Sistematik Derlemeler ve Meta Analiz
BibTex RIS Kaynak Göster

Differentiated Instruction in the World and Türkiye through Studies

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 1, 156 - 184, 14.09.2024
https://doi.org/10.59409/ojer.1487015

Öz

With the emergence of individuals with different characteristics with the developing age and the shaping of needs in these directions, approaches in education and training processes are diversifying. One of these approaches is the differentiated instruction approach based on individual learning differences. In our study; to reveal the change process of differentiated instruction approach from past to present, studies published in English and Turkish languages were examined according to various variables and it was aimed to compare them according to foreign and domestic perspectives. The research data consisted of Turkish and English articles published on differentiated instruction approaches between 2006 and 2023. The data were obtained from reliable sources by searching the Google Scholar database for Turkish articles and the Web of Science database for English studies. Document analysis, one of the qualitative research designs, was preferred as the research design and the data were analyzed by descriptive analysis method. As a result of the research, it was observed that more teacher-oriented and process-planning studies were conducted in English, while more student-oriented process-planning was observed in Turkish studies. Based on these results, it is recommended that researchers conduct studies with groups such as parents and administrators to observe the effects of the process on different data groups.

Kaynakça

  • (The articles analyzed in the research are indicated with *)
  • Abbati, D. G. (2012). Differentiated instruction: Understanding the personal factors and organizational conditions that facilitate differentiated instruction in elementary mathematics classrooms. [Degree of Doctor of Education, California University].
  • *Akıllı, M., Keskin, H. K., & Ay, Ş. (2017). Farklılaştırılmış fen deneylerini değerlendirme sürecinin öğrencilerin fene karşı tutum ve motivasyonları üzerindeki etkisi. E-Kafkas Journal Of Educational Research, 4(1), 51-56.
  • Anderson, K. M. (2007). Tips for teaching: Differentiating instruction to include all students. Preventing School Failure, 51(3), 49-54.
  • *Avcı, Ö., Çelik, H., & Bayram, K. (2022). Farklılaştırılmış öğretim uygulamalarının ortaokul öğrencilerin elektrik ünitesindeki başarısı ve girişimcilik becerisi üzerinde etkisi. Fen Matematik Girişimcilik Ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 5(3), 278-297.
  • Baumgartner, T., Lipowski, M. B., & Rush, C. (2003). Increasing reading achievement of primary and middle school students through differentiated instruction. Erişim adresi: https://eric.ed.gov/?id=ED479203
  • Bekler, Ö., & Kozikoğlu, İ. (2022). Öğretimi farklılaştırmayı güçleştiren faktörlere ilişkin öğretmen algı envanteri: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(2), 1025-1052.
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40.
  • *Camcı Erdoğan, S. (2014). Üstün zekalı ve yetenekli öğrenciler için fen bilimleri eğitiminde farklılaştırmanın gerekliliği. Journal for The Education Of Gifted Young Scientists, 2(2), 1-10.
  • *Camcı Erdoğan, S., & Kahveci, N. G. (2015). Farklılaştırılmış fen ve teknoloji öğretiminin üstün zekalı ve yetenekli öğrencilerin tutumlarına etkisi. Hayef Journal of Education, 12(1), 191-207.
  • Chen, W. (2011). Differentıation in art education: Exploring two art teachers’ responsive pedagogy in an elementary school in Taıwan. [Degree of Doctor of Philosophy in Elementary Education, Illinois University].
  • *Çalgıcı, G., & Duru, M. K. (2023). Farklılaştırılmış öğretimin kütle ve ağırlık kavram yanılgılarının giderilmesine ve akademik başarıya etkisi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 57(57), 201-225.
  • Çam, Ş. S., & Acat, M. B. (2023). Öğretmenlerin farklılaştırılmış öğretim yaklaşımını uygulama ve buna ilişkin yetkinlik düzeyleri. Muş Alparslan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 96-120.
  • Civitillo, S., Denessen, E., & Molenaar, I. (2016). How to see the classroom through the eyes of a teacher: consistency between perceptions on diversity and differentiation practices. J. Res. Spec. Educ. Needs 16, 587–591. doi: 10.1111/1471-3802.12190
