BibTex RIS Cite

E-COMMERCE IN TURKEY

Year 2016, , 281 - 288, 01.06.2016
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2016118648

Abstract

As the Internet has become an important part of our lives, it has also been used for business transactions and electronic commerce (ecommerce) concept has entered our lives, with the wide penetration of the Internet worldwide. Even though, traditional commerce is still dominant, e-commerce volume tends to increase every year. Along with the improvement of Internet infrastructure and the increasing number of Internet users, e-commerce volume increased in Turkey too. In this study, current status and development of e-commerce in Turkey over the years is discussed, using E-Commerce Transaction Reports prepared by The Interbank Card Center, findings of the surveys on Information and Communication Technology Usage in Households and Enterprises, conducted by Turkish Statistical Institute and Eurostat e-commerce statistics for individuals

References

  • BKM, İnternetten Yapılan Kartlı Ödeme İşlemleri, http://bkm.com.tr/internetten-yapilan-kartli-odeme-islemleri/ Erişim Tarihi: 15.03.2016
  • BKM, Tarihçe, http://bkm.com.tr/bkm-hakkinda/bkmyi-taniyin/tarihce/ Erişim Tarihi: 20.03.2016 Eurostat, commerce_statistics_for_individuals Erişim Tarihi: 21.03.2016 http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/E
  • Eurostat, E-commerce statistics, http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/E-commerce_statistics Erişim Tarihi: 03.2016
  • Internet World Stats, World Internet Users and 2015 Population Stats, http://www.internetworldstats.com/stats.htm Erişim Tarihi: 03.2016
  • Internet World Stats, Internet in Europe Stats, http://www.internetworldstats.com/stats4.htm Erişim Tarihi: 21.03.2016
  • Laudon, K. C. & Laudon, J. P. (2011). Yönetim Bilişim Sistemleri Dijital İşletmeyi Yönetme. U. Yozgat (Çev). 12. Basım. Nobel Yayınları, Ankara.
  • Ngai, E. W. T. & Gunasekaran, A. (2007). A review for mobile commerce research and applications, Decision Support Systems, 43, 3-15.
  • Özmen, Ş. (2013). Ağ Ekonomisinde Yeni Ticaret Yolu: E-Ticaret, Genişletilmiş 5. Baskı, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • TÜİK (2015). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1028, Erişim Tarihi: 02.2016.
  • TÜİK (2015). Girişimlerde Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1048 Erişim Tarihi: 02.2016
  • Wang, C. C. & Chen, C. C. (2010). Electronic Commerce Research in Latest Decade: A Literature Review, International Journal of Electronic
  • Commerce Studies, 1(1), 1-14.

E-TİCARETTE TÜRKİYE NE DURUMDA?

Year 2016, , 281 - 288, 01.06.2016
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2016118648

Abstract

İnternetin dünya genelinde yaygınlaşması ile birlikte, internet günlük hayatımızın önemli bir parçası haline gelmiş olmakla birlikte, ticari işlemlerin gerçekleştirilmesi için de kullanılmaya başlamış ve e-ticaret kavramı hayatımıza girmiştir. Günümüzde geleneksel ticaret halen ağırlığını koruyor olsa da elektronik ticaret (e-ticaret) hacmi her yıl artma eğilimindedir. Ülkemizde de gerek internet altyapısının iyileştirilmesi ve internet kullanıcı sayısının artması ile birlikte e-ticaret hacmi de genişlemiştir. Bu çalışmada Bankalararası Kart Merkezi (BKM) İnternetten Yapılan Kartlı Ödeme İşlemleri istatistikleri ve Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından yapılan Girişimlerde Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması ve Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması istatistikleri ile Avrupa İstatistik Ofisi (Eurostat) eticaret istatistikleri kullanılarak ülkemizde e-ticaretin yıllar içerisindeki gelişimi ve mevcut durumu ele alınmaktadır

References

  • BKM, İnternetten Yapılan Kartlı Ödeme İşlemleri, http://bkm.com.tr/internetten-yapilan-kartli-odeme-islemleri/ Erişim Tarihi: 15.03.2016
  • BKM, Tarihçe, http://bkm.com.tr/bkm-hakkinda/bkmyi-taniyin/tarihce/ Erişim Tarihi: 20.03.2016 Eurostat, commerce_statistics_for_individuals Erişim Tarihi: 21.03.2016 http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/E
  • Eurostat, E-commerce statistics, http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/E-commerce_statistics Erişim Tarihi: 03.2016
  • Internet World Stats, World Internet Users and 2015 Population Stats, http://www.internetworldstats.com/stats.htm Erişim Tarihi: 03.2016
  • Internet World Stats, Internet in Europe Stats, http://www.internetworldstats.com/stats4.htm Erişim Tarihi: 21.03.2016
  • Laudon, K. C. & Laudon, J. P. (2011). Yönetim Bilişim Sistemleri Dijital İşletmeyi Yönetme. U. Yozgat (Çev). 12. Basım. Nobel Yayınları, Ankara.
  • Ngai, E. W. T. & Gunasekaran, A. (2007). A review for mobile commerce research and applications, Decision Support Systems, 43, 3-15.
  • Özmen, Ş. (2013). Ağ Ekonomisinde Yeni Ticaret Yolu: E-Ticaret, Genişletilmiş 5. Baskı, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • TÜİK (2015). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1028, Erişim Tarihi: 02.2016.
  • TÜİK (2015). Girişimlerde Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1048 Erişim Tarihi: 02.2016
  • Wang, C. C. & Chen, C. C. (2010). Electronic Commerce Research in Latest Decade: A Literature Review, International Journal of Electronic
  • Commerce Studies, 1(1), 1-14.
There are 12 citations in total.

Details

Other ID JA54NH86TD
Journal Section Articles
Authors

Ali Acilar This is me

Publication Date June 1, 2016
Published in Issue Year 2016

Cite

APA Acilar, A. (2016). E-COMMERCE IN TURKEY. PressAcademia Procedia, 2(1), 281-288. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2016118648
AMA Acilar A. E-COMMERCE IN TURKEY. PAP. June 2016;2(1):281-288. doi:10.17261/Pressacademia.2016118648
Chicago Acilar, Ali. “E-COMMERCE IN TURKEY”. PressAcademia Procedia 2, no. 1 (June 2016): 281-88. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2016118648.
EndNote Acilar A (June 1, 2016) E-COMMERCE IN TURKEY. PressAcademia Procedia 2 1 281–288.
IEEE A. Acilar, “E-COMMERCE IN TURKEY”, PAP, vol. 2, no. 1, pp. 281–288, 2016, doi: 10.17261/Pressacademia.2016118648.
ISNAD Acilar, Ali. “E-COMMERCE IN TURKEY”. PressAcademia Procedia 2/1 (June 2016), 281-288. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2016118648.
JAMA Acilar A. E-COMMERCE IN TURKEY. PAP. 2016;2:281–288.
MLA Acilar, Ali. “E-COMMERCE IN TURKEY”. PressAcademia Procedia, vol. 2, no. 1, 2016, pp. 281-8, doi:10.17261/Pressacademia.2016118648.
Vancouver Acilar A. E-COMMERCE IN TURKEY. PAP. 2016;2(1):281-8.

PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.

PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants. 

PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.

PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing. 

Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.