Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 2, 178 - 200, 25.12.2022

Öz

Kaynakça

  • Alaz, S., & Yarar, S. (2009, May 1-3). Ölçme-Değerlendirme Sürecinde Sınıf Öğretmenlerinin Tercihleri ve Sebepleri. The first intenational congress educational research. Çanakkale, Turkey. http://www.eab.org.tr/eab/oc/egtconf/pdfkitap/indexb.php?link=2.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Başol, G. (2019). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Baştürk, S., & Dönmez, G. (2011, Ağustos). Matematik Öğretmen adaylarının pedagojik alan bilgilerinin ölçme ve değerlendirme bilgisi bileşeni bağlamında incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 17-37.
  • Bahar, M., Nartgün, Z., Durmuş, S., & Bıçak, B. (2015). Geleneksel-Tamamlayıcı Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri Öğretmen El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Baki, A., & Birgin, O. (2004, Temmuz). Alternatif Değerlendirme aracı olarak bilgisayar destekli bireysel gelişim dosyası uygulamasından yansımalar: bir özel durum çalışması. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(3), 79-99.
  • Baki, M., Çelik, D., Güler, M., & Sönmez, N. (2018). Matematik Öğretmeni Adaylarının Öğrenciyi Tanıma Bilgilerinin İncelenmesi: Bir Ders Analizi Çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 143-152.
  • Birgin, O. (2008, Kış). Alternatif bir değerlendirme yöntemi olarak portfolyo değerlendirme uygulamasına ilişkin öğrenci görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 1-24. Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2021). Eğitimde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çakan, M. (2004). Öğretmenlerin ölçme-değerlendirme uygulamaları ve yeterlik düzeyleri: ilk ve ortaöğretim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 99-114.
  • Çakmak Gürel, Z. (2018). Matematik Öğretmen Adaylarının Matematiksel Modelleme Süreçlerinin Bilişsel Açıdan İncelenmesi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çelik, Z., & Arslan, Y. (2012). Aday Beden eğitimi öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme genel yeterlik algılarının belirlenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 14(2), 223-232.
  • Çepni, S., Baki, A., Demircioğlu, G., & Akyıldız, S. (2009). Ölçme ve Değrlendirme. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Ersoy, E. (2012). Probleme dayalı öğrenme sürecinde üst düzey bilişsel düşünme becerileri ve duyuşsal kazanımlardaki değişim. Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Güven Akdeniz, D. (2021, Eylül). Amaç, ölçüt ve puanlama: matematik öğretmen adayları tarafından oluşturulan dereceli puanlama anahtarlarının incelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 10(3), 974-997.
  • Gardner, J. (2012). Asessment and Learning: Introduction. In Asessment and Learning (pp. 1-8). Sage Publication Ltd.
  • Gezer, M. (2021). Örneklem Seçimi ve Örnekleme Yöntemleri. In B. Çetin, M. İlhan, & M. G. Şahin, Eğitimde Araştırma Yöntemleri Temel Kavramlar, İlkeler ve Süreçler (pp. 134-159). Ankara: Pegem Akademi.
  • Işık, E., & Semerci, Ç. (2019, Ekim). Eğitim alanı nitel araştırmalarında veri üçgenlemesi olarak odak grup görüşmesi, bireysel görüşme ve gözlem. Turkish Journal of Educational Studies, 6(3), 53-66.
  • Karakuş, F. (2010). Teachers’ views related to the alternative assessment methods in the program of secondary school education mathematics studies. The Journal of Turkish Educational Sciences, 8(2), 457-488.
