BibTex RIS Cite

FİYATLANDIRMA: BİR LİTERATÜR TARAMASI

Year 2016, , 118 - 126, 01.06.2016
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2016118634

Abstract

Fiyatlandırma kavramı pazarlama literatüründe en az araştırma yapılan pazarlama karması unsurudur. Fiyatlandırma kararlarının işletme başarısı üzerindeki etkisi büyüktür. İşletme amaçlarını gerçekleştirmede fiyatlandırmanın rolü önemlidir. Fiyatlandırmanın en zor kısmı firmanın amaçlarıyla fiyatlandırma kararlarının nasıl uyumlu hale getirileceğidir. Bu çalışma sayesinde gün geçtikçe önemi daha da artan fiyatlandırma hakkında literatür taraması yapılmıştır. Yapılan literatür taraması ile fiyatlandırma konusunda literatürde bulunan çalışmalar analiz edilmiş ve bundan sonra yapılacak çalışmalar için önerilerde bulunulmuştur. Bu çalışmanın hem kurumlardaki yöneticilere hem de fiyatlandırma konusuyla ilgilenen akademisyenlere katkı sağlayacağı düşünülmektedir

References

  • Avlonitis, G. J. ve Indounas, K. A. (2005) Pricing Of Services: An Empirical Analysis From The Greek Service Sectors, Journal of Marketing Management, 21(3-4), 339-362.
  • Biçici, F. (2008) Yiyecek İçecek İşletmelerinde Yabancı Turistlerin Psikolojik Fiyatlandırma Uygulamalarıyla İlgili Algılamaları: Britanyalı
  • Turistler Üzerinde Bir Çalışma, Aydın: Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Cavusgil, S. T., Chan, K., ve Zhang, C. (2003) Strategic Orientations İn Export Pricing: A Clustering Approach To Create Firm Taxonomies,
  • Journal of International Marketing, 11(1), 47-72. Dolan, R. J. (2011) "Fiyatın Doğru Olduğunu Nasıl Anlarsınız?,". Harvard Business Review Fiyatlandırma, Çev.: İ, Gülfidan, İstanbul: Türkiye
  • Metal Sanayicileri Sendikası (s. 11-34). Drozdenko, R., Jensen, M., ve Coelho, D. (2011) Pricing Of Green Products: Premiums Paid, Consumer Characteristics And Incentives,
  • International Journal of Business, Marketing, and Decision Sciences, 4(1), 106-116. Erdoğan, M. (2008) Bir Fiyatlama Stratejisi Olarak Üçüncü Dereceden Fiyat Farklılaştırması: Türkiye’de GSM Sektöründe Bir Uygulama,
  • Eskişehir: Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hamidli, V. (2006) Ürün Demeti Fiyatlandırmasının Tüketici Satın Almaya Etkisini Ölçmeye Yönelik Bir Uygulama, Ankara: Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi
  • Hundekar, S.G. ve Reddy, P.N. ve Appannaiah, H.R. ve Ramanath, H.R. (2010) Principles of Marketing, Mumbai: Himalaya Publishing House.
  • Indounas, K. (2014) The Antecedents Of Strategic Pricing And Its Effect On Company Performance In The Case Of İndustrial Service Firms,
  • Journal of Services Marketing, 28(5), 402-413. İslamoğlu, A.H. (2013) Pazarlama Yönetimi Stratejik Yaklaşım, İstanbul: Beta Basım.
  • Kachaganova, E. (2002) İhracatta Fiyatlandırma ve Kırgızistan’daki Uygulamalar İstanbul: Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Karahan, M. (2014) Turizm Sektöründe Fiyatlandırma Stratejilerinin İncelenmesi: Güneydoğu Anadolu Bölgesi Örneği, Antalya:
  • Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Karunakaran, K. (2008) Marketing Management, Mumbai: Himalaya Publishing House.
  • Kaya, F. (2013) Dış Ticaret ve Finansmanı, İstanbul: Beta Basım.
  • Kırveli, M. (2006) Kayıtdışı Elektronik Ticaretin Elektronik Ve/Veya Elektronik Ortamlı Ürün/Hizmet Satıcı Firmaların Fiyatlandırma
  • Politikasına Etkisi Ve Anket Uygulaması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kimes, S.E., Phillips R., ve Summa L. (2012) Pricing in Restaurants, The Oxford Handbook of Pricing Management, Ed.: Ö. Özer ve R. Phillips,
  • Oxford: Oxford University Press, 106-120. Kotler, P. ve Armstrong, G. (2012) Principles of Marketing, New Jersey: Pearson Prentice Hall.
  • Myers, M. B., ve Harvey, M. (2001) The Value Of Pricing Control In Export Channels: A Governance Perspective, Journal of International Marketing, 9(4), 1-29.
  • Noble, P. M., ve Gruca, T. S. (1999) Industrial Pricing: Theory And Managerial Practice, Marketing Science, 18(3), 435-454.
  • Obadia, C. (2013). Competitive Export Pricing: The Influence of the Information Context, Journal of International Marketing, 21(2), 62-78.
  • Oluç, M. (2006) Temel Pazarlama Kavramları, İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Parasız, İ. (2010) İktisadın ABC’si, İstanbul: Ezgi Kitabevi.
  • Peterson, R. (2007) Principles of Marketing, Delhi: Global Media.
  • Phillips, R.L. (2011) Fiyatlandırma ve Gelir Optimizasyonu, Çev.: A. Demiriz ve H.N. Demiriz, İstanbul: Scala Yayıncılık.
  • Raymond, M. A., Tanner Jr, J. F., ve Kim, J. (2001) Cost Complexity Of Pricing Decisions For Exporters In Developing And Emerging
  • Market, Journal of International Marketing, 9(3), 19-40. Selanik, C. (2004) İhracat Pazarlamasında Fiyatlandırma Politikaları Ve Türk Demir Çelik Sektörüne Uygulanabilme İmkânı, Ankara:
  • Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sherlekar, S.E. ve Gordon, E. (2010) Marketing Management, Mumbai: Himalaya Publishing House.
  • Sherlekar, S.E. ve Prasad, K.N. ve Victor, S.J.S. Principles of Marketing, Mumbai: Himalaya Publishing House. Stottinger, B. (2001) Strategic Export Pricing: A Long And Winding Road, Journal of International Marketing, 9(1), 40-63.
  • Theodosiou, M., ve Katsikeas, C. S. (2001). Factors İnfluencing The Degree Of İnternational Pricing Strategy Standardization Of
  • Multinational Corporations Journal of International Marketing, 9(3), 1-18. Tzokas, N., Hart, S., Argouslidis, P., ve Saren, M. (2000) Industrial Export Pricing Practices In The United Kingdom, Industrial Marketing Management, 29(3), 191-204.