  • Demir, S. (2013). Farklılaştırılmış öğretim yöntemlerinin öğrencilerin akademik başarı, öğrenme yaklaşımları ve kalıcılık puanları üzerindeki etkisi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi].
  • *Demir, S., & Gürol, M. (2016). Farklılaştırılmış öğretim yöntemlerinin derin ve yüzeysel öğrenen öğrencilerin kalıcılık puanları üzerindeki etkisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(2), 187-206.
  • Deunk, M. I., Smale-Jacobse, A. E., de Boer, H., Doolaard, S., & Bosker, R. J. (2018). Effective differentiation practices: a systematic review and meta-analysis of studies on the cognitive effects of differentiation practices in primary education. Educ. Res. Rev. 24, 31–54. doi: 10.1016/j.edurev.2018.02.002
  • Etienne, J. S. (2011). A grounded theory approach to the use of differentiated instruction to improve students' outcomes in mathematics. [Degree of Doctor of Education, Walden University]
  • Forster, N. (1994). The analysis of company documentation. C. Cassell & G. Symon (Ed.) içinde, Qualitative methods in organizational research, a practical guide (s. 147-166). SAGE publication.
  • *Fricke, K. & Reinisch, B. (2023). Evaluation of nature of science representations in biology school textbooks based on a differentiated family resemblance approach. Sci & Educ 32, 1583–1611.
  • Gilbert, D. (2011). Effects of differentiated instruction on student achievement in reading [Doktora tezi]. Accessed through ProQuest Dissertations and Theses Database.
  • Gilbert, D. L. (2012). A teacher’s perception: Perception of the impact of differentiated instruction. [Degree of Doctor of Education, Jones International University].
  • *Graaf, A., Westbroek, H., & Janssen, F. (2019). A practical approach to differentiated instruction: how biology teachers redesigned their genetics and ecology lessons. Journal of Science Teacher Education, 30(1), 6-23.
  • Gregory, G., & Chapman, C. (2007). Differentiated instructional strategies: One size doesn’t fit all. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
  • Kapusnick, R., A. & Hauslein, C. M. (2001). The silver cup’ of differentiated instruction. Kappa Delta Pi Record 37(4), 156-159.
  • Karadağ, E., Deniz, S., Korkmaz, T., Deniz, G. (2008). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı: Sınıf öğretmenleri görüşleri kapsamında bir araştırma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 383-402.
  • Karadağ, R. (2014). Dünyada ve türkiye’de farklılaştırılmış öğretimle ilgili yapılmış çalışmaların değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(3), 1301-1322.
  • Karadağ, R. (2016). The evaluation of Phd dissertations on differentiated instruction in Turkey and other countries. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(3), 1301-1322.
  • *Kutlu Abu, N. K. A., & Gökdere, M. (2020). Üstün yeteneklilere yönelik farklılaştırılmış fen öğretim modülü hakkında sınıf öğretmeni adaylarının kavramsal algıları ve değerlendirmeleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 768-798.
  • Lawrence-Brown, D. (2004). Differentiated instruction: Inclusive strategies for standards-based learning. American Secondary Education, 32(3), 34-62
  • Learn, D. T. (2012). Differentiatıng instruction on the basis of cognitive tools: A case study of honors and mainstream middle school classes. [Degree Doctor of Philosophy, Capella University].
  • Levy, H. (2008). Meeting the needs of all students through differentiated instruction: Helping every child reach and exceed standards. The Learning House, 81(4), 161-164.
  • *Maeng, J. L. (2017). Farklılaştırılmış lise fen öğretimini kolaylaştırmak için teknolojiyi kullanmak. Res Sci Educ, 47, 1075–1099.
  • *Maeng, J. L. &. Bell, R. L. (2015) Differentiating Science Instruction: Secondary science teachers' practices. International Journal of Science Education, 37(13), 2065-2090.
  • *Mastropieri, M. A., Scruggs, T. E., Norland, J. J., Berkeley, S., McDuffie, K., Tornquist, E. H., & Connors, N. (2006). Differentiated curriculum enhancement in inclusive middle school science: effects on classroom and high-stakes tests. The Journal of Special Education, 40(3), 130-137.
  • Mathis, C. (2012). A framework for meeting the needs of all students through differentiated instruction at Richardson Park Learning Center. [Degree of Doctor of Education, Wilmington University].
  • *Melese, S. (2019). Instructors’ knowledge, attitude and practice of differentiated instruction: The case of college of education and behavioral sciences. Bahir Dar University, Amhara region, Cogent Education, 6(1), 1642294.