  • Karamustafaoğlu, S., Çağlak, A., & Meşeci, B. (2012). Alternatif Ölçme değerlendirme araçlarına ilişkin sınıf öğretmenlerinin öz yeterlilikleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 167-179.
  • Kartal, Ş. (2021). Nitel Araştırmanın Desenlenmesi. In M. Çelebi, Nitel Araştırma Yöntemleri (pp. 212-237). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kilmen, S., Akın Kösterelioğlu, M., & Kösterelioğlu, İ. (2007). Öğretmen adaylarının ölçme değerlendirme araç ve yaklaşımlarına ilişkin yeterlik algıları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 129-140.
  • Koç, A., & Bulut, S. (2020). Fen Bilgisi öğretmen adaylarının ölçme değerlendirme okuryazarlık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3), 877-904.
  • Kuran, K., & Kanatlı, F. (2009). Alternatif Ölçme değerlendirme teknikleri konusunda sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 209-234.
  • MEB. (2017). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri. Retrieved from https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/11115355_YYRETMENLYK_MESLEYY_GENEL_YETERLYKLERY.pdf.
  • MEB. (2018). Matematik Dersi Öğretim Programı. Retrieved from http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201813017165445-MATEMATİK%20ÖĞRETİM%20PROGRAMI%202018v.pdf
  • NCTM. (2020, Aralık). Retrieved from www.nctm.org: https://www.nctm.org/Standards-and-Positions/Principles-and-Standards/
  • Özer, B., & Karaoğlu, A. (2017, Nisan). Fen ve teknoloji derslerinde kullanılan tamamlayıcı ölçme-değerlendime yöntemlerinin incelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(8), 129-141.
  • Sarıtaş, M. (2007). Okul Deneyimi i uygulamasının aday öğretmenlere sağladığı yararlar konusundaki görüşlerin değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XX(1), 121-143.
  • Semerci, Ç. (2015). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. In E. Karip, Ölçme ve Değerlendirme (pp. 1-15). Ankara: Pegem Akademi.
  • Suziki, K. (1998). Measuring "To Think Mathematically" Cognitive Characterization Of Achievement Levels In Performance-Based Assessment. Doctoral Thesis, University o f Illinois.
  • Şahin, M., Boztunç Öztürk, N., & Taşdelen Teker, G. (2015, Yaz). Öğretmen adaylarının başarılarının değerlendirilmesinde tercih ettikleri ölçme araçlarının belirlenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 6(1), 95-106.
  • Türnüklü, E. B. (2003). Türkiye ve İngiltere'deki matematik öğretmenlerinin değerlendirme biçimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(24), 108-118.
  • Uysal, R., & İncikabı, L. (2018). Son dönem matematik dersi öğretim programlarının genel amaçları üzerine bir araştırma. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(1), 223-247.
  • Uğurlu, R., & Akkoç, H. (2011, Temmuz). Matematik öğretmen adaylarının ölçme-değerlendirme bilgilerinin gelişiminin tamamlayıcı-şekillendirici ölçme-değerlendirme bağlamında incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2(30), 155-167.
  • Van De Walle, J. A., Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2016). İlkokul ve Ortaokul Matematiği Gelişimsel Yaklaşımla Öğretim. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • YÖK. (2018, Mayıs 30). Yeni Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. Retrieved from https://www.yok.gov.tr/kurumsal/idari-birimler/egitim-ogretim-dairesi/yeni-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari
  • YÖK. (2018, Mayıs 30). İlköğretim Matematik Öğretmenliği Lisans Programı. Retrieved from https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/ egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/ Ilkogretim_Matematik_Lisans_Programi.pdf

