BibTex RIS Cite

İHRACAT YAPAN VE YAPMAYAN İŞLETMELERİN KRİZDEN ETKİLENME VE KRİZ DÖNEMİNDE PAZARLAMA STRATEJİLERİ TUTUMLARI ARASINDAKİ FARKLILIĞIN BELİRLENMESİ

Year 2016, , 174 - 182, 01.06.2016
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2016118640

Abstract

Bilindiği gibi işletmelerin varlığını tehdit eden en önemli dış çevre unsuru kriz olgusudur. İşletmeler karşı karşıya kalındığında krizleri yapacakları doğru hamlelerle aşmak zorundadırlar. Kriz öncesi ve sonrası dönemlerde işletmelerin, krizden daha az etkilenmeleri hatta krizi fırsata çevirebilmeleri için pro-aktif stratejiler geliştirmeleri gerekmektedir. Etkin bir kriz yönetimi sağlama, kriz eylem planları hazırlamanın yanında ‘doğru pazarlama stratejileri’ saptama, gerekirse bu stratejileri değiştirmek bunlardan bazılarıdır. Bu çalışmadaki birinci amaç işletmelerin gelirler düzeyleri, büyüklükleri ve ihracat yapmaları ile krizden etkilenmeleri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Diğer amaç ise ihracat yapan ve yapmayan işletmelerin kriz döneminde uyguladıkları pazarlama stratejileri arasındaki farklılıkların belirlenmesidir. Araştırmanın amaçları doğrultusunda İstanbul’da faaliyet gösteren küçük, orta ve büyük ölçekli mobilya işletmeleri yöneticilerinin görüşleri anket yöntemiyle araştırmaya dahil edilerek 412 işletme yöneticisinin görüşleri istatistiksel yöntemlerle analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre gelir düzeyi yüksek, ihracat yapan büyük işletmeler krizlerden daha az etkilenmektedirler. Öte yandan ihracat yapan ve yapmayan işletmelerin kriz dönemlerinde uyguladıkları pazarlama stratejilerinde farklılıklar olduğu görülmüştür

References

  • Kaşlı, M. , İlban, O. M. ve ŞAHİN, B. (2009). Modern Pazarlama Stratejileri: AB ve Türk
  • Turizmi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 8(27), 79-98. Öztürk Y. ve Türkmen F. (2006). Turizm işletmelerinin Kriz Dönemlerinde Uyguladıkları
  • Pazarlama Stratejilerine Yönelik Bir Araştırma. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi . 1, 74-95. Güncel Türkçe Sözlük ,TDK , http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.57264b65642584.53854829 (erişim : 30.04.2016 )
  • Erdoğan, A. (2003). Ekonomik Kriz Dönemlerinde Tüketicilerin Gıda Ürünlerini Satın Alma Eğilimleri Üzerine Bir Araştırma, Yayınlanmamış
  • Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Örnek, A. ve Aydın, Ş. (2011). Kriz ve Stres Yönetimi. Ankara: Detay Yayıncılık
  • Demirtaş, H. (2000). Kriz Yönetimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi. 6(23). 353-373.
  • Can, H. (2002). Organizasyon ve Yönetim. (6. Baskı). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Augustıne, N. R. (2000). Önlemeye Çalıştığınız Krizi Yönetmek. Kriz Yönetimi. Salim Atay (Çev). İstanbul: BZD Yayıncılık.
  • Yükselen, C. (1990). Enflasyon ve Durgunluk Ortamında Pazarlama Stratejileri ve Küçük İşletmeler Üzerine Bir Araştırma. Pazarlama Dünyası Dergisi. 4(23), 31-39.
  • Torlak, Ö. , Altunışık, R. , Ve Özdemir Ş. (2006). Modern Pazarlama. Adapazarı: Değişim Yayınları.
  • Cemalcılar İ. (1994). Pazarlama-kavramlar, kararlar, İstanbul : Beta yayınları.
  • Shama, A. (1993). Marketing StrategiesDuringRecession: A Comparision of Small andLargeFirms. Journal of Small Business Management. (3), 62-72.
  • Torlak Ö, Özdemir Ş - Kula V. (2007) Türk İşletmelerinin İhracat Performans Belirleyicleri, Gazi Üniversitesi İktisadi ve idari Bilimler Fakültesi Dergisi 9/1. 103 -114

DETERMINING DIFFERENCES BETWEEN MARKETING STRATEGY ATTITUDES OF EXPORTING AND NOT EXPORTING FIRMS DURING CRISIS AND HOW THEY ARE AFFECTED

Year 2016, , 174 - 182, 01.06.2016
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2016118640

Abstract

As it is known the most essential external environment element threatining the existence of the firms is crisis fact. Firms should find right reactions to overcome the crisis they face. There is a need to develop pro active strategies before and after the crisis to be less affected or even to get advantage from it. Establishing an effective crisis management, determining "accurate marketing strategies" in addition to preparing crisis action plan, changing these strategies (if necessary) are one of these pro active strategies. First aim of this study is determing the relation between how firms are affected from the crisis and their level of income, size and export. Second aim is to determine differences between marketing strategies of exporting and not exporting firms during crisis. In direction of these aims, questionarre method was applied to the managers of the number of 412 small, medium and large scale furniture firms in Istanbul, and the results were statistically analyzed. According to the final results, the exporting and high level of income firms are less affected from the crisis .On the other hand, it is observed that there are differences between the marketing strategies of exporting and not exporting firms during the crisis