  • *Mok, Heng. (2012). Student usage patterns and perceptions for differentiated lab exercises in an undergraduate programming course. Education, IEEE Transactions on. 55. 1-1.
  • NMSA Research Committee. (2003). Multiple learning and teaching approaches that respond to their diversity. in Research and Resources in Support of this We Believe Westerville, OH: National Middle School Association
  • Olçay Gül, S. (2014). Farklılaştırılmış öğretim ve uyarlamalar. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(5), 111-123.
  • *Özdemir, E., & Yurtseven, N. (2023). Ubd temelli farklılaştırılmış fen öğretiminin öğrencilerin motivasyonlarına, bilimsel süreç becerilerine ve akademik başarılarına etkisi. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 7(1), 1-16.
  • Özkal, N. (2020). Eğitim programları ve öğretim alanında yapılan doktora tezlerinin incelenmesi: 2015- 2019. Opus International Journal of Society Researches, 15(25), 3415-3442.
  • Sak, R., Şahin Sak, İ. T., Öneren Şendil, Ç., & Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-250.
  • *Salar, R., & Turgut, Ü. (2015). Implementing differentiated instruction on pre-service physics teachers: agendas /fizik öğretmen adaylarına farklılaştırılmış öğretimin uygulanması: ajandalar).... Doi: 10.14686/Buefad.V4i2.5000136908. Bartın University Journal of Faculty of Education, 4(2), 682-695.
  • *Salar, R., & Turgut, Ü. (2019). Farklılaştırılmış öğretimin sınıf iklimine etkisi: nitel bir çalışma. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 8(4), 1048-1068.
  • *Santoso, P. H., Istiyono, E. & Haryanto (2022). Physics teachers’ perceptions about their judgments within differentiated learning environments: a case for the ımplementation of technology. Educ. Sci., 12, 582.
  • Stevens, K. Y. (2012). Elementary, general-education teachers’ reports of self-efficacy in using evidenced-based instructional strategies to differentiate instruction for students with disabilities. [Degree of Doctor of Education, Hartford University].
  • *Şentürk, C., & Sari, H. (2018). Investigation of the contribution of differentiated instruction into science literacy. Qualitative Research in Education, 7(2), 197-237.
  • *Thapliyal, M., Ahuja, N.J. & Shankar, A. (2022). A differentiated learning environment in domain model for learning disabled learners. J Comput High Educ, 34, 60–82.
  • *Tobin, Ruthanne & Tippett, Chris. (2014). Possıbılıtıes and potentıal barrıers: learnıng to plan for dıfferentıated ınstructıon ın elementary scıence. International Journal of Science and Mathematics Education. 12. 10.1007/S10763-013-9414-Z.
  • Tomlinson, C. A. (1995). How to differentiate instruction in mixed-ability classrooms. USA, Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development
  • Tomlinson, C. A. (2000). Reconcilable differences: Standards-based teaching and differentiation. Educational Leadership, 58, 6-11.
  • TCSII. (2001). Taking Center Stage – Act II. Characteristics of differentiated instruction. California Department of Education, 140, 141.
  • *Umar, Ç. N., Reis, Z.A., (2014). Karma öğrenme yöntemi ile farklılaştırılmış öğretim ortamının üstün zekâlı ve yetenekli kişilerin akademik başarılarına etkisi. İZÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 3(5), 1-30.
  • Waller, T. H. (2011). Advanced placement teachers’ perceptions of differentiated instruction. [Degree of Doctor of Education, Walden University].
  • White, M. E. (2012). An examination of professional development on differentiated instruction with K-4 teachers. [Degree of Doctor of Education, Northcentral University].
  • Williams, T. (2012). Differentiated mathematics instruction for students in grades 3 and 4 in a rural school district. [Degree of Doctor of Philosophy, Walden University].
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, l(2). 112, ISSN 1300-1337.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • *Zerai, D., Eskelä-Haapanen, S., Posti-Ahokas, H. & Vehkakoski, T. (2023). The use of question modification strategies to differentiate instruction in Eritrean mathematics and science classrooms. Educ. Sci., 13, 284.
  • Zoraloğlu, S., & Şahin, A. E. (2022). Bir sınıf öğretmeninin farklılaştırılmış öğretim yaklaşımıyla ilişkilendirilebilir uygulamaları. Yaşadıkça Eğitim, 36(3), 834-854.
Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 1, 156 - 184, 14.09.2024
https://doi.org/10.59409/ojer.1487015