Views of Secondary School Mathematics Pre-Service Teachers about the Field of Assessment

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 2, 178 - 200, 25.12.2022

Öz

Assessment is one of the factors enabling education programs to reach their aims. Assessment knowledge and skills are among the professional competencies teachers should have. There are assessment courses in the programs of the education faculties aiming to train teachers equipped with professional skills. The aim of this study is to reveal about pre-service teachers having taken the assessment course the importance they attach to the field of assessment, the concepts, methods and techniques they find important in this field, their perceptions of self-efficacy, how they relate the mathematics course with assessment, and their observations on the practices made during their internship experience. Using the case study, a qualitative research method, semi-structured individual and focus group interviews were conducted with eight pre-service teachers. The data were analyzed using descriptive analysis method by dividing into codes and categories. In the light of the findings, it can be said most of the pre-service teachers consider the field of assessment important, but they do not feel sufficient in this field. It has been determined they have recalled generally traditional techniques of the assessment methods; moreover, it has also been determined they superficially touch on the basic concepts of assessment such as validity and reliability. Pre-service teachers have stated they mostly examined national and international exam questions in the lessons in the lessons they taught and studied on preparing such items. They have stated they mostly observed oral and multiple-choice assessment techniques during their internship experiences.

Kaynakça

  • Alaz, S., & Yarar, S. (2009, May 1-3). Ölçme-Değerlendirme Sürecinde Sınıf Öğretmenlerinin Tercihleri ve Sebepleri. The first intenational congress educational research. Çanakkale, Turkey. http://www.eab.org.tr/eab/oc/egtconf/pdfkitap/indexb.php?link=2.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Başol, G. (2019). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Baştürk, S., & Dönmez, G. (2011, Ağustos). Matematik Öğretmen adaylarının pedagojik alan bilgilerinin ölçme ve değerlendirme bilgisi bileşeni bağlamında incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 17-37.
  • Bahar, M., Nartgün, Z., Durmuş, S., & Bıçak, B. (2015). Geleneksel-Tamamlayıcı Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri Öğretmen El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Baki, A., & Birgin, O. (2004, Temmuz). Alternatif Değerlendirme aracı olarak bilgisayar destekli bireysel gelişim dosyası uygulamasından yansımalar: bir özel durum çalışması. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(3), 79-99.
  • Baki, M., Çelik, D., Güler, M., & Sönmez, N. (2018). Matematik Öğretmeni Adaylarının Öğrenciyi Tanıma Bilgilerinin İncelenmesi: Bir Ders Analizi Çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 143-152.
  • Birgin, O. (2008, Kış). Alternatif bir değerlendirme yöntemi olarak portfolyo değerlendirme uygulamasına ilişkin öğrenci görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 1-24. Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2021). Eğitimde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çakan, M. (2004). Öğretmenlerin ölçme-değerlendirme uygulamaları ve yeterlik düzeyleri: ilk ve ortaöğretim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 99-114.
  • Çakmak Gürel, Z. (2018). Matematik Öğretmen Adaylarının Matematiksel Modelleme Süreçlerinin Bilişsel Açıdan İncelenmesi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çelik, Z., & Arslan, Y. (2012). Aday Beden eğitimi öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme genel yeterlik algılarının belirlenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 14(2), 223-232.
  • Çepni, S., Baki, A., Demircioğlu, G., & Akyıldız, S. (2009). Ölçme ve Değrlendirme. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Ersoy, E. (2012). Probleme dayalı öğrenme sürecinde üst düzey bilişsel düşünme becerileri ve duyuşsal kazanımlardaki değişim. Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Güven Akdeniz, D. (2021, Eylül). Amaç, ölçüt ve puanlama: matematik öğretmen adayları tarafından oluşturulan dereceli puanlama anahtarlarının incelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 10(3), 974-997.
  • Gardner, J. (2012). Asessment and Learning: Introduction. In Asessment and Learning (pp. 1-8). Sage Publication Ltd.