References

  • Kaşlı, M. , İlban, O. M. ve ŞAHİN, B. (2009). Modern Pazarlama Stratejileri: AB ve Türk
  • Turizmi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 8(27), 79-98. Öztürk Y. ve Türkmen F. (2006). Turizm işletmelerinin Kriz Dönemlerinde Uyguladıkları
  • Pazarlama Stratejilerine Yönelik Bir Araştırma. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi . 1, 74-95. Güncel Türkçe Sözlük ,TDK , http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.57264b65642584.53854829 (erişim : 30.04.2016 )
  • Erdoğan, A. (2003). Ekonomik Kriz Dönemlerinde Tüketicilerin Gıda Ürünlerini Satın Alma Eğilimleri Üzerine Bir Araştırma, Yayınlanmamış
  • Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Örnek, A. ve Aydın, Ş. (2011). Kriz ve Stres Yönetimi. Ankara: Detay Yayıncılık
  • Demirtaş, H. (2000). Kriz Yönetimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi. 6(23). 353-373.
  • Can, H. (2002). Organizasyon ve Yönetim. (6. Baskı). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Augustıne, N. R. (2000). Önlemeye Çalıştığınız Krizi Yönetmek. Kriz Yönetimi. Salim Atay (Çev). İstanbul: BZD Yayıncılık.
  • Yükselen, C. (1990). Enflasyon ve Durgunluk Ortamında Pazarlama Stratejileri ve Küçük İşletmeler Üzerine Bir Araştırma. Pazarlama Dünyası Dergisi. 4(23), 31-39.
  • Torlak, Ö. , Altunışık, R. , Ve Özdemir Ş. (2006). Modern Pazarlama. Adapazarı: Değişim Yayınları.
  • Cemalcılar İ. (1994). Pazarlama-kavramlar, kararlar, İstanbul : Beta yayınları.
  • Shama, A. (1993). Marketing StrategiesDuringRecession: A Comparision of Small andLargeFirms. Journal of Small Business Management. (3), 62-72.
  • Torlak Ö, Özdemir Ş - Kula V. (2007) Türk İşletmelerinin İhracat Performans Belirleyicleri, Gazi Üniversitesi İktisadi ve idari Bilimler Fakültesi Dergisi 9/1. 103 -114
There are 13 citations in total.

Details

Other ID JA82KM56NA
Journal Section Articles
Authors

Mahmut Baydas This is me

Publication Date June 1, 2016
Published in Issue Year 2016

Cite

APA Baydas, M. (2016). DETERMINING DIFFERENCES BETWEEN MARKETING STRATEGY ATTITUDES OF EXPORTING AND NOT EXPORTING FIRMS DURING CRISIS AND HOW THEY ARE AFFECTED. PressAcademia Procedia, 2(1), 174-182. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2016118640
AMA Baydas M. DETERMINING DIFFERENCES BETWEEN MARKETING STRATEGY ATTITUDES OF EXPORTING AND NOT EXPORTING FIRMS DURING CRISIS AND HOW THEY ARE AFFECTED. PAP. June 2016;2(1):174-182. doi:10.17261/Pressacademia.2016118640
Chicago Baydas, Mahmut. “DETERMINING DIFFERENCES BETWEEN MARKETING STRATEGY ATTITUDES OF EXPORTING AND NOT EXPORTING FIRMS DURING CRISIS AND HOW THEY ARE AFFECTED”. PressAcademia Procedia 2, no. 1 (June 2016): 174-82. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2016118640.
EndNote Baydas M (June 1, 2016) DETERMINING DIFFERENCES BETWEEN MARKETING STRATEGY ATTITUDES OF EXPORTING AND NOT EXPORTING FIRMS DURING CRISIS AND HOW THEY ARE AFFECTED. PressAcademia Procedia 2 1 174–182.
IEEE M. Baydas, “DETERMINING DIFFERENCES BETWEEN MARKETING STRATEGY ATTITUDES OF EXPORTING AND NOT EXPORTING FIRMS DURING CRISIS AND HOW THEY ARE AFFECTED”, PAP, vol. 2, no. 1, pp. 174–182, 2016, doi: 10.17261/Pressacademia.2016118640.
ISNAD Baydas, Mahmut. “DETERMINING DIFFERENCES BETWEEN MARKETING STRATEGY ATTITUDES OF EXPORTING AND NOT EXPORTING FIRMS DURING CRISIS AND HOW THEY ARE AFFECTED”. PressAcademia Procedia 2/1 (June 2016), 174-182. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2016118640.
JAMA Baydas M. DETERMINING DIFFERENCES BETWEEN MARKETING STRATEGY ATTITUDES OF EXPORTING AND NOT EXPORTING FIRMS DURING CRISIS AND HOW THEY ARE AFFECTED. PAP. 2016;2:174–182.
MLA Baydas, Mahmut. “DETERMINING DIFFERENCES BETWEEN MARKETING STRATEGY ATTITUDES OF EXPORTING AND NOT EXPORTING FIRMS DURING CRISIS AND HOW THEY ARE AFFECTED”. PressAcademia Procedia, vol. 2, no. 1, 2016, pp. 174-82, doi:10.17261/Pressacademia.2016118640.
Vancouver Baydas M. DETERMINING DIFFERENCES BETWEEN MARKETING STRATEGY ATTITUDES OF EXPORTING AND NOT EXPORTING FIRMS DURING CRISIS AND HOW THEY ARE AFFECTED. PAP. 2016;2(1):174-82.

PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.

PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants. 

PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.

PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing. 

Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.