Öz

Kaynakça

  • (The articles analyzed in the research are indicated with *)
  • Abbati, D. G. (2012). Differentiated instruction: Understanding the personal factors and organizational conditions that facilitate differentiated instruction in elementary mathematics classrooms. [Degree of Doctor of Education, California University].
  • *Akıllı, M., Keskin, H. K., & Ay, Ş. (2017). Farklılaştırılmış fen deneylerini değerlendirme sürecinin öğrencilerin fene karşı tutum ve motivasyonları üzerindeki etkisi. E-Kafkas Journal Of Educational Research, 4(1), 51-56.
  • Anderson, K. M. (2007). Tips for teaching: Differentiating instruction to include all students. Preventing School Failure, 51(3), 49-54.
  • *Avcı, Ö., Çelik, H., & Bayram, K. (2022). Farklılaştırılmış öğretim uygulamalarının ortaokul öğrencilerin elektrik ünitesindeki başarısı ve girişimcilik becerisi üzerinde etkisi. Fen Matematik Girişimcilik Ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 5(3), 278-297.
  • Baumgartner, T., Lipowski, M. B., & Rush, C. (2003). Increasing reading achievement of primary and middle school students through differentiated instruction. Erişim adresi: https://eric.ed.gov/?id=ED479203
  • Bekler, Ö., & Kozikoğlu, İ. (2022). Öğretimi farklılaştırmayı güçleştiren faktörlere ilişkin öğretmen algı envanteri: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(2), 1025-1052.
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40.
  • *Camcı Erdoğan, S. (2014). Üstün zekalı ve yetenekli öğrenciler için fen bilimleri eğitiminde farklılaştırmanın gerekliliği. Journal for The Education Of Gifted Young Scientists, 2(2), 1-10.
  • *Camcı Erdoğan, S., & Kahveci, N. G. (2015). Farklılaştırılmış fen ve teknoloji öğretiminin üstün zekalı ve yetenekli öğrencilerin tutumlarına etkisi. Hayef Journal of Education, 12(1), 191-207.
  • Chen, W. (2011). Differentıation in art education: Exploring two art teachers’ responsive pedagogy in an elementary school in Taıwan. [Degree of Doctor of Philosophy in Elementary Education, Illinois University].
  • *Çalgıcı, G., & Duru, M. K. (2023). Farklılaştırılmış öğretimin kütle ve ağırlık kavram yanılgılarının giderilmesine ve akademik başarıya etkisi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 57(57), 201-225.
  • Çam, Ş. S., & Acat, M. B. (2023). Öğretmenlerin farklılaştırılmış öğretim yaklaşımını uygulama ve buna ilişkin yetkinlik düzeyleri. Muş Alparslan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 96-120.
  • Civitillo, S., Denessen, E., & Molenaar, I. (2016). How to see the classroom through the eyes of a teacher: consistency between perceptions on diversity and differentiation practices. J. Res. Spec. Educ. Needs 16, 587–591. doi: 10.1111/1471-3802.12190
  • Demir, S. (2013). Farklılaştırılmış öğretim yöntemlerinin öğrencilerin akademik başarı, öğrenme yaklaşımları ve kalıcılık puanları üzerindeki etkisi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi].
  • *Demir, S., & Gürol, M. (2016). Farklılaştırılmış öğretim yöntemlerinin derin ve yüzeysel öğrenen öğrencilerin kalıcılık puanları üzerindeki etkisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(2), 187-206.
  • Deunk, M. I., Smale-Jacobse, A. E., de Boer, H., Doolaard, S., & Bosker, R. J. (2018). Effective differentiation practices: a systematic review and meta-analysis of studies on the cognitive effects of differentiation practices in primary education. Educ. Res. Rev. 24, 31–54. doi: 10.1016/j.edurev.2018.02.002
  • Etienne, J. S. (2011). A grounded theory approach to the use of differentiated instruction to improve students' outcomes in mathematics. [Degree of Doctor of Education, Walden University]
  • Forster, N. (1994). The analysis of company documentation. C. Cassell & G. Symon (Ed.) içinde, Qualitative methods in organizational research, a practical guide (s. 147-166). SAGE publication.
  • *Fricke, K. & Reinisch, B. (2023). Evaluation of nature of science representations in biology school textbooks based on a differentiated family resemblance approach. Sci & Educ 32, 1583–1611.