PRICING: A LITERATURE REVIEW

Year 2016, , 118 - 126, 01.06.2016
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2016118634

Abstract

Pricing is one of the marketing mix elements which least researched topic in the marketing literature. Pricing decisions have a huge impact on business success. Pricing has important role to execute business aims. The most difficult side of pricing is that how to harmonize business aim with pricing decisions. Thanks to this study, it is done a literature review about pricing which gradually become more important. By doing literature review it is analyzed researches about pricing in the literature and it is made a suggestion for future research. It is thought that this study contributes both executives in the institutions and academicians are interested in pricing topic

References

  • Avlonitis, G. J. ve Indounas, K. A. (2005) Pricing Of Services: An Empirical Analysis From The Greek Service Sectors, Journal of Marketing Management, 21(3-4), 339-362.
  • Biçici, F. (2008) Yiyecek İçecek İşletmelerinde Yabancı Turistlerin Psikolojik Fiyatlandırma Uygulamalarıyla İlgili Algılamaları: Britanyalı
  • Turistler Üzerinde Bir Çalışma, Aydın: Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Cavusgil, S. T., Chan, K., ve Zhang, C. (2003) Strategic Orientations İn Export Pricing: A Clustering Approach To Create Firm Taxonomies,
  • Journal of International Marketing, 11(1), 47-72. Dolan, R. J. (2011) "Fiyatın Doğru Olduğunu Nasıl Anlarsınız?,". Harvard Business Review Fiyatlandırma, Çev.: İ, Gülfidan, İstanbul: Türkiye
  • Metal Sanayicileri Sendikası (s. 11-34). Drozdenko, R., Jensen, M., ve Coelho, D. (2011) Pricing Of Green Products: Premiums Paid, Consumer Characteristics And Incentives,
  • International Journal of Business, Marketing, and Decision Sciences, 4(1), 106-116. Erdoğan, M. (2008) Bir Fiyatlama Stratejisi Olarak Üçüncü Dereceden Fiyat Farklılaştırması: Türkiye’de GSM Sektöründe Bir Uygulama,
  • Eskişehir: Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hamidli, V. (2006) Ürün Demeti Fiyatlandırmasının Tüketici Satın Almaya Etkisini Ölçmeye Yönelik Bir Uygulama, Ankara: Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi
  • Hundekar, S.G. ve Reddy, P.N. ve Appannaiah, H.R. ve Ramanath, H.R. (2010) Principles of Marketing, Mumbai: Himalaya Publishing House.
  • Indounas, K. (2014) The Antecedents Of Strategic Pricing And Its Effect On Company Performance In The Case Of İndustrial Service Firms,
  • Journal of Services Marketing, 28(5), 402-413. İslamoğlu, A.H. (2013) Pazarlama Yönetimi Stratejik Yaklaşım, İstanbul: Beta Basım.
  • Kachaganova, E. (2002) İhracatta Fiyatlandırma ve Kırgızistan’daki Uygulamalar İstanbul: Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Karahan, M. (2014) Turizm Sektöründe Fiyatlandırma Stratejilerinin İncelenmesi: Güneydoğu Anadolu Bölgesi Örneği, Antalya:
  • Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Karunakaran, K. (2008) Marketing Management, Mumbai: Himalaya Publishing House.
  • Kaya, F. (2013) Dış Ticaret ve Finansmanı, İstanbul: Beta Basım.
  • Kırveli, M. (2006) Kayıtdışı Elektronik Ticaretin Elektronik Ve/Veya Elektronik Ortamlı Ürün/Hizmet Satıcı Firmaların Fiyatlandırma
  • Politikasına Etkisi Ve Anket Uygulaması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kimes, S.E., Phillips R., ve Summa L. (2012) Pricing in Restaurants, The Oxford Handbook of Pricing Management, Ed.: Ö. Özer ve R. Phillips,
  • Oxford: Oxford University Press, 106-120. Kotler, P. ve Armstrong, G. (2012) Principles of Marketing, New Jersey: Pearson Prentice Hall.