  • Gezer, M. (2021). Örneklem Seçimi ve Örnekleme Yöntemleri. In B. Çetin, M. İlhan, & M. G. Şahin, Eğitimde Araştırma Yöntemleri Temel Kavramlar, İlkeler ve Süreçler (pp. 134-159). Ankara: Pegem Akademi.
  • Işık, E., & Semerci, Ç. (2019, Ekim). Eğitim alanı nitel araştırmalarında veri üçgenlemesi olarak odak grup görüşmesi, bireysel görüşme ve gözlem. Turkish Journal of Educational Studies, 6(3), 53-66.
  • Karakuş, F. (2010). Teachers’ views related to the alternative assessment methods in the program of secondary school education mathematics studies. The Journal of Turkish Educational Sciences, 8(2), 457-488.
  • Karamustafaoğlu, S., Çağlak, A., & Meşeci, B. (2012). Alternatif Ölçme değerlendirme araçlarına ilişkin sınıf öğretmenlerinin öz yeterlilikleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 167-179.
  • Kartal, Ş. (2021). Nitel Araştırmanın Desenlenmesi. In M. Çelebi, Nitel Araştırma Yöntemleri (pp. 212-237). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kilmen, S., Akın Kösterelioğlu, M., & Kösterelioğlu, İ. (2007). Öğretmen adaylarının ölçme değerlendirme araç ve yaklaşımlarına ilişkin yeterlik algıları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 129-140.
  • Koç, A., & Bulut, S. (2020). Fen Bilgisi öğretmen adaylarının ölçme değerlendirme okuryazarlık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3), 877-904.
  • Kuran, K., & Kanatlı, F. (2009). Alternatif Ölçme değerlendirme teknikleri konusunda sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 209-234.
  • MEB. (2017). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri. Retrieved from https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/11115355_YYRETMENLYK_MESLEYY_GENEL_YETERLYKLERY.pdf.
  • MEB. (2018). Matematik Dersi Öğretim Programı. Retrieved from http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201813017165445-MATEMATİK%20ÖĞRETİM%20PROGRAMI%202018v.pdf
  • NCTM. (2020, Aralık). Retrieved from www.nctm.org: https://www.nctm.org/Standards-and-Positions/Principles-and-Standards/
  • Özer, B., & Karaoğlu, A. (2017, Nisan). Fen ve teknoloji derslerinde kullanılan tamamlayıcı ölçme-değerlendime yöntemlerinin incelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(8), 129-141.
  • Sarıtaş, M. (2007). Okul Deneyimi i uygulamasının aday öğretmenlere sağladığı yararlar konusundaki görüşlerin değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XX(1), 121-143.
  • Semerci, Ç. (2015). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. In E. Karip, Ölçme ve Değerlendirme (pp. 1-15). Ankara: Pegem Akademi.
  • Suziki, K. (1998). Measuring "To Think Mathematically" Cognitive Characterization Of Achievement Levels In Performance-Based Assessment. Doctoral Thesis, University o f Illinois.
  • Şahin, M., Boztunç Öztürk, N., & Taşdelen Teker, G. (2015, Yaz). Öğretmen adaylarının başarılarının değerlendirilmesinde tercih ettikleri ölçme araçlarının belirlenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 6(1), 95-106.
  • Türnüklü, E. B. (2003). Türkiye ve İngiltere'deki matematik öğretmenlerinin değerlendirme biçimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(24), 108-118.
  • Uysal, R., & İncikabı, L. (2018). Son dönem matematik dersi öğretim programlarının genel amaçları üzerine bir araştırma. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(1), 223-247.
  • Uğurlu, R., & Akkoç, H. (2011, Temmuz). Matematik öğretmen adaylarının ölçme-değerlendirme bilgilerinin gelişiminin tamamlayıcı-şekillendirici ölçme-değerlendirme bağlamında incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2(30), 155-167.
  • Van De Walle, J. A., Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2016). İlkokul ve Ortaokul Matematiği Gelişimsel Yaklaşımla Öğretim. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • YÖK. (2018, Mayıs 30). Yeni Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. Retrieved from https://www.yok.gov.tr/kurumsal/idari-birimler/egitim-ogretim-dairesi/yeni-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari
  • YÖK. (2018, Mayıs 30). İlköğretim Matematik Öğretmenliği Lisans Programı. Retrieved from https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/ egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/ Ilkogretim_Matematik_Lisans_Programi.pdf
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülnur Özdil

Ahmet Kaçar 0000-0002-0072-2033

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özdil, G., & Kaçar, A. (2022). Views of Secondary School Mathematics Pre-Service Teachers about the Field of Assessment. Osmangazi Journal of Educational Research, 9(2), 178-200.