  • Gilbert, D. (2011). Effects of differentiated instruction on student achievement in reading [Doktora tezi]. Accessed through ProQuest Dissertations and Theses Database.
  • Gilbert, D. L. (2012). A teacher’s perception: Perception of the impact of differentiated instruction. [Degree of Doctor of Education, Jones International University].
  • *Graaf, A., Westbroek, H., & Janssen, F. (2019). A practical approach to differentiated instruction: how biology teachers redesigned their genetics and ecology lessons. Journal of Science Teacher Education, 30(1), 6-23.
  • Gregory, G., & Chapman, C. (2007). Differentiated instructional strategies: One size doesn’t fit all. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
  • Kapusnick, R., A. & Hauslein, C. M. (2001). The silver cup’ of differentiated instruction. Kappa Delta Pi Record 37(4), 156-159.
  • Karadağ, E., Deniz, S., Korkmaz, T., Deniz, G. (2008). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı: Sınıf öğretmenleri görüşleri kapsamında bir araştırma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 383-402.
  • Karadağ, R. (2014). Dünyada ve türkiye’de farklılaştırılmış öğretimle ilgili yapılmış çalışmaların değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(3), 1301-1322.
  • Karadağ, R. (2016). The evaluation of Phd dissertations on differentiated instruction in Turkey and other countries. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(3), 1301-1322.
  • *Kutlu Abu, N. K. A., & Gökdere, M. (2020). Üstün yeteneklilere yönelik farklılaştırılmış fen öğretim modülü hakkında sınıf öğretmeni adaylarının kavramsal algıları ve değerlendirmeleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 768-798.
  • Lawrence-Brown, D. (2004). Differentiated instruction: Inclusive strategies for standards-based learning. American Secondary Education, 32(3), 34-62
  • Learn, D. T. (2012). Differentiatıng instruction on the basis of cognitive tools: A case study of honors and mainstream middle school classes. [Degree Doctor of Philosophy, Capella University].
  • Levy, H. (2008). Meeting the needs of all students through differentiated instruction: Helping every child reach and exceed standards. The Learning House, 81(4), 161-164.
  • *Maeng, J. L. (2017). Farklılaştırılmış lise fen öğretimini kolaylaştırmak için teknolojiyi kullanmak. Res Sci Educ, 47, 1075–1099.
  • *Maeng, J. L. &. Bell, R. L. (2015) Differentiating Science Instruction: Secondary science teachers' practices. International Journal of Science Education, 37(13), 2065-2090.
  • *Mastropieri, M. A., Scruggs, T. E., Norland, J. J., Berkeley, S., McDuffie, K., Tornquist, E. H., & Connors, N. (2006). Differentiated curriculum enhancement in inclusive middle school science: effects on classroom and high-stakes tests. The Journal of Special Education, 40(3), 130-137.
  • Mathis, C. (2012). A framework for meeting the needs of all students through differentiated instruction at Richardson Park Learning Center. [Degree of Doctor of Education, Wilmington University].
  • *Melese, S. (2019). Instructors’ knowledge, attitude and practice of differentiated instruction: The case of college of education and behavioral sciences. Bahir Dar University, Amhara region, Cogent Education, 6(1), 1642294.
  • *Mok, Heng. (2012). Student usage patterns and perceptions for differentiated lab exercises in an undergraduate programming course. Education, IEEE Transactions on. 55. 1-1.
  • NMSA Research Committee. (2003). Multiple learning and teaching approaches that respond to their diversity. in Research and Resources in Support of this We Believe Westerville, OH: National Middle School Association
  • Olçay Gül, S. (2014). Farklılaştırılmış öğretim ve uyarlamalar. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(5), 111-123.
  • *Özdemir, E., & Yurtseven, N. (2023). Ubd temelli farklılaştırılmış fen öğretiminin öğrencilerin motivasyonlarına, bilimsel süreç becerilerine ve akademik başarılarına etkisi. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 7(1), 1-16.
