.(2009). Computer vision syndrome. Nurs J India,100 (10), s: 236–237. Are Electronic Devices Affecting My Vision? - Your Sight Matters, https://yoursightmatters.com/are-electronic-devices-affecting-my-vision/.
- MEB (2020). https://Www.Meb.Gov.Tr/Eba-Kullanici-Sayisiyla-Kuresel-Rekora-Gidiyor/Haber/20673/Tr.
Morgan I. & Rose K. (2005). How genetic is school Myopia? Prog Retin Eye Res., 24, pp.1–38. DOI:10.1016/j.preteyeres.2004.06.004.
- Mustafaoğlu, R., Zirek, E., Yasacı, Z. & Razak Özdinçler, A., (2018). Dijital teknoloji kullanımının çocukların gelişimi ve sağlığı üzerine olumsuz etkileri. Addicta: The Turkish Journal on Addiction, 5, 227–247.
- Oğuzhanoğlu, N., Özden, S., Özdemir, T. & Namlı, M. (1996). Şaşılıkta psikolojik belirtiler. Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 31, 166-172.
- Ostrovsky A., Ribak J., Pereg, A. & Gaton, D. (2012). Effects of job-related stress and burnout on asthenopia among high-tech workers. Ergonomics, 55, 854-862. DOI:10.1080/00140139.2012.681808.
- Özdinçler, R. A., Rezai, A. D., Abanoz, Ş. E., Atay, C., Keleş, A. Y., Tarhan, Ö. & Köroğlu, F. (2019). Okul çağındaki çocuklarda teknoloji bağımlılığının postür ve vücut farkındalığı üzerine etkisi Bağımlılık Dergisi, 20(4), pp.185-196.
- Özgöl, M., Sarıkaya, İ. & Öztürk, M. (2017). Örgün eğitimde uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin öğrenci ve öğretim elemanı değerlendirmeleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7(2), 294-304.
- Rempel D, Willms K, Anshel J, Jaschinski W. & Sheedy J. (2007). The effects of visual display distance on& eye accommodation, head posture, and vision and neck symptoms. Hum Factors, 49(5), pp.830–838. https://doi.org/10.1518/001872007X230208.
- Sheppard, A., L. & Wolffsohn, J., S. (2018). Digital eye strain: prevalence, measurement and amelioration. BMJ Open Ophthalmol. 2018; 3(1), [e000146]. doi:10.1136/bmjophth-2018-000146.
- Sirer, E. (2020). Eğitimin ekran üzerinden teknolojik dönüşümünde pandemi dönemi’ nin etkisi. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(29), 1987-2018. https://doi.org/10.26466/opus.777215.
- Tezcan, S. & Aslan, D. (2000). Ankara’nın bazı ilköğretim okullarında 1991-1999 yılları arasında kırma kusurları ve diğer göz patolojilerinin prevelans çalışmaları ile ilgili bir derleme. Turgut Özal Tıp Merkezi Dergisi, 7(3): 194-200.
- Tuncer, M. & Taşpınar, M. (2008). Sanal ortamda eğitim ve öğretimin geleceği ve olası sorunlar. Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 125-144.
- Ulusoy, A. & Bostancı, M. (2014). Çocuklarda medya kullanımı ve ebeveyn rolü. International Journal of Social Science, 28, 559-572. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS2233.
- Xu, Y., Deng, G., Wang, W., Xiong, S. & Xu, X. (2019). Correlation between handheld digital device use and asthenopia in Chinese college students: a Shanghai study. Acta Ophthalmologica, 97(3), 442–447. https://doi.org/10.1111/aos.13885.
- Yamamoto, G., T. & Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-34.
- Yaramış, N. & Karataş, N. (2005). Nevşehir il merkezinde ilköğretim çağındaki çocuklarda göz hastalıklarının tespit edilmesinde hemşirenin rolü. Sağlık Bilimleri Dergisi, Hemşirelik Özel Sayısı, 45-53.
- Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, Volume: 23, 112.
- Yıldırım, M. (2017). “Gözde ilk teşhisi öğretmen yapmalı”. http://www.ilkhaber-gazetesi.com/roportaj/gozde-ilk-teshisi-ogretmen-yapmali-h28950.html.
- Yıldırım, B., Adana, F., Kırağ, N., Yeşilfidan, D. & Kaplan, O. (2018). Aydın ili bir merkez ilkokulda göz tarama sonuçları, İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hastalıkları Dergisi, 8(2):132-138. doi:10.5222/buchd.2018.132.
- Zehir, H., Zehir, K., Ağgül-Yalçın, F. & Yalçın, M. (2019). Okul öncesi dönemde çocukların teknolojik araç kullanımı ve ailelerin bu araçların kullanımını sınırlandırmada kullandığı stratejiler. Current Research in Education. 5(2), 88-103.