  • Myers, M. B., ve Harvey, M. (2001) The Value Of Pricing Control In Export Channels: A Governance Perspective, Journal of International Marketing, 9(4), 1-29.
  • Noble, P. M., ve Gruca, T. S. (1999) Industrial Pricing: Theory And Managerial Practice, Marketing Science, 18(3), 435-454.
  • Obadia, C. (2013). Competitive Export Pricing: The Influence of the Information Context, Journal of International Marketing, 21(2), 62-78.
  • Oluç, M. (2006) Temel Pazarlama Kavramları, İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Parasız, İ. (2010) İktisadın ABC’si, İstanbul: Ezgi Kitabevi.
  • Peterson, R. (2007) Principles of Marketing, Delhi: Global Media.
  • Phillips, R.L. (2011) Fiyatlandırma ve Gelir Optimizasyonu, Çev.: A. Demiriz ve H.N. Demiriz, İstanbul: Scala Yayıncılık.
  • Raymond, M. A., Tanner Jr, J. F., ve Kim, J. (2001) Cost Complexity Of Pricing Decisions For Exporters In Developing And Emerging
  • Market, Journal of International Marketing, 9(3), 19-40. Selanik, C. (2004) İhracat Pazarlamasında Fiyatlandırma Politikaları Ve Türk Demir Çelik Sektörüne Uygulanabilme İmkânı, Ankara:
  • Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sherlekar, S.E. ve Gordon, E. (2010) Marketing Management, Mumbai: Himalaya Publishing House.
  • Sherlekar, S.E. ve Prasad, K.N. ve Victor, S.J.S. Principles of Marketing, Mumbai: Himalaya Publishing House. Stottinger, B. (2001) Strategic Export Pricing: A Long And Winding Road, Journal of International Marketing, 9(1), 40-63.
  • Theodosiou, M., ve Katsikeas, C. S. (2001). Factors İnfluencing The Degree Of İnternational Pricing Strategy Standardization Of
  • Multinational Corporations Journal of International Marketing, 9(3), 1-18. Tzokas, N., Hart, S., Argouslidis, P., ve Saren, M. (2000) Industrial Export Pricing Practices In The United Kingdom, Industrial Marketing Management, 29(3), 191-204.
There are 30 citations in total.

Details

Other ID JA46MF46ZP
Journal Section Articles
Authors

Cahid Ozdeveci This is me

Mustafa Halid Karaarslan This is me

Publication Date June 1, 2016
Published in Issue Year 2016

Cite

APA Ozdeveci, C., & Karaarslan, M. H. (2016). PRICING: A LITERATURE REVIEW. PressAcademia Procedia, 2(1), 118-126. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2016118634
AMA Ozdeveci C, Karaarslan MH. PRICING: A LITERATURE REVIEW. PAP. June 2016;2(1):118-126. doi:10.17261/Pressacademia.2016118634
Chicago Ozdeveci, Cahid, and Mustafa Halid Karaarslan. “PRICING: A LITERATURE REVIEW”. PressAcademia Procedia 2, no. 1 (June 2016): 118-26. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2016118634.
EndNote Ozdeveci C, Karaarslan MH (June 1, 2016) PRICING: A LITERATURE REVIEW. PressAcademia Procedia 2 1 118–126.
IEEE C. Ozdeveci and M. H. Karaarslan, “PRICING: A LITERATURE REVIEW”, PAP, vol. 2, no. 1, pp. 118–126, 2016, doi: 10.17261/Pressacademia.2016118634.
ISNAD Ozdeveci, Cahid - Karaarslan, Mustafa Halid. “PRICING: A LITERATURE REVIEW”. PressAcademia Procedia 2/1 (June 2016), 118-126. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2016118634.
JAMA Ozdeveci C, Karaarslan MH. PRICING: A LITERATURE REVIEW. PAP. 2016;2:118–126.
MLA Ozdeveci, Cahid and Mustafa Halid Karaarslan. “PRICING: A LITERATURE REVIEW”. PressAcademia Procedia, vol. 2, no. 1, 2016, pp. 118-26, doi:10.17261/Pressacademia.2016118634.
Vancouver Ozdeveci C, Karaarslan MH. PRICING: A LITERATURE REVIEW. PAP. 2016;2(1):118-26.

PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.

PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants. 

PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.

PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing. 

Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.