  • Özkal, N. (2020). Eğitim programları ve öğretim alanında yapılan doktora tezlerinin incelenmesi: 2015- 2019. Opus International Journal of Society Researches, 15(25), 3415-3442.
  • Sak, R., Şahin Sak, İ. T., Öneren Şendil, Ç., & Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-250.
  • *Salar, R., & Turgut, Ü. (2015). Implementing differentiated instruction on pre-service physics teachers: agendas /fizik öğretmen adaylarına farklılaştırılmış öğretimin uygulanması: ajandalar).... Doi: 10.14686/Buefad.V4i2.5000136908. Bartın University Journal of Faculty of Education, 4(2), 682-695.
  • *Salar, R., & Turgut, Ü. (2019). Farklılaştırılmış öğretimin sınıf iklimine etkisi: nitel bir çalışma. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 8(4), 1048-1068.
  • *Santoso, P. H., Istiyono, E. & Haryanto (2022). Physics teachers’ perceptions about their judgments within differentiated learning environments: a case for the ımplementation of technology. Educ. Sci., 12, 582.
  • Stevens, K. Y. (2012). Elementary, general-education teachers’ reports of self-efficacy in using evidenced-based instructional strategies to differentiate instruction for students with disabilities. [Degree of Doctor of Education, Hartford University].
  • *Şentürk, C., & Sari, H. (2018). Investigation of the contribution of differentiated instruction into science literacy. Qualitative Research in Education, 7(2), 197-237.
  • *Thapliyal, M., Ahuja, N.J. & Shankar, A. (2022). A differentiated learning environment in domain model for learning disabled learners. J Comput High Educ, 34, 60–82.
  • *Tobin, Ruthanne & Tippett, Chris. (2014). Possıbılıtıes and potentıal barrıers: learnıng to plan for dıfferentıated ınstructıon ın elementary scıence. International Journal of Science and Mathematics Education. 12. 10.1007/S10763-013-9414-Z.
  • Tomlinson, C. A. (1995). How to differentiate instruction in mixed-ability classrooms. USA, Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development
  • Tomlinson, C. A. (2000). Reconcilable differences: Standards-based teaching and differentiation. Educational Leadership, 58, 6-11.
  • TCSII. (2001). Taking Center Stage – Act II. Characteristics of differentiated instruction. California Department of Education, 140, 141.
  • *Umar, Ç. N., Reis, Z.A., (2014). Karma öğrenme yöntemi ile farklılaştırılmış öğretim ortamının üstün zekâlı ve yetenekli kişilerin akademik başarılarına etkisi. İZÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 3(5), 1-30.
  • Waller, T. H. (2011). Advanced placement teachers’ perceptions of differentiated instruction. [Degree of Doctor of Education, Walden University].
  • White, M. E. (2012). An examination of professional development on differentiated instruction with K-4 teachers. [Degree of Doctor of Education, Northcentral University].
  • Williams, T. (2012). Differentiated mathematics instruction for students in grades 3 and 4 in a rural school district. [Degree of Doctor of Philosophy, Walden University].
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, l(2). 112, ISSN 1300-1337.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • *Zerai, D., Eskelä-Haapanen, S., Posti-Ahokas, H. & Vehkakoski, T. (2023). The use of question modification strategies to differentiate instruction in Eritrean mathematics and science classrooms. Educ. Sci., 13, 284.
  • Zoraloğlu, S., & Şahin, A. E. (2022). Bir sınıf öğretmeninin farklılaştırılmış öğretim yaklaşımıyla ilişkilendirilebilir uygulamaları. Yaşadıkça Eğitim, 36(3), 834-854.
Toplam 61 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Fen Bilgisi Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zeynep Ecem Alkın 0009-0000-9569-0822

Burcu Anılan 0000-0002-4153-1866

Yayımlanma Tarihi 14 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 20 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 3 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Alkın, Z. E., & Anılan, B. (2024). Differentiated Instruction in the World and Türkiye through Studies. Osmangazi Journal of Educational Research, 11(1), 156-184. https://doi.org/10.59409/ojer